Onko järjetön idea vaihtaa taloon vanhat ikkunat takaisin?
Edellinen omistaja on vaihtanut taloomme muutama vuosi sitten uudet ikkunat. Ei siinä mitään, ihan hyvät ikkunat, varmaan lämpötaloudelliset ja kaikkea... mutta kun minusta ne pilaa tämän vanhan talon ilmeen kokonaan 😩 Ruutujako on sama, mutta uudet pokat ovat mittasuhteiltaan paljon kömpelömmät ja suoraviivaisemmat. Vanhat ikkunat olisivat karmeineen tallessa, ja olenkin vakavissani pohtinut kunnostavani ne ja vaihtavani takaisin...
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies olisi vaihtamassa ikkunoita satavuotiaaseen torppaan (mökkikäytössä), ja olen saanut vielä pidettyä vanhat ikkunat, ja todennäköisesti niitä vain vähän korjaillaan.
Niisä on lasiainekin valunut silleen hauskasti, että paikoin näkymä vääristyy. Hienot.
Riippuu siitä, onko talo muuten alkuperäisiessä mallissa, että miten tärkeät ne vanhat ikkunat ovat. Pidä tallessa kuitenkin.
Koulussa fysiikan opettaja väitti, että lasi ikkunoissa valuu ja se näkyy, koska lasi on amorfinen aine (ei täysin kova koskaan), mutta olen kyllä nyt myöhemmin alkanut ajatella, että ne välineen näköiset ikkunat ovat niitä entisajan menetelmin valmistettuja, joista ei saatu sillä menetelmällä täysin sileää. (Onko ne puhallettuja, en muista)
Nuo valuneet ikkunat ovat arvokkaat. Älkää ainakaan roskiin heittäkö. Niitä tarvitaan vanhojen talojen entisöinnissä, jotta saadaan entisöitäviin ikkunoihin samanlainen lasi kuin muissa, jos hajoaa skrapatessa.
Siellä puutoloyhtiössä, jossa Olin työnjohtajana, laseja skrapatessa hajosi ja niihin laitettiin nykylasi hajonneen tilalle. Tuli ruman näköistä, kun jossain oli nykylasi ja jossain alkuperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ulkonäön lisäksi miettiä myös kuinka paljon vanhoista ikkunoista vetää. Kesällä varmaan ei huomaa mutta talvella ihan eri juttu jos kylmää tulee niin että verhot lepattaa. Sitten ikkunoiden käytettävyys eli saako auki pesua varten, tuuletusikkunat jne. Mitä joudut uhraamaan kivan ulkonäön takia..?
No luulen että nuo veto-ongelmat tulisi hoidettua siinä kunnostuksen yhteydessä. Ja vanhan talon ikkunathan tiivistetään talveksi muutenkin ikkunapaperilla. Ovat sisään-ulos aukeavat. Mielestäni vaakakupissa on vielä enemmän plussia kuin miinuksia. Se tunnelma on mulle tosi iso tekijä, ja joka kerran kun tulen kotiin ja katselen taloa, harmittelen niitä kirkkaanvalkoisina loistavia uusia pokia. Ap
Riitäisikö että maalaat pokat penssillä, jotta niissä näkyy oman käden jälki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ulkonäön lisäksi miettiä myös kuinka paljon vanhoista ikkunoista vetää. Kesällä varmaan ei huomaa mutta talvella ihan eri juttu jos kylmää tulee niin että verhot lepattaa. Sitten ikkunoiden käytettävyys eli saako auki pesua varten, tuuletusikkunat jne. Mitä joudut uhraamaan kivan ulkonäön takia..?
No luulen että nuo veto-ongelmat tulisi hoidettua siinä kunnostuksen yhteydessä. Ja vanhan talon ikkunathan tiivistetään talveksi muutenkin ikkunapaperilla. Ovat sisään-ulos aukeavat. Mielestäni vaakakupissa on vielä enemmän plussia kuin miinuksia. Se tunnelma on mulle tosi iso tekijä, ja joka kerran kun tulen kotiin ja katselen taloa, harmittelen niitä kirkkaanvalkoisina loistavia uusia pokia. Ap
En ole ap, mutta vaikka pokat vetäisi pensselillä, ne ovat niin suoraviivaiset ja tehdastekoisen näköiset. Ne haatkaan eivät ole vanhaa mallia eikä saranat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon talkookaljat ja nii tulee sopivasti vähän maalijälkiä laseihin yms. remontoidun tuntua.
Kysymys oli hyvä ja ikkunoiden vaihto takaisin vanhoihin ei ole lainkaan hassua tai nykyään edes poikkeuksellista. Vanhaan puutaloon sopii alumiini-ikkunat yhtä hyvin, kuin puuikkunat autoon! Niinkuin Panu Kaila sanoo. Ne käytännössä laskevat vanhan puutalon arvoa ja estetiikkaa. Suomi on täynnänsä 70-80- luvuilla peruspilattuja vanhoja puutaloja.
Ala etsiä netistä tietoa ja yrityksiä. Esim jotkut yritykset tekevät puuikkunoita vanhojen mallien mukaan, kunnostavat yms. Ja vanhaa, tai ainakin sen näköistä, vedettyä tai puhallettua lasiakin on myynnissä.
Entisöintiä ja korjausrakentamista harrastavia tahoja on paljon, joilta saa tietoa. Käy myös Loviisan Wanhojen talojen päivillä ensi elokuussa, näet mitä kaikkea ihmiset ovat tehneet säilyttääkseen tai palauttaakseen talon tunnelman.
Eräässä suunnittelukohteessani, jossa 1900-luvun alkupuolen koulu muutettiin asuinkäyttöön, ikkunaremontti tehtiin siten, että sisäpuitteet teki puuseppä uusiksi, niihin umpiolasit ja pieniruutuinen ruutujako vaihdettiin koko karmin kokoiseksi. Hyväkuntoiset ulkopuitteet vain maalattiin.
Lämpötalous kohentui huimasti, ja rakennuksen ulkoasu säilyi hyvin entisen kaltaisena. Sisätiloista asian näkee, jos osaa katsoa, mutta ei näytä huonolta siltäkään puolelta. Niistä sisäpuitteista tehtiin talon pääsisäänkäynnin eteen lasikuisti.
Inssin ylempänä esittämä pokien kunnostus omaan tahtiin on ihan fiksu neuvo, mitä sitten niillä teettekin. Ei teillä mitään kiirettä ole ikkunoita vaihtaa takaisin, sen ennättää tehdä vielä vuosien päästäkin. Kunnostuksessa on kuitenkin aika iso työ.
Arkkitehti.
,
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies olisi vaihtamassa ikkunoita satavuotiaaseen torppaan (mökkikäytössä), ja olen saanut vielä pidettyä vanhat ikkunat, ja todennäköisesti niitä vain vähän korjaillaan.
Niisä on lasiainekin valunut silleen hauskasti, että paikoin näkymä vääristyy. Hienot.
Riippuu siitä, onko talo muuten alkuperäisiessä mallissa, että miten tärkeät ne vanhat ikkunat ovat. Pidä tallessa kuitenkin.
"lasiainekin valunut"
Onnittelen. Sinulla on käsityönä puhalletut ikkunalasit. Pidä niistä kovasti kiinni ja jos luovut, anna sille, joka ymmärtää niiden arvon. Nykyään alkavat olla jo todella harvinaisia, ihmiset vaihtavat ikkunoita ja kuvittelevat niiden olevan parempia, mutta eihän nykyäån uudet kestä kuin 20-30-vuotta ja taas vaihdetaan.
M48 kirjoitti:
Pärjäät vanhoillakin jos ei ole kylmä. Ikkunat vaihdetaan uusiin kun ainainen kylmän tunne vie voiton. Kesällä menee kaikki.
Nyt ei ehkä ole kylmä, mutta vanhojen ikkunoiden takaisinvaihdon jälkeen voi olla kylmä. Vanhojen ikkunoiden eristyskyky on kehno nykyisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä suunnittelukohteessani, jossa 1900-luvun alkupuolen koulu muutettiin asuinkäyttöön, ikkunaremontti tehtiin siten, että sisäpuitteet teki puuseppä uusiksi, niihin umpiolasit ja pieniruutuinen ruutujako vaihdettiin koko karmin kokoiseksi. Hyväkuntoiset ulkopuitteet vain maalattiin.
Lämpötalous kohentui huimasti, ja rakennuksen ulkoasu säilyi hyvin entisen kaltaisena. Sisätiloista asian näkee, jos osaa katsoa, mutta ei näytä huonolta siltäkään puolelta. Niistä sisäpuitteista tehtiin talon pääsisäänkäynnin eteen lasikuisti.
Inssin ylempänä esittämä pokien kunnostus omaan tahtiin on ihan fiksu neuvo, mitä sitten niillä teettekin. Ei teillä mitään kiirettä ole ikkunoita vaihtaa takaisin, sen ennättää tehdä vielä vuosien päästäkin. Kunnostuksessa on kuitenkin aika iso työ.
Arkkitehti.
,
Kertaalleen vaihdettujen uusien purkaminen ja vanhojen palauttaminen kunnostettuna sen sijaan ei ole fikua. Ihmettelen vain miksi ap osti remontoidun kohteen, eikä sellasita jossa remontti olisi ollut vielä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa fysiikan opettaja väitti, että lasi ikkunoissa valuu ja se näkyy, koska lasi on amorfinen aine (ei täysin kova koskaan), mutta olen kyllä nyt myöhemmin alkanut ajatella, että ne välineen näköiset ikkunat ovat niitä entisajan menetelmin valmistettuja, joista ei saatu sillä menetelmällä täysin sileää. (Onko ne puhallettuja, en muista)
Nuo valuneet ikkunat ovat arvokkaat. Älkää ainakaan roskiin heittäkö. Niitä tarvitaan vanhojen talojen entisöinnissä, jotta saadaan entisöitäviin ikkunoihin samanlainen lasi kuin muissa, jos hajoaa skrapatessa.
Siellä puutoloyhtiössä, jossa Olin työnjohtajana, laseja skrapatessa hajosi ja niihin laitettiin nykylasi hajonneen tilalle. Tuli ruman näköistä, kun jossain oli nykylasi ja jossain alkuperäistä.
Tuo lasin valuminen ikkunalasissa ei kyllä pidä paikkaansa, fysiikan opettajasi oli väärässä. Asian näkee siitä, että lasin leikkauspinnan särmät ovat vanhassa lasissakin ihan terävät kaikilla sivuilla, eikä vanhoissa ikkunalaseissa ole kitin tai tukikiilojen kohdalla jälkiä muodonmuutoksista. Niissä kohtaa jossa lasiin kohdistuu suurin paine, pitäisi muodonmuutosten näkyä.
Se, että vanha ikkunalasi on alareunasta paksumpaa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että lasi ei ollut alunperinkään tasapaksuista, ja lasit asennettiin tietenkin aina paksumpi syrjä alaspäin, koska ne kestävät sillä tavoin paremmin.
Ne alkuperäiset ikkunat on erittäin arvokkaat. Sellaisia kun et enää rahallakaan saa mistään. Jos talossa on muutenkin paljon alkuperäistä jaljellä, ulkovuoraus, lattiat esimerkiksi, ja ikkuna on ainoa huonosti sopiva elementti, niin ehdottomasti vaihtaisin. Vanhat ikkunat ensin huolella (ja kerrankin ajan kanssa) ensin kunnostaen. Jos ikkunat olisivat kuitenkin vain viimeinen osa vanhaa, niin antaisin olla. Ehkä. En ole varma, mutta luulisin, että vaivannäkö ei kannattaisi. Minulle kokonaisuus ratkaisee.
En kuitenkaan olisi niitä arvokkaita ikkunoita ihan heti myymässä, eihän sit tiedä, miten mieli muuttuisi...
Kannattaa tarkistaa vanhojen ikkunoiden puuosat, onko ne kovaa puuta, jolloin ei tunnettu talousmetsiä, niin kuin nykyään, kun puuosat eivät kestä aurinkoa ja kosteutta ja elimkaari on 20-30v.
