Tuoksut, jotka vievät välittömästi lapsuuteen ja nuoruuteen
Sopivalla tuoksulla kutitettuna nenä muistaa kaikenlaista.
Pankaas haisemaan tuoksumuistojanne :)
Kommentit (206)
Vastaniitetyn heinän tuoksu maalla. Olen heinäallergikko ja muistan ikuisesti vastaniitetyn heinän tuoksun, vaikka olenkin sittemmin saanut siedätyshoitoa enkä juuri saa enää allergiaoireita heinistä.
Hevosen tuoksusta tulee mieleen tallityttönuoruus ja kaikki rakkat hevosystävät silloin
Nahkatakin tuoksusta tulee mieleen yksi myrskyisä rakkaus
Bodyshopin kookos-huulirasvasta tulee eläviä muistoja 9-luokalta ja yhdestä ihastuksesta
Asuin aivan itärajalla, joten usein rajan takaa kulkeutui määrättyjä hajuja. Samoin itärekkojen mukana kulkeutui hajuja, kun kuskit ajelivat ikkuna auki. Olihan niitä moniakin tuoksuja; paljon parempia kuin nuo aikaisemmin mainitut hajut.
Chigago-purukumi ja poikaystävä.
Old Spice miesten hajuste. Ekalla poikaystävällä 70-luvun lopulla 🤭
Traktori kesäisellä heinäpellolla.
Gabriela Sabatini hajuvesi, tykkäsin kuin hullu puurosta ja miehet tykkäsi minusta kun käytin sitä.
Kevyt kesäsade kuumalle asfaltille. Tulee aina mieleen Linnanmäki lapsuudessa
Savun tuoksu, joka tulee puilla lämmitettävästä saunan savupiipusta.
Kesäisen sateen tuoksu syreenien kukkiessa.
Mentholtupakka (ei sytytetty).
70-luvun lopussa aurinkorasva (en muista merkkiä) heittäisi minut rantalomalle etelään.
Rautatieaseman tuoksu jossain etelässä, esim Italiassa varhain aamulla, kun hellepäivä on vasta alkamassa vie minut interraileille.
Urheilutilojen pukuhuoneen tuoksu, pesuaineiden, deodorantin, hien, saunan huumaava tuoksu vie nuoruuden peleihin ja harjoituksiin.
Syksyllä ensimmäiset kevyet kuura-aamut vievät koulujen yleisurheilukisojen aikoihin.
Varhain keväällä lämpimän päivän jälkeinen viileän iltapäivän tuoksu muistuttaa pitkän talven jälkeisistä ensimmäisistä ulkofutiskerroista.
Vierailija kirjoitti:
Kesäpäivänä mummolan rapulla istuessa mummon ruusut ja korvapuustit :)
Oi, mulle tuli mummolan pihan tuoksu ja ruokahuoneen tuoksu mieleen tuosta sun viestistä!
Mun ensimmäinen tuoksumuisto taitaa olla ihan vaan kura. Keväinen auringon lämmittämä kura. Sitten on lb kosteusvoide, tuoksuu äidille. Tykkäsin myös uusien uimalelujen muovimaisesta tuoksusta ja bensan hajusta kun käytiin tankkaamassa. Kyläpaikoissa oli kaikissa omanlainen kiva tuoksu. Monet luonnon antimien ja ruokien tuoksut vievät lapsuuteen, ahomansikat, mustaherukan lehdet, vasta paistetut kookoskeksit, fondye, savusiika. Mutta vahvin on tervalepän sahanpuru! Isä tuoksui metsätöiltä ja minä sain leikkeihini ihanaa sahanpurua.
Linna shampoo; mummolan vanhan puusaunan ikkunalla oli puteli, jota aina nuuhkaisin --ja vieläkin palaan se tuoksun myötä maalle mummolaan
Saunan vierestä kulki lehmien reitti navettaan-- voin vieläkin kuulla kellokkaan kilkatuksen ja aistia kaikki ihanat kesän tuoksut
Hotellin haju. Ehkä se lattiamatto vai mikä vois olla?? Just hotellilomalla mietin, et tulee mieleen lapsuuden hotellilomat.
Sitten mummon tekemä lihakeitto! Samoin Pirkka amppari jäätelö
edesmennyt serkkupoika teki nenään ns nyrkkipieruja
Diorin Poison alkuperäisenä vintageversiona on aikakone kasarille.