Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoksut, jotka vievät välittömästi lapsuuteen ja nuoruuteen

Vierailija
02.03.2018 |

Sopivalla tuoksulla kutitettuna nenä muistaa kaikenlaista.
Pankaas haisemaan tuoksumuistojanne :)

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laventelin tuoksuun liittyy kaksijakoisia tuntemuksia:

kakarana nuuhkin sitä ihastuksesta pyöreänä jonkun naapurin vessassa (oltiin kylässä ja näillä oli ilmanraikastin, ei meillä vaan koskaan..).

Nuorena aikuisena sama tuoksu omassa vessassa assosioitui tuon aikaisiin vaikeisiin elämänkokemuksiin, enkä pitkään sietänyt sitä silm.. anteeksi, nenässäni.

Nykyään käytän taas. Rauhoittaa mielen kuulemma (?)

Vierailija
22/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolan piironginlaatikossa säilytettiin edellisjoulun steariinisia kruunukynttilöitä, myös puoliksi poltettuja. Muistan jopa kesälomilla salaa nuuhkineeni niiden tuoksua ja yrittäneeni alakoululaisen matikalla laskea, paljonko on vielä aikaa seuraavaan jouluun :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkusyksyn viileinä aamuina ilmassa leijuva haju yhdistyy aina kouluun ja lukuvuoden alkuun.

Onko muistosi miellyttävä vai epämiellyttävä?

Minulla koulu tulee mieleen aikaisista aamuista, etenkin niistä, kun aurinko paistaa saaden kaiken näyttämään oranssilta. Tulee mieleen se, kun aikaisin puoliunessa (ja puolikuolleena) pahoinvoivana siitä, ettei keho ole vielä ehtinyt herätä, piti mennä seisomaan odottamaan bussia, ja se kun koulun kentalla piti pelata aamun tunteina jalkapalloa, vaikka inhosin liikuntaa. Aamut on mulle varmaan ikuisesti pilalla.

24/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meksikolainen ruoka.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
25/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa äidillä oli jotain Lumenen puuteria tai talkkia, jota kolmevuotiaana käpälöin.

Rasian syvä sininen väri ja jumalainen tuoksu yhdistyivät huumaavaksi muistoksi.

(Eipä tuoksu Lumene enää samalta!)

Vierailija
26/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CK One-hajuvesi, jolta kaikki tuntuivat ysärillä tuoksuvan, sekä miehet ja naiset. Omistan pullon nykyäänkin lähinnä haistellakseni sitä :D

Vierailija
27/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolan piironginlaatikossa säilytettiin edellisjoulun steariinisia kruunukynttilöitä, myös puoliksi poltettuja. Muistan jopa kesälomilla salaa nuuhkineeni niiden tuoksua ja yrittäneeni alakoululaisen matikalla laskea, paljonko on vielä aikaa seuraavaan jouluun :D

Mulla joulumuistot tulee heti, kun nuuhkaisen mandariinia :)

Kaipa niitä saa nykyisin läpi vuoden, mutta silloin tulivat kauppoihin joskus adventin aikaan.

Vierailija
28/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumilimu

Vierailija
29/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivean aurinkovoiteen tuoksu. Sama tuoksu on edelleen!

Ja Yves Rocherin 90-luvun aurinkovoiteet! Niitä ei enää saa mutta onneksi sentään monoi öljyä. Huolettomien kesien huumaava tuoksu.

Vierailija
30/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiltokuvien tuoksu - oliko mitään ihanampaa <3 <3

Harvoin enää näihin törmää (eivätkä enää tuoksu millekään. Tiedän, kun nolona kypsässä keski-iässä kokeilin) :(

Vierailija
31/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta törmäsin junassa jollain tavalla tuttuun tuoksuun, välittömästi mieleen välähti kuva itsestä teini-ikäisenä peilin edessä meikkaamassa. Ehkä oli joku yves rocherin tuote.. teki mieli nuuskutella ihmiset läpi ja tentata että mikä haisu :D

Nuotion tuoksu, ah! Ja se perus nivean rasva.

Vierailija
32/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskistuvan sipulin tuoksu. Vihasin sipulia lapsena ja olin aina ihan voi ei kun tulin kotiin ja haistoin sipulit pannulla, mutta nykyään rakastan sipulia ja muistelen lämmöllä :')

Vierailija
33/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin alussa läträsin halpishajuvettä, jonka nimi oli Puzzle (korkki oli palapelipalan muotoinen ja pullon sisällä kellui pienenpieni muovinen palapelinpala). En pysty enää kuvittelemaan ja palauttamaan nenääni tuoksua, mutta VANNON, että jokin minussa tunnisti "saman" tuoksun kassajonossa vähän aikaa sitten :)

34/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihka, savu  ja lehmänpaska.

Vierailija
35/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein jonkin pikaruokalan liepeillä tekee mieli heittää vegeilyt hiton hiiteen, kun jostain kiemurtelee sieraimiin kiukaalla foliopussissa kypsytetyn lenkkimakkaran kutsu suoraan lapsuuden mökin saunasta...

Vierailija
36/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitalis ja kirpeä, raikas pakkasilma vie kasarilapsuuteen. En tosin tuohon tuoksuun ole missään enää törmännyt, mutta sen muistan ikuisesti.

Vierailija
37/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullantuoksu. Äiti leipoi usein ja paljon pullaa.

Ikävä kyllä myös viinan haju, koska isä oli alkoholisti.

Vierailija
38/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaneritehtaan aromit aamuilmassa = isän työvaatteiden ja turvallisen lapsuuden tuoksu <3

Vierailija
39/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein jonkin pikaruokalan liepeillä tekee mieli heittää vegeilyt hiton hiiteen, kun jostain kiemurtelee sieraimiin kiukaalla foliopussissa kypsytetyn lenkkimakkaran kutsu suoraan lapsuuden mökin saunasta...

Oi!😊 ja kuuma mehu ja grillattu makkara= lapsuuden talvitapahtumat.

Vierailija
40/206 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoiden tuoksu. Vaikka olen 2-vuotiaasta asti asunut Oulussa. Syntyjäni kyllä savolainen.

Mutta lapsuus tulee mieleen juurikin siksi, että äiti niitä usein leipoi ja kun mentiin hänen äitinsä luo Savoon, niitä oli taatusti joka kerta. (Olen kyllä itse aikuisena niitä opetellut kans tekemään, mutta ei ne mummin ja äidin tekemiä voita edes tuoksussa.) Tuli nyt muuten just mummila niin ihanasti mieleen. Sieltä kans parvekkeella pienellä sähkögrillillä laitetut makkarat.

Ja sieltä kans ei ruokainen tuoksu. Mummilla oli semmoinen koirapehmo, joka aina meidän sinne saapuessa nökötti vierashuoneen sohvan käsinojalla. Aina mummin kanssa ensin halattuani juoksin hakemaan sen pehmon ja muistan yhä elävästi, miltä se tuoksui. Itse asiassa olen vielä joskus about 22-vuotiaanakin nuuhkinut sitä pehmoa.:D Tuoksuu niin lapsuudelta.

Mä joskus pikkusta vailla täysi-ikäisenä kunnolla pengoin laatikoita, joita oli sänkyni alla ja tuli vastaan jonkun sporttimerkin hajuvesi. Haistoin sitä ja olin sillä siunaaman sekunnilla takaisin 7-8-luokalla ja muistin siitä tuoksusta jostain syystä yhden vanhat suosikkifarkkunikin siltä ajalta.:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi