Pikku kakkonen ja susipropaganda
Kyllä taas aivopestään taaperoista tulevia susienhyysääjäituhippejä. Onhan ne suden kivoja "ihan kuin ihmisiä ja koiria" sieltä tampereelta katsottuna, tulkaas tänne asumaan ja kuunnelkaa susien kaunista ulvontaa rapunpieles niin saatte toisenlaista näkökulmaa susien kanssa elelyyn. Samalla kun kuuntelette sitä konserttia saatte silmänruokaa katellessanne kivojen pikkuhukkien syövän sitä teidänkin Rekkua ja Mustia ja ehkä niitä tamperelaissyntyisiä taaperoitannekin.
Kommentit (57)
MIssä päin kuulet susien ulvontaa? Olen yrittänyt etsiä ja kuulostella metsässä tulistelemassa, mutta ei vain onnistu.
T. Lappilainen
Vierailija kirjoitti:
MIssä päin kuulet susien ulvontaa? Olen yrittänyt etsiä ja kuulostella metsässä tulistelemassa, mutta ei vain onnistu.
T. Lappilainen
Ennen alapeukkuvyöryä pitää tarkentaa, että kysymystä ei tarkoitettu kettuiluna vaan oikeasti haluan tietää, missä päin niitä susia oikein näkee ja kuulee.
T. Lappilainen
Minäkin asun susialueella. Ei kyllä ole ollut ongelmia sitten minkäänlaisia. Toisaalta en kyllä muutenkaan pidä koiria yksin ulkona, metsälenkit koirat vapaana ovat olleet myös ongelmattomia, ikinä ei ole näkynyt vilaustakaan sudesta.
Älkää pitäkö niitä koirianne ulkona häkissä tai narun päässä 24/7, jos asutte susialueella. Ja jos asutte metsän keskellä kaukana sivistyksestä, niin sekin on ihan oma valinta. Silloin lapsetkin saa turvalliset koulukyydit. Sudet eivät ole Suomessa tappaneet saati syöneet ihmisiä herran aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lappilainen
Ennen alapeukkuvyöryä pitää tarkentaa, että kysymystä ei tarkoitettu kettuiluna vaan oikeasti haluan tietää, missä päin niitä susia oikein näkee ja kuulee.
T. Lappilainen
Savo-karjalan alueella nyt ainakin, tiällä liki venäjää.
Meillä tässä karhut poikkee pihaan ja susista havaintoja Pirkanmaalla.. Koirasta pidetään sen verran huolta ettei pelkoa sen puolesta ja lapsetkin on pysyneet tallessa, kuten naapurin lehmät ja lampaatkin..
Mitäs tässä pitäis nyt tehdä? 
Asustelen puolet vuodesta susialueella perheeni ja koirieni kanssa. Susia en ole itse nähnyt enkä kuullut lähistöllä, muita elukoita kylläkin, esimerkiksi karhu kulki loppukesästä  lähellä pihapiiriä.
En pelkää lasten enkä koirien puolesta, koirat viettävät yöt sisällä enkä päästä lapsia yksin hortoilemaan.
Älytöntä pitää koiria ulkona, jos pihapiirissä parveilee susia.
Meillä on kesämökki alueella, jolla liikkuu harvakseltaan susia ja karhuja. Tontti on aidattu ja portti kiinni, joten menee noilta metsän elukoilta pahin hinku ohi päästä meidän reviirille. Lemmikkieläimiä ei ole, joten puuttuu tuo houkutin pihapiiristä.
Niin? Susipropagandaa on käyty kautta aikojen lasten saduissa. Iso paha susi -teema löytyy aika monesta sadusta, kuten punahilkka, kolme pientä porsasta, seitsemän pientä kiliä ja sitten se paimenpoika satu, jossa huusi turhaan sutta, mutta joutui sitten suden syömäksi. Noin niinkuin muutama vain esimerkiksi mainittuna.
Sun täytyy muuttaa stadiin jos noin pelottaa. Täytyy niiden susienkin jossain elää. Sulla taas ei ole mitään syytä asua siellä venäjän metsässä jos pelottaa.
Vertailun vuoksi:
Italia, suunnilleen saman kokoinen kuin Suomi, väkeä 60 miljoonaa ja susia noin 1500, ei paniikkia. Suomi, väkeä se reilu 5 miljoonaa ja susia 150-180, ja melkoista susivihaa ja-pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lappilainen
T. Lappilainen
Ihan tässä Venäjän rajalla, Pohjois-Karjalaa.
