Soitin lääkäriaikaa rauhoittavien lääkkeiden uusimista varten ja hoitaja...
..puhelimessa kohteli jälleen kerran kuin jotain narkkaria. Jos minulle on määrätty ko. lääkettä jo vuosikaudet, niin mikä intressi tuolla hoitajalla oli kysellä mihin vaivaan sitä määrätään ja että olenko a-klinikan kanssa hoitosuhteessa?
Vittuako se sille kuuluu ja tietää itsekin, että kyseisen lääkkeen reseptin uusinta vaatii aina lääkärin näkemisen, eli totaalisen turhiakin kysymyksiä kaikenlisäksi.
Halusikohan hän vain päästä piilovittuilemaan? Kuvitteli varmaan pienessä päässään, että tuon lääkkeen käyttäjän on pakko olla joku narkki.
Joo, kunhan purkauduin...
Kommentit (189)
Ap:llä 100 tbl:n pakkaus ketää 200 pvää, jolloin tabletteja menee keskinmäärin 2 kpl/pvä. Mielestäni kohtuulliseen iso määrä "ei säännölliseen käyttöön". Jos näin on mennyt useita useita vuosia, olkoonkin että määrä on joskus ollut huomattavasti isompi, kyseesssä on säännöllinen käyttö, johon tulisi saada taukoa. Sairaanhoitajina kohtaamme paljon lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja meidän on pakko puuttua reseptien uusimispyyntöihin niin ikävältä kuin se voi soittajista tuntuakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole v-tuilu, vaan teemme työtämme. Siihen kuuluu välittäminen ja potilaan hoidon tarpeen selvittäminen. Ikävää, jos se otetaan kettuiluna , tahdomme kuitenkin vain potilaan parasta. Ja se ei aina kulje käsi kädessä potilaan "minä itse tiedän mikä minulle on parasta"-käsityksen kanssa. Toivon, että ap pystyisi ymmärtämään myös tämän toisen näkökulman asiasta.
Ja ihan muuten teille kauhistelioille tiedoksi, että melko moni ihminen pysyy yhteiskuntakelpoisena ja työkykyisenä syömällä tarvittavia rauhoittavia silloin kun niitä todella tarvitsee. Jos jättäisin ne itse syömättä, niin te poraisitte täällä sitä, miten loisin yhteiskunnan varoilla sairaseläkeläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä 100 tbl:n pakkaus ketää 200 pvää, jolloin tabletteja menee keskinmäärin 2 kpl/pvä. Mielestäni kohtuulliseen iso määrä "ei säännölliseen käyttöön". Jos näin on mennyt useita useita vuosia, olkoonkin että määrä on joskus ollut huomattavasti isompi, kyseesssä on säännöllinen käyttö, johon tulisi saada taukoa. Sairaanhoitajina kohtaamme paljon lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja meidän on pakko puuttua reseptien uusimispyyntöihin niin ikävältä kuin se voi soittajista tuntuakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole v-tuilu, vaan teemme työtämme. Siihen kuuluu välittäminen ja potilaan hoidon tarpeen selvittäminen. Ikävää, jos se otetaan kettuiluna , tahdomme kuitenkin vain potilaan parasta. Ja se ei aina kulje käsi kädessä potilaan "minä itse tiedän mikä minulle on parasta"-käsityksen kanssa. Toivon, että ap pystyisi ymmärtämään myös tämän toisen näkökulman asiasta.
Kokeile uudestaan 100:200=?
Vierailija kirjoitti:
Osa rauhoittamista aiheuttaa vieroitusoireita jotka ahdistavat potilaita. Eli samanlainen oravanpyörä kuin Buranasta vieroittautuminen. Buranan vieroitusoire on päänsärky.
Kaikki opiaatit aiheuttaa lievää hermostuneisuutta kun vaikutus pikkuhiljaa lakkaa.
