Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?

Vierailija
04.03.2018 |

Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.

- siivooja
- tarjoilija

Kommentit (356)

Vierailija
261/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksinkuljettaja, jos minulla olisi ajokortti.

Vierailija
262/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuslääkäri. Kiistää vain, että kellään olisi mitään oikeutusta sairauksista johtuviin vakuutusrahoihin, ei siinä sen isompaa osaamista tarvita. Tosin siinä kai on pakko olla lääketieteen tutkinto, mutta ei olisi ainoa kerta, kun Suomessa on toiminut valelääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoulun ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa, että joku kokee ilman koulutusta selviävänsä 25-30 lapsen kanssa niin, että onnistuisi tukemaan jokaisen kasvua, kehitystä ja oppimista. Etenkin jos luokalle laitetaan kaksi S2-oppilasta, käyttäyttymisongelmainen, pari oppimisvaikeutta ja yksi, jolla hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Se, että opetettavat asiat ovat helppoja eli lähes kaikki hallitsee alakoulun opetettavat sisällöt, ei tarkoita, että ne olisivat helppoja opettaa toisille.

Näistä asioista konsultoidaan erityisopettajaa. Luokanopettajan koulutuksessa on niin vähän erityispedan opintoja, että ei pätevä luokanopekaan koulutuksen kautta näitä opi.

Ööö, niin, ja entä sitten? Nämä S2-oppilaat, käyttäytymisongelmaiset, oppimisvaikeuden omaavat ja toiminnanohjauksen vaikeudesta kärsivät eivät nimittäin erityisopea konsultoimalla katoa ryhmästä, vaan sun pitää edelleen OPETTAA koko ryhmää niin, että pystyt konkretisoimaan oppisisällöt ikätasolle sopivasti niin että oppilaat oppivat monimutkaisia ainesisältöjä ja ymmärtävät syy-yhteyksiä ja laajempia kokonaisuuksia. Samalla oppilaat myös oppivat siinä sivussa sosiaalisia taitoja, opiskelutaitoja, kurinalaisuutta, projektinhallintaa, yms., JA kokevat sun oppitunnit hauskoina, mielekkäinä ja sopivan haastavina.

Tämä kaikki on siis "tavallisten" oppilaiden opettamista, ja SAMALLA KUN hoidat kaiken edellämainitun motivoivasti ja innostaen,  otat myös em. erityisoppilaiden YKSILÖLLISET tarpeet opetuksessa huomioon, ja ERIYTÄT oppimateriaalia ja opetusta niin, että samanaikainen opiskelu luokassa on myös heille hauskaa, mielekästä ja sopivan haastavaa.

Ilman koulutusta on vaikea tai mahdoton tunnistaa toiminnanohjauksen vajausta, erilaisia keskittymishäiriöitä, muita neurologisia poikkeavuuksia, hahmottamishäiriöitä, muistivaikeuksia, erilaisia oppimisvaikeuksia ja lukihäiriöitä, tai sitä miten em. vaikeudet kumulatiivisesti vaikuttavat eri oppiaineissa. Ilman koulutusta sijainen ei pysty tunnistamaan mitään edellä luettelemaani oppimiseen vaikuttavaa tekijää, ja vaikka diagnoosi olisikin jo tehty, ilman koulutusta  olevalla "opettajalla" ei ole työkaluja em. oppilaiden auttamiseen.

Ja sitten on tietysti koulukielteiset oppilaat, uhmakkuushäiriöiset, muut oppilaiden mielenterveyden ongelmat, kuulovaikeudet, näkövammat ja muut fyysiset vammat, jne. jotka kaikki omalla tavallaan vaikuttavat siihen, että miten luokan sisäinen dynamiikka toimii, miten asiat on mielekästä opettaa tälle ryhmälle, miten saat luokkatilassa pidettyä kuria, ja samalla pidettyä ryhmän motivoituneena.

Siinä sitä onkin. Omana kouluaikana ala-asteella näiden oppilaiden annettiin mennä siinä virran mukana, menee miten menee, ei se opettajan palkkaan vaikuttanut oppiko joku jotain vaiko ei. Siitä nyt on jo aikaa toki, jotain seminaarin käyneitä vanhoja ala-asteen opettajia uransa loppupuolella. Muistan yhden joka pääsi Hervannassa yläasteelle 7. luokalle vaikka ei osannut oikeastaan lukea edes. Opettajat antoivat viitosia jotta pääsivät eroon tyypistä eivätkä joutuneet itse seuraavana vuonna häirikköä uudestaan opettamaan jos olisi jäänyt luokalle. Lastenpsykiatrisen sosiaalityöntekijä huomasi että eihän tämä 13-vuotias osaa edes lukea kunnolla!

Joku varmaan luulee että se riittää että opettaja itse osaa opetettavan asian. Ei kai siinä mitään, kun pitäisi saada opetettua se asia opetettavallekin vain.

Vierailija
264/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusasiantuntija-juoppo

Vierailija
265/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumisautoilijalle ei edes ole muuta koulutusta kuin työn kautta oppiminen. Usein ruumisautoilijoiden lapsista tulee myös ruumisautoilijoita.

Vierailija
266/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman koulutusta.

- kansanedustaja

- IT-alan esimies

- pizza-kuski

Muutaman tunnin perehdytyksellä:

- Metron / Raitiovaunun kuljettaja

- Konduktööri

Vierailija
267/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- terveyskeskuslääkäri

Oikeasti. Tuntuu ettei ne tee mitään muuta kuin googlettaa.

Osaat varmasti myös kaikki vastaanotolla tehtävät toimenpiteet esim. Gynekologiset tutkimukset ja tähystykset? :)

Pienellä perehdytyksellä kyllä. Eivät nekään mitään rakettitiedettä sentään ole.

Vierailija
268/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen tehnyt ilman koulutusta seuraavia töitä:

- R-kiskan myyjä

- siivooja

- mansikanpoimija

- puutarhurin apuri

Ja kukkasena kakun päällä: Ollut keskisuuren yrityksen sihteerinä ja hoitanut työn 3-kertaa paremmin kuin koulutettu ja kokenut sihteeri. Mies on yrittäjä ja sihteeri jäi äitiyslomalle, joten aloin väliaikaisesti tehdä hänen töitään, kun jäi sairaslomalle yllättäin. En tajua, mihin se muija on saanut käytettyä 40 tuntia viikossa, itse teen työt ja paljon paremmin sekä oma-aloitteisemmin varmaan 10 tunnissa iltatöinä oman työn ohessa. Eihän tuo mitään rakettitiedettä ole, vähän tarjouslaskentaa, sähköpostikirjeenvaihtoa, laskuista huolehtimista, vähän arkistointia, muiden juoksevien asioiden hoitoa, työtuntien ja työlistojen seuraamista yms. Entiseen sihteeriin verrattuna olen ottanut hartioilleni myös tarvikeasiat eli pidän huolta tilaus-/rahtikulujen minimoinnista ja optimoin aikatauluja. Tosin alan väsyä, koska kuitenkin kaksi työtä on kerralla liikaa. Nyt vaan arvotaan, että kannattaako tähän ketään kokopäivästä ottaa nysväämään. Sinänsä voisin alkaa itse hoitaan nuo työt ja jäisi aikaa elämässä paljon enemmän. Sitä paitsi minulla on se etu, että voin tehdä päätöksiä itsenäisesti ja niin kuin haluan. Ei mun tarvi kysellä lupia keneltäkään, ei edes mieheltä.

Vierailija
269/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavia hommia olen tehnyt muutaman päivän perehdytyksellä:

Kioskimyyjä

Kassa

Lähihoitaja

Laborantti

Kirjastonhoitaja

Lastenhoitaja

hitsaaja

Kodinkonemyyjä-,kenkä-, vaate-, taloustavaramyyjä ym.

Vierailija
270/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ja lääkärinhoitaja tietysti.

Vierailija
271/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitaja. Katselin vanhainkodissa, jossa hoitajat istui kahvilla työpäivän aikana neljä kertaa tunnin kerrallaan. Sitten valitettiin esimiehelle, kun on niiiiiin kiire, että pitää jäädä ylitöihin. Heko, heko........

