Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?

Vierailija
04.03.2018 |

Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.

- siivooja
- tarjoilija

Kommentit (356)

Vierailija
281/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköasentaja. Kuusi vuotta käytännön duunissa oppimmista ja joku allekirjoittaa asennuksesi. Sitten ST2 läpi, paperit vetämään ja kappas, lain pätevöittämä S2-asentaja, ilman päivääkään alan varsinaisessa koulutuksessa.

Tiedän yhden tällaisen väylän hepun, viimeisen päälle ammattimies. Jatkoi myöhemmin entisen työnantajansa firmaa, työlistää muutaman arskan ja asiallisesti tuntuu menevän. Aika hyvin tyypiltä joka jätti kesken amitsun metallipuolen ja "meni töihin".

Vierailija
282/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähihoitaja

Osaat varmasti myös haavanhoidot, lääkkeen jakamiset, pistää oikean määrän lääkettä ja oikeaan paikkaan, tarkkailla ihmisen vointia ja mistä oireet johtuvat, ottaa verinäytteen jne, puhdistaa ja tyhjentää katetrin jne. 

Perehdytys riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen itse tehnyt pelkällä max viikon koulutuksella:

-siivooja

-vartija

-kassa

-postinkantaja

-lehdenjakaja

-kokoonpanotyö

-useampi muu liukuhihnatyö

-tiskaaja

-grillimyyjä

-puhelinmyyjä

Kaikki todella huonosti palkattuja töitä.

Vierailija
284/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O

Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.

Miten tunnistat pinnan ilman koulutusta?

No mitenkäs minä en ole omiakaan lattioitani pilannut vaikka olen niitä jo 20 vuotta jynsännyt??

Vierailija
285/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajaekonomi. Sehän on jopa todettu tutkimuksilla että simpanssi pystyy salkunhoidossa yhtä hyviin tuloksiin kuin ammattisijoittajat.

Vierailija
286/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja

Sihteeri

Tekstinkäsittelijä

Vierailija
287/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähetti! Aika vähän niitä enää kyllä missään on, mutta se oli ennen hyvin yleinen ensimmäinen työpaikka monelle eikä siihen kyllä koulutusta ole eikä tarvita..no ajokortti useimmissa tapauksissa kyllä.

Kauppias. Äiti piti kauppaa kansakoulupohjalta ja hyvin pärjäsi ja mä oli myymässä ilman koulutusta jo teininä. Luulen, että myyjänä pärjää, kunhan vain saa opastuksen kassapäätteen käyttöön. siihen tuskin tarttee kahden vuoden koulutusta.

Itsellä ei ole silmää, mutta taiteellisesti lahjakas pärjäisi varmasti somistajana tai muotisuunnittelijana ilman koulujakin.

Vierailija
288/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoulun ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa, että joku kokee ilman koulutusta selviävänsä 25-30 lapsen kanssa niin, että onnistuisi tukemaan jokaisen kasvua, kehitystä ja oppimista. Etenkin jos luokalle laitetaan kaksi S2-oppilasta, käyttäyttymisongelmainen, pari oppimisvaikeutta ja yksi, jolla hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Se, että opetettavat asiat ovat helppoja eli lähes kaikki hallitsee alakoulun opetettavat sisällöt, ei tarkoita, että ne olisivat helppoja opettaa toisille.

Näistä asioista konsultoidaan erityisopettajaa. Luokanopettajan koulutuksessa on niin vähän erityispedan opintoja, että ei pätevä luokanopekaan koulutuksen kautta näitä opi.

Ööö, niin, ja entä sitten? Nämä S2-oppilaat, käyttäytymisongelmaiset, oppimisvaikeuden omaavat ja toiminnanohjauksen vaikeudesta kärsivät eivät nimittäin erityisopea konsultoimalla katoa ryhmästä, vaan sun pitää edelleen OPETTAA koko ryhmää niin, että pystyt konkretisoimaan oppisisällöt ikätasolle sopivasti niin että oppilaat oppivat monimutkaisia ainesisältöjä ja ymmärtävät syy-yhteyksiä ja laajempia kokonaisuuksia. Samalla oppilaat myös oppivat siinä sivussa sosiaalisia taitoja, opiskelutaitoja, kurinalaisuutta, projektinhallintaa, yms., JA kokevat sun oppitunnit hauskoina, mielekkäinä ja sopivan haastavina.

