Voiko huonoa kasvatusta korjata?
Ekaluokkalaisella ilmeni oppimisvaikeuksia ja kehitysviivästymiä tietyillä osa-alueilla. Neurologille ei saatu lähetettä eikä selvinnyt mistä ongelmat johtuvat. En keksi muuta kuin vääränlainen kasvatus ja negatiivinen ilmapiiri kotona.
Onko jo nyt liian myöhäistä yrittää korjata tilanne vai onko vielä toivetta ”normaalista” tulevaisuudesta lapselle nyt kun kodin käyttäytymismallit ja kasvatus muuttuu?
Kommentit (10)
Pyydätte sitä lähetettä neurologille uudelleen.
Sitten voi katsoa peiliin ja miettiä miksi ei uhrannut omaan lapseensa enempää aikaa hänen herkkinä ja vastaanottavaisina vuosinaan. Olitko kiinni kännykässä ja jätit tabletin lapsenvahdiksi? Jos kotona oli negatiivinen ilmapiiri ja huonoja roolimalleja, miksi hälyt eivät soineet niin että olisit miettinyt lapsen parasta?
Miksi ette saaneet lähetettä neirologille?
Vaikea kuvitella, että kehitysviivästymät voisivat johtua vääränlaisesta kasvatuksesta, ellei kyseessä ole ihan vakava lapsen fyysinen ja henkinen laiminlyönti.
Onko lapselle luettu kirjoja? Pelattu lautapelejä? Menkää kirjastoon lainaamaan kirjoja, siellä myös tarvittaessa saa kirjavinkkejä hyvistä kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapselle luettu kirjoja? Pelattu lautapelejä? Menkää kirjastoon lainaamaan kirjoja, siellä myös tarvittaessa saa kirjavinkkejä hyvistä kirjoista.
Ei lapselle tule kehitysviivästymiä siitä, että hänelle ei ole luettu, eivätkä ne myöskään poistu muutamalla iltasadulla.
Voisitteko mennä yksityiselle neurologille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapselle luettu kirjoja? Pelattu lautapelejä? Menkää kirjastoon lainaamaan kirjoja, siellä myös tarvittaessa saa kirjavinkkejä hyvistä kirjoista.
Ei lapselle tule kehitysviivästymiä siitä, että hänelle ei ole luettu, eivätkä ne myöskään poistu muutamalla iltasadulla.
Kehitykseen se lukeminen kuitenkin vaikuttaa, vaikka ei mitään neurologisia poistakaan. Muutamalla iltasadulla ei mitään hyötyäkään ole, mutta aktiivisella lukemisella on positiivisia vaikutuksia, joskaa sitä ei vielä ekaluokkalaisella huomaa, jos näitä ongelmia on, vuosien, vuosien päästä kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapselle luettu kirjoja? Pelattu lautapelejä? Menkää kirjastoon lainaamaan kirjoja, siellä myös tarvittaessa saa kirjavinkkejä hyvistä kirjoista.
Ei lapselle tule kehitysviivästymiä siitä, että hänelle ei ole luettu, eivätkä ne myöskään poistu muutamalla iltasadulla.
Kehitykseen se lukeminen kuitenkin vaikuttaa, vaikka ei mitään neurologisia poistakaan. Muutamalla iltasadulla ei mitään hyötyäkään ole, mutta aktiivisella lukemisella on positiivisia vaikutuksia, joskaa sitä ei vielä ekaluokkalaisella huomaa, jos näitä ongelmia on, vuosien, vuosien päästä kylläkin.
Positiivisia vaikutuksia lukemisella kyllä on, mutta aloittajan tapauksessa pitäisi kyllä yrittää ensin selvittää, mitä lapsen oireiden takana todella on. Vain siten voidaan tukitoimet kohdistaa oikein ja räätälöidä lapsen tarpeiden mukaan.
Kysymys oli juuri siitä ettei ilmeisesti ole neurologisia ongelmia mutta en kyllä saanut vastausta mistä ongelmat johtuvat. Itse tässä yritän päätellä.
Luettu ollaan ja paljon. Päiväkodin alettua lähinnä iltasatuja ja viikonloppuisin mutta sitä ennen päivittäin. Kirjasto on meille tuttu ja mieluinen paikka :)
Täytyy myöntää että kun nuorimmainen syntyi ei lapselle jäänyt aikaa enää niin paljon. Vauvalla oli allergioita, nukkui ja itki paljon. Itse olin niin unenpuutteessa etten edes tajunnut pyytää ulkopuolista apua kun sitä ei ole automaattisesti tarjolla esim. sisaruksia tai isovanhempia.
Vahinko on nyt jokatapauksessa ehtinyt jo tapahtua ja nyt tuumin onko tilanne enää pelastettavissa.
Neurologiset ongelmat eivät johdu kasvatuksesta.