Miksi lastentarhanopettaja (muka) tekee maailman tärkeintä työtä?
Väitän, että maailma toimisi ihan hyvin, vaikkei kukaan kouluttaisi lastentarhanopettajia yliopistossa. Maailman sivu äidit ovat hoitaneet lapsiaan itse. Hoivaajia on tarvittu, kun äiti on estynyt itse hoitamaan lapsiaan (esim. työ, opiskelu, muut lapset suurperheissä..).
Maailman tärkeimmät työt ovat mielestäni enemmänkin lääkärin tai sairaanhoitajan töitä. Opettajankin työ on mielestäni huomattavan paljon tärkeämpi kuin pienten lasten hoito.
Jos lastentarhanopettaja tekisi maailman tärkeintä työtä, KUKAAN äiti ei hoitaisi lapsiaan itse, vaan veisi lapset suoraan "ammattikasvattajan" luokse.
Olen itse toiminut perhepäivähoitajana vailla mitään sosiaalialan koulutusta silloin, kun omat lapset olivat pieniä. Ei se todellakaan ole mitään rakettitiedettä se lasten hoitaminen! Syliä, turvaa, virikkeitä, ulkoilua, ruokaa. Fiksu aikuinen osaa hoitaa lapsia ihan ilman koulutustakin.
Niin ja tämä ei siis ollut mikään palkkapoliittinen aloitus. En ota kantaa siihen, onko järkeä kouluttaa korkeasti matalapalkkaiseen työhön. Tämä aloitus oli vain ihmettelyä tähän "maailman tärkein työ" -keskusteluun.
Kommentit (205)
No. Kyllähän kuka tahansa osaa lusikoida åuuroa lapsen suuhun tai pyyhkiä pyllyn. Mä näen kuitenkin, että olisi tärkeää ensinnäkin se, että lapset saavat riittävästi hoivaa. Sen lisäksi lasten hyvät sosiaaliset taidot ja tunnetaidot tässä yhä haastavammaksi käyvässä maailmassa olisivat tosi tärkeitä. Ei Suomessa ja suomalaisilla kovinkaan hyvin mene näiltä osin. Joten kyllä tarviaan sinne pyllynpyyhkijöiden joukkoon myös älykkäitä, koulutettuja ihmisiä. Jonka lisäksi päiväkodin henkilökuynnan hyvinvointi on tosi tärkeää- suuri joukko lapsia viettää suuren osan lapsuudestaan näiden ihmisten kanssa, joten ei ole ihan sama millaisia nämä ihmiset ovat. Sydämelliseen hoivaan ei tarvita korkeakoulutusta, mutta moneen muuhun asiaan kyllä. Ja äidin ovat kautta aikain hoitaneet lapsiaan, kuka milläkin sukuperinnöllä. Eikä se hoiva aina ole ollut hyvää. Yhteiskunta myös kertoo arvoistaan sillä, mihin panostetaan. Tulevan sukupolven kasvattaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä. Tulevaisuuden resurssi. On ihan sama mitä nyt tehdään, jos tulevasta sukupolvesta ei ole mihinkään. Joten minusta jo siksi pitäisi maksaa paremmin- että annetaan viesti siitä, että lapset ovat tärkeintä mitä meillä on, jos yhtään katsotaan omaa napaa pidemmälle. Itse olen korkeakoulutettu, enkä jaksaisi olla päiväkodissa töissä, en varsinkaan tuolla palkalla. Minun lapseni ovat saaneet todella hyvää hoivaa omassa päikyssään ja arvostan heistä huolta pitäneitä ihmisiä todella. Olikin hyvä päiväkoti, jossa henkilökunta pysyi, eivätkä parhaat lähteneet muualle. Lapset ansaitsevat nimenomaan ne parhaat, itseään arvostavat hoitajat. Jotka huonon palkan edessä lähtevät pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 6 vuotta yliopistoja käyneille lastentarhanopettajille pitäisi maksaa korkeampaa palkkaa kuin matalammin koulutetuille.
Lastentarhaopettajat ovat kandeja, eivät maistereita. Todellakin toivon, ettei kenenkään kandivaiheen opiskelu kestä kuutta vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin juuri äsken. Minkä takia lapsen hoitoon vaaditaan korkeakoulutettu henkilö? Itse olen arvostanut eniten lapseni hoitajissa lempeyttä, jämäkkyyttä, huumorintajua ja maalaisjärkeä. En korkeakouluasennetta ja tavoitteellista kasvatusta. Painajainen oli päiväkodissa korkeakoulutettu LTO joka vaani koko ajan tavoitteiden ja oppimisten kanssa. Lapselle jäi vain ikävänä mieleen asiat joita hän ei osaa ja päiväkotiin lähtö oli yhtä kamaluutta joka aamu. Nyt kolmannella luokalla ja kas kummaa, ekaluokan aikana oppi nuo vaaditut asiat kun ihana opettaja antoi rauhan ja poisti paineen.
Muut lapseni eivät ole käyneet päiväkotia vaan kerhoa ja siellä eskarin. Heillä ei ollut samaa painetta vaan menivät iloisena ja itsevarmoina koulutielle. Päiväkodin tehtävä minusta on pitää lapsi turvassa päivän ajan, ruokkia ja leikkiä ja olla porukassa. Vanhemmat kasvattaa ja koulussa aloitetaan vasta oppimaan. Lapsen pitää saada olla lapsi ja turvalliseen ympäristöön ei tarvita korkeakoulututkintoa vaan lämmin ja työstään pitävä ihminen.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 6 vuotta yliopistoja käyneille lastentarhanopettajille pitäisi maksaa korkeampaa palkkaa kuin matalammin koulutetuille.
Mä olen roikkunut eri yliopistoissa jo vuodesta 2007, eikä gradu ole vieläkään valmis. Voinko mä vaatia tähtitieteellisiä summia palkaksi, kun joskus valmistun? Opintopisteitä on kuitenkin kertynyt jo reippaasti yli minimin, taitaa olla jo yli 100 ylimääräistä maisterintutkintoon vaadittua pistettä.
Niin. Ja olen tyhmä kouluttautumassa humanistiksi kulttuurialalle, eli käytännössä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
No. Kyllähän kuka tahansa osaa lusikoida åuuroa lapsen suuhun tai pyyhkiä pyllyn. Mä näen kuitenkin, että olisi tärkeää ensinnäkin se, että lapset saavat riittävästi hoivaa. Sen lisäksi lasten hyvät sosiaaliset taidot ja tunnetaidot tässä yhä haastavammaksi käyvässä maailmassa olisivat tosi tärkeitä. Ei Suomessa ja suomalaisilla kovinkaan hyvin mene näiltä osin. Joten kyllä tarviaan sinne pyllynpyyhkijöiden joukkoon myös älykkäitä, koulutettuja ihmisiä. Jonka lisäksi päiväkodin henkilökuynnan hyvinvointi on tosi tärkeää- suuri joukko lapsia viettää suuren osan lapsuudestaan näiden ihmisten kanssa, joten ei ole ihan sama millaisia nämä ihmiset ovat. Sydämelliseen hoivaan ei tarvita korkeakoulutusta, mutta moneen muuhun asiaan kyllä. Ja äidin ovat kautta aikain hoitaneet lapsiaan, kuka milläkin sukuperinnöllä. Eikä se hoiva aina ole ollut hyvää. Yhteiskunta myös kertoo arvoistaan sillä, mihin panostetaan. Tulevan sukupolven kasvattaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä. Tulevaisuuden resurssi. On ihan sama mitä nyt tehdään, jos tulevasta sukupolvesta ei ole mihinkään. Joten minusta jo siksi pitäisi maksaa paremmin- että annetaan viesti siitä, että lapset ovat tärkeintä mitä meillä on, jos yhtään katsotaan omaa napaa pidemmälle. Itse olen korkeakoulutettu, enkä jaksaisi olla päiväkodissa töissä, en varsinkaan tuolla palkalla. Minun lapseni ovat saaneet todella hyvää hoivaa omassa päikyssään ja arvostan heistä huolta pitäneitä ihmisiä todella. Olikin hyvä päiväkoti, jossa henkilökunta pysyi, eivätkä parhaat lähteneet muualle. Lapset ansaitsevat nimenomaan ne parhaat, itseään arvostavat hoitajat. Jotka huonon palkan edessä lähtevät pois.
Et vieläkään ole kyllin korkeasti koulutettu. Jonkinlaista kappalejakoa toivoisin kirjoitustaitoihin.
Päiväkotiryhmissä on yhä enemmän erityislapsia ja "normaaleja" lapsia sekaisin. Kyllä siellä ammattitaitoa tarvitaan. Kaikkia ei hoideta ja kasvateta saman kaavan mukaan. Haastavia tilanteita on jatkuvasti.
Kaikki päiväkodissa työskentelevät tekevät tärkeää työtä! (Ja sen pitäisi näkyä palkassakin.)
Monet eivät ymmärrä sitä, että varhaiskasvatus ei ole enää tänä päivänä pelkkää lasten hoitamista ja perustarpeista huolehtimista, vaan suunnitelmallista pedagogista toimintaa, jossa yhdistyvät hoito, opetus ja kasvatus. Yliopiston käyneitä lastentarhanopettajia tarvitaan nimen omaan suunnittelemaan ja toteuttamaan tätä. Suunnitelmallisuus ja pedagogisuus ei ole sidottuna vain opettajien vetämiin tuokioihin, vaan sitä esiintyy myös päiväkodin arjen tilanteissa (ns. Piilo-opetus).
Päiväkoti on ennen nähty lapsiparkkina, jonne lapsi jää, jotta vanhempi pääsee töihin.
Tänä päivänä varhaiskasvatuksessa ei katsota vain sitä vanhemman etua vaan ajatellaan myös lapsen näkökulmaa: mitä hyötyä varhaiskasvatuksesta on hänelle.
Juuri ennen kouluikää tapahtuva kehitys on erittäin tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta.
Tärkeä työ toki mutta "maailman tärkein" on aika paljon sanottu mistään työstä. Se on kyllä totta, että koulutusvaatimukset tuohon hommaan ovat ihan älyttömän korkeat työtehtävään ja palkkaukseen verrattuna. Ei tuohon tietysti ihan ketä vain voida ottaa mutta ei todellakaan vaatisi siivoojan koulutusta kummempaa osaamista.
Tuleva lto kirjoitti:
Monet eivät ymmärrä sitä, että varhaiskasvatus ei ole enää tänä päivänä pelkkää lasten hoitamista ja perustarpeista huolehtimista, vaan suunnitelmallista pedagogista toimintaa, jossa yhdistyvät hoito, opetus ja kasvatus. Yliopiston käyneitä lastentarhanopettajia tarvitaan nimen omaan suunnittelemaan ja toteuttamaan tätä. Suunnitelmallisuus ja pedagogisuus ei ole sidottuna vain opettajien vetämiin tuokioihin, vaan sitä esiintyy myös päiväkodin arjen tilanteissa (ns. Piilo-opetus).
Päiväkoti on ennen nähty lapsiparkkina, jonne lapsi jää, jotta vanhempi pääsee töihin.
Tänä päivänä varhaiskasvatuksessa ei katsota vain sitä vanhemman etua vaan ajatellaan myös lapsen näkökulmaa: mitä hyötyä varhaiskasvatuksesta on hänelle.Juuri ennen kouluikää tapahtuva kehitys on erittäin tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta.
Höpö höpö
Miksei niitä erityislapsia voida laittaa omiin ryhmiinsä? Torpedoivat muidenkin olot.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään tässä ei ollut kyse palkasta, vaan koulutuksesta. Oletko oikeasti sitä mieltä, että lastesi parhaat hoitajat ovat olleet korkeimmin koulutettuja? Onko heiltä saanut parasta hoitoa?
Minulla on kolme lasta. Olin kotona, kunnes nuorin oli 4-vuotias. Esikoinen ei ole koskaan ollut päiväkodissa, oli vain esikoulussa sen eskariajan ja muun ajan kotona. Keskimmäinen meni suoraan eskariin ja oli myös eskariajan ulkopuolella päiväkodissa hoidossa. Nelivuotias oli kaksi vuotta päiväkodissa ja vielä eskarivuoden. Ehdottomasti parhaimmat hoitajat olivat alhaisimmin koulutetut ihmiset. Yksi jo lähes eläkeiän ylittänyt mummo, toinen vanhalla lastenhoitajan tutkinnolla työskennellyt mies (siis joku aivan ikiaikainen tutkinto, joku opisto joskus 70-luvulla) ja kolmas lähihoitaja. Tämä on oma kokemukseni. Jossain toisessa päiväkodissa koulutetut lastentarhanopettajat ovat ne parhaimmat. Väitän kivenkovaan, ettei kyse ole koulutuksesta, vaan IHMISESTÄ. Ihmisestä ei tule yhtään parempaa hoitajaa lapselle koulutuksen myötä. Joillain on hoivavietti, jämäkkä kasvatusote ja lempeä mieli, joillain ei. Ei se koulutuksella muutu!
ap
Otsikon perusteella olisi voinut kuvitella, että aloituksessa puhutaan jostain ihan muusta. Eihän se, että lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien tulee olla ammattiinsa koulutettuja, tarkoita sitä, että heidän työnsä väitetään olevan "maailman tärkeintä".
Vaikken itse olekaan ammatiltani lto tai lastenhoitaja, minulla on jonkin verran kokemusta päiväkodissa työskentelemisestä, ja keskeisin haaste minusta siinä on suuren lapsijoukon (joka koostuu erilaisista taustoista tulevista lapsista, jotka ovat samasta ikäryhmästäkin huolimatta eri kehitysvaiheissa ja joilla on erilaisia temperamentteja) hallitsemisesta, turvallisuuden ja tarpeiden täyttämisen takaamisesta, virikkeellistämisestä ja sosiaalisesta kasvatuksesta, ja sen lisäksi siitä sylistä. Lisänä tulee (ja tämä taitaa käytännössä aina olla osa työtä) erityistarpeiden huomaaminen, niihin vastaaminen ja yhteistyö erityisammattilaisten kanssa. Vastuu on painava.
Kuka tahansa kouluttamaton ei pysty hallitsemaan tuollaista kokonaisuutta.
Toisaalta minusta perhepäivähoito on ehkä parempi, kunhan lapsimäärä pysyy pienenä. Tämä kyllä riippuu yksilöistäkin. Kodinomaisuus ja intiimiys on hyvä.
Tuleva lto kirjoitti:
Tänä päivänä varhaiskasvatuksessa ei katsota vain sitä vanhemman etua vaan ajatellaan myös lapsen näkökulmaa: mitä hyötyä varhaiskasvatuksesta on hänelle.Juuri ennen kouluikää tapahtuva kehitys on erittäin tärkeää lapsen tulevaisuuden kannalta.
Jos kaikki kirjoittamasi olisi totta, tavallisten äitien ja isien ei annettaisi hoitaa lapsiaan lainkaan, vaan Suomeen pitäisi vaatia varhaiskasvatuspakko. Olet siis sitä mieltä, että päiväkodissa lapsesta kasvaa parempi ja tulevaisuuteen valmiimpi ihminen kuin kotihoidossa?
Hyvään lapsuuteen ei tarvita pedagogiikkaa. Antaa lapsien olla lapsia! Eiköhän jokainen järkevä vanhempi osaa kasvattaa lapsiaan ilman piilo-opetustuokioitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vieläkään ole kyllin korkeasti koulutettu. Jonkinlaista kappalejakoa toivoisin kirjoitustaitoihin.
No siksipä opiskelenkin parhaillaan lisää :) Tosin en arvosta tätä vauvalehtipalstailua niin paljoa, että viitsisin huolitella kirjoittamaani. Kyllä se viesti sieltä luettavissa on. Mikäli oma ymmärrys riittää.
Olen itse hoitanut neljä lasta kotona kouluikään, kaikki ihan normaaleja lapsia kehitykseltään ja sosiaalisissa taidoissa erittäin taitavia. En ole lastentarhanopettaja, sosionomi tai edes lastenhoitaja. Tai itseasiassa kouluttauduin lähihoitajaksi lasten kasvettua kouluikään, osaamisalana lasten ja nuorten hoito ja kasvatus. No, opiskellessa tajusin myös kuinka onnekkaita omat lapseni ovat olleet kun vältimme päiväkodit!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitanut neljä lasta kotona kouluikään, kaikki ihan normaaleja lapsia kehitykseltään ja sosiaalisissa taidoissa erittäin taitavia. En ole lastentarhanopettaja, sosionomi tai edes lastenhoitaja. Tai itseasiassa kouluttauduin lähihoitajaksi lasten kasvettua kouluikään, osaamisalana lasten ja nuorten hoito ja kasvatus. No, opiskellessa tajusin myös kuinka onnekkaita omat lapseni ovat olleet kun vältimme päiväkodit!
Ja kerron vielä, että omat lapseni kävivät kyllä kerhossa ennen kouluikää. Mutta hyvin paljon viettivät päivänsä pihalla ja lähimetsässä, majoja rakennellen. En edes leikkipuistoon vienyt heitä missä kaikki välineet on eu-direktiivien mukaisia ettei vaan nyt sattuis mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miksi päiväkotiin tarvitaan yliopiston käynyt lastentarhanopettaja? Miksei vähempi koulutus riitä? Ja ei, en puhu palkasta, vaan koulutuksesta. Tekevät tärkeää työtä, kun ovat vastuussa pienistä lapsista, mutta miksi tuohon työhön tarvittaisiin akateeminen tutkinto?
Tämä aloite saada 2/3 päiväkotien henkilökunnasta yliopistokoulutetuiksi vuoteen 2030 (?) mennessä on tullut ylhäältä päin hallituksen kautta, eikä se ole millään tavoin noussut kentältä päivähoidossa työskentelevien tai lasten vanhempien taholta, päinvastoin, ammattilaisten keskuudessa sitä on pidetty huonona ja turhana. Uudistuksen on esitellyt julkisuuteen muistaakseni opetusministeri. Myös uutta opintosuunnitelmaa kritisoitiin paljon asiantuntijoiden toimesta, mutta se ajettiin vaan läpi ylhäältä päin annettuna.
Epäilen, että uudistuksessa on kyse vallasta. Valtaa tavoittelevat tahot ovat olleet aina suuresti kiinnostuneita siitä, miten lapset kasvatetaan ja halunneet määrätä lasten kasvatuksen sisällöt. Vaikuttamalla sitten lastentarhanopettajien yliopistokoulutuksen sisältöön saadaan valta siihen miten enemmistön lapset kasvatetaan. Ideologioita ja oppeja ei voi levittää niin helposti ammattikoulutettujen kautta. Yhteiskuntaan vaikuttavat ismit vallan välineinä tulevat aina yliopistojen kautta.
2/3 yliopistokoulutettujen vaatimuksella pyritään kasvattamaan tiettyjen arvojen mukaisia ihannekansalaisia.
Päiväkodin täti on vain itsestäänselvyys. Yliopistossa kouluttaminen on vitsi. He ovat pyyhkijöitä ja leikittäjiä. Ja he tekevät aina itsestään liian suuren numeron. Mitään maailman tärkeintä työtä se ei ole, se on vain vahtimista ja pukemista. Pääasia vain, että pitävät lapsista huolta.
Hyvä, että syntyvyys on Suomessa vähentynyt. Lastenhoito on niin hirveää. Jokainen ihminen, joka säästyy siltä, on voitto. Kotiäitien tilanne on järkyttävä. Joutuvat hoitamaan niitä lapsia joka päivä. Hirvittävää elämää.
Olen suurperheen äiti (8 lasta). Olen ollut kotona viimeiset 20 vuotta ja hoitanut sekä omani että tässä sivussa myös sisarusten lapsia. Minulla on akateeminen koulutus ja olen toiminut sivutoimisena yrittäjänä. Koulutus ei liity millään tavalla kasvatusalaan tai sosiaalialaan.
Lasten hoitaminen ei ole helppoa, mutta siihen ei missään nimessä vaadita yliopistokoulutusta. Minusta on kuoriutunut huippuorganisoija ja huipputehokas nainen. Onhan minun pitänyt oppia suoriutumaan päivästä kuin päivästä yksinäni. Niistä päivistä, kun osa lapsista on ollut sairaana ja samana päivänä koululaisia on pitänyt viedä luistelemaan aamulla viiden kilometrin päähän. On pitänyt tehdä ruokaa koko konkkaronkalle ja suunnitella ruokahuoltoa päiviksi eteenpäin. Ja ihan varmasti on askarreltu, käyty kirjastossa, museoissa ja ulkoiltu yhtä paljon kuin päiväkodeissa.
Ennemmin päiväkoteihin tarvittaisiin vain oikeita ja hyviä tyyppejä, jotka pärjäävät isojen lapsiryhmien kanssa ja tekevät töitä rennosti ja järki päässä. Papereilla lapsia ei hoideta.