Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei mihinkään käytännön työhön tarvitse koulutusta. Kun moni täällä toitottaa että siivoojana voi netistä lukea eri puhdistusmenetelmistä. Niinhän lähihoitajakin voi etsiä tiedot netistä. Vaikka jostain syystä ihmiset täällä sanoivat "kuinka osaat ilman koulutusta annostella lääkkeet?" No netistä katsomalla tietysti.
Lääkkeenjako ei kyllä vaikeeta olekaan jos ihan rehellisesti sanon. Vastuullista kylläkin ja tarkkana pitää olla mutta kyllä ne pillerit sinne dosettiin osaa jakaa ja nestemäiset lääkkeet vetää ruiskuun. MUTTA on paljon muita asioita joista ei kyllä millään pikaisella perehdytyksellä selviä jos mitään koulutusta tai kokemusta alalta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
-varastonhoitaja
- postinjakaja
Eikö varastonhoitajan pidä osata käyttää tietokonetta ja ohjelmistoja sekä ajaa trukkia?
Ihan mikä vaan mihin suhteilla pääsee..
Vierailija kirjoitti:
Ilman koulustusta et pärjäisi lähihoitajana
Miksi? Onko lähihoitajan ammatti niin pyhä ettei siitä saa puhua samalla tavalla kuin siivoojista? Pienestä on itsetunto kiinni joillakin. Lytätään muita alaspäin ja ajatellaan "kyllä lähihoitaja koulutuksen tarvitsee, muut alat ovat helppoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-varastonhoitaja
- postinjakaja
Eikö varastonhoitajan pidä osata käyttää tietokonetta ja ohjelmistoja sekä ajaa trukkia?
Ketjun vakiovastaus: katso netistä niin osaat mitä vain. Mihin niitä koulutuksia edes tarvitsee.
Lastenhoitaja. Jos olen osannut omanikin hoitaa ja kasvattaa yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi niin miksen osaisi toistenkin lapsia hoitaa? No oikeesti en oo tosissani. Osaisin tietysti hoitaa mutta ison lapsiryhmän kanssa on varmasti paljon erilaisia asioita huomioitavana ja tiettyjen kriteerien hoidon suhteen pitää täyttyä. Lastensuojelu laki ja ehkä muitakin lakeja pitää tuntea ja osata kunnolla lasten ensiapuun ja yleisimpiin sairauksiin liittyvät asiat ja vaikka mitä. Sama juttu monissa muissakin ammateissa. Jokainen laittaa ruokaa vaikka ei olekaan kokki, jokainen voi hoitaa puutarhaa vaikka ei olekaan puutarhuri, jokainen siivoaa kotinsa vaikka ei ole siivooja jne. Kun näitä asioita sitten tekee ihan ammattikoulutuksella ja päivittäisellä pitkällä kokemuksella osaamisen taso on ihan toinen. Joissain ammateissa kuten juuri hoitoalalla oma persoona ja korkea työmoraali on mielestäni kyllä vähintään yhtä tärkeä kuin koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei mihinkään käytännön työhön tarvitse koulutusta. Kun moni täällä toitottaa että siivoojana voi netistä lukea eri puhdistusmenetelmistä. Niinhän lähihoitajakin voi etsiä tiedot netistä. Vaikka jostain syystä ihmiset täällä sanoivat "kuinka osaat ilman koulutusta annostella lääkkeet?" No netistä katsomalla tietysti.
Lääkkeenjako ei kyllä vaikeeta olekaan jos ihan rehellisesti sanon. Vastuullista kylläkin ja tarkkana pitää olla mutta kyllä ne pillerit sinne dosettiin osaa jakaa ja nestemäiset lääkkeet vetää ruiskuun. MUTTA on paljon muita asioita joista ei kyllä millään pikaisella perehdytyksellä selviä jos mitään koulutusta tai kokemusta alalta ei ole.
Samoin siivoustyössä. Olen koulussa kuullut asioita mitä harjoittelupaikalla ei ole opetettu. Esim että jotkut puhdistusaineet (jotka ovat päivittäisessä käytössä) muodostavat vaaratilanteen, jos niitä käyttää yhdessä ilman pinnan huutelua siinä välissä. Varmaan netistäkin löytyy, mutta niin löytyy lähihoitajan kaikki työohjeet. Mikähän saa luulemaan etteikö löytyisi.
Luulin selviytyväni hyllyttäjän hommasta kohta avattavassa myymälässä, ekana päivänä sain potkut koska olin kuulemma liian hidas siihen tahtiin mitä he vaativat. En tiedä sitten kuka pystyi oleellisesti parempaan suoritukseen, kun tavarat piti pahvilaatikko kerrallaan kantaa toisesta kerroksesta, litistää tyhjät sekä viedä pahviroskikseen. Ylin esimies ei tätä nähtävästi tiennyt, mutta tarpeeksi tietoa oli näköjään siitä, että minä olin liian hidas.
Enää en usko selviytyväni enää yhdestäkään työstä..
Vierailija kirjoitti:
Osaan antaa myös rahasta oikein takasin. Opin sen kesätöissä myyjänä. Matematiikasta 10, joten ei vienyt aikaa kuin muutamn minuutin omaksua perehdytys tässäkin.
