Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin lääkäriaikaa rauhoittavien lääkkeiden uusimista varten ja hoitaja...

Vierailija
10.03.2018 |

..puhelimessa kohteli jälleen kerran kuin jotain narkkaria. Jos minulle on määrätty ko. lääkettä jo vuosikaudet, niin mikä intressi tuolla hoitajalla oli kysellä mihin vaivaan sitä määrätään ja että olenko a-klinikan kanssa hoitosuhteessa?

Vittuako se sille kuuluu ja tietää itsekin, että kyseisen lääkkeen reseptin uusinta vaatii aina lääkärin näkemisen, eli totaalisen turhiakin kysymyksiä kaikenlisäksi.

Halusikohan hän vain päästä piilovittuilemaan? Kuvitteli varmaan pienessä päässään, että tuon lääkkeen käyttäjän on pakko olla joku narkki.

Joo, kunhan purkauduin...

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa rauhoittamista aiheuttaa vieroitusoireita jotka ahdistavat potilaita. Eli samanlainen oravanpyörä kuin Buranasta vieroittautuminen. Buranan vieroitusoire on päänsärky.

Burana ei aiheuta minkäänlaisia vieroitusoireita.

Burana ei muuten sitten ole mikään pieni ja huoleton lääke. Ei todellakaan. Et kai ole luullut niin? Buranaa ei pitäisi syödä esim. Päänsärkyyn eikä varsinkaan missään nimessä alkoholin yhteydessä tai darrassa. Mieluummin aina Panadol. Tiedän useita traagisia tapauksia Buranan tiimoilta, ei ole mikään leikin asia!

Vierailija
42/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että hän ei saisi kyseenalaistaa lääkkeiden käyttöä? Vaikka sä olisit vuosikausia syönyt jotain p*skaa, ei se tarkoita sitä että on OK vetää sitä samaa p*skaa vielä kymmeniä vuosia lisää.

Hoitaja on tehnyt ihan oikein. Ja OK:lta sitä et kyllä vaikuta Ap. Jotain häikkää taitaa olla.

Diapam on lääke, jonka reseptin uusimiseen minun on aina tavattava lääkäri. Sen puhelimeen vastaavan hoitajan tehtävä on antaa minulle aika lääkärille, joka sitten keskustelee kanssani ja arvioi tilanteeni. Hoitajan päteminen puhelimessa oli siis paitsi täysin turhaa, myös loukkaavaa käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta asiattomalta hoitajan käytös. Taidat itse olla epäluuloinen ja hävetä lääkkeiden tarvettasi? Itsekin aikoinaan ollut tarvittavana kyseinen lääke ja pidän todella hyvänä ettei niitä jaella kuin karkkeja.

Vierailija
44/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa rauhoittamista aiheuttaa vieroitusoireita jotka ahdistavat potilaita. Eli samanlainen oravanpyörä kuin Buranasta vieroittautuminen. Buranan vieroitusoire on päänsärky.

Burana ei muuten sitten ole mikään pieni ja huoleton lääke. Ei todellakaan. Et kai ole luullut niin? Buranaa ei pitäisi syödä esim. Päänsärkyyn eikä varsinkaan missään nimessä alkoholin yhteydessä tai darrassa. Mieluummin aina Panadol. Tiedän useita traagisia tapauksia Buranan tiimoilta, ei ole mikään leikin asia!

Joo kyllä se sisäelimet tuhoaa, mutta ei vieroitusoireita aiheuta.

Vierailija
45/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten ainoa mekanismi ahdistuksen poistoon, että huumataan aivot? Eikö näiden tilalle voisi sitten keksiä sellaiset lääkkeet, jotka eivät aiheuta riippuvuutta?

Ikävä kyllä, henkisesti kehittymättömälle on. Joillain ei ole myöskään "voimia" kohdata ollenkaan negatiivisia tunteita tai ajatuksia, vaan muuten ovat heti tyyliin hyppäämässä junan alle. Mielialaan ja ahdistukseen auttavat lääkkeet ovat näille ihmisille erittäin tarpeellista tekohengitystä.