Tämä kaikki on siis "tavallisten" oppilaiden opettamista, ja SAMALLA KUN hoidat kaiken edellämainitun motivoivasti ja innostaen,  otat myös em. erityisoppilaiden YKSILÖLLISET tarpeet opetuksessa huomioon, ja ERIYTÄT oppimateriaalia ja opetusta niin, että samanaikainen opiskelu luokassa on myös heille hauskaa, mielekästä ja sopivan haastavaa.

Ilman koulutusta on vaikea tai mahdoton tunnistaa toiminnanohjauksen vajausta, erilaisia keskittymishäiriöitä, muita neurologisia poikkeavuuksia, hahmottamishäiriöitä, muistivaikeuksia, erilaisia oppimisvaikeuksia ja lukihäiriöitä, tai sitä miten em. vaikeudet kumulatiivisesti vaikuttavat eri oppiaineissa. Ilman koulutusta sijainen ei pysty tunnistamaan mitään edellä luettelemaani oppimiseen vaikuttavaa tekijää, ja vaikka diagnoosi olisikin jo tehty, ilman koulutusta  olevalla "opettajalla" ei ole työkaluja em. oppilaiden auttamiseen.

Ja sitten on tietysti koulukielteiset oppilaat, uhmakkuushäiriöiset, muut oppilaiden mielenterveyden ongelmat, kuulovaikeudet, näkövammat ja muut fyysiset vammat, jne. jotka kaikki omalla tavallaan vaikuttavat siihen, että miten luokan sisäinen dynamiikka toimii, miten asiat on mielekästä opettaa tälle ryhmälle, miten saat luokkatilassa pidettyä kuria, ja samalla pidettyä ryhmän motivoituneena.

Ihan oikeasti luokanopettajan koulutus ei anna juuri mitään eväitä näihin, jos ei erikseen lue sivuaineena erityispedagogiikka. Luennotkin on supistettu olemattomiin. t. juuri valmistunut luokanope

Vierailija
289/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastovirkailija, olin jo hakemassa ko työtä kunnes huomasin että vaatimuksena oli kirjasto alan koulutus tms. 😀

Vierailija
290/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Jutta Urpilainenkin oli valtiovarainministeri opettajan koulutuksella. Kyllähän tuo sitten melkein keneltä vain hoituisi.

Vierailija
291/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulutukseltani amispohjainen ja vieläpä ihan väärältä alalta. Päädyin nykyiseen työpaikkaani sattumalta ja edennyt urallani yllättävänkin hyvin. Nykyiseen työhöni tai vastaavaan työhön vaaditaan yleisesti korkeakoulututkinto ja esim. alaisinani on maistereita. Joten olen toisaalta sitä mieltä, että on töitä mihin koulutus ei välttämättä anna mitään vaan kokemus. Mutta kyllä se koulutus yleensä kertoo jotain kuitenkin henkilöstä, hänen arvomaailmastaan ja työmoraalista. Omalla kohdallani kouluttamattomuus kertoo siitä, etten luottanut omiin kykyihini selvitä lukiosta ja sen jälkeen yliopistoon vaan menin siitä mistä aita oli matalin.

Vierailija
292/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähihoitaja

Osaat varmasti myös haavanhoidot, lääkkeen jakamiset, pistää oikean määrän lääkettä ja oikeaan paikkaan, tarkkailla ihmisen vointia ja mistä oireet johtuvat, ottaa verinäytteen jne, puhdistaa ja tyhjentää katetrin jne. 

Perehdytys riittää.

Miten se perehdytys siihen osaamiseen auttaa?

Jos ajatellaan, että menet vanhainkotiin lähärin vuoroon.

Perehdytyksenä saat n. viiden asukkaan listan (sijaiselle tuskin enempää annettaisiin). Sinulle kerrotaan, että tossa on lääkekaappi, jaa lääkkeet, täällä on tapana jakaa koko päivä kerralla mutta ei tarvittavia.

Nostimet on tossa varastohuoneessa ja liinat asukkaiden omissa kaapeissa. Liukulevyt omissa kaapeissa. Haavanhoitotarvikkeet ja rasvat on omissa kaapeissa, jos on loppu niin hae lääkekaapista lisää.

