Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua pelottaa, mies on muuttunut oudoksi. Hän jäi (mulle kertomatta)

Vierailija
02.03.2018 |

nyt töistä pois, sairasloma kuulemma syynä. Hän on jo muutaman viikon ajan jutellut levottomia, kuten että häntä vainotaan ja työpaikalla mm. hänen eväänsä oli myrkytetty. On myös muuttunut sulkeutuneemmaksi ja juttelee itsekseen. Ei suostu menemään nukkumaan ennenkuin meidän vauva nukkuu, valvoo vuoteen vierellä. Tuntuu että tuo ihminen on ihan eri ihminen kuin aiemmin, vaikea selittää. Itse oon äitiyslomalla vielä, mutta mun työ keikkaluontoista ja nyt mies sanoi että voin ihan hyvin tehdä keikkaa kun hän on vauvan kanssa. joku mun intuitio sanoo ettei oo hyvä asia? sanokaa pliis että olen hullu tai vähintään hormoonit heittää?

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosilta kuulostaa. Ei parane ilman psykoosilääkitystä. Vie psykiatrille ja kerro hänelle oireet. Mies saa lääkkeet ja paranee.

Psykoosi voi liittyä moneen mielen sairauteen. Skitsofreniaan, harhaluuloisuushäiriöön ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Miehellesi pitää saada ensin psykoosilääkkeet, jotta hänestä tulee normaali.

Jos kyseessä on skitsofrenia, psykoosilääkkeitä syödään jatkuvasti. Jos kyseessä on harhaluuloisuushäiriö, niin tauti voi olla kertaluonteinen tai sitten psykoosilääkitystä jatketaan pysyvästi skitsofrenian tapaan. Jos kyseessä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin taudin peruslääke on litium.

Joka tapauksessa ensin pitää saada psykoosi pois päältä ja se ei onnistu ilman psykoosilääkitystä. Joten kannattaa välittömästi hankkia aika psykiatrilta.

Terv. 30 vuotta mielialahäiriötä sairastavan kanssa naimisissa ollut

Vierailija
162/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sen seonneen saaminen lääkäriin, hoitoon tai lääkitystä nauttimaan ei ole ihan noin yksinkertaista. Itse yritin vuosia saada sairastunutta omaista hoitoon ja kyllä se oli kuin olis ajanu käärmettä pyssyyn. Pitää tapahtua jotain vakavaa sairasta tai muita ihmisiä kohtaan, ennen kuin onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani joutui kahdeksi kuukaudeksi suljetulle osastolle. Tämä oli aika erikoinen juttu. Oli pakko soittaa sekä poliisi että ambulanssi. Hän oli jo vuosikausia ollut omalaatuisen tuntunut ja asui kotona. Itse olin tapahtuma-aikaan muualla (kesämökillä).  Iältään hän on hyvän matkaa yli kakskymppinen.

Vierailija
164/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse nimetön lastensuojeluilmo teistä (miehestä) ja sitten selität tilanteen lastensuojelulle.

Näin siis jos et saa miestä hoitoon. Tuo kuulostaa kyllä pahalta.

Vierailija
165/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

111Maria kirjoitti:

Tee itse nimetön lastensuojeluilmo teistä (miehestä) ja sitten selität tilanteen lastensuojelulle.

Näin siis jos et saa miestä hoitoon. Tuo kuulostaa kyllä pahalta.

Taidat itse olla ihan sekaisin.

Jos ihminen on sairas, hän saa apua soittamalla ambulanssin.

Lastensuojelu ei ole minkäänlainen terveydenhuoltoyksikkö, eikä tarjoa psykiatrin palveluja.

AP, jos mies ei suostu lähtemään varaamallesi psykiatrin vastaanotolle, niin silloin ainoaksi keinoksi jää soittaa ambulanssi. Ambulanssihenkilöstö kuljettaa sitten miehesi lähimpään psykiatrian päivystykseen, jossa suoritetaan hoidontarpeen arviointi ja jatkohoitosuunnitelma.