Uskon, että nämä ovat pitkälti persoonaan, älykkyyteen ja geeneihin liittyviä ominaisuuksia. Ei sille välttämättä itse mitään voi, että on henkisesti ns. heikompaa tekoa.

Ainiin, unohtui.

Kaikenlaista pas kaa kohdannut yksilö, joka siitä huolimatta halunnut kokea kaiken ilman huumaavia ja vääristäviä lääkkeitä.

Ennen kuin joku taas syyttää siitä, että helppoahan se on huudella, kun ei ole mitään kokemusta masennuksesta, ahdistuksesta tms.

Vierailija
46/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi lääkkeiden käytön arviointi on todella tärkeää ja sen pitäisi olla vielä paljon kovempaa. Pitäisi ihan kunnolla seuloa lääkkeiden käyttäjiä.

Vierailija
47/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lääkkeitä noin vaan uusita. On vain ja ainoastaan oikein selvittää, että voiko kyseitä lääkkeitä enää uusia potilaalle vai olisiko aika jättää lääkkeet sikseen/vaihtaa toisiin.

Ei todellakaan kuulu puhelimeen vastaavan hoitajan tehtäviin arvioida uusitaanko diapam-reseptini vai ei. Hänellä ei ole mitään valtuuksia vaikuttaa asiaan.

Vierailija
48/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko koskaan lääkkeiden tuoteselostuksia?

Kuka voi saada särkylääkepäänsäryn?

Kuka tahansa, joka käyttää tavallisia tulehduskipulääkkeitä useammin kuin kolmena päivänä viikossa pitempään kuin kolmen kuukauden ajan yhtäjaksoisesti, voi saada päänsäryn jokapäiväiseksi harmikseen. Triptaaneilla ja kodeiinia tai kofeiinia sisältävillä yhdistelmävalmisteilla raja on kaksi tai useampi käyttöpäivää viikossa.

Alkuperäinen särky voi olla tensiosärky (ks. «Jännityspäänsärky»2) tai migreeni (ks. «Migreeni»3). Stressin, lihaskipujen tai jonkin muun päänsärkyä ylläpitävän syyn lisääntyessä myös kivut tihenevät. Lääkkeen käyttökerrat lisääntyvät ja lopulta käyttötarve tulee jokapäiväiseksi. Yritys vähentää lääkkeen käyttöä johtaa päänsäryn voimistumiseen. Tätä syöksykierrettä on vaikea katkaista.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
49/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisia kysymyksiä. Jos sinulla olisi hoitosuhde A-klinikalle, niin järkevää olisi, että A-klinikan lääkäri uusisi reseptisi. Joissain tapauksissa taas tk-lääkäriä parempi osoite on erikoissairaanhoidon puolella, silloin taas on järkevää varata aika (jos on jo hoitosuhde) tai tehdä lähete sinne suoraan ja säästää taas tk-lääkärin aikaa.

Rauhoittavat lääkkeet eivät pääsääntöisesti ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, joten on ihan asiallista pohtia olisiko nyt sopiva aika alkaa purkaa lääkitystä tai kokeilla taukoa lääkitykseen. Esim. lääketauon osalta on järkevää, että aloitat tauon keskustelemalla lääkärin kanssa (jolloin riittää soittoaika) tai jopa pelkästään hoitajan kanssa sopimalla. Sitten taas on hyvä olla varattuna lääkärin aika esim. 1-2 kuukauden päähän, jolloin pääset käymään lääkärin kanssa läpi lääkkeen lopettamisen vaikutuksia. 

Ihan hoitajana totean, että ei hoitajalla ole ensinnäkään koulutusta tai valtuuksia arvioida sitä, että tarvitseeko joku jotain tiettyä lääkettä vai ei. Ei hoitaja neuvottele potilaan kanssa lääkkeen tauottamisesta. Ja se on ihan vastuukysymys.

