Meidän vartalot on meidän oma asia (postaan samalla kuvan perseestäni ja sitten itken kommentteja)
https://www.is.fi/viihde/art-2000005589782.html
Voi luoja taas.
"– Ja haluunkin sanoo nyt, että meidän vartalot on meidän jokaisen oma asia. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanomista siihen. Tai siihen, et millasia kuvia me postataan. Mun tekis mieli olla vaan näin et joudun ees kirjottamaan tätä vuonna 2018: Nainen voi näyttää vähän (tai enemmänkin) omaa pyllyänsä tai ihoaan somessa ja samaan aikaan olla hauska ja älykäs!"
Ihan vaan omaksi ilokseni julkaisin bikinit persevaossa ja pylly pystyssä kuvan ja nyt mua harmittaa kun porukka kommentoi.
Joo, jos laittaa kuvan perseestään nettiin, on aika selkeää että se huomataan ja siihen kommentoidaan.
Luoja tätä nykypäivää.
ja sitten IS:n kysely: "saako netissä julkaista bikinikuvia?" Juu, saa. Saa julkaista vaikka alastonkuvia. Mutta kantaa sitten seuraukset.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat vartalot ei sovi someen. Jos niitä sinne laittaa, pitää kestää rehellinen palaute muilta.
Aivan loistava kommentti siltä osin, että se täydentää omaa kantaani siitä, että tämä koko keskustelu on kaksinaismoralistinen. Me näemme koko ajan kuvia puolialastomista ja alastomista ihmisistä (etenkin naisista), ja niiden avulla meille markkinoidaan valtavasti tuotteita. Ja niiden perusteella me ostamme, mistä voinee päätellä, että puolialaston vartalo myy, ja sitä me oikeasti haluamme nähdä. Somekanavat ovat täynnä tuonkaltaisia kuvia, ja ne saavat aivan valtavat määrät tykkäyksiä.
Mutta kun tavallinen ihminen, jota ei ole pakaroita myöten meikattu, vuorattu kalliilla tuotteilla, tai photoshopattu 100-prosenttisesti peittoon ihmisille luontaisista ominaisuuksista, kuten vekeistä, rypyistä, selluliitista, näpyistä ja luomista, julkaisee jopa valtatuotantoa kesymmän kuvan kehostaan, siitä tuleekin jotakin, mitä on täysin ok sheimata. Siis sheimata. Ei tuon toimittajan vartalo oikeasti ole niin raflaava, eikä kuva oikeasti niin tyrmistyttävän rivo, että se ansaitsisi revittelyä hänen suurensuuresta selluliittimäärästään.
Toki on minullakin omat siveysrajani, mikä määrä alastomuutta saa oloni epämukavaksi. Mutta näin yleisesti ottaen minusta on _hyvä_, että me näemme kuvia myös tavallisista ihmisvartaloista, jotakin muuta kuin Kardashian-klaanin perin juurin retusoituja vartaloita ja kuvia. Tavallisia vartaloita, joita ei ole ok sheimata vain siksi, että sattuu sellaisen sometulvassa näkemään. Ja hei, naiset: tämän pitäisi olla meidän kaikkien etu, koska mitä enemmän vihaamme muiden kehoja, sen enemmän annamme ihmisille luvan sheimata itseämme ja läheisiämme. Nimittäin ei tämä sheimaus pelkästään somesivuille jää, vaan se elää ihan arkipäiväisessä elämässämme. Käytännössä itse sheimaamalla me petaamme vain sitä, ettemme saa itsekään kävellä kadulla rauhassa ilman, että joku kokee tarpeen arvostella kehoa, ottaa siitä hupisivuille kuvakaappauksia ja kouria baarissa.
Ja kieltämättä koen epäuskottavana olla huolestunut vaikka omien lasten itsetunnon kehityksestä, jos itse oksentaa nettiin kaikki sheimaukset, mitä sattuu näkemistään ihmisistä keksimään. Sanoisitteko oikeasti samoja asioita omille lapsillenne, tai pitäisittekö kaikkea sheimausta ansaittuna, jos tuo nainen olisikin oma tytär?