Oma puolisoni vietiin aikoinaan myös ambulanssilla hoitoon, kun tauti hänellä puhkesi. Oli sairaalassa viikon, sai oikean diagnosiin ja loppuelämän lääkityksen.

Ja on lääkityksen avulla voinut sen jälkeen elää normaalia elämää.

Terv. 30 vuotta mielialahäiriöstä kärsivän puolisona ollut

Vierailija
166/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavalta kuulostaa, mutta miehesi voi parantaa, kunhan saa lääkityksen ja hoitoalalle. Itsekin ollut psykiatriska tuontyyppisten oireiden takia, nyt ihan normaalisti työelämässä.

Vierailija
167/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nightmare 2 - Aktiivimalli jatkuu

Vierailija
168/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nightmare 2 - Aktiivimalli jatkuu

Ups, väärä ketju. Sori

Vierailija
169/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi-diagnoosia ei anneta ihan tosta vaan. Paitsi täällä palstalla, näköjään jokainen suunnilleen samantien passittaisi miehesi hoitoon pakkopaidassa...kannattaa nyt seurata tilannetta, tuskin tekee mitään pahaa kenellekään...ja sitten jos muuttuu väkivaltaiseksi on tullut aika soittaa apua.

Vierailija
170/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni miehellä oli pari vuotta sitten samankaltaisia oireita, jotka pahenivat ja johtivat psykoosiin. Oli pitkään psykiatrisessa hoidossa ja edelleen sairaslomalla kykenemättä palata töihin.

Vierailija
171/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, äidilläni puhkesi skitsofrenia 1990.

Juuri nuo oireet.

Lääkityksellä saa oikeasti apua.

Voi mennä aikaa et löytyy oikea.

Soita lääkärin neuvontaan. Ne ohjaa oikeaan mestaan.

Vierailija
172/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Olisi kiva kuulla miten siellä menee.

Vierailija
173/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko miehesi saada  keskusteluapua

Vierailija
174/195 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m33 kirjoitti:

Juuri nuo oireet.

Tutkimusten mukaan lääkityksen hyöty on useimmiten korkeintaan lyhytaikainen, jos sitäkään. Länsimaiden parhaimmat tulokset saadaan hoidolla, joka hyödyntää pitkäaikaista lääkitystä 11 % psykoosipotilaille, joista yli puolet omaa skitsofreniadiagnoosin. Tämä hoitomuoto on käytössä Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä Suomessa.  Monien pitkäaikaistutkimusten mukaan lääkitys pikemminkin heikentää toimintakykyä ja lisää psykoosin uusiutumistodennäköisyyttä. Näitä tutkimuksia on tullut lukuisia viime vuosina (esim. Harrow yms. 2013, Wunderink 2013 jne.) ja niitä tukevat WHOn kansainväliset tutkimukset psykoosisairauksien ennusteesta, joka on perinteisesti ollut paras köyhissä kehitysmaissa, joissa hyödynnetään vähiten lääkkeitä. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella avoimen dialogin mallin käyttöönotosta skitsofrenian esiintyvyys on laskenut kymmenesosaan. Lääkityksen korostaminen pitkäaikaisena hoitomuotona voi olla itse asiassa tekijä, joka kroonistaa ihmisen ongelmia epäsuoraan ja suoraan, lisää stressiä ja stigmaa ja vaikeuttaa ihmisen elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien läpikäymisen. Se voi joillakin olla jopa syy siihen, miksi he ovat saaneet skitsofreniadiagnoosin, koska antipsykootit ovat psykoaktiivisia aineita, jotka tutkitusti mm. herkistävät aivojen dopaminenergistä järjestelmää pitkällä aikavälillä niin eläimillä kuin ihmisilläkin. Psykoosi on vakava tila, joka todennäköisesti kroonistuu, jos siihen johtavia tekijöitä ei oteta tosissaan. Tutkitusti psykoosisairailla ei ole mitään synnynnäistä tai kroonista häiriötä dopaminenergisessä järjestelmässä, mutta heillä on tutkitusti paljon erilaisia traumaattisia  ja ikäviä kokemuksia, joiden käsitteleminen voi olla ratkaisevaa.  Siksi lääkityksen korostaminen ensisijaisena hoitomuotona on kummallista etenkin kun tiedetään, että se heikentää ihmisten toimintakykyä ja voi johtaa vakaviin fyysisiiin terveysongelmiin.  