Vierailija
50/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi lääkkeiden käytön arviointi on todella tärkeää ja sen pitäisi olla vielä paljon kovempaa. Pitäisi ihan kunnolla seuloa lääkkeiden käyttäjiä.

Se vain johtaisi siihen, että lääkkeitä tarvitseilt otetaan lääkkeet pois. Toisaalta asumme maassa jossa terminaalihoidossa ihmetellään riippuvuutta, joten ei yllätä.

Vierailija
51/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeavettä ja sitruunaa persesyöpään.

Vierailija
52/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisia kysymyksiä. Jos sinulla olisi hoitosuhde A-klinikalle, niin järkevää olisi, että A-klinikan lääkäri uusisi reseptisi. Joissain tapauksissa taas tk-lääkäriä parempi osoite on erikoissairaanhoidon puolella, silloin taas on järkevää varata aika (jos on jo hoitosuhde) tai tehdä lähete sinne suoraan ja säästää taas tk-lääkärin aikaa.

Rauhoittavat lääkkeet eivät pääsääntöisesti ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, joten on ihan asiallista pohtia olisiko nyt sopiva aika alkaa purkaa lääkitystä tai kokeilla taukoa lääkitykseen. Esim. lääketauon osalta on järkevää, että aloitat tauon keskustelemalla lääkärin kanssa (jolloin riittää soittoaika) tai jopa pelkästään hoitajan kanssa sopimalla. Sitten taas on hyvä olla varattuna lääkärin aika esim. 1-2 kuukauden päähän, jolloin pääset käymään lääkärin kanssa läpi lääkkeen lopettamisen vaikutuksia. 

Miten noista voi pitää taukoa, olen käsittänyt että kovat vieroitusoireet tulee?[/quote]

Toisilla tulee vieroitusoireita, toisilla ei. Jos ap on syönyt Opamoxia niinkin pienellä annostuksella kuin 10 mg tarvittaessa eikä esimerkiksi joka päivä non kuusi kertaa päivässä, uskon, että ap:lle lopettaminen voisi onnistua hyvin. Vähitellen pidennät lääkkeen ottamisaikoja niin, että lopulta et ota enää yhtään. Opamox-annostakin voi pienentää vähitellen. Tabletti on sen tyyppinen, että sen voi pilkkoa esim. veitsellä pienemmäksi. 

Minulla oli sama tilanne joitakin vuosia sitten. Ahdistukseni oli vähentynyt niin paljon, että vähitellen siedätin itseäni kestämään sen vähäisen ahdistuksen, joita satunnaisesti koin. Nyt olen täysin lääkkeetön. En koskaan koukuttunut Opamoxiin. 

Vierailija
53/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin naurattaa nämä idi ootit, jotka tulevat heti vertaamaan Buranaa huumeisiin tai lääkkeisiin :D :D

Vierailija
54/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että hän ei saisi kyseenalaistaa lääkkeiden käyttöä? Vaikka sä olisit vuosikausia syönyt jotain p*skaa, ei se tarkoita sitä että on OK vetää sitä samaa p*skaa vielä kymmeniä vuosia lisää.

Hoitaja on tehnyt ihan oikein. Ja OK:lta sitä et kyllä vaikuta Ap. Jotain häikkää taitaa olla.

Diapam on lääke, jonka reseptin uusimiseen minun on aina tavattava lääkäri. Sen puhelimeen vastaavan hoitajan tehtävä on antaa minulle aika lääkärille, joka sitten keskustelee kanssani ja arvioi tilanteeni. Hoitajan päteminen puhelimessa oli siis paitsi täysin turhaa, myös loukkaavaa käytöstä.

Juuri näin, lääkäri arvioi lääkityksen tarpeen eikä hoitaja. Tämän pitäisi olla selvä asia. Mitähän ne keskustelijat vetävät jotka eivät sitä tajua?