Opamox minun kohdallani: jos otan sitä lievään ahdistuneisuuteen, seuraavana päivänä olen taas lievästi ahdistunut. Se menee ohi parissa päivässä ilman lääkettä jos kaikki rullaa ok. Jos taas olen ollut huomattavan ahdistunut, se on katkennut opamoxilla ja jälkeen olen taas vain lievästi ahdistunut. Eli eli.. ei lievään ahdistuneisuuteen.
Ja toisaalta näihin lääkkeisiin tottuu todella helposti, samaa vaikutusta alkuperäisellä miniannoksella ei saa enää vaikka käytän vain ehkä kerran-pari kuussa, kuin aluksi. Voin vaan kuvitella jos annosta nostellaan..kun ei auta tarpeeksi. Syitä kannattaa katsella sitten.
Hämmentävä asenne. Lääkkeitä popsitaan kuin karkkia. Ei mietitä haittavaikutuksia tai aiheuttaako lääke riippuvuutta. Ymmärrän kyllä sokeritautisen lääkkeen käytön, mutta jatkuva Buranan syöminen on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten ainoa mekanismi ahdistuksen poistoon, että huumataan aivot? Eikö näiden tilalle voisi sitten keksiä sellaiset lääkkeet, jotka eivät aiheuta riippuvuutta?
En käytä rauhoittaa lääkettä pelkästään henkisten jännitystilojen poistoon vaan myös lihasjännitysten laukaisemiseen. Nämä jännitystilat toki kulkevat käsi kädessä ja ruokkivat toisiaan.
Lihasjännitykseen on kyllä olemassa ihan spesifisiä lääkkeitä, joihin ei synnyt riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla menee 200 päivän aikana 100 diapamia, käyttö on kyllä säännöllistä. Ei päivittäistä, mutta säännöllistä.
Ja on ihan oikein kyseenalaistaa lääkkeiden käyttöä vuosikausien jälkeen ja miettiä, millä rakentavammalla tavalla ihminen voisi oppia hallitsemaan ahdistustaan ja rentoutumaan.
Olen itsekin ahdistuneisuushäiriöinen ja minulla on kaapissa Opamoxia. Erona vaan se, että nykyään itselläni riittää 30 tablettia yli vuoden, koska olen juurikin opetellut lääkeettömiä keinoja hallita ja sietää ahdistusta. Otan rauhoittavan ainoastaan jos tulee vaikea paniikkikohtaus. Ja näitä ei tule edes kuukausittain enää, kiitos terapian.
Mulla on jotain outoja ongelmia myös ravinteiden imeytymisessä ja se on todennäköisesti yksi tekijä lihasjännitteissäni, jotka aiheuttavat henkistä jännitystä ja sama toisinpäin. Sellainen oravanpyörä. Elin vuosikausia tuossa jännitys-ahdistus-tilassa, jolloin saatoin esim. rennosti sohvalla maatessani yhtäkkiä huomata lihasteni olevan staattisessa jännityksessä ja raskasta työtä kun tein, niin nuo lihasten jännitystilat aiheutti monta loukkaantumistakin. Tämä 100kpl/200pvää on juuri sopiva minulle.
Olen nuorempana kokeillut noita viihdekäytössäkin, mutta niillä ei ollut/eikä ole mitään viihdearvoa minulle. Ja nyt kun olen niitä käyttänyt "oikein" jo vuosia, niin ei ne edes tuo minulle mitään turrutusta päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse mitään rauhoittavia lääkkeitä.
Te lampaat olette täysin lääkefirmojen talutusnuorassa.
Mulla jäi pari koulua kesken, kun en saanut edes satunnaisesti otettavia rauhoittavia vaikeaan paniikkihäiriöön. Jossain vaiheessa tuli sitten seinä vastaan, enkä jaksanut enää taistella. Nykyään päivät menee pulloja keräillen ja juoden.
Ei se mitään, eihän rauhoittavista lääkkeistä nyt ainakaan mitään hyötyä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä asenne. Lääkkeitä popsitaan kuin karkkia. Ei mietitä haittavaikutuksia tai aiheuttaako lääke riippuvuutta. Ymmärrän kyllä sokeritautisen lääkkeen käytön, mutta jatkuva Buranan syöminen on vaarallista.
