sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
Vantaalla eräs opettaja irtisanottiin koeajalla, syynä koeaika. oikea syy oli, että oli liian hiljainen ja pedantti!
Jos on projekti kesken ja deadlinea pukkaa, pitäisi voida joustaa. Tippuiko sulla hanskat klo 16.00 ja lähdit vain kotiin? Se asenne ei toimi. Eikä kuulosta, että olisit unelmaduunissas ollut.
Olen ison työnantajan palveluksessa ollut yli 10 v. Teen joka viikko ylitöitä, vähäsen, väh 2 pv kk tulee ylityötunteja.
Meillä on aina joulu hiljaista . Olen niin kauan kun muistan saanut jouluna n 10 pv vapaan, ylityötunneilla.
Kun 7,5 h tulee täyteen, tai 15 h, ilmoitan siitä hr.ään. He merkkaavat ylityöpäivän ja pomo käy kuittaamassa.
Kesällä on tulossa ylimääräinen viikko vapaata, ylitöitä , kun alkuvuonna olenkin tehnyt vähän ahkerammin.
Parin vuoden takaa esimerkki. 3 itseasiassa.
Minulla oli yli 10 pv vapaapäivä putki, olin yli 2 viikkoa ylityövapaalla.
Kun vika viikko oli just alkamassa, pomo soitti ja kyseli miten on loma mennytjne. Kerroin tultiin just mummolasta ja nyt ollaan vaan kotona.
Flunssa-aalto oli iskenyt ja puolet pienestä vahvuudesta oli kipeänä. Sanoin voin hyvin tulla töihin huomenna, olihan mies kotona.
Ekan päivän jälkeen kysyi pomo käymmekö me rinteessä ? Tarjosi mökkinsä puolikasta muulle perheelle. Hänellä on paritalo n 150 km päässä meiltä ja siinä on rinteet vieressä. Usein hänen lapset ja lapsenlapset asuvat toisessa päädyssä, mutta nyt vaimo oli yksin ja sanoi olisi sellainen win-win. Lapset innostuivat heti, mies hitaammin.
Olivat siellä 4 pv ja kaikilla oli tosi kivaa. Vaimo kutsui heidät jokainen ilta syömään. Rinteen jälkeen kävivät saunassa ja menivät sitten toiselle puolelle valmiiseen pöytään. Pelasivat aliasta ja olivat siellä monta tuntia per ilta.
Lähtiessä vaimo oli halannut ja toivottanut tervetulleeksi milloin tahansa.
Minä sain tehdä 12 h työpäiviä koko ajan, työt tulivat tehtyä. Lapsilla oli todella mukavaa ja miehen ei tarvinnut tehnyt illallista. Ja itsekin nautti paljon puolikkaasta viikosta.
Minä kun joustan, joustaa myös pomo ja muut.
Tämä on sitä tiimityötä.
No miksi ei sopinut? Jos olit tullut yksityiseen, ehkä pieneenkin firmaan töihin, niin silloinhan olet tullut ja teet ne työt joita milloinkin on. Näin se menee ja siksi työnantaja sut palkkasi. Sun kuvitelmat työelämän toiminnoista ovat ilmeisesti erilaiset.
No mä olen IT alalla (Tieto Oyj) ja en minäkään saa erikseen ylityökorvausta vaan työaika on joustava. Esimerkiksi tällä viikolla saatan tehdä 50 h ja ensi viikolla 20 h, mutta keskimäärin siitä tulee 37,5 h/vko. Jos työajanseurannassa on plussasaldoa niin sitten pidän vapaapäivän. Työ on projektiluontoista. Kuukausipalkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä käy, jos ei ole joustava.
Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.
Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.
Minä käsittääkseni olen jo koulutukseni ja aikaisempien projektieni kautta osoittanut olevani tosissani, mutta miksen muka saisi pitää oikeuksistani kiinni? Ap.
Osoitat harvinaisen huonoa pelisilmää, et ole sellainen joukkuepelaaja mitä he hakevat. Erityisesti koeajalla kannattaa pistää ittensä kehiin ja osoittaa arvonsa. Moukkamainen asenne on hyvä syy pistää homma poikki koeajalla.