Mutta eihän tästä ollut laisinkaan kysymys koko jutussa!!! Siellä kommenteissa on todella rasvaisia ja ällöjä kommentteja, ne on toimittajalle ok. Kukaan ei ole haukkunut hänen takapuoltaan, kommentit on lähinnä ylistäviä tai osastoa "panisin". Ja niistähän toimittaja tykkäsi.
Sitten siellä yksi nainen kommentoi, että piti mauttomana tuollaisen kuvan julkaisua, että hänen tykkäämänsä toimittaja lähti tälle pylly ja tissit -linjalle.
Tämä kommentti keitti toimittajalla yli, ei hänen peränsä kommentointi.
Koko helvetin kyllästyttävän metoo -systeemin valossa on niiiiin kaksinaismoralistista, että naiset nauttivat tuollaisista "panisin" kommenteista. Jos joku sanoisi tälle eukolle livenä siellä uima-altaalla, kun hän pyllistää perskannikat ojossa, että "panisin", syntyisi sellainen metoo härdelli ettei mitään rajaa olisi. Ihan varmasti aivan omasta ilostaan hän esim. tuossa gaalassa pukeutui tuollaiseen asuun jossa tissit suunnilleen lipeää esiin.
Olen nainen ja aivan todella väysynyt koko meetoo -juttuun.
-Missä tekstinkohdassa tämä toimittaja tarkalleen ottaen erittelee, ettei hän pidä härskejä kommentteja asiattomina?
Ymmärsinkö oikein: mielestäsi seksuaalisesta häirinnästä ei saa keskustella niin kauan kun julkisuudessa on yksikin perskannikka tai paljas tissi? Hahmotatko maailmaa ylipäätään siten, että kaikki naiset ovat yksi ja sama entiteetti, jossa jokainen yksittäinen ilmiö koskee koko ryhmää ja päinvastoin?
Toden totta, jos olisit nainen, se tarkoittaisi, että sinä et saa kritisoida seksuaalista häirintää, sillä Ylen toimittaja on somepäivityksessään esiintynyt uima-altaalla bikineissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi sitä mieltä, että paljastavat kuvat ovat mauttomia, muille ihmisille pitää silti aina olla kohtelias ja heitä kohdella asiallisesti, elleivät he tahallisesti ole ketään loukanneet, vahingoittaneet tai muuten tehneet jotain aidosti pahaa/ilkeää. Jos joku kuva somessa on musta turha, ruma tai mauton, voin ajatella niin tai sanoa sen vieressä istuvalle kaverille, mutta en mä sitä nyt herranjumala sille kuvassa olevalle ihmiselle kirjoita! Se nyt vain on moukkamaista.
Jos julkisuuden henkilö on sellainen, etteivät hänen tekonsa mitenkään keskeisesti vaikuta kansan hyvinvointiin, niin hänenkään somekuvansa eivät ole mitään yleisen paheksunnan vapaata riistaa. Olen myös sitä mieltä, että asenne, jonka mukaan sen, joka esittelee vartaloaan julkisesti pitää vain kestää törkykommentit, on kieroutunut. Kenenkään ei pidä kestää mitään törkeää! Joku bikinikuva, oli se miten paljastava tahansa, ei ole niin törkeä ja kamala teko, että se vastareaktiona oikeuttaisi epäkohteliaan ja huonon käytöksen.[/quote
Tässähän oli kyse siitä, että joku oli pettynyt, että hänen pitämänsä juontaja vajoaa niin alas, että julkaisee perseestään herutus kuvan someen. Mitä epäkohteliasta on sanoa asiallisesti, kohteliaasti eriävä mielipide? Johan se ruokkii parhaimmillaan jonkun ihmisen narsismia, jos jatkuvasti kehutaan, eikä saisi olla eri mieltä? Fiksu ihminen kuuntelee myös muiden ihmisten mielipiteitä, eikä julista vain omaa totuuttaan.