Samoin ikkunalasit, jos ikkunalasit ovat vanhat, saattavat olla vielä puhallettua lasia ja silloin ehdottomasti vaihtaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasin valuminen ikkunalasissa ei kyllä pidä paikkaansa, fysiikan opettajasi oli väärässä. Asian näkee siitä, että lasin leikkauspinnan särmät ovat vanhassa lasissakin ihan terävät kaikilla sivuilla, eikä vanhoissa ikkunalaseissa ole kitin tai tukikiilojen kohdalla jälkiä muodonmuutoksista. Niissä kohtaa jossa lasiin kohdistuu suurin paine, pitäisi muodonmuutosten näkyä.
Se, että vanha ikkunalasi on alareunasta paksumpaa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että lasi ei ollut alunperinkään tasapaksuista, ja lasit asennettiin tietenkin aina paksumpi syrjä alaspäin, koska ne kestävät sillä tavoin paremmin.
Jos lasi valuisi, niin juomalasit ja pullotkin olisivat kurttuisia pinnoiltaan - älkääkä väittäkö, että pinta tasoittuu, koska ne ovat jatkuvassa edestakaisessa yläpuoli alaspäin ja päinvastoin liikkeessä ollessaan käytössä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasi ole mitään valunut, ei vaan ole aikoinaan lasia tehdessä pytytty ihan samaan tasalaatuiseen jäkeen kun nykyään.
Joo, ei ole tasalaatua, koska ne ovat käsityötä ja puhallettua lasia.
Ihan sama kun vertaisit sarjatyönä ja muotilla valettua esinettä käsityönä tehtyy unikkituotteeseen.
En vaihtaisi vakituisessa asuinkäytössä olevaan rakennukseen. Ei ole mitään tietoa ko. ikkunoiden teknisestä toimivuudesta. Mutta säilyttäisin ne ehdottomasti johonkin toiseen projektiin jossa vaatimustaso on vähäisempi mutta jossa esteettinen laatu pääsisi täydellisesti oikeuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on vähän sama kuin vaihtaisi takaisin juoppoon exään.
Miksi? Onko kunnostetut vanhat puupokaiset ikkunat sitten oleellisesti huonommat kuin uudet puu/alumiini-ikkunat? Jos ovat niin miten? Ap
Olen itse kunnostanut oman vanhan taloni ikkunat. Olivat kovaa sydänouuta ja vain kahdessa oli tippareunassa lahoa, joka piti korjata. Hyvät toimivat ja huollettavissa olevat ikkunat. Mistään et enää saa vastaavanlaisia. Suosittelen. Ei kannata ostaa vanhaa taloa, jos ei arvosta vanhaa taloa.
Ai niin, ja jos vaihdat, niin et ilmoittele asiasta rakennusvalvontaan vahingossakaan....
Vierailija kirjoitti:
Jos lasit sattuvat olemaan puhallettua lasia, neliöhinnat ovat sadoissa euroissa. Jos väitätte, myykää vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on vähän sama kuin vaihtaisi takaisin juoppoon exään.
Miksi? Onko kunnostetut vanhat puupokaiset ikkunat sitten oleellisesti huonommat kuin uudet puu/alumiini-ikkunat? Jos ovat niin miten? Ap
kuvitteletko että vanha omistaja vaihtoi ikkunat huvikseen? Kyllä hän vaan oli kyllästynyt paskoihin ikkunoihin ja ehkä se oli ollut myös talon myynnin esteenä.
Miksi ostit talon, jos ulkonäkö ei miellytä?
Koska Suomessa ajatellaan, että vaihdettava on. Jos ostat vanhan talon, heti alkavat ikkunakauppiaat soitella. Sanoin heille, että pidän heidän toimintaansa rikollisena rakennusperinnön tuhoamisyrityksenä.
Ei lasi ole mitään valunut, ei vaan ole aikoinaan lasia tehdessä pytytty ihan samaan tasalaatuiseen jäkeen kun nykyään.