Kun minä aloitin koeajalla terveydenhuollon työpaikalla, minulle laitettiin heti kättelyssä työvuorolistalle 14 h työpäivä. Otin selvää asiasta ja sellaista päivää voi teettää vain työntekijän luvalla. Minä ilmoitin, etten halua tehdä sellaisia päiviä, jolloin esimies sanoi, että katsotaan sitä myöhemmin. Tuota hän toisteli minulle useamman kerran silloin kun satuttiin törmäämään, mutta työvuoro pysyi. No minä tein sen sitten. Pari listaa myöhemmin minulle ilmaantui taas 14 h työpäivä, jonka tein. Sen jälkeen minun koeaikani päättyi, minä sain jatkaa tuossa työpaikassa, mutta 14 h työpäiviä ei enää ilmaantunut listoille. Pomo varmaan tajusi, etten minä suostuisi niihin enää koeajan päätyttyä. Minusta koeajalla kannattaa joustaa, mutta jos ap on aivan ehdoton noiden ylitöiden kanssa, niin sitten ei tietenkään. Se oli ihan oikein, että ap vapautettiin työstä, johon hän ei ollut sopiva eikä työ ollut sopiva hänelle. Minä olen kyllä joustanut työssäni, vaihtanut työvuoroja lyhyellä varoitusajalla ja jäänyt tiukoissa tilanteissa tekemään ylitöitä, mutta en halua tehdä etukäteen suunniteltuja tuplatyöpäiviä, kun esimies pystyy halutessaan suunnittelemaan normaalitkin työvuorot. Sairaustapaukset, ruuhkat yms. ovat syitä, joiden takia ylituot ovat minusta perusteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että potkujen syynä oli ylitöistä kieltäytyminen? Jos se luki työsuhteen purkamisen perusteena, niin se on kyllä laiton syy, sillä työntekijöillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tehdä ylitöitä. Liittoon yhteyttä ja käräjille, saat helposti vuoden palkan korvaukseksi.
Potkut tuli koeajalla, ja se myös lukee työsuhteen purkamisen perusteena. Pomo kyllä sanoi, että minun olisi vaan pitänyt suostua niihin ylitöihin. Ap.
Liiton jurusti asialle. Ei todellakaan ole asiallinen syy koeaikapurkuun.
Ei koeajan purkuun tarvita mitään asiallista syytä vaan koeajalla kumpi vain voi päättää työsuhteen ilman mitään perusteluja. Siksi sitä kutsutaan koeajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen IT alalla (Tieto Oyj) ja en minäkään saa erikseen ylityökorvausta vaan työaika on joustava. Esimerkiksi tällä viikolla saatan tehdä 50 h ja ensi viikolla 20 h, mutta keskimäärin siitä tulee 37,5 h/vko. Jos työajanseurannassa on plussasaldoa niin sitten pidän vapaapäivän. Työ on projektiluontoista. Kuukausipalkka on hyvä.
Terveiset tilitoimistosta. Tällä viikolla saatan tehdä 50h, ensi viikolla teen 50h ja sitä seuraavalla myös. Ai niin - tämä tahti on alkanut jo vuoden vaihteessa. Kun toukokuu koittaa, pidän vapaapäiviä. Kesälomien aikana hoidan sitten taas sekä omat että naapurin asiakkaat. Syksyllä ehkä vähän löysempää, kunnes tilinpäätösaika taas.
Palkka n. 3000eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.
Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.
Minä käsittääkseni olen jo koulutukseni ja aikaisempien projektieni kautta osoittanut olevani tosissani, mutta miksen muka saisi pitää oikeuksistani kiinni? Ap.
Tietekin saat pitää oikeuksistasi kiinni, mutta sitten pitää kestää seuraukset. Nyt seuraus oli se, että menetit UNELMAduunisi. Osoitit äärettömän huonoa pelisilmää kieltäytymällä ylitöistä koeaikana. Jokainen tekee tuollaisissa asioissa valintansa itse, ja kantaa myös vastuun seurauksista itse. Voit olla maailmalle katkera ja nillittää vauvafoorumilla, kuinka sait epäoikeudenmukaista kohtelua, jos se sitten helpottaa. Niitä ihmisiä kyllä riittää, joilla ei elämässään mikään asia ole niin kuin haluaisi, ja sitten käytetään kaikki vähä energia muiden syyttelemiseen.
Nyt voit sitten miettiä, olisiko kannattanut vähän venyä koeajalla, ja sitten pikkuhiljaa alkaa tiukemmaksi työnantajaa kohtaan sitten koejajan jälkeen.
Ja kyllä, tiedostan että ketjun aloittaja saattaa hyvinkin olla provo. Vaikea näitä on aina erottaa, tyhmiä kitisijöitä on maailma täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talossa talon tavalla. Viranomaispuolella sinun asenteella, en jousta työajoista tippaakaan, minun oikeuteni on se/lain mukaan jne. sinunlaisesi pärjää, mutta yksityisellä puolella tuo sanelu työntekijän puolelta ei toimi. Varsin jos haluat luoda uraa ja nousta ylöspäin, tuo asenne romukoppaan ja neuvotellen miten ylityöt korvataan rahalla vai vapaana.
En ihmettele että sinut laitettiin pois koeajalla, niin minäkin olisin tehnyt. "Silloin kun töitä on ne tehdään ja lorvitaan kun ei ole niin hoppu." Eli toimii toisinkin päin.
Ihan ensimmäisenä työpäivänä ylitöihin IT-alalla? Ihme pelleilyä.
Eka päivänä ja pitempäänkin tutustutaan työhön, työpaikkaan jne.
Olen itsekin IT-alalla enkä moisesta ole kuullut.
Koeajan tarkoitus ei ole mahdollisuus heittää työntekijä ulos mistä tahansa syystä. Koeaikapurkuun täytyy olla hyväksyttävä syy. Ja syy täytyy kertoa , koska muuten ei voi tietää onko se hyväksyttävä. Laki on voimassa myös koeaikana. Suostumattomuus ylityöhön on laiton syy koeaikapurkuun. Ja kerta vielä: pelkkä ilmoitus koeaikapurku ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että potkujen syynä oli ylitöistä kieltäytyminen? Jos se luki työsuhteen purkamisen perusteena, niin se on kyllä laiton syy, sillä työntekijöillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tehdä ylitöitä. Liittoon yhteyttä ja käräjille, saat helposti vuoden palkan korvaukseksi.
Potkut tuli koeajalla, ja se myös lukee työsuhteen purkamisen perusteena. Pomo kyllä sanoi, että minun olisi vaan pitänyt suostua niihin ylitöihin. Ap.
Ei koeajan purkuun tarvita mitään asiallista syytä vaan koeajalla kumpi vain voi päättää työsuhteen ilman mitään perusteluja. Siksi sitä kutsutaan koeajaksi.
Kyllä siihen lain mukaan tarvitaan. Tuo ei ole koeajan tarkoitus.
Joustava työaika tarkoittaa monessa firmassa sitä, että työntekijä joustaa eli tekee ylitöitä saamatta korvauksia. Tämä on ihan ok jos meno ei ole jatkuvaa. Jos työntekijät alkavat olla vuorotellen sairaslomalla kun eivät enää jaksa niin katse kannattaa kohdistaa heidän esimieheensä. Jotain on pielessä. Ihminen ei ole kone.
Vierailija kirjoitti:
No sun unelmatyössä olisit joutunut olemaan kokoajan ylitöissä ja oma elämä jäänyt elämättä lisäksi olisit voinut saada burnoutin. Ei kauhean unelma jos joka päivä olisi ylitöitä, siellä on liian vähän työntekijöitä. Ei ihan asiallinen irtisanomisperusta, ylityöt ovat sina vapaaehtoisia, kannattaa pirauttaa liittoon jos sellaiseen kuuluu.
Purkuun koeajalla ei tarvita perusteita. Sellaiset pitää vaan päätellä itse. Mitään laitonta tuossa ei ole, joten yllyttäminen liiton pakeille on turhaa.
Ylitöiden määrällä on enimmäisrajansa. Tämä on sovittu säädöksissä. Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mikäli ei ole sovittuna liukuvaa työaikaa, jolloin ylimääräinen työ otetaan vapaana. Tässäkin tulee olla tiettyjä tarkasteluajanjaksoja, joiden aikana tasoittuminen tulee tapahtua, muuten ylimääräisistä pitää sopia maksu.
Mielestäni aloittaja on mukavuudenhaluinen ja uusavuton kitisijä, joka kuuluukin irtisanoa joustamattoman asenteensa vuoksi. Kannattaisi oikeasti tutustua siihen koeajan käsitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun unelmatyössä olisit joutunut olemaan kokoajan ylitöissä ja oma elämä jäänyt elämättä lisäksi olisit voinut saada burnoutin. Ei kauhean unelma jos joka päivä olisi ylitöitä, siellä on liian vähän työntekijöitä. Ei ihan asiallinen irtisanomisperusta, ylityöt ovat sina vapaaehtoisia, kannattaa pirauttaa liittoon jos sellaiseen kuuluu.
Purkuun koeajalla ei tarvita perusteita. Sellaiset pitää vaan päätellä itse. Mitään laitonta tuossa ei ole, joten yllyttäminen liiton pakeille on turhaa.
Ylitöiden määrällä on enimmäisrajansa. Tämä on sovittu säädöksissä. Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mikäli ei ole sovittuna liukuvaa työaikaa, jolloin ylimääräinen työ otetaan vapaana. Tässäkin tulee olla tiettyjä tarkasteluajanjaksoja, joiden aikana tasoittuminen tulee tapahtua, muuten ylimääräisistä pitää sopia maksu.
Mielestäni aloittaja on mukavuudenhaluinen ja uusavuton kitisijä, joka kuuluukin irtisanoa joustamattoman asenteensa vuoksi. Kannattaisi oikeasti tutustua siihen koeajan käsitteeseen.
Lain mukaan täytyy ensin järjestää kuulemistilaisuus ja työntekijän pyynnöstä antaa syy purkuun kirjallisena. Ja edelleen lain mukaan mikä tahansa syy ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on itseasiassa ilmoitettava, se ei saa olla syrjivä tai koeajan tarkoituksen vastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on itseasiassa ilmoitettava, se ei saa olla syrjivä tai koeajan tarkoituksen vastainen.
Siinä on muuten sitten sellainen pieni yksityiskohta, että syyksi kelpaa "työntekijän yleinen sopimattomuus".
Syy ei saa olla syrjivä. Laitonta antaa syyksi sen johtuvan vaikka rodusta tai sukupuolesta.
Ap:n tapauksessa työnantajan ei olisi kannattanut mainita mitään syytä. Silloin voidaan joutua näihin syrjintäsyytöksiin. Koeaika riittää syyksi.