Vierailija
272/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut ammatin/tutkinnon, mutta kaikki työt joihin olen tutkinnon perusteella päässyt olisin oppinut pelkällä perehdytykselläkin. Tiettyjä asioita en mm. tajunnut koulussa, mutta käytännön työtä tehdessä helposti.

Tarkemmin en tehtäviä erittele, mutta seitsemään kahdeksaan tehtävään olen perehdytyksen kautta oppinut nopeasti. Mulla jää käytännön kautta asiat helpommin mieleen kuin lukemalla. Huvitti vuosia vuosia sitten kun silloinen esimies esitteli silloista tehtävääni opiskelijoille ja kertoi että vähintään tradenomi pitää ko. tehtävässä olla. No, ei todellakaan! Nykyisin sitä tehtävää ei enää edes ole, eikä kukaan tradenomi sellaiseen koulutustaan tuhlaisi (tiedän ettei ole tällä palstalla arvostettu koulutus). Itse olin nuori, en tradenomi mutta täyttä höyryä kesätöiden kautta etenin vaativampiin ja vaativampiin tehtäviin. Koulutuksestani en kuitenkaan katso olleen juurikaan hyötyä, ainoastaan kielitaito on sellainen jonka lasken koulun ansioiksi ja loput sit työn ja käytännön kokemuksen kautta opittu.

Olen ollut määräaikaisissa tehtävissä joista sitten useammasta on vakinaistettu ja aina onnekseni on löytynyt uutta ja mielenkiintoista kun työelämän myllerrykset ovat kuvion toiseksi muuttaneet.

Vierailija
273/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- terveyskeskuslääkäri

Oikeasti. Tuntuu ettei ne tee mitään muuta kuin googlettaa.

Osaat varmasti myös kaikki vastaanotolla tehtävät toimenpiteet esim. Gynekologiset tutkimukset ja tähystykset? :)

Pienellä perehdytyksellä kyllä. Eivät nekään mitään rakettitiedettä sentään ole.

Minä en kyllä noita laskisi enää miksikään perehdytykseksi. Itse ajattelen tässä kohtaa perehdytyksellä sitä, mitkä ovat talon omat käytännöt, joita ei missään koulussa opeteta ja jotka opetetaan myös koulutetuille. Siis että näytetään välineet, järjestelmät, tilat, organisaatiorakenne jne. Gynekologisia tutkimuksia ja tähystyksiä ei lääkäreillekään enää perehdytyksessä opeteta, vaan ne pitää kyllä jo siinä vaiheessa osata itse. Korkeintaan näytetään, miten se tähystyslaite laitetaan päälle ja mihin gynekologiset välineet laitetaan tutkimuksen jälkeen. 

Ihmettelen kyllä tässä ketjussa aika moniakin asioita, joita luetellaan muka ammattitaidoksi. Joku mainitsi esim Wordin ja Powerpointin käytön, kokousjärjestelyt, raportointijärjestelmät, pesuaineet ja lattiamateriaalit. Nämä käydään yleesä läpi jokaisen uuden työntekijän kanssa muutenkin, vaikka olisikin koulutus. Tai sitten oletetaan, että nämä osataan ilman koulutustakin. 

Vierailija
274/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työministerin homman saa hoitaa näköjään kuka ekana sattui paikalle!

Vierailija
275/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alakoulun ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa, että joku kokee ilman koulutusta selviävänsä 25-30 lapsen kanssa niin, että onnistuisi tukemaan jokaisen kasvua, kehitystä ja oppimista. Etenkin jos luokalle laitetaan kaksi S2-oppilasta, käyttäyttymisongelmainen, pari oppimisvaikeutta ja yksi, jolla hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Se, että opetettavat asiat ovat helppoja eli lähes kaikki hallitsee alakoulun opetettavat sisällöt, ei tarkoita, että ne olisivat helppoja opettaa toisille.

Näistä asioista konsultoidaan erityisopettajaa. Luokanopettajan koulutuksessa on niin vähän erityispedan opintoja, että ei pätevä luokanopekaan koulutuksen kautta näitä opi.

Ööö, niin, ja entä sitten? Nämä S2-oppilaat, käyttäytymisongelmaiset, oppimisvaikeuden omaavat ja toiminnanohjauksen vaikeudesta kärsivät eivät nimittäin erityisopea konsultoimalla katoa ryhmästä, vaan sun pitää edelleen OPETTAA koko ryhmää niin, että pystyt konkretisoimaan oppisisällöt ikätasolle sopivasti niin että oppilaat oppivat monimutkaisia ainesisältöjä ja ymmärtävät syy-yhteyksiä ja laajempia kokonaisuuksia. Samalla oppilaat myös oppivat siinä sivussa sosiaalisia taitoja, opiskelutaitoja, kurinalaisuutta, projektinhallintaa, yms., JA kokevat sun oppitunnit hauskoina, mielekkäinä ja sopivan haastavina.

Tämä kaikki on siis "tavallisten" oppilaiden opettamista, ja SAMALLA KUN hoidat kaiken edellämainitun motivoivasti ja innostaen,  otat myös em. erityisoppilaiden YKSILÖLLISET tarpeet opetuksessa huomioon, ja ERIYTÄT oppimateriaalia ja opetusta niin, että samanaikainen opiskelu luokassa on myös heille hauskaa, mielekästä ja sopivan haastavaa.

Ilman koulutusta on vaikea tai mahdoton tunnistaa toiminnanohjauksen vajausta, erilaisia keskittymishäiriöitä, muita neurologisia poikkeavuuksia, hahmottamishäiriöitä, muistivaikeuksia, erilaisia oppimisvaikeuksia ja lukihäiriöitä, tai sitä miten em. vaikeudet kumulatiivisesti vaikuttavat eri oppiaineissa. Ilman koulutusta sijainen ei pysty tunnistamaan mitään edellä luettelemaani oppimiseen vaikuttavaa tekijää, ja vaikka diagnoosi olisikin jo tehty, ilman koulutusta  olevalla "opettajalla" ei ole työkaluja em. oppilaiden auttamiseen.

Ja sitten on tietysti koulukielteiset oppilaat, uhmakkuushäiriöiset, muut oppilaiden mielenterveyden ongelmat, kuulovaikeudet, näkövammat ja muut fyysiset vammat, jne. jotka kaikki omalla tavallaan vaikuttavat siihen, että miten luokan sisäinen dynamiikka toimii, miten asiat on mielekästä opettaa tälle ryhmälle, miten saat luokkatilassa pidettyä kuria, ja samalla pidettyä ryhmän motivoituneena.

Siinä sitä onkin. Omana kouluaikana ala-asteella näiden oppilaiden annettiin mennä siinä virran mukana, menee miten menee, ei se opettajan palkkaan vaikuttanut oppiko joku jotain vaiko ei. Siitä nyt on jo aikaa toki, jotain seminaarin käyneitä vanhoja ala-asteen opettajia uransa loppupuolella. Muistan yhden joka pääsi Hervannassa yläasteelle 7. luokalle vaikka ei osannut oikeastaan lukea edes. Opettajat antoivat viitosia jotta pääsivät eroon tyypistä eivätkä joutuneet itse seuraavana vuonna häirikköä uudestaan opettamaan jos olisi jäänyt luokalle. Lastenpsykiatrisen sosiaalityöntekijä huomasi että eihän tämä 13-vuotias osaa edes lukea kunnolla!

Joku varmaan luulee että se riittää että opettaja itse osaa opetettavan asian. Ei kai siinä mitään, kun pitäisi saada opetettua se asia opetettavallekin vain.

Milloinhan tämä Hervanta juttu on tapahtunut? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun olen itse peruskouluni Hervannassa käynyt, niistä opettajista on osa vieläkin virassaan eikä silloin kukaan päässyt edes ekalta jos ei osannut vaadittavia asioita.

Vierailija
276/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjän ammatti, en tiedä pitäisikö kantti sitten paniikissa ja olisinko muuten riittävän valpas ja keskittymiskykyinen, mutta jos ei ongelmia olisi niin hallitsisin itsessään sen koneen ohjaamisen.

Vierailija
277/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.

Miten tää juttu vaan jatkuu vaikka todettu vääräksi niin monessa paikassa. Laiho ei ollut missään tapauksessa ”arvostettu”, kollegat ja potilaat näkivät kyllä että jotain omituista oli. Farmaseutit näkivät että lääkemääräykset pielessä jne. Missä asia meni pieleen oli ilmoitusvelvollisuus ja Valviran valvonta.

T. Laihon uhrin omainen

Eräässä psykiatrisessa sairaalassa oli myös valelääkäri tällä vuosituhannella ilmeisesti. Oli kuulemma Venäjältä saanut koulutuksen. Teki kuitenkin jotain virheitä ja sairaalan ylilääkäri, jolla oli Sveitsistä saatu koulutus - ilmoitti Valviralle. Valvira ei tehnyt mitään. Ko. valelääkäri kuitenkin paljastui ja siitä tuli mediaankin juttu. Median uutisessa sairaalan ylilääkäri erehtyi arvostelemaan Valviraa toimettomuudesta. Seuraus: Valviran virkamiehet kostivat ylilääkärille pyytämällä tältä todisteet sveitsiläisestä lääkärin tutkinnostaan.

Kuulin vaan tämän jutun viime viikolla yhdeltä psykiatrilta, joka oli työskennellyt samassa sairaalassa. Sanoi, että tämä kuvasti sitä, millainen on suomalainen virkamieskunta. Sanoi, että kiitoksen sijaan ylilääkärille valelääkärin paljastamisesta, Valviran "kiitos" oli kosto, kun ylijumala Valviraa joku kehtasikin arvostella vieläpä julkisesti.

Vierailija
278/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mistään kunnolla selviäisi ilman koulutusta. Siis oikeista ammateista joihin koulutus ylipäätään on olemassa. Onhan sitten töitä joihin ei koulutusta edes ole vaan työ opitaan tekemällä, mielestäni silloin ei voi varsinaisesti puhua ammatista. Useimmat työt ovat kuitenkin paljon paljon muutakin kuin mitä asiasta oikeasti tietämätön kuvittelisi. Kaikenlaista nippelitietoa pitää olla ja sen varsinaisen työn lisäksi erilaisia valmistelevia töitä tai jotain oheistöitä. Erilaisia järjestelmiä ja laitteita pitää osata käyttää, tuntea tiettyä lainsäädäntöä, pitää yhteyttä erilaisiin yhteistyötahoihin, noudattaa tiettyä kaavaa/ järjestystä työssä, raportoida eri tahoille jne. Kaikkihan näyttää helpolta kun sen osaa.

Vierailija
279/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjän ammatti, en tiedä pitäisikö kantti sitten paniikissa ja olisinko muuten riittävän valpas ja keskittymiskykyinen, mutta jos ei ongelmia olisi niin hallitsisin itsessään sen koneen ohjaamisen.

Youtubessahan on/oli sellainen dokumentti, jossa kuukauden harjoittelun ja opastuksen jälkeen belgialainen, aiemmin lentokoneen ohjaamisesta kokemusta omaamaton toimittaja, nousi, lensi ja laskeutui täysin omin avuin onnistuneesti boeing 737 -suihkumatkustajakoneella. Että ei se todellisuudessa sen vaikeampaa ole. Nyt sama dokumentti on näköjään Liveleaksissa.

https://www.liveleak.com/view?i=123_1395467567 

Vierailija
280/356 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä nyt sitten on selviämistä ja mikä sitä, että tekee työn ammattitaidolla ja tehokkaasti? Itse olen selvinnyt reskontran pidosta, keskisuuren firman laskutuksesta, siivouksesta, tarjoilijan työstä, kaljan laskemisesta ja pienen erikoisliikkeen myymälävastaavan hommista ilman katastrofeja tai edes moitteita. Mitään intohimoa noiden hommien tarkempaan opiskeluun, saati niissä jatkuvasti kehittymiseen ei kuitenkaan ollut ja varmasti ammattilainen hoitaa kaikki nuo tehtävät paremmin ja nopeammin.

Koulutus yleensä kertoo sitoutumisesta ja kiinnostuksesta, vaikka poikkeuksiakin on. Ja ennemmin lähtisin niillä raketeilla kuin ihmishengillä leikkimään, vaikka kokisin olevani joku yleisnero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme