sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
ja lomalta singahdetaan tarvittaessa äkkiä töihin (vikaa korjaamaan) omalla kustannuksella jos sattuu olemaan ulkomailla otetaan äkkiä joku lento maksoi mitä maksoi. Vapaa-ajalla on puhelin koko ajan mukana ja siihen reagoidaan minuutissa jos työnantaja soittaa/laittaa postia.
Olen töissä IT-alan firmassa, jossa meillä on vähintään kerran vuodessa YT-neuvotteluja.
Ylitöitä on usein, mutta ne ovat "vapaaehtoisia" ja niistä tietenkin maksetaan.
Vapaaehtoisuus käytännössä tarkoitaa sitä, että pitää olla todella pätevä syy kieltäytyä. Tällaisia syitä voisivat olla esim.vuosiloma, hautajaiset tai todella paha sairaus esim.influenssa.
Muutama vuosi sitten olin sopinut hyvissä ajoin muuttovapaan. Työkaverini piti sitten tehdä sovittu ylityö, mutta hän kieltäytyikin viime hetkellä, en muista enää syytä. Minun oli PAKKO tulla ylitöihin kesken muuton, se oli vielä pitkä ylityö. Mainittakoon, että muutto ei sujunut oikein hyvin tämän vuoksi.
Puolen vuoden päästä tästä oli YT-neuvottelut, väkeä karsittiin ja tämä työkaveri, joka oli kieltäytynyt ylitöistä joutui lähtemään.
niin ja sitten IT-alalla voi "joutua" hackathoniin vaikka koko viikonlopuksi. Hackathonissa protoillaan sen järjestävälle firmalle ratkaisua, duunia tehdään kellon ympäri ja korvauksia saa kohtuullisesta määrästä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koeajallakaan saa irtisanoa sen vuoksi ettei tee ylitöitä. Kuulutko liittoon? Kerro tilanne sinne.
Koeajalla voi työsuhteen lopettaa koeajan perusteella.
Muita perusteita ei työnantajan tarvitse eikä kannata sanoa.
Oliko ylityö oma päätelmäsi syyksi.Ei pidä paikkaansa. Kyllä syy täytyy kertoa. Koeajan tarkoitus ei ole, että työsuhteen voisi purkaa ilman mitään syytä.
Kyllä saa purkaa työsuhteen koeajalla vaan ihan koeaikaan vedoten. Sitähän varten se on, että puolin ja toisin huomataan, jos homma ei ole sopiva tekijälle. Ja tässä tapauksessa ap ei ollut henkilö, jota paikkaan haettiin. Näiden ylitöistä kieltäytyjien kannattaisi kyllä miettiä, että työnantajallakaan ei vastaavasti ole mitään velvollisuutta antaa vapaata päiväkodin juhlien, synttärien tai muiden syiden perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Ei saa eikä koeaika ole sellaista varten. Syy koeaikapurkuun täytyy olla ja lain mukainen syy tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saanut potkuja, työsopimus vain purettiin, koska et soveltunut työyhteisöön. Tuskin alallasi ylityöt yllätyksenä tulivat.
Meinaatko, että minun tulisi luopua oikeuksistani tuosta vain, ja jäädä töihin pidemmäksi aikaa kuin lain mukaan tarvitsee? Ap.
Koeajalla kyllä. Siitähän olisi sitäpaitsi maksettu.
Melko typerästi hoidit itsesi pihalle, työnantajat arvostavat sitoutumista, joustavuutta ja työhalua.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Minä en tunne yhtäkään johtajaa, joka on asemassaan sen takia, että olisi joskus tehnyt ylitöitä.
Sen verran ois kyllä pelisilmää vaadittu sulta ap, että jos kyseessä unelmaduuni, teet koeajan mitä pyydetään ja sen jälkeen miten haluat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että suurin osa on työntekijän kyykyttämisen puolella tässä ketjussa. Suomalaiset ovat sitten joustaneet tarpeeksi, kun työt tehdään samoilla ehdoilla kuin Kiinassa.
Samaa ihmettelen minäkin. Kun on jo 50 mittarissa niin voin kertoa, että nähty on ympärillä ja omassa työelämässä, että ei siitä kiitosta tule vaikka kuinka hoidat hommat ajallan ja ylitöinä. Kun tulee yt-aika saat lähteä a) joku tekee duunit puoleen hintaan b) työkaverisi on "hyvä tyyppi", vaikkei olisi koskaan tehnyt ylitöitä. Joten tsemppiä ja tee niinkuin itselle hyvältä tuntuu, siitä olet myöhemmin elämässä kiitollinen.