Ei sen perse iso ole, se vaan näyttää sille.
En jaksa lukea kommentteja, tässä oma mielipiteeni. Nykyään netissä on helppo haukkua muita ja arvostella toisten ulkonäköä. Jos joku heittää nettiin bikinikuva, ei se tarkoita sitä, että häntä saa haukkua vapaasti, koska hän on sen kuvan itse laittanut. Ei se homma tosielämässäkään noin toimi. Jos et pysty sanomaan mitään hyvää toisesta, älä sano mitään. Älä sano sellaista, mitä et pystyisi päin naamaa sanomaan toiselle. Tai kuinka moni sanoisi tuntemattomalle jossain uima-altaalla, että sä olet ihan läski? Tuskin kukaan, jolla on normaalit käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kommentteja, tässä oma mielipiteeni. Nykyään netissä on helppo haukkua muita ja arvostella toisten ulkonäköä. Jos joku heittää nettiin bikinikuva, ei se tarkoita sitä, että häntä saa haukkua vapaasti, koska hän on sen kuvan itse laittanut. Ei se homma tosielämässäkään noin toimi. Jos et pysty sanomaan mitään hyvää toisesta, älä sano mitään. Älä sano sellaista, mitä et pystyisi päin naamaa sanomaan toiselle. Tai kuinka moni sanoisi tuntemattomalle jossain uima-altaalla, että sä olet ihan läski? Tuskin kukaan, jolla on normaalit käytöstavat.
Joskus kannattaisi lukea se itse juttukin että tietäisi mitä kommentoi.
Kukaan ei haukkunut Hätöskää läskiksi. Joku oli sitä mieltä että bikinitpersevakoonvedettypyllyä esittelevä kuva ei ole tyylikäs.
Jos joku uimahallissa esittelisi sellaista persettä niin sitä pidettäisiin omituisena.
kukkahattusetämies kirjoitti:
Minua huolestuttaa tässä lähinnä se, että nämä "panisin ja puristelisin!" -kommentteja jaelleet näyttävät Insta-tiliensä perusteella olevan (perheen)isiä. Millaisen mallin he antavatkaan naisen kohtelemisesta jälkipolville?
Minäkin ihmettelen ettei toimittajaa häirinnyt perheenisien rivot panemiskommentit. Mutta jos joku nainen harmittelee sitä, että hänen fiksuna pitämänsä toimittaja on vajonnut herutuspissisten tasolle, siitä sitten loukkaannutaan?
Yleensä julkisuuteen kannattaa tuoda esille parhaimpia puolia itsestään, joillakin se on pää, joillakin se voi olla perse. Hyppäsin kommenteissa jostain sivulta 6 tänne ja pyydän tekemään ajatus-testin: Sauli Niinistö, tai Donald Trump postaa oman pyllykuvan someen julkisesti.. comments or no comments? Mitä mieltä "esityksestä"?
Vierailija kirjoitti:
Siis kenen elämää ylipäätään liikuttaa muiden julkaisemat kuvat ainakaan siinä mittakaavassa että jaksaa erikseen vielä kommentoida kuvaa??
No ei juuri ketään olisi kiinnostanutkaan, mutta sitten tuli yksi kommentti, jossa kuvaa pidettiin mauttomana ja "toimittaja" soitti "toimittajalle" iltapäivälehteen. Ja yhtäkkiä perse olikin ihan eri sfäärissä nähtävillä.
Mun mielestä sitä saa mitä tilaa. "Toimittaja" ei lainkaan pahastunut panisin -kommenteista. Vaan tuosta yhdestä.
Vierailija kirjoitti:
Et jaksa lukea kommentteja, etkä ilmeisesti edes juttua.
Kukaan ei hakkunut, toimittaja itse tykkäsi "panisin" -kommenteista.
