Tuoksut, jotka vievät välittömästi lapsuuteen ja nuoruuteen
Sopivalla tuoksulla kutitettuna nenä muistaa kaikenlaista.
Pankaas haisemaan tuoksumuistojanne :)
Kommentit (206)
Kouluajoilta muistan sen tuoksun, kun yleensä toukokuun lopulla oli perunamaan kunnostus lannoittamalla, että paskatunkio siirrettiin traktorin peräkärryllä pellolle levitettäväksi. Sain ajaa traktoria ( olin 8-vuotias ) ja iskä levitti talikolla paskaa kärristä pitkin peltoa. Traktori liikkui pienimmällä vaihteella = ryömintä ja tyhjäkäynnillä. Hajut ei ollut ihan Rexonaa.🤭😊
Lapsuuden kesien ensimmäisiä tuoksumuistoja on auringossa lämmenneen uimarenkaan muovinen tuoksu, kun pulikoimme kesät läpi läheisissä järvissä.
Siivousaine Tolun mäntyinen tuoksu taas tuo mieleen perjantait, jolloin äiti siivosi kodin perinpohjaisesti viikonloppua varten. Matot vietiin ulos tampattavaksi, talvella lumessa puhdistettavaksi. Ne kylmät, lumiset matot Tolulla pestyille lattioille...
Ensimmäinen oma hajuvesi yläasteella oli Yves Rocherin vaniljapallo; siinä ei ollut sumutinsuutinta, vaan piti sormella täpytellä ensin pullonsuuta ja siitä eri puolille kroppaa ja vaatteita. Marjapallo oli myös kuvioissa, usein laitoin molempia yhtäaikaa.
Pensaseman ihanat tuoksut. Tulee mieleen lapsuuden ajelut kultaisella 80-luvulla.
-Kylmis
Tummanvihreä Bliw-nestesaippua ja Giorgio Armani-partavesi haisevat yllättävän samankaltaiselle. Oletteko huomanneet?
Sahdin tuosku.
Pappa teki sahtia monta päivää ja monta viikkoa joi sitä. Pilli-Klubi ja hapan sahti tuoksui koko tuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Tummanvihreä Bliw-nestesaippua ja Giorgio Armani-partavesi haisevat yllättävän samankaltaiselle. Oletteko huomanneet?
Myydäänkö kumpaakaan enää?
Paras tuoksu ikinä, kun koivuissa alkaa olla melkein täysi kasvu lehdissä. Saapuu vesisade, ilman lämpötila kohoaa, sade päättyy ja tuulee hyvin heikosti. Koivumetsän tuoksu melkein pyörryttää silloin kun hengittää.
Irtokarkkien ja purukumien tuoksu: pennin nallekarkit shake-purukumi, Hopeatoffee, myöhemmin merirosvorahat.
Vierailija kirjoitti:
- Kielo. Äiti poimi joka syntymäpäivä minulle kieloja maljakkoon.
- Palavan puun haju ulkona. Vietin useita talveja serkuillani pikkupitäjässä, jossa lämmitettiin talot puilla.
- Vanilja-hajuvedet. Käytin teininä Yves Rocherin Cap Nature -vanilla -hajuvettä.
- Kuusen tuoksu talvella. Tykkäsin tehdä majoja kuusien alle talvisin pienenä.
Ryypättiin kolinaa ( 4711 )
Fii deodorantit, erityisesti tuoksut pikkumusta "elegance?" Ja oranssi fruityfun!!
Vaniljantuoksuinen hajuvesi, etenkin yhdistettynä tupakkaan - saman tien vie yläasteelle!
En käyttänyt itse kumpaakaan, mutta olihan tuo varsin yleinen yhdistelmä.
Uusien muovisten lelujen ja uimalelujen tuoksu.
Ne 90- luvulla olleet Body shopin tuoksuöljyt, joita testailtiin isoista lasipulloista. Vanilla, strawberry, dewberry, white musk... ne nyt ainakin muistan hyvin.🥰
Savustetun ja paistetun kalan tuoksu. Kun olin lapsi, kalastettiin kesämökillä paljon. Ruokana oli usein kalaa ja silloin olin siihen ihan kyllästynyt. Nyt osaisi kyllä arvostaa tuoretta kalaa.
Suon tuoksu kesällä hillareissulla.
Tienpäällystystyömaalta tuleva öljysoran tuoksu. Kaikki tien varrella asuvat ymmärsivät, että vihdoinkin soratien pölystä päästään eroon.
1960-luvulta jäänyt mieleen huusin haju ja yleensä talviseen aikaan. Kesällä huusin haju oli pistävää.
ruskeakastike lihapullilla. kielontuoksu kukissa sekä silloin myytiin todella aitdon tuoksuista kielosuihkedeoa.