Vierailija
55/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu hänen työhön ja hänen on toimittava kuten työ vaatii. Oli mullakin terveydenhoitajan vastaanotolla tosi kova seula e-pillerireseptiä uusittaessa ja lopulta jäi resepti saamatta, koska terkkari ei nähnyt hyvänä asiana minun syödä niitä enää. Onneksi oli niin ihana terkkari, huomasin vasta lopetuksen yhteydessä miten hirveästi oli tullut oireita ja verenpaineet oli niin pilvissä pillereiden takia, ettei terkkari halunnut enää lääkärin määräävän niitä minulle. Onneksi. Terveyden edistämistä parhaimmillaan. Nykyään minulla on kierukka ja siihen olen tyytyväinen :)

Ihminen on monesti sokea lääkkeiden aiheuttamien sivuvaikutuksille.

Vierailija
56/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on osa sen duunia. Anna nyt herranjestas hoitajan tehdä työnsä. Tuskin sitä henkilökohtaisesti kiinnostaa sun lääkitykses, mutta ammattilaisena hänen on esitettävä sinulle kysymyksiä lääkkeisiin liittyen. Kestä se tai sitten olet hakematta enää lääkkeitä.

Nyt onkin kyse juuri siitä, että hänen tehtäviinsä kuului vastata puhelimeen, ottaa tietoni ylös ja antaa aika lääkärille. Hänen tehtäviinsä ei kuulunut jauhaa mitään a-klinikka paskaa, mutta jostain omituista syystä hän koki tarvetta tehdä niin.

Vierailija
57/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana on lumelääke. Ei siitä ikinä mitään tule.

Vierailija
58/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin naurattaa nämä idi ootit, jotka tulevat heti vertaamaan Buranaa huumeisiin tai lääkkeisiin :D :D

Siis mieliala ja ahdistuslääkkeisiin!

Uskokaa tai älkää, sille on ihan syynsä miksi tiettyjä lääkkeitä saa ilman reseptiä ja toisia ei...

Kaikissa lääkkeissä tietenkin piilee vaaroja, mutta toisissa HUOMATTAVASTI enemmän.

Vierailija
59/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla menee 200 päivän aikana 100 diapamia, käyttö on kyllä säännöllistä. Ei päivittäistä, mutta säännöllistä.

Ja on ihan oikein kyseenalaistaa lääkkeiden käyttöä vuosikausien jälkeen ja miettiä, millä rakentavammalla tavalla ihminen voisi oppia hallitsemaan ahdistustaan ja rentoutumaan.

Olen itsekin ahdistuneisuushäiriöinen ja minulla on kaapissa Opamoxia. Erona vaan se, että nykyään itselläni riittää 30 tablettia yli vuoden, koska olen juurikin opetellut lääkeettömiä keinoja hallita ja sietää ahdistusta. Otan rauhoittavan ainoastaan jos tulee vaikea paniikkikohtaus. Ja näitä ei tule edes kuukausittain enää, kiitos terapian. 

Vierailija
60/189 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on. Ite syönyt rauhoittavia nyt 4vuotta. Ekat 2vuotta se oli semmosta että aina muistutettiin vierotus oireista ja kuinka on huumelääke. Reseptin kehittämiseen meni joku tunti aina saarnan saattelemana. Musta se on hyvä vaikka hieman ärsyttävää. Onhan ne vahvoja ja vaikka söisi ohjeen mukaan välillä iskee hirveet olot jälkikäteen. Itelle määrätään siis 30tablettia kerran puolen vuoteen. Ja nyt kun on huomattu että syön fiksusti niitä saan uuden reseptin ihan vaa pistämällä netin kautta uusinta pyyntöä. Hyvä vaan et Suomessa katsotaan kelle määrätään ja pysyykö hanskassa. Niihin kun jää koukkuun helposti oikeasti.