Ystävä pilkkaa minua siitä etten ole "oikea" vegaani
Olen siis 90% ajasta vegaani. Kutenkin joskus kylässä tai juhlissa ei ole tarjolla vegaaniruokaa (vaikka olisinkin siis ilmoittanut etukäteen ruokavaliostani) eikä äitini vanhana ihmisenä ymmärrä tällaisten villitysten päälle. Näissä tilanteissa siis syön ihan tavan vegeruokaa vaikka seassa olisikin maitoa tai munaa. Äitinikin osaa jo olla tarjoamatta minulle lihaa.
Sekasyöjä kaverini ei kuitenkaan sulata tätä. Vittuilee ihan armotta siitä kuinka en ole johdonmukainen tai sitoutunut päätökseeni. En siis toitota vegaaniuttani tai moralisoi hänen ruokavaliotaan, miksi hän kokee oikeudekseen ruotia minun? Kaipaisin jotain nasevaa vastausta jolla voin laittaa luun kurkkuun seuraavan kerran kun kaveri aloittaa tämän "ai tänään sulla on vegaanipäivä, no katsotaan kauanko menee ennenkuin sorrut taas rikkomaan ruokavaliotasi ehe ehe".
Kommentit (204)
Kaikki vegaanihihhulit vois viedä saunan taakse. Eli toisin sanoen haistata vatut sille pellelle!
Aidon vegaanin tunnistaa vittumaisuudesta muita ruokavalioita noudattavia (etenkin normi kassvissyöjiä) kohtaan. Lisäksi vegaanin kuuluu koko ajan julistaa oman uskonsa autuaallisuutta.
Punaviher kuplassa, pitää kaikkien olla niin täydellisiä, että tekopyhyys haisee pahemmin, kuin hollywoodissa. Oikeita kavereita tuskin onkaan. Tiedän kyllä mistä puhun
Tosi vegaanit haluavat määritellä tarkasti kuka saa vegaanin kunniakasta nimeä kantaa...
Onko vegaanius uskonto, jos jo kauhalla koskeminen tekee ruoasta rituaalisesti epäpuhdasta? Ei ainakaan voi olla kyse ruan eettisyydestä tai terveellisyydestä, jos näin joustamattomat näkemykset on omattava saadakseen kutsua itseään tosi vegaaniksi.
En näe ongelmaa jos vegaani syö esim. "vanhan äitinsä mieliksi" ei-vegaanisti kylässä.
Tai esim.jos juhlissa ei ole tarjota vegaanivaihtoehtoa.
Muutenkaan muiden ruokavaliot ei minulle kuulu.
En näe ongelmaa jos vegaani syö esim. pihviravintolassa pihviä, jos siellä ei ole kasvisvaihtoehtoa.
Mitä ihmettä sinun ruokavaliosi hänelle kuuluu? Hankkiudu eroon koko "ystävästä", jos hän koko ajan kuittailee.
"Kunnioitan ja arvostan iäkästä äitiäni, joten syön hänen tekemäänsä ruokaa. Miksi tilanne on sinulle ongelma viikosta toiseen?"
Vierailija kirjoitti:
Aidon vegaanin tunnistaa vittumaisuudesta muita ruokavalioita noudattavia (etenkin normi kassvissyöjiä) kohtaan. Lisäksi vegaanin kuuluu koko ajan julistaa oman uskonsa autuaallisuutta.
Tuo on muuten totta 😄! Lisäksi AITO Vegaani ei käytä muita kuin vegaanisia meikkejä, vegaanisia pesuaineita (astianpesu, pyykinpesu, lattia, vessanpesu jne.)...jos ei noin tee, ei ole AITO Vegaani (opittu vegaani-ryhmästä). En ole enää Vegaani, olen kasvissyöjä, sillä en halua olla yhdistettynä tuollaisiin kiihkouskovaisiin millään tavalla.
Miksi sinun pitäisi olla tilivelvollinen ruokailutottumuksistasi sille 'ystävälle'? Ja mikä ystävä se ylipäätään on, joka jatkuvasti jaksaa mäkättää jostain ihan joutavasta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin piikittely ja kiusaaminen yms. on väärin, mutta tosiasia on se, että sinä et ole vegaani. Vegaani on vegaani 100% ajasta. Tämä tuossa aiemminkin jo todettiin. Ei tupakoiva ihminenkään sano olevansa tupakoimaton, "paitsi sen muutaman kerran päivässä 10min".
Paljon törmää juuri tällaisiin kommentteihin, että "olen vegaani, MUTTA...". Ei siinä ole mitään muttia, joko on tai ei ole.
Ja juuri tämä varmaankin on se yksi syy tuohon piikittelyyn, että halutaan jotain kuvitteellisia "lisäpisteitä" käyttämällä tuota vegaaninimitystä, vaikka itsekin sen tiedostaa ettei määritelmä täyty.
Kyllä minusta voi sanoa olevansa tupakoimaton jos tupakoi tosi harvoin, esim. on polttanut sikaria omien lapsiensa varpajaisissa tai kaverinsa häissä.
Samoin ei vegaanusuus häviä kerran vuodessa syötyyn väärään ruokaan.
Miksi sinun pitää kutsua itseäsi vegaaniksi? Mitä häpeällistä on sanoa, että olet vegetaristi? Vähän sama kuin kutsuisi omenaa päärynäksi vaikka se on omena...
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin piikittely ja kiusaaminen yms. on väärin, mutta tosiasia on se, että sinä et ole vegaani. Vegaani on vegaani 100% ajasta. Tämä tuossa aiemminkin jo todettiin. Ei tupakoiva ihminenkään sano olevansa tupakoimaton, "paitsi sen muutaman kerran päivässä 10min".
Paljon törmää juuri tällaisiin kommentteihin, että "olen vegaani, MUTTA...". Ei siinä ole mitään muttia, joko on tai ei ole.
Ja juuri tämä varmaankin on se yksi syy tuohon piikittelyyn, että halutaan jotain kuvitteellisia "lisäpisteitä" käyttämällä tuota vegaaninimitystä, vaikka itsekin sen tiedostaa ettei määritelmä täyty.
Kyllä mää nyt kauhiast ihmettelen, miten se 'vegaanius' tai ylipäätään muutkin asiat määritellään. Kenellä on valtuudet julistaa mitä on aito vegaanius, aito uskovaisuus, aito vasemmistolaisuus tai aito tupakoimattomuus?? Millainen on oikea uskovainen? Julistaa uskoaan koko ajan, elää raamatun oppien mukaan 100 % ?? Millainen on oikea vasemmistolainen? Osaa kannesta kanteen Marxit ja Engelsit ja elää niiden mukaan? Ei maailma ole mustavalkoinen ja ehdoton, ei edes vegaaneille.
Jotkut ihmiset ovat perusluonteeltaan tuollaisia. Eli kokevat tilanteessa kuin tilanteessa tarvetta päteä ja kertoa, miten hommat oikeasti tehtäisiin ja miten he ainakin osaisivat paremmin, vaikkeivät tee edes vähää alusta. Ne ovat näitä "väärin sammutettu" -tyyppejä. Omaa todellista osaamista/tekemistä/yrittämistä ei ole missään, ja sitä sitten peitellään sillä, että pädetään joka asiassa ja moititaan toisia ja huudellaan puskista. Näitä tyyppejä on tämänkin palsta täynnä. Harkitsisin vakavasti, haluatko olla tuollaisen tyypin kaveri. Asia olisi eri, jos tosiaan vaahtoaisit ruokavaliostasi ja sen ylivertaisuudesta tilanteessa kuin tilanteessa, jolloin ehkä ymmärtäisiä, että kaveria nyppii puheiden ja toiminnan ristiriita, mutta tässä tapauksessa kyllä vika taitaa olla puhtaasti kaverin perusluonteessa.
On paljon parempi olla 90% vegaani kuin ei ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta voi sanoa olevansa tupakoimaton jos tupakoi tosi harvoin, esim. on polttanut sikaria omien lapsiensa varpajaisissa tai kaverinsa häissä.
Samoin ei vegaanusuus häviä kerran vuodessa syötyyn väärään ruokaan.
Kyllähän jotkut sanovat olevansa tupakoimattomia, paitsi että polttavat joskus kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin on kasvissyöjä, ei vegaani. Mäkin syön 90% ajasta vegaanipainotteista ruokaa mutta silloin tällöin lihaa, joten olenko minäkin 90% vegaani?
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on kasvissyöjä, ei vegaani. Mäkin syön 90% ajasta vegaanipainotteista ruokaa mutta silloin tällöin lihaa, joten olenko minäkin 90% vegaani?
Niinpä.
Hienosti sait viisasteltua ja ohitettua pointin. Mielestäni tuollaiset tittelit kuten "vegaani" voisi poistaa mielihyvin.
tavan, voi että inhoan tuota sanaa, miksette sitten samalla sano mää mie ja sie ja muuta murrelätinää palstalla jota lukee koko Suomi. Miksi vaan yksi sana. Ettekö olleet äikän tunnilla hereillä?
Sorry, on perjantai ja sisäinen kielipoliisini heräsi.
En nyt ymmärrä.
- miksi sinä pidät ystävissäsi ihmistä joka on noin ilkeä ja lapsellinen, pilkkaa sinua ja ylipäätään ketään pitäen sitä normaalina ja hyväksyttävämä?
Mulla on nollatoleranssi kiusaamiseen.
Miksei sulla oo?
- mitä ihmeen väliä on oletko sinä jokin "oikea" vegaani vaiko etkö
- ETENKÄÄN mitä ihmeen väliä on oletko sinä jonkun toisen mielestä
- ketä ihmettä kiinnostaa, miksikä ihmeessä?
- ootteko kovin teinixejä vielä ...