Sudet kuuluu metsään ja on minun oma valintani asua tässä aika syrjässä metsässä. En todellakaan pidä koiraa ulkona kytkettynä öitä, tai silloin kun en itse ole paikalla. Koira on vapaana pihassa reviirillään silloin, kun minäkin olen siinä. Ja minun kanssa metsässä, pysyttelee lähellä.
Mutta joo, kyllä ne ihan taajamaan pyrkivät sudet on vähän riesa, ne pitää pelotetella metsään takaisin, tai vihoviimeisenä vaihtoehtona tappaa pois. Susi joka pyrkii ihmisten lähelle, ei ole terve susi.
Susialueella asutaan täälläkin. Minun puolestani sudet saavat kulkea vapaasti metsissä ym., kunhan pysyvät pois pihoilta eivätkä aiheuta uhkaa ihmisille.
En kuitenkaan näe, mitä niin kauhean pahaa eilisessä ohjelmassa oli. Eikö siinä ollut ihan asiallista tietoa?
Ihmetystä myös herättää, jos joku oikeasti pelkää yhden ohjelman perusteella lastensa tulevan aivopestyiksi. Ettekö te keskustele ollenkaan kotona? Meillä esim. on puhuttu lasten kanssa susien aiheuttamista konkreettisista haitoista, mutta myös siitä, että susi kuuluu Suomen luontoon. Haittapuolet ovat myös niitä, joista on pakko tällä alueella puhua. Kuitenkaan kylvämättä kauhua tai susivihaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tässä karhut poikkee pihaan ja susista havaintoja Pirkanmaalla.. Koirasta pidetään sen verran huolta ettei pelkoa sen puolesta ja lapsetkin on pysyneet tallessa, kuten naapurin lehmät ja lampaatkin..
Mitäs tässä pitäis nyt tehdä?
Kaikki seudulla pitävät roskiksetyms visusti kiinni, jonkun ulkorakennuksen sisällä tietty.
Yhteisellä päätöksellä ei kasvateta roskiskarhuja.
Tää on se, missä venäläiset, romanialaiset ynnä muut hieman... erilaisen jätteenkäsittelyn mallin omaavat maat ovat moganneet.
Hankalaahan tässä on, että mokasn riittää pari mätämunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lappilainen
T. Lappilainen
Savo-karjalan alueella nyt ainakin, tiällä liki venäjää.
Kiitos vastauksesta. Kuuletko vain ulvontaa vai oletko päässyt näkemäänkin?
T. Lappilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tässä pitäis nyt tehdä?Kaikki seudulla pitävät roskiksetyms visusti kiinni, jonkun ulkorakennuksen sisällä tietty.
Yhteisellä päätöksellä ei kasvateta roskiskarhuja.
Tää on se, missä venäläiset, romanialaiset ynnä muut hieman... erilaisen jätteenkäsittelyn mallin omaavat maat ovat moganneet.
Hankalaahan tässä on, että mokasn riittää pari mätämunaa.
Hah hah haa.
Luuleksää että täällä 20 km mistään ihmisten tunnustamasta kaupungista käydään tyhjäämässä jotain yksittäisiä roskiksia?
Siitä vaan, sä voit tuota jätepistettä tulla vaihtaa maan vaikka pyssyn kanssa, en mä ainakaan tuota kolmen kuution pyttyä ota keittiön nurkkaan.. 
Mikäs on ap:n ehdotus, pitääkö kaikki sudet tappaa? Mites nämä suuremmat tappajat, kuten autot, alkoholi, myrkkysienet, sälekaihtimet? Kielletäänkö nekin samalla?
Ihme hysteriaa, älä tunge susien alueelle vänisemään jos noin hankalaa on.
Mäkin haluaisin nähdä suden. Jälkitola löydettiin puolen kilsan päästä talosta mutta sutta en oo nähny enkä kuullu vaikka asun täs eepeen pahimmalla susialueella, eli teuva-karijoki-kauhajoki-jalasjärvi akselilla.
Joo, salametsästäkää vaan niitä pelottavia susia, oikein kostakaa niille kun ensin olette piskinne lähettäneet suden suuhen. Ampukaa alfat hajottaen lauma ja tehden yksinäisiä susia, joilla ei ole enää laumaa apuna metsästämässä. Sittenpähän saatte näitä yksinäisiä piruparkoja nurkkiinne sapuskaa etsimään.
Tämä siis torstain ohjelma