"Koeajan kuluessa, siis työsuhteen alkamisen jälkeen niin työnantaja kuin työntekijäkin voivat purkaa työsopimuksen päättymään heti. Koeaikapurun jälkeen ei siis noudateta irtisanomisaikoja. Työnantaja ei kuitenkaan saa koeaikapurkua käyttäessään toimia syrjivästi."
Lähde: https://www.xn--tysopimuslaki-jmb.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Minä en tunne yhtäkään johtajaa, joka on asemassaan sen takia, että olisi joskus tehnyt ylitöitä.
Et varmaan monta ajohtajaa tunne. Jokainen, jonka minä tunne tekee tai on vähintään tehnyt ympäripyöreitä päiviä ja joustanut silloin kun on tarvinnut. Itsellä epäsäännölliset työajat ja suoritusperustainen palkka. Pomoni on aina tavoitettavissa, yleensä viestittelemme osaston whatsup ryhmässä mutta joskus joutuu myös soittamaan. Jos ei vastaa puhelimeen niin vähintään soittaa takaisin. Vaikka olisi perjantai-ilta ja kello 10.
Aloittajan kaltainen tyyppi ei ymmärrä työyhteisön sisäistä dynamiikkaa ja toimintaa eikö siksi sovellu IT-alalle, jossa tehdään tiimityötä. Hänen on parempi mennä vaikkapa kalatehtaalle tai pyhelinmyyntiin, siellä pidetään kiinni työajoista.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.[/quote]
Minä en tunne yhtäkään johtajaa, joka on asemassaan sen takia, että olisi joskus tehnyt ylitöitä.[/quote]
Et varmaan monta ajohtajaa tunne. Jokainen, jonka minä tunne tekee tai on vähintään tehnyt ympäripyöreitä päiviä ja joustanut silloin kun on tarvinnut. Itsellä epäsäännölliset työajat ja suoritusperustainen palkka. Pomoni on aina tavoitettavissa, yleensä viestittelemme osaston whatsup ryhmässä mutta joskus joutuu myös soittamaan. Jos ei vastaa puhelimeen niin vähintään soittaa takaisin. Vaikka olisi perjantai-ilta ja kello 10.
Aloittajan kaltainen tyyppi ei ymmärrä työyhteisön sisäistä dynamiikkaa ja toimintaa eikö siksi sovellu IT-alalle, jossa tehdään tiimityötä. Hänen on parempi mennä vaikkapa kalatehtaalle tai pyhelinmyyntiin, siellä pidetään kiinni työajoista.[/quote]
Työpaikka kalatehtaalla tuntuisikin houkuttelevalta verrattuna tuohon orjatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kaikki "johtajat" tekevät ylitöitä, sillä heille muuta elämää ei ole.
"Arbeit macht frei"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Elä missään nimessä vaihda hoitoalalla.Siellä sitä joutuu jäämään tarvittaessa ylitöihin kun ilta-tai yövuoroon tuleva on sairastanut.Vedät sitten kaksi vuoroa putkeen.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
Ei leikkaussalistakaan kesken leikkauksen lähdetä. Mukava olisi varmaan potilaan jäädä maha auki odottelemaan, että palataan asiaan klo 8 seuraavana aamuna. En tiedä it-alasta, mutta useimmilla aloilla on ruuhkahuippuja ja sitten taas hiljaisempaa. Tai jos tulee ongelma (esim. leikkauksen aikana), jäädään hoitamaan tilanne loppuun.
Työsopimuslaki kirjoitti:
"Koeajan kuluessa, siis työsuhteen alkamisen jälkeen niin työnantaja kuin työntekijäkin voivat purkaa työsopimuksen päättymään heti. Koeaikapurun jälkeen ei siis noudateta irtisanomisaikoja. Työnantaja ei kuitenkaan saa koeaikapurkua käyttäessään toimia syrjivästi."
Lähde: https://www.xn--tysopimuslaki-jmb.fi
Juuri näin eli ap:n tapauksessa on toimittu laittomasti ja siitä voi vaatia korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joustaminen on kaksisuuntainen juttu, tämä kuulosti enempi yksisuuntaiselta. Toisaalta jos työnantaja on niin tyhmä, että kuormittaa uuden työntekijän heti alusta 120%:sti, vikaa on muualla kuin työntekijän motivaatiossa. Kuten esimerkiksi normiksi muodostuneessa toimintatavassa tai liian myöhään ja/tai vaatimattomina tehdyissä rekryissä.
Niin, minua kiinnostaisi tietää, mitä APn esimies kuvitteli APn osaavan tehdä ylityöaikana (ekalla viikolla) - olisiko ylityö oikeasti ollut koulutusta siihen perehdyttämisen jälkeen tehtävään itsenäiseen työhön vai pystytkö it firmaan hyppäämään noin suorin koivin ja aloittamaan tehokkaan itsenäisen työn teon (siis vrt esim joku pakkaamo jossa koko päivä pakataan samaa suklaapatukkaa niin etköhän sä sen jo neljään mennessä itsenäisesti osaa).
Mutta oliko APn tapauksessa kyse siitä, ettei hän ollut valmis panostamaan sitä aikaa, jotta hänet saataisiin riittävästi mukaan firman hommiin vai mitä töit hän olisi heti osannut tehdä firman tavan mukaisesti?
Juuri näin. Ekat viikot on pelkkää opettelua
Vierailija kirjoitti:
Ei leikkaussalistakaan kesken leikkauksen lähdetä. Mukava olisi varmaan potilaan jäädä maha auki odottelemaan, että palataan asiaan klo 8 seuraavana aamuna. En tiedä it-alasta, mutta useimmilla aloilla on ruuhkahuippuja ja sitten taas hiljaisempaa. Tai jos tulee ongelma (esim. leikkauksen aikana), jäädään hoitamaan tilanne loppuun.
Tällaisissa tapauksissa ne työt voivat myös alkaa myöhempänä ajankohtana. Varmaan aikamoinen shokki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan työkaveri, joka kävi leimaamassa itsesä toimistolla aina kun lähti pidemmille työkeikoille toiselle paikkakunnalle. Fiksusti tehty. Se oli vähän väliä pitkillä lomilla, kun sille kertyi niin paljon ylimääräisiä tunteja. Mutta niin kertyi muillekin, ne ei vaan käyneet leimaamassa itseään sisään ja ulos toimistolla matkapäivinä, ja tehdyt tunnit lensivät taivaan tuuliin.
No työkaverisi huijasi tässä. Ellei teidän tessissä matka-aika ole työaikaa. Meillä ei ole. Eli jos lähden aamulla klo 5 palaveriin joka on klo 8-16 ja olen kotona klo 19, ei mitään ylitöitä tai liukumia ko. päivältä kerry. Ihan työehtosopimuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koeajallakaan saa irtisanoa sen vuoksi ettei tee ylitöitä. Kuulutko liittoon? Kerro tilanne sinne.
Koeajalla voi työsuhteen lopettaa koeajan perusteella.
Muita perusteita ei työnantajan tarvitse eikä kannata sanoa.
Oliko ylityö oma päätelmäsi syyksi.Ei pidä paikkaansa. Kyllä syy täytyy kertoa. Koeajan tarkoitus ei ole, että työsuhteen voisi purkaa ilman mitään syytä.
Kyllä saa purkaa työsuhteen koeajalla vaan ihan koeaikaan vedoten. Sitähän varten se on, että puolin ja toisin huomataan, jos homma ei ole sopiva tekijälle. Ja tässä tapauksessa ap ei ollut henkilö, jota paikkaan haettiin. Näiden ylitöistä kieltäytyjien kannattaisi kyllä miettiä, että työnantajallakaan ei vastaavasti ole mitään velvollisuutta antaa vapaata päiväkodin juhlien, synttärien tai muiden syiden perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Laki on ihan eri mieltä kanssasi. Sen mukaan purkamissyy ei saa olla laiton, joten koeaika ei riitä perusteeksi.
Mutta kun purkamissyy on koeaika. siksi ei työnantajan kannata muuta syytä sanoakaan, jottei sitä syytä pidettäisi laittomana. Koeaika on laillinen syy.
Vai olisko sen pomon kenties pitänyt huolehtia uuden työntekijän perehdyttämisestä talon tavoille? Eikä kaikilla onneksi ole kroonisesti tuntosarvet pystyssä nuuskimaan työpaikan ilmapiiriä.