Ei tässä ketjussa ole puhuttu jatkuvasta buranan syömisestä, tuo yksi tyyppi julisti vain, ettei buranaa saa syödä pääkipuun.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä sh ei tee mun kohdalla lääkelaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu hänen työhön ja hänen on toimittava kuten työ vaatii. Oli mullakin terveydenhoitajan vastaanotolla tosi kova seula e-pillerireseptiä uusittaessa ja lopulta jäi resepti saamatta, koska terkkari ei nähnyt hyvänä asiana minun syödä niitä enää. Onneksi oli niin ihana terkkari, huomasin vasta lopetuksen yhteydessä miten hirveästi oli tullut oireita ja verenpaineet oli niin pilvissä pillereiden takia, ettei terkkari halunnut enää lääkärin määräävän niitä minulle. Onneksi. Terveyden edistämistä parhaimmillaan. Nykyään minulla on kierukka ja siihen olen tyytyväinen :)
Ihminen on monesti sokea lääkkeiden aiheuttamien sivuvaikutuksille.
Ei kuulu hänen työhönsä. Kuten ei kaikkien kuulu kommentoida avuttomilla tiedoillaan ihan jokaista jutunaihetta. Vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse mitään rauhoittavia lääkkeitä.
Te lampaat olette täysin lääkefirmojen talutusnuorassa.Olet onnekas, jos et ole kokenut tilannetta, jossa tarvitsisit rauhoittavia lääkkeitä. Itse käytin rauhoittavia sen jälkeen kun olin löytänyt kihlattuni hirttäytyneenä.
Äitini, jolla on sama asenne kun aloituksen hoitajalla, oli sitä mieltä että ei rauhoittavia tarviya, nehän vain turruttaa.Kyllä, turruttavat muutaman tunnin kerrallaan niin että ahdistus ei ole täysin lamauttava ja saa asioita tehdyksi, ei niitä ole tarkoituskaan syödä joka hetki vuosikausia.
Näinpä. En minäkään ilman rauhoittavia ois saanut hoidettua kuolleen 19-vuotiaan poikani asioita, kuten kämpän irtisanomista, yliopistolle ilmoitusta, tavaroiden kuskausta pois pojan kotoa ja hautajaisia. Lääkkeillä henkisesti turraksi ja hommat hoitui melko konemaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu hänen työhön ja hänen on toimittava kuten työ vaatii. Oli mullakin terveydenhoitajan vastaanotolla tosi kova seula e-pillerireseptiä uusittaessa ja lopulta jäi resepti saamatta, koska terkkari ei nähnyt hyvänä asiana minun syödä niitä enää. Onneksi oli niin ihana terkkari, huomasin vasta lopetuksen yhteydessä miten hirveästi oli tullut oireita ja verenpaineet oli niin pilvissä pillereiden takia, ettei terkkari halunnut enää lääkärin määräävän niitä minulle. Onneksi. Terveyden edistämistä parhaimmillaan. Nykyään minulla on kierukka ja siihen olen tyytyväinen :)
Ei kuulu hänen työhönsä. Kuten ei kaikkien kuulu kommentoida avuttomilla tiedoillaan ihan jokaista jutunaihetta. Vink vink.
Perhe- ja ehkäisyneuvolassa kuuluu, se on oikeestaan niiden terkkojen työ kartottaa niitä riskejä just e-pillereihin käyttöön liittyen.
Ap:n tapauksessa ei sitten taas tietenkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallisia kysymyksiä. Jos sinulla olisi hoitosuhde A-klinikalle, niin järkevää olisi, että A-klinikan lääkäri uusisi reseptisi. Joissain tapauksissa taas tk-lääkäriä parempi osoite on erikoissairaanhoidon puolella, silloin taas on järkevää varata aika (jos on jo hoitosuhde) tai tehdä lähete sinne suoraan ja säästää taas tk-lääkärin aikaa.
Rauhoittavat lääkkeet eivät pääsääntöisesti ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, joten on ihan asiallista pohtia olisiko nyt sopiva aika alkaa purkaa lääkitystä tai kokeilla taukoa lääkitykseen. Esim. lääketauon osalta on järkevää, että aloitat tauon keskustelemalla lääkärin kanssa (jolloin riittää soittoaika) tai jopa pelkästään hoitajan kanssa sopimalla. Sitten taas on hyvä olla varattuna lääkärin aika esim. 1-2 kuukauden päähän, jolloin pääset käymään lääkärin kanssa läpi lääkkeen lopettamisen vaikutuksia.
Miten noista voi pitää taukoa, olen käsittänyt että kovat vieroitusoireet tulee?[/quote]
Toisilla tulee vieroitusoireita, toisilla ei. Jos ap on syönyt Opamoxia niinkin pienellä annostuksella kuin 10 mg tarvittaessa eikä esimerkiksi joka päivä non kuusi kertaa päivässä, uskon, että ap:lle lopettaminen voisi onnistua hyvin. Vähitellen pidennät lääkkeen ottamisaikoja niin, että lopulta et ota enää yhtään. Opamox-annostakin voi pienentää vähitellen. Tabletti on sen tyyppinen, että sen voi pilkkoa esim. veitsellä pienemmäksi.
Minulla oli sama tilanne joitakin vuosia sitten. Ahdistukseni oli vähentynyt niin paljon, että vähitellen siedätin itseäni kestämään sen vähäisen ahdistuksen, joita satunnaisesti koin. Nyt olen täysin lääkkeetön. En koskaan koukuttunut Opamoxiin.
Diatsepaamista oli kysymys eikä Opamoxista.
Opamoxin pienin annoskoko on 15 mg. Jos sellaisen ottaa kerran päivässä, niin vieroitusoireet vastaavat vain lievää krapulaa, jos vaan saa nukuttua. Itse otan sitä unettomuuteen joten en voi lopettaa koska töissä pitää käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa sen duunia. Anna nyt herranjestas hoitajan tehdä työnsä. Tuskin sitä henkilökohtaisesti kiinnostaa sun lääkitykses, mutta ammattilaisena hänen on esitettävä sinulle kysymyksiä lääkkeisiin liittyen. Kestä se tai sitten olet hakematta enää lääkkeitä.
Nyt onkin kyse juuri siitä, että hänen tehtäviinsä kuului vastata puhelimeen, ottaa tietoni ylös ja antaa aika lääkärille. Hänen tehtäviinsä ei kuulunut jauhaa mitään a-klinikka paskaa, mutta jostain omituista syystä hän koki tarvetta tehdä niin.
Oletko sairaanhoitaja, kun noin hyvin tunnut tietävän toisen työnkuvan. Puhelimeen vastaajan on arvioitava lääkäriajan tarve ja sen kiireellisyyden tarve. Reseptin uuusintajonoon laittajan on tehtävä alkuarviointi reseptin uusinnan tarpeesta jne.. Ei ne uteliaisuuttaan tenttaa. Ne tekee työtään. Ei se kuule sua edes ajattele se hoitaja enää luurin suljettuaan ja homman eteenpäin laitettuaan.
Mä olen selvinnyt kotona ilman sairaalassa oloa, juurikin rauhoittavan avulla. Ei mun edes tarvitse sitä ottaa aina mutta jo sen olemassa olo auttaa. Mulla ollut vuosia opamox 15 mg tarvittaessa. Lääkäri kokeili mulle myös diapam 5 mg mutta se teki musta todella aloitekyvyttömän, ahdistukseen kyllä auttaa mutta opamox parempi ja ei koukuta niin helposti. Parempi tietenkin jos pärjäisi ilman mutta välillä on niin hirveä ahdistus, että on pakko ottaa. Olen itse sh ja tiedän , että nykypäivän vasta valmistuneet lääkärit ovat tosi niuhoja niitä kirjoittamaan. Yksityinen psykiatri kyllä määrää jos on rahaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä ei kuulu kenen työhön? Epillereiden kontrollikäynnit terkkarille vai? Kyllä todellakin kuuluu.