Samoin. Tämä oli aikana ennen nykyaikaisia kassoja. Vanhempi kaupantäti minulle sen opetti ensimmäisessä kesätyöpaikassani.
Ostosten summa 37,25.
Asiakas maksaa 50 euron setelillä.
Ensin 5 senttiä 30:een.
Sitten 70 senttiä 38:aan.
Siitä 2 euroa 40:een.
Ja kymppi 50:een.
Eli takaisin 12,75.
Ei ikinä tarvitse alkaa päässä laskea.
Valokuvaaja. Olen itseoppinut ja tienaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Esa Laiho on periaatteessa ammattitaitoinen lääkäri, mutta valelääkärin hänestä teki yksi puuttunut
lopputyö.
How stupid are you ? LaIHO EI OLLUT PÄIVÄÄKÄÄN LÄÄKIKSESSÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Esa Laiho on periaatteessa ammattitaitoinen lääkäri, mutta valelääkärin hänestä teki yksi puuttunut
lopputyö.
How stupid are you ? LaIHO EI OLLUT PÄIVÄÄKÄÄN LÄÄKIKSESSÄ
On ollut Yhdysvalloissa. Mutta sitten hänen opiskelukassansa ehtyi ja hän päätti hankkia Neuvostoliitosta todistuksen jolla sai itsensä laillistettua lääkäriksi.
Tk päivystyslääkäri. Voi lukea suoraan potilashistorian, etsiä sopivaa lääkettä googlettamalla ja lääkeinfosta. Sairaanhoitajat tekee kuitenkin toimenpiteet ja voi laittaa lähetteitä labraan jne. Saisi potilaat tarvitsemansa hoidon valelääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O
Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.
Miten tunnistat pinnan ilman koulutusta?
Minäkään en välttämättä tunnista kaikkia pintoja vaikka onkin koulutus! :D
Mutta ei se siivoojan työ nyt oikeasti mitään ydinfysiikkaa ole eli oppisin sen kyllä ilman koulutustakin. Olen sitä työtä tehnytkin ilman koulutusta.
Myös lähitoitajan töitä olen tehnyt ilman koulutusta vanhuspuolella ja siinäkin pärjäsin.
Kahvilassa olen työskennellyt ja putiikissa myyjänä ja molemmissa ilman koulutusta. Aika monesta työstä selviää ilman tutkintoa.
Mä olen rakentanut mieheni kanssa 2 taloa pääosin itse. Eiköhän siinä (pinta)materiaalit tule aika hyvin opittua:) Mitä ei tunnista voi etsiä tietoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
Osaat varmasti myös haavanhoidot, lääkkeen jakamiset, pistää oikean määrän lääkettä ja oikeaan paikkaan, tarkkailla ihmisen vointia ja mistä oireet johtuvat, ottaa verinäytteen jne, puhdistaa ja tyhjentää katetrin jne.
...ja hoitaa avannepotilasta ja laittaa nenämahaletkun, hoitaa infuusiopotilasta, sekä ottaa että tulkita virtsanäytteen, laatia hoito- ja palvelusuunnitelman, laatia toimintakyvyn arvioinnit, kirjata Efficaan, laatia kuntoutussuunnitelman aivoinfarktipotilaalle, toteuttaa saattohoidon ja vainajan laiton, suorittaa lihakseen pistämiset ja annostella lyhyt- ja pitkävaikuttaiset insuliinit oikeisiin pistospaikkoihin jne.
On se kiva, että arvostus on kohdillaan meidän ammattikuntaa kohtaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
Osaat varmasti myös haavanhoidot, lääkkeen jakamiset, pistää oikean määrän lääkettä ja oikeaan paikkaan, tarkkailla ihmisen vointia ja mistä oireet johtuvat, ottaa verinäytteen jne, puhdistaa ja tyhjentää katetrin jne.
Perehdytys riittää.
Miten se perehdytys siihen osaamiseen auttaa?
Jos ajatellaan, että menet vanhainkotiin lähärin vuoroon.Perehdytyksenä saat n. viiden asukkaan listan (sijaiselle tuskin enempää annettaisiin). Sinulle kerrotaan, että tossa on lääkekaappi, jaa lääkkeet, täällä on tapana jakaa koko päivä kerralla mutta ei tarvittavia.
Nostimet on tossa varastohuoneessa ja liinat asukkaiden omissa kaapeissa. Liukulevyt omissa kaapeissa. Haavanhoitotarvikkeet ja rasvat on omissa kaapeissa, jos on loppu niin hae lääkekaapista lisää.
Huomioi, että parilla on esbl.
Kahdella on suihkupäivä. Aamiaisella pitää olla viimeistään kymmeneltä.Nytkö osaat hoitaa asukkaat aamiaiselle asti?
Roudaisin asukkaat vaikka niska-perseotteella sinne aamupalalle, ei siinä tarvitse kuin fyysistä voimaa. Monisairaiden lääkitys on yks hailee, koska ne ei kuitenkaan enää parane. Ja miksi pestä ihmisiä, jotka paskoo vaippoihin? Se on pelkkää ajanhukkaa. Ja mitä haavojen hoitamiseen tulee niin laastarin osaa laittaa kuka vaan paikolleen. Done!
yksisarvista kirjoitti:
Prostituutti
sitä varten täytyy käydä Prostituutti-instituutti.
Farmaseutti