Paljonko autoon menee kuukaudessa, jos ei autolainaa
Tätini on tuputtamassa minulle ilmaiseksi n. 10 vuotta vanhaa autoaan mallia kauppakassi. Autolla on ajettu n. 90 000 km ja ok kunnossa on. Käyttäisin autoa pääasiassa päivittäisiin (5 pv/vk) työmatkoihini, joka on edestakaisin yht. 60 km/pv eli 300 km/vk ja kuussa sitten reilu 1200 km. Auto syö ysivitosta. Paljonko minun pitäisi autoon budjetoida kuukaudessa? Siis vakuutuksiin, bensoihin ym.?
Kommentit (52)
Muista, että säästyt joukkoliikenteen kustannuksilta oman auton ansiosta. Myöskään pienempiä huonekaluja yms. kodinkoneita ei enää tarvitse tilata kuljetuksella eli säästöä tulee siitäkin.
Ainakin täällä maaseudulla Matkahuolto on hinnoitellut kuukausiliputkin niin järkyttävän kalliiksi, että mieluummin sitä sitten ajaa omalla kuin tyytyy maksamaan itsensä kipeäksi väärään aikaan kulkevista linja-autokyydeistä.
Mites muuten verottaja reagoi, kun saat ilmaiseksi auton....?
Kuukaudessa menee polttoaineeseen, vakuutukseen ja veroon noin 350-400 euroa. Iso dieselauto, tankkaan 2x kuussa, yhdellä tankilla ajaa noin 800-1000 km ja yksi tankki maksaa hiukan alle 90 euroa.
Päälle tulee huolto, merkkikorjaamossa 600-800 euroa kerta 1-2 kertaa vuodessa. Korjauksia ei ole vielä onneksi tarvittu. Lisäksi pesut ja vahaukset, joitakin kymppejä kuussa.
Tulee kyllä tosi kalliiksi nyt, kun asiaa miettii.
Kauppalehden tutkimuksen mukaan kaiken kaikkiaan auton käytön kuluksi tuli 0,36 euroa per kilometri.
Lahjaverot kirjoitti:
Muista, että säästyt joukkoliikenteen kustannuksilta oman auton ansiosta. Myöskään pienempiä huonekaluja yms. kodinkoneita ei enää tarvitse tilata kuljetuksella eli säästöä tulee siitäkin.
Ainakin täällä maaseudulla Matkahuolto on hinnoitellut kuukausiliputkin niin järkyttävän kalliiksi, että mieluummin sitä sitten ajaa omalla kuin tyytyy maksamaan itsensä kipeäksi väärään aikaan kulkevista linja-autokyydeistä.
Mites muuten verottaja reagoi, kun saat ilmaiseksi auton....?
Jos hän saa vain auton lainaan. Ehkä omistus ei vaihdu?
Varaa nyt huoltoihin ainakin pari sataa vuodessa. Harvoin se pelkkä öljynvaihto riittää. Polttimoita palaa, jarrut kuluu jne.
Ja vuosikatsastus pakokaasumittauksineen noin 60 e.
Kaikkinensa helposti 500e/kk jos ajat muutakin kuin nuo työmatkat. Bensat, vakuutukset (riippuu tietysti onko kasko), huollot (ne on kalliita), ajoneuvero, katsastukset, uudet renkaat, mahdolliset renkaiden vaihdot.
Vaihteluväli ehkä 200e-500e/kk riippuen sitten monista eri asioista.
Muutama satanen bensoihin ja huoltoihin /kk keskimäärin. Vakuutukseen 500- 1000 riippuen mistä ja mitä haluat. Kannattaa kysyä POP-vakuutuksesta. Oma vakuutusmaksuni laski melkein puoleen kun vaihdoin sinne. Ja onhan se hienoa kun on tietynlainen vapaus kun on oma auto käytössä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla kilometreillä bensoihin menee reilu satanen kuussa.
Voi hyvänen aika, täytyy tietää MOOTTORIN sekä BENSATANKIN KOKO ennenkuin voidaan sanoa yhtään mitään. Toki tuo voi olla keskiarvo, mutta noilla kilometreillä mun aikaisempi auto (3l bensa) olis syönyt jo kolmatta tankillista (eli rahaa menisi n. 200e bensaan) kun taas nykyisellä (3l diesel) menisi 1.5 tankillista (eli n. 120e). Ja molemmissa oli n. 60 litran tankki.
Mä en ymmärrä miten bensatankin koko vaikuttaa siihen paljonko polttoaineeseen menee rahaa.
Osakasko mulla 240e/vuosi. Bensa 1.8.
Autovero 273e/vuosi, bensaan 150e/kk.
Touhutonni tilillä mahollisia korjauksia varten. Sellanen 200e/kk kannattaa varata auton ylläpitoon. Renkaat, huollot jne. Jos toi 200e on laittaa joka kuukausi niin osta auto.
Oletko koskaan laskenut mitä autolla ajaminen oikeasti maksaa?
Mitä kaikki siis maksaa?
Vuoden autoilun laskennallinen kokonaiskustannus on 6232,67€. Hintaa toki laskee se, jos omistaja huoltaa autoaan itse, vaihtaa renkaat omatoimisesti tai ostaa autonsa käteisellä. Kuukaudessa edullisellekin autolle tulee helposti hintaa 500€. Tässä laskelmassa kuukausihinnaksi muodostui 519€.
https://op.media/talous/Autot-ja-liikenne/Oletko-koskaan-laskenut-mita-…
Bensat: ainakin 50 euroa kuukaudessa, ellei enemmän.
Vuosittaiset kulut:
Joka vuosi: vakuutusmaksu, lähemmäs 1000 euroa.
Joka vuosi: huolto: noin 400 euroa.
Joka vuosi trafin liikenneveromaksu: noin 270 euroa.
Joka vuosi katsastus, noin 70 euroa.
Tuohon päälle kaikki ylimääräiset korjaukset sitä mukaa, kun vikoja tulee.
Maksaa monta sataa per kerta. Varsinkin ku vanha auto, tulee ylimääräisiä korjauksia.
Uudet renkaat maksaa paljon, noin 800 euroa. Niitäki täytyy uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla kilometreillä bensoihin menee reilu satanen kuussa.
Voi hyvänen aika, täytyy tietää MOOTTORIN sekä BENSATANKIN KOKO ennenkuin voidaan sanoa yhtään mitään.
Paljonko bensaa sinun bensatankkisi kuluttaa kuukaudessa?
Vaikea vastata kauhean tarkasti. Meillä on n.15v vanha diesel-moottorilla (2.0) varustettu viistoperä.
Ajoa tulee suunnilleen 2000-2500km/kk.
Polttoaineeseen (diesel) on mennyt suunnilleen 220-250e/kk.
Ajoneuvovero n.50e/kk.
Vakuutus n.70e/kk.
Huoltoon/korjauksiin kaikkea 0-1000e/kk. Meillä meni viime vuonna suunnilleen 4000e yhteensä kaikkeen huoltoon ja korjauksiin, eli n. 330e/kk.
Arvioi mieluummin reilusti yläkanttiin kun alakanttiin. Minun suositukseni :) Ja se on ihan tosia-asia, että autoa pitää huoltaa ja korjata säännöllisesti. Pelkkä öljynvaihto ei riitä. Jos siis haluat ajaa sillä autolla pitkään, niin siitä on pidettävä hyvää huolta.
Ei auton pito niin kallista oo kun kaikki väittää; viime vuonna tuli joku uus lakimuutos bonuksiin ja itsellä pomppas suoraan 35%:sta 80%:iin eli auton vuosittainen vakuutus reilun 100e nykyään. Jokainen auto on omanlaisensa bensasyöppö, itsellä työmatka päivittäin vajaa 100km ja viikossa menee bensaa n. 50e. Renkaita ei tarvi ostaa kerran vuodessa, itse ostin käytetyn auton renkaineen 4v sitten ja vasta nyt piti uusia talvirenkaat. Veroja maksan n. 40e/kk
Että höpöhöpöä joku 300-500e/kk autoiluun.
Jos saat auton ilmaiseksi ja et sitoudu pitämään sitä ikuisesti "perintökaluna", niin kokeile. Jos sen kulut nousevat liikaa, niin myy pois, et kärsi siinä mitään tappiota.
Mutta isoimmat kulut:
- bensa, sen osaat laskea itse
- vakuutukset, löytyy netistä
- huollot muutama satanen vuodessa
- katsastus kerran vuodessa muutama kymppi
- autopaikka, pesut, polttimot, lasinpesunesteet yms tilpehööri joitain kymppejä
Vierailija kirjoitti:
Vaikea vastata kauhean tarkasti. Meillä on n.15v vanha diesel-moottorilla (2.0) varustettu viistoperä.
Ajoa tulee suunnilleen 2000-2500km/kk.
Polttoaineeseen (diesel) on mennyt suunnilleen 220-250e/kk.
Ajoneuvovero n.50e/kk.
Vakuutus n.70e/kk.
Huoltoon/korjauksiin kaikkea 0-1000e/kk. Meillä meni viime vuonna suunnilleen 4000e yhteensä kaikkeen huoltoon ja korjauksiin, eli n. 330e/kk.
Arvioi mieluummin reilusti yläkanttiin kun alakanttiin. Minun suositukseni :) Ja se on ihan tosia-asia, että autoa pitää huoltaa ja korjata säännöllisesti. Pelkkä öljynvaihto ei riitä. Jos siis haluat ajaa sillä autolla pitkään, niin siitä on pidettävä hyvää huolta.
Sori, tuohon 4000e/vuosi kuuluikin lämmittimen asennus n.1200e. Eli ilman sitä 2800/v eli n.230e/kk huoltoon ja korjauksiin.
Mary83 kirjoitti:
Ei auton pito niin kallista oo kun kaikki väittää; viime vuonna tuli joku uus lakimuutos bonuksiin ja itsellä pomppas suoraan 35%:sta 80%:iin eli auton vuosittainen vakuutus reilun 100e nykyään. Jokainen auto on omanlaisensa bensasyöppö, itsellä työmatka päivittäin vajaa 100km ja viikossa menee bensaa n. 50e. Renkaita ei tarvi ostaa kerran vuodessa, itse ostin käytetyn auton renkaineen 4v sitten ja vasta nyt piti uusia talvirenkaat. Veroja maksan n. 40e/kk
Höpöhöpöä? :D Voi että sentään Marja-Liisa sinä oot pihalla ku lumiukko.
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Höpöhöpöä? :D Voi että sentään Marja-Liisa sinä oot pihalla ku lumiukko.
En tunne olevani kovinkaan pihalla mikäli opiskelevalla lapsiperheellä on varaa pitää kaksi autoa. Eikä kyllä makseta tonnia kuussa niitten pitämisestä =)
Autoista ei ikinä tiedä. Voi sattua kohdalle sellainen yksilö jonka kanssa pärjää pienillä korjauksilla ja perushuolloilla, silloin tällöin kuluvien osien vaihdolla. Tai sitten voi käydä huono säkä ja auto vaatii jatkuvasti suurempia korjauksia ym. Ikinä se ei kuitenkaan halpaa huvia ole se autoilu. Ja muistakaa naiset oikeasti, että autossa on kuluvia osia joita tulee vaihtaa säännöllisesti, vaikka sieltä ei mitään savua nousisi eikä mitään kolinaa kuuluisi. Auton huolto on tärkeää, ja se jää valitettavan vähälle erityisesti naisten omistamissa autoissa.
Tarkoitat 50€/vko bensaan?