Joku uskalsi sanoa, ettei toi nyt kauhean tyylikästä ole postata tollasta kuvaa nettiin (voisin koska tahansa sanoa kaverille, siskolle, tyttärelle, pojalle tms. saman ihan kasvotusten, koska kuva on tosi tyylitön).
Edelleen, kyse ei ole siitä, että joku olisi arvostellut "radiopersoonan" berberiä - ellei tykätyistä "ihana perse" ja "panisin" kommentteja lasketa. Tässä pahastuttiin siitä, että joku sanoi että tyylitöntä.
Oletko lukenut satua "Keisarin uudet vaatteet"? Siitähän tässä on kyse.
Selkeää huomionhakua tuommoinen kuva.
Voin vaan kuvitella tällä hetkellä sen selittämisen määrän sillä naisella "kun mulla on ilmaisun vapaus ja naisen oikeus ja blaablaa" tutuilleen.
Kuitenkin on sisällyttänyt tuon pyllynsä tuohon kuvaan ihan tarkoituksella, "ihailkaapa mun kroppaa".
Ärsyttäviä nuo feministit.
Voi että te ootte katkeria :) Eiks kukaan tykkää teidän perseistä vai mikä riivaa
Vartaloni on mun oma asia PAITSI jos sulla on kehuja kerrottavana! <3
Ylexällä on näitä juontajia joilla teini-ikä jäänyt päälle.
Olen 50v hoikka nainen..pyllyni roikkuu ja siinä on selluliittia
EN UNISSANIKAAN LAITTAISI PERSAUKSESTANI KUVIA SOSIAALISEEN MEDIAAN...
XL mallien pyllyt photosopataan ennen kuin ne postataan....
Miksi ihmiset ovat epäkohteliaita?
Jos tuo juontaja on rannalla kävelemässä nuo vaatteet päällä, niin kuka menee hänelle henkilökohtaisesti sanomaan, että näyttää kamalalta? Niinpä.
Jos jokaiselle ihmiselle mentäisiin sanomaan, jos ei itse pitäisi hänen ulkonäöstään, niin eihän me muuta muille ihmisille ehdittäisi sanomaan kuin haukkumaan ulkonäköä.
Sauli Niinistö, kauhee pappa, vaimonsa kauhee nukke, menenpä sanomaan, kun seuraavan kerran näen.
Katos vaa, kaupan kassan naama ei miellytä, käynpä sanomassa rumaksi.
Katos vaa, ohikävelevä mies ei oo kauheesti käynyt salilla, käynpä sanomassa läskiksi.
Lapsi talvihaalareissaan näyttää tyhmältä, käyn sanomassa sille siitä.
Mummo/pappa näyttää ihan kävelevältä ruumiilta, sanon kun tulevat vastaan.
Mitäs poistuivat kotoa, muiden ihmisten silmien alle. Silloin täytyy varautua arvosteluun.
Kuka on liian pitkä, kuka liian lyhyt, kuka liian laiha, kuka liian lihava, kenellä on huonot rinnat, kenellä hampaat, kenellä liian ohuet hiukset, kenellä kalju, kenellä liian iso nenä, kenellä korvat, kenellä kehityshäiriö, kenellä väärän värinen iho, kenellä liian hienot vaatteet, kenellä liian halvat.
Ehkä meidän pitäisi alkaa arvotelemaan miesten ulkonäköä julkisesti heille päin naamaa, niin tulisi selväksi, ettei se ylläri, tunnukaan kauheen kivalta, kun kaikki haukkuu. Mitäs olet olemassa, olet alttiina arvostelulle.
Ai pitäisikö ihmisten keskittyä vain omaan elämäänsä, miksi,kun voi haukkua muita?
Istuin odottamassa ratikkaa, tuntematon nainen koki asiakseen tulla sanomaan, että mulla on tyhmän näköinen takki.
Sama ilmiö kuin somessa. Onko tuo hyvien käytöstapojen mukaista?
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v hoikka nainen..pyllyni roikkuu ja siinä on selluliittia
EN UNISSANIKAAN LAITTAISI PERSAUKSESTANI KUVIA SOSIAALISEEN MEDIAAN...XL mallien pyllyt photosopataan ennen kuin ne postataan....
-Näinkö sen mielestäsi pitää mennäkin? Onko maailma tältä osin nyt hyvä ja valmis?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat epäkohteliaita?
Jos tuo juontaja on rannalla kävelemässä nuo vaatteet päällä, niin kuka menee hänelle henkilökohtaisesti sanomaan, että näyttää kamalalta? Niinpä.
Jos jokaiselle ihmiselle mentäisiin sanomaan, jos ei itse pitäisi hänen ulkonäöstään, niin eihän me muuta muille ihmisille ehdittäisi sanomaan kuin haukkumaan ulkonäköä.
Sauli Niinistö, kauhee pappa, vaimonsa kauhee nukke, menenpä sanomaan, kun seuraavan kerran näen.
Katos vaa, kaupan kassan naama ei miellytä, käynpä sanomassa rumaksi.
Katos vaa, ohikävelevä mies ei oo kauheesti käynyt salilla, käynpä sanomassa läskiksi.
Lapsi talvihaalareissaan näyttää tyhmältä, käyn sanomassa sille siitä.
Mummo/pappa näyttää ihan kävelevältä ruumiilta, sanon kun tulevat vastaan.
Mitäs poistuivat kotoa, muiden ihmisten silmien alle. Silloin täytyy varautua arvosteluun.
Kuka on liian pitkä, kuka liian lyhyt, kuka liian laiha, kuka liian lihava, kenellä on huonot rinnat, kenellä hampaat, kenellä liian ohuet hiukset, kenellä kalju, kenellä liian iso nenä, kenellä korvat, kenellä kehityshäiriö, kenellä väärän värinen iho, kenellä liian hienot vaatteet, kenellä liian halvat.
Ehkä meidän pitäisi alkaa arvotelemaan miesten ulkonäköä julkisesti heille päin naamaa, niin tulisi selväksi, ettei se ylläri, tunnukaan kauheen kivalta, kun kaikki haukkuu. Mitäs olet olemassa, olet alttiina arvostelulle.
Ai pitäisikö ihmisten keskittyä vain omaan elämäänsä, miksi,kun voi haukkua muita?
Mistä näitä olkiukkoja sataa?
Miten tämä liittyy tähän ketjuun?
Oletko lukenut alkuperäisen uutisen ja tämän ketjun läpi?
Voit aloittaa ihan oman ketjun kirjoittamallesi asialle, jos haluat purkaa mieltäsi.
No eihän tämä uusi ilmiö ole. On 90-luvun alusta asti tullut seurattua news:sejä ja sittemmin web-keskustelufoorumeita ja aina tämmöisiä on ollut (ja varmaan tulee aina olemaan.)
Luetun ymmärtäminen ei ole rikos.
Vierailija kirjoitti:
Istuin odottamassa ratikkaa, tuntematon nainen koki asiakseen tulla sanomaan, että mulla on tyhmän näköinen takki.
Sama ilmiö kuin somessa. Onko tuo hyvien käytöstapojen mukaista?
No just samantyyppisestä asiasta tässä tapauksessa olikin kyse - not... Kannattaisiko lukea mihin kommentoi. Sivukaupalla jauhettu, että toimittaja loukkaantui siitä kun joku kommentoi, että oli pitänyt Hätöstä pylly-postauksien yläpuolella. Krjoitti vielä, että tykkää Hätösen tyylistä mutta oli pettynyt kun Hätönenkin meni postaamaan pyllykuvan. Huom! Toimittajan vartalosta hän ei kommentoinut mitään, ainoastaan että pyllykuvan postaaminen on vähän tyylitöntä. Ja siis TÄSTÄ asiasta on loukkaannuttu. Lisäksi, ne miesten pyllyä ihailevat kommentit oli ilmeisesti ihan jees, NIISTÄ ei edes metoo hengessä loukkaannuttu.