Huomioi, että parilla on esbl.

Kahdella on suihkupäivä. Aamiaisella pitää olla viimeistään kymmeneltä.

Nytkö osaat hoitaa asukkaat aamiaiselle asti?

Vierailija
293/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustaja ja politiikko yleensä.

Vierailija
294/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja. Olen oppinut aakkoset jo 4v:nä, lukemaan 5v:nä. Koko elämäni olen lukenut paljon kirjoja laidasta laitaan. Olen kielitaitoinen joten osaan aakkostaa myös vieraskieliset kirjat:D

Vierailija
295/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O

Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.

Ja lukutaitoinen löytää tiedot myös pullon kyljestä;)

Vierailija
296/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ettei mihinkään käytännön työhön tarvitse koulutusta. Kun moni täällä toitottaa että siivoojana voi netistä lukea eri puhdistusmenetelmistä. Niinhän lähihoitajakin voi etsiä tiedot netistä. Vaikka jostain syystä ihmiset täällä sanoivat "kuinka osaat ilman koulutusta annostella lääkkeet?" No netistä katsomalla tietysti.

Vierailija
297/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tunnistat pinnan ilman koulutusta?

Minäkään en välttämättä tunnista kaikkia pintoja vaikka onkin koulutus! :D

Mutta ei se siivoojan työ nyt oikeasti mitään ydinfysiikkaa ole eli oppisin sen kyllä ilman koulutustakin. Olen sitä työtä tehnytkin ilman koulutusta.

Myös lähitoitajan töitä olen tehnyt ilman koulutusta vanhuspuolella ja siinäkin pärjäsin.

Kahvilassa olen työskennellyt ja putiikissa myyjänä ja molemmissa ilman koulutusta. Aika monesta työstä selviää ilman tutkintoa.

Vierailija
298/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman koulustusta et pärjäisi lähihoitajana

Vierailija
299/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman koulutusta olen..

..siivonnut. Kuntokeskuksia ja kotipalvelussa asiakkaiden koteja.

..ollut hoito-alalla. Vastannut asukkaisen perushoidosta (pesut, ruokailussa avustaminen, haavanhoito (jos ei mitään erikoista haavassa), katetrointi myöskin sujui ja sain viedä lääkkeitä asukkaille vaikka muuten en lääkehoidosta vastannut, asukkaiden aktivointi jne)

-Ollut navettatöissä. (lihakarjan hoito, ruokkiminen)

-Ollut pikaruokaravintolassa

-Työskennellyt kassalla.

Vierailija
300/356 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentäjän ammatti, en tiedä pitäisikö kantti sitten paniikissa ja olisinko muuten riittävän valpas ja keskittymiskykyinen, mutta jos ei ongelmia olisi niin hallitsisin itsessään sen koneen ohjaamisen.

Youtubessahan on/oli sellainen dokumentti, jossa kuukauden harjoittelun ja opastuksen jälkeen belgialainen, aiemmin lentokoneen ohjaamisesta kokemusta omaamaton toimittaja, nousi, lensi ja laskeutui täysin omin avuin onnistuneesti boeing 737 -suihkumatkustajakoneella. Että ei se todellisuudessa sen vaikeampaa ole. Nyt sama dokumentti on näköjään Liveleaksissa.

https://www.liveleak.com/view?i=123_1395467567 

Autopilotti lentää käytännössä kaikki lennot ja ne osaavat nousta ja laskeutuakin nykyään. Lentäjän työ alkaa vasta silloin jos jotain menee pieleen, esim. kentälle ei voikaan laskeutua ollenkaan ja polttoaine alkaa olla vähissä. Ei se lentäminen ole mitään sen koneen ohjaamista vaan aivotyötä, lennonjohdon kanssa keskustelua ongelmatilanteissa ja päätösten tekoa esim. hätälaskusta joissain poikkeustilanteissa jne. Autopilotti hoitaa itse mekaanisen lentämisen kyllä ja useimmiten nousuissa ja laskuissa se lentäjä on edelleen puikoissa vaikka pakko ei olisikaan. Nousu, autopilotti päälle ja odottamaan että lento on ohi ja laskeutuminen. Jos siis ei tule eteen ongelmia tai poikkeustilanteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi