Ystävä pilkkaa minua siitä etten ole "oikea" vegaani
Olen siis 90% ajasta vegaani. Kutenkin joskus kylässä tai juhlissa ei ole tarjolla vegaaniruokaa (vaikka olisinkin siis ilmoittanut etukäteen ruokavaliostani) eikä äitini vanhana ihmisenä ymmärrä tällaisten villitysten päälle. Näissä tilanteissa siis syön ihan tavan vegeruokaa vaikka seassa olisikin maitoa tai munaa. Äitinikin osaa jo olla tarjoamatta minulle lihaa.
Sekasyöjä kaverini ei kuitenkaan sulata tätä. Vittuilee ihan armotta siitä kuinka en ole johdonmukainen tai sitoutunut päätökseeni. En siis toitota vegaaniuttani tai moralisoi hänen ruokavaliotaan, miksi hän kokee oikeudekseen ruotia minun? Kaipaisin jotain nasevaa vastausta jolla voin laittaa luun kurkkuun seuraavan kerran kun kaveri aloittaa tämän "ai tänään sulla on vegaanipäivä, no katsotaan kauanko menee ennenkuin sorrut taas rikkomaan ruokavaliotasi ehe ehe".
Kommentit (204)
Ymmärrän ap:ta. Itse olen keliaakikko ja ruokavalioni on gluteeniton ja vegaaninen. Sukujuhlissa syön minulle erikseen tehdyt gluteenittomat ruoat mukisematta, vaikka ne nyt sitten sattuisivat sisältämään kananmunaa ja maitoa. Minusta olisi äärimmäisen epäkunnioittavaa jättää syömättä, sillä on nähty vaivaa minua varten. Vanhat ihmiset eivät kuitenkaan vegaanisuudesta ymmärrä.
Kerran olin hautajaisissa, ja jälkiruokana oli täytekakkua. Minulle oli tehty oma gluteeniton täytekakku, vaikka olin ainoa keliaakikko paikalla. Kohteliaasti söin kakkua, vaikka miellän itseni vegaaniksi ruokavalion osalta. Jos jonkun mielestä en ole ruokavalioltani vegaani kun saatan erikoistilanteissa poiketa ruokavaliostani, niin voi voi. Ei oikeasti kiinnosta.
Jos joku kysyy ruokavaliostani, niin koen helpommaksi todeta ruokavalioni olevan gluteeniton ja vegaaninen. Enpä jaksa siihen lisätä, että kerran vuodessa sukujuhlissa saatan syödä jotain epävegaanista.
Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa.
Sanot "ystävälle", että loppuu se vittuilu. Olet 90 prosenttinen vegaani. Onhan selvää, ettet ole oikea vegaani, koska et ole 100 % vegaani. Ei siitä silti tarvitse alati muistuttaa. Hyväksy itse myös se tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
tavan, voi että inhoan tuota sanaa, miksette sitten samalla sano mää mie ja sie ja muuta murrelätinää palstalla jota lukee koko Suomi. Miksi vaan yksi sana. Ettekö olleet äikän tunnilla hereillä?
Sorry, on perjantai ja sisäinen kielipoliisini heräsi.
tavan o vua lyhennelmä, elä vejä hernettä nennääs :p
"Mihin enää tarvitaan vihollisia, kun on tuollaisia ystäviä."
Joo, mieti vähän, kannattaako tituleerata ystäväksi, kun vaikuttaa oikeasti kiusaajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vegaanina voin sanoa että ottaa päähän ihmiset jotka on "osa-aikaisia vegaaneja", tästä tulee ihmisille mielikuva siitä, että vegaanit mässäävät suklaata salaa. Veganismi on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio. Kannattaa vain alkaa sanoa että syöt enimmäkseen kasvipohjaista ruokavalioa. Palaa vegaani sanan käyttöön kun olet tehnyt muutoksen ruokavaliossani ja elämäntavoissasi. En yritä olla ilkeä tai mitään, sanon vain että veganismi ja kasvipohjainen ruokavalio ovat eri asioita
"Veganismi on aate, ei ruokavalio", kiitos kun sanoit sen niin selkeästi. Olenkin ihmetellyt miksi ruokavaliosta ollaan niin fanaattisia, mutta jos se onkin aate, tämä selittää paljon. Vegaanit ovat samalla lailla tulisieluisia ja mielestään pelastavat maailman, kuin joskus olivat kommunistit. En yritä olla ilkeä, tämä oli vain maailmanhistorian näkökulmasta.
Minulle on sanottu usein "ethän sä mikään vegaani olekaan" vaikka en ole niin väittänytkään. Syön kasvispainotteista ruokaa vain ummetusvaivan vuoksi sekä laiskuuttani kun en viitsi opetella laittamaan oikeita ruokalajeja.
Mitä tarkoittaa ”tavan vegeruoka”?
Olen sekasyöjä, joten ei ole varmaan varaa sanoa mitään, mutta sanonpa kuitenkin.
Jos ajatellaan että lihaa syövä ostaa sen lopputuotteen, joka syntyy siitä elämänsä tehotuotannossa olleesta eläimestä, niin voiko lakto-ovo tai aloittajan kaltainen "osa-aika vegaani" pitää itseään sen parempana ihmisenä, jos kuitenkin hyväksyy eläimen hyväksi käytön munien ja maidon riistämisen muodossa, mutta ei kelpuuta sitten enää eläimen ruhoa. Se matka teurastamoon ja teurastus ovat kuitenkin vain hetki sen eläimen elämästä, mutta jos käyttää mitään eläinperäisiä tuotteita, niin on osana tukemassa eläimen käyttöä ihmisen hyväksi koko sen elämän ajalta, oli se elämä sitten hyvää tai huonoa.
Vegaanisuudessa sen eläinperäisen tuotteen syöminen on oikeastaan toissijainen murhe. Pääasia on, että se syöminen ei vaikuta kysyntään. Jos ostaa lihaa kaupasta tai ravintolasta, se näkyy suoraan lihan kysyntänä. Jos vanha äiti katsoo, että sinua eivät munat haittaa ja niitä voi käyttää jatkossakin, se vaikuttaa epäsuorasti kysyntään.
Sen sijaan joidenkin vegaanien mielestä taas dyykatyt eläinperäiset tuotteet (jopa liha) ovat ok, koska ne on jo heitetty roskiin ja ne ovat jo menossa kaatopaikalle. Dyykattu tuote ei lisää kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin yleistä. Olen ollut yli 10 vuotta kasvissyöjä, ja jotkut kaverini eivät edelleenkään "muista" tätä. He siis kutsuvat kylään ja tarjoavat liha- tai kalaruokaa. Sitten kun huomaan, ettei pöydässä ole yhtään kasvisruokaa, päätän kohteliaisuudesta pitää suuni kiinni ja syödä sitä mitä tarjotaan. Hetken kuluttua ruuan tarjonnut tai joku muu alkaa veetuilemaan siitä kun kasvissyöjänä syönkin lihaa.
Ja tämä tapahtuu viisikymppisten naisten kesken... En enää erityisemmin odota noita illanistujaisia.
Ei mitään kasvisruokaa????? Kenen vatsa toimii, jos syö pelkkää lihaa/kalaa? Lapseni, joka on kasvissyöjä, ei koskaan syö millään tekosyyllä lihaa tai kalaa, mutta hän ei myöskään heittäydy marttyyriksi, jos hänen ruokavaliotaan ei huomioida. Hän syö vieraisilla sitten vaikka pelkkiä perunoita, ja saa vielä emännänkin uskomaan, että syö parasta tietämäänsä gourmet ateriaa. Asennetta kehiin!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei ole mikään villitys tai ruokavalio (varsinkaan osa-aikainen). Se on elämäntapa ja koskee kaikkia elämän osa-alueita, joissa pitää valita käyttääkö eläinperäistä tuotetta vai ei. Voit ihan reilusti vain sanoa olevasi lakto-ovo vegetaristi.
miksi sanoisin, kun olen vegaani? Jos joskus jossain kylässä olessani joku on nähnyt vaivaa, ja minua varten leipaissut jonkun piirakan johon onkin mennyt kananmuna, koska tekijä ei ymmärtänyt että sekään ei kuulu ruokavaliooni, voin kyllä ystävällisyyttäni sen palan maistaa. Tämä ei sodi periaatettani vastaan, koska vahinko on jo tapahtunut eikä sitä voi enää perua, tuottaisin ainoastaan turhaa harmia ystävälleni kieltäytymällä. Itse käytän joka sentin ja ostokseni ovat 100% vegaanisia, 99% ajasta VUODESSA syön vegaanisti itsestäni riippuen, jolloin olen myös vegaani. Se yksi piirakkapala puoli vuotta sitten ei tarkoita, että olisi järkevää käyttää itsestään muille maito-kananmuna-kasvissyöjä nimitystä ja korjailla sitten aina lisäksi että eeeei en syö kanaa/kananmunaa, vaan vegaanisti aina, ellei tapahdu jotain väärinkäsitystä kylässä kuten viime vuonna. Joku järki nyt... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vegaanina voin sanoa että ottaa päähän ihmiset jotka on "osa-aikaisia vegaaneja", tästä tulee ihmisille mielikuva siitä, että vegaanit mässäävät suklaata salaa. Veganismi on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio. Kannattaa vain alkaa sanoa että syöt enimmäkseen kasvipohjaista ruokavalioa. Palaa vegaani sanan käyttöön kun olet tehnyt muutoksen ruokavaliossani ja elämäntavoissasi. En yritä olla ilkeä tai mitään, sanon vain että veganismi ja kasvipohjainen ruokavalio ovat eri asioita
"Veganismi on aate, ei ruokavalio", kiitos kun sanoit sen niin selkeästi. Olenkin ihmetellyt miksi ruokavaliosta ollaan niin fanaattisia, mutta jos se onkin aate, tämä selittää paljon. Vegaanit ovat samalla lailla tulisieluisia ja mielestään pelastavat maailman, kuin joskus olivat kommunistit. En yritä olla ilkeä, tämä oli vain maailmanhistorian näkökulmasta.
Aito vegaani on kaikesta fanaattinen. En vegaanina ollessani ymmärtänyt ihmisten vihamielisyyttä vegaaniutta kohtaan ja väitettä, että aatetta julistetaan kiihkon lailla. Kunnes netissä törmäsin moniin tällaisiin ihmisiin. Yksi kyseli, että mikä olisi hauskin printti t-paitaan näpäytykseksi lihansyöjille. Printteinä oli kaikkea hassun hauskaa tyyliin ”lihansyöjänä olet murhaaja”, ”mikä on tekosyy itsekkyydellesi” ja muita vastaavia. Oli pienoinen shokki tajuta, että tuollaisia ihmisiä on vegaaneissa paljon. Negatiivisen kiihkouskovaisia, puhdasoppisia jotka haukkumalla ja mollaamalla muita kuvittelevat vievänsä aatetta muka eteenpäin. Tulee ihan joku lahko mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei ole mikään villitys tai ruokavalio (varsinkaan osa-aikainen). Se on elämäntapa ja koskee kaikkia elämän osa-alueita, joissa pitää valita käyttääkö eläinperäistä tuotetta vai ei. Voit ihan reilusti vain sanoa olevasi lakto-ovo vegetaristi.
miksi sanoisin, kun olen vegaani? Jos joskus jossain kylässä olessani joku on nähnyt vaivaa, ja minua varten leipaissut jonkun piirakan johon onkin mennyt kananmuna, koska tekijä ei ymmärtänyt että sekään ei kuulu ruokavaliooni, voin kyllä ystävällisyyttäni sen palan maistaa. Tämä ei sodi periaatettani vastaan, koska vahinko on jo tapahtunut eikä sitä voi enää perua, tuottaisin ainoastaan turhaa harmia ystävälleni kieltäytymällä. Itse käytän joka sentin ja ostokseni ovat 100% vegaanisia, 99% ajasta VUODESSA syön vegaanisti itsestäni riippuen, jolloin olen myös vegaani. Se yksi piirakkapala puoli vuotta sitten ei tarkoita, että olisi järkevää käyttää itsestään muille maito-kananmuna-kasvissyöjä nimitystä ja korjailla sitten aina lisäksi että eeeei en syö kanaa/kananmunaa, vaan vegaanisti aina, ellei tapahdu jotain väärinkäsitystä kylässä kuten viime vuonna. Joku järki nyt... :)
Lihaa en tosiaan voisi syödä edes kohteliaisuuttani jos joku ei "ymmärtänyt". Kauheita ystäviä teillä joillakin. Mutta tuollaisen ottaisin vain merkkinä siitä, ettei ystävillä ole kaikki hyvin. Ei onnellinen ihminen koe tarvetta tehdä tuollaista kiusaa toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon parempi olla 90% vegaani kuin ei ollenkaan
Silloin on kasvissyöjä, ei vegaani. Mäkin syön 90% ajasta vegaanipainotteista ruokaa mutta silloin tällöin lihaa, joten olenko minäkin 90% vegaani?
Niinpä.
Kasvissyöjäkin on vain 90% kasvissyöjä jos syö 90 % ajasta kasviksia. Liha on lihaa. Tosin kalansyöjille jne. löytyy omia nimityksiä.
Mäkään en ole oikea vegaani. Sanon itseäni vaihtelevasti huonoksi vegaaniksi, osa-aikavegaaniksi, paljon poikkeuksia tekeväksi vegaaniksi ja epävegaaniksi. Niissä tilanteissa missä asiasta ylipäätään on tarve puhua ihmiset yleensä älyävät tällä että haluan ensisijaisesti syödä vegaanista ruokaa, teen tarvittavat kompromissit itseni kanssa ja voi käydä niin etten suostu syömään muuta.
Vegaanilla ja vegaanisuudella sanoina on tietty tarkasti määritelty merkitys joka on niille oikeille vegaaneille tärkeä ja jolla on käytännön ja poliittista merkitystä. Ei sitä pidä mennä vesittämään kun he ovat valtavalla vuosikymmeniä kestäneellä vaivalla termin lanseeranneet
Niille, jotka täällä ovat ihmetelleet että veganismi ei olekaan ruokavalio vaan aate tai elämäntapa, huomautan että harva meistä syö esim. nahkaa, villaa tai pesuaineita mutta veganismi koskee niitäkin. Jos aatteeksi sanominen on paras keksimäsi tapa vähätellä veganismia tai saada se vaikuttamaan hullulta tai naurettavalta, saattaa kannattaa miettiä omia käsityksiä elämästä uusiksi. Kukaan meistä ei elä aatteista vapaasti tai aateneutraalisti, ja jos aatteesi on vastustaa ja pilkata kaikkia aatteiksi helposti tunnistettavissa olevia aatteita, silloin olet status quo -soturi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tuhlata energiaa, väittelet todennäköisesti puritaani-vegaanin kanssa, jolle kaikki muu kuin 101% vegaanius on vääräoppisuutta. Yksikin virheliike aiheuttaa sen, ettet saa kutsua itseäsi enää vegaaniksi. Olethan tarkistanut dödösi vegaaniuden sekä hammastahnasi? Onko taloutesi elektroniikan ja muun johdot varmasti vegaanisia? Mites muut pintamateriaalit? Jos et tiedä, et ole aito vegaani 😂. (tämä siis sarkasmia, omasta puolestani vihaan tuollaista julistamista)
Ihan parasta on yllättää vegaani joka yöllä humalassa ahtaa kebappia naamaansa. Otin siitä kuvan kun se oli niin hauskaa. Neiti saarnaa kuinka väärin on syödä eläimiä. Siitä kuvasta näkee että suuhun mahtuu aika paljon. Oikein sellainen krokotiilin leuan longotus haukkaus menossa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ottaa itsetunnolle se, että tietää sinun syövän eettisemmin. Sen takia vittuilee. Aika yleinen juttu vaikka kys. vegaani ei moralisoisikaan muita
Ongelmana on juuri tuo "koska olen vegaani, syön eettisemmin kuin sinä ja olen parempi ihminen" -asenne, jota moni vegaani uhkuu. Vaikka itsekin olen vegaani, pidän tällaista asennetta todella haitallisena, moralisoivana ja monessa tapauksessa loukkaavana. Vähän vastaava kuin kristittyjen "rakastan sinua, vaikka olet homo, mutta koska olet homo, niin päädyt helvettiin" -asenne. Ap kärsii sitten tästä yleisestä vegaaniasenteesta, vaikka hän ei tuomitse muita ihmisiä tai heidän ruokavaliotaan. Minäkin ottaisin pesäeron moisesta kaverista. Sanoisin vaikka hyvää loppuelämää, voit ihmetellä näitä asioita ihan ittekses.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ottaa itsetunnolle se, että tietää sinun syövän eettisemmin. Sen takia vittuilee. Aika yleinen juttu vaikka kys. vegaani ei moralisoisikaan muita
Ongelmana on juuri tuo "koska olen vegaani, syön eettisemmin kuin sinä ja olen parempi ihminen" -asenne, jota moni vegaani uhkuu. Vaikka itsekin olen vegaani, pidän tällaista asennetta todella haitallisena, moralisoivana ja monessa tapauksessa loukkaavana. Vähän vastaava kuin kristittyjen "rakastan sinua, vaikka olet homo, mutta koska olet homo, niin päädyt helvettiin" -asenne. Ap kärsii sitten tästä yleisestä vegaaniasenteesta, vaikka hän ei tuomitse muita ihmisiä tai heidän ruokavaliotaan. Minäkin ottaisin pesäeron moisesta kaverista. Sanoisin vaikka hyvää loppuelämää, voit ihmetellä näitä asioita ihan ittekses.
Juuri tuosta ns. oikea vegaani-asenteesta kärsii kaikki kasvissyöjät ja sellaiset vegaanit, joille ehdoton puhdasoppisuus ei ole se pääasia. On harmittavaa, kun niputetaan samaan joukkoon puritaanien kanssa, vaikka olisi käytökseltään ja ajatuksiltaan kaukana ”oikeasta vegaanista”.
Veetuilijoiden kanssa illastaessa kannattaa varautua erityisherkullisilla eväillä. - Eikä missään nimessä syödä sitä lihaa.