Vierailija
175/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Vierailija
176/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että käyttäisikö miehesi huumeita?

Vierailija
177/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m33 kirjoitti:

Juuri nuo oireet.

Tutkimusten mukaan lääkityksen hyöty on useimmiten korkeintaan lyhytaikainen, jos sitäkään. Länsimaiden parhaimmat tulokset saadaan hoidolla, joka hyödyntää pitkäaikaista lääkitystä 11 % psykoosipotilaille, joista yli puolet omaa skitsofreniadiagnoosin. Tämä hoitomuoto on käytössä Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä Suomessa.  Monien pitkäaikaistutkimusten mukaan lääkitys pikemminkin heikentää toimintakykyä ja lisää psykoosin uusiutumistodennäköisyyttä. Näitä tutkimuksia on tullut lukuisia viime vuosina (esim. Harrow yms. 2013, Wunderink 2013 jne.) ja niitä tukevat WHOn kansainväliset tutkimukset psykoosisairauksien ennusteesta, joka on perinteisesti ollut paras köyhissä kehitysmaissa, joissa hyödynnetään vähiten lääkkeitä. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella avoimen dialogin mallin käyttöönotosta skitsofrenian esiintyvyys on laskenut kymmenesosaan. Lääkityksen korostaminen pitkäaikaisena hoitomuotona voi olla itse asiassa tekijä, joka kroonistaa ihmisen ongelmia epäsuoraan ja suoraan, lisää stressiä ja stigmaa ja vaikeuttaa ihmisen elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien läpikäymisen. Se voi joillakin olla jopa syy siihen, miksi he ovat saaneet skitsofreniadiagnoosin, koska antipsykootit ovat psykoaktiivisia aineita, jotka tutkitusti mm. herkistävät aivojen dopaminenergistä järjestelmää pitkällä aikavälillä niin eläimillä kuin ihmisilläkin. Psykoosi on vakava tila, joka todennäköisesti kroonistuu, jos siihen johtavia tekijöitä ei oteta tosissaan. Tutkitusti psykoosisairailla ei ole mitään synnynnäistä tai kroonista häiriötä dopaminenergisessä järjestelmässä, mutta heillä on tutkitusti paljon erilaisia traumaattisia  ja ikäviä kokemuksia, joiden käsitteleminen voi olla ratkaisevaa.  Siksi lääkityksen korostaminen ensisijaisena hoitomuotona on kummallista etenkin kun tiedetään, että se heikentää ihmisten toimintakykyä ja voi johtaa vakaviin fyysisiiin terveysongelmiin.  

ketä sä referoit ilmoittamatta?

Vierailija
178/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m33 kirjoitti:

Juuri nuo oireet.

ketä sä referoit ilmoittamatta?

Ja palstamaanikko on hiljaa... 

Vierailija
179/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja. Mutta mene itse vauvan kanssa tavalliselle lääkärille, vaikka päivystykseen, ja kerro asia.

Itseäni harmittaa, kun olin kuusitoista, ja siskoni sairastui skitsofreniaan - kukaan ei neuvonut, että tavallinen lääkäri riittää. Tarjottiin psykologia, psykiatria, psykoterapeuttia, psykoanalyytikkoa. Oli siis 1980-luku.

Ja sinne voi mennä itse vaan. Parempi, että asia on kirjattu ylös. Jos pitää tilata lanssi, jotain on ylhäällä jo, tilanne ei ole uusi.

180/195 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö jutella miehellesi eikä kysellä täällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi