Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

#muovitonmaaliskuu

Vierailija
01.03.2018 |

Puoli seitsemän kutsuu nyt kaikki mukaan viettämään muovitonta maaliskuuta, koska:

1. Muovia tuotetaan järjettömiä määriä koko ajan

Muovia on tuotettu 1950-luvulta asti, kaikkiaan lähes 9 miljardia tonnia.

Joka sekunti tuotetaan 16 000 uutta muovipulloa ja joka minuutti pulloja ostetaan miljoona.

2. Muovi on kertakäyttöistä

95 prosenttia muovista käytetään vain kerran. Pidämme muovia itsestäänselvyytenä ja suhtaudumme siihen siksi aivan liian leväperäisesti.

3. Suuri osa muovista on nyt meressä

Kaikesta tuotetusta muovista suuri osa on luonnossa ja maailman merissä.

Joka vuosi satatuhatta merinisäkästä ja kilpikonnaa sekä yli miljoona merilintua kuolee syömäänsä muoviin.

Yhdeksällä kymmenestä maailman merilinnuista on muovia vatsassa. Jos jatkamme tähän tyyliin, vuonna 2050 maailman merissä on enemmän muovia kuin kaloja.

4. Muovi hajoaa erittäin hitaasti

Muovipussi säilyy meressä jopa 30 vuotta, muovipullo 450 vuotta ja ongensiima peräti 600 vuotta.

Hajotessaan muovista tulee mikromuovia, joka on edelleen ympäristöriski.

Siksi #muovitonmaaliskuu – kerro omat vinkkisi!

Puoli seitsemän herättelee koko maaliskuun ajan ajattelemaan muovia. Kerromme vinkkejä muovin välttämiseen ja kierrättämiseen. Esittelemme suomalaisia keksintöjä, joilla muovista päästään eroon.

Meidän jokaisen valinnoilla on merkitystä: mitä ostamme, mihin sen pakkaamme ja mitä teemme tuotteille käytön jälkeen.

Millaisia ajatuksia muovi sinussa herättää? Miten olet onnistunut vähentämään tai korvaamaan muovin arjessasi?

Tule mukaan kampanjaan somessa tunnisteilla #muovitonmaaliskuu ja #puoli7.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/01/maailmassa-ostetaan-miljoona-m…

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovit on maaliskuu.

Vierailija
2/96 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea. Öljy loppuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vinkki: Ota kauppaan aina mukaan omat ostoskassit!

Vierailija
4/96 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä AV:lla oli tänään tällainen ketju aiheeseen liittyen

https://www.vauva.fi/keskustelu/3113047/vaihtoehtoja-muovisille-keittio…

Vierailija
5/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ideoita kehiin, kiitos!

Vierailija
6/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovittomuus on kyllä tosi hankala toteuttaa, kun niin iso osa ruuista, lääkkeistä, hygieniatarvikkeista jne. pakataan muoviin. Muovin vähentäminen kyllä onnistuu kohtuu helpostikin, mutta totaalinen muovipaasto on hyvin hankala toteuttaa, tai ainakin siihen menee paljon aikaa (esim. ruuan ostaminen vaikeutuu).

Vierailija
7/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovittomuus on kyllä tosi hankala toteuttaa, kun niin iso osa ruuista, lääkkeistä, hygieniatarvikkeista jne. pakataan muoviin. Muovin vähentäminen kyllä onnistuu kohtuu helpostikin, mutta totaalinen muovipaasto on hyvin hankala toteuttaa, tai ainakin siihen menee paljon aikaa (esim. ruuan ostaminen vaikeutuu).

Jos meinaa olla ihan oikeasti muovittomana, taitaa iso osa vaatteista jäädä kaappiin. Nimittäin ne tekokuidut polyesterit yms on muovia. Samaten varmaan kaikki kengät ( ehkä huopatossuja lukuun ottamatta) sisältää muovia

Vierailija
8/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkket olivat lasipurkeissa. Hammastahnat metallituubissa. Leipä paperipussissa. Kyllä tuota muovia saisi karsittua vaikka kuinka paljon. Varsinkin lainsäädäntöä muuttamalla.

Vierailija
9/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydellisestä muovittomuudesta en tiedä mutta kyllä sen radikaali vähentäminen onnistuu. Itse sen olen tehnyt muutama vuosi sitten. Vaatii tottakai aluksi panostamista aika paljonkin mutta tosi paljon muoville löytyy vaihtoehtoja jos niitä vaan jaksaa etsiä.

Itse pärjään nykyään todella pienellä määrällä muovia. Ihan kauhistuttaa ihmisten muovinkulutus ihan perus kauppareissulla; ostetaan muoviin käärittyjä tuotteita, kääritään kaikki mahdollinen muoviin (banaanit pärjää hei hyvin ilmankin eikä kaikille tarvitse olla omaa muovipussia, muoville on olemassa myös ekologisia vaihtoehtoja) ja lopuksi kassalla otetaan iso nippu muovikasseja ja kääritään vielä varmuudeksi pakasteet pieneen muoviin. Hyr.

Vierailija
10/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa olla ihan oikeasti muovittomana, taitaa iso osa vaatteista jäädä kaappiin. Nimittäin ne tekokuidut polyesterit yms on muovia. Samaten varmaan kaikki kengät ( ehkä huopatossuja lukuun ottamatta) sisältää muovia

Totta. Ja tietty kaikki autot, pyörät, tietotekniikka jne myös.

Monessa asiassa muovia olisi kyllä helppo vähentää (oli kyseessä sitten kulutaja tai valmistaja), yksi mitä itse ihmettelen on into tehdä pumpulipuikkojen varsi muovista vaikka pahvinenkin toimii ainakin peruskäytössä ihan yhtä hyvin. Voi kuulostaa pikkujutulta, mutta ne pumpulipuikkojen muovikepit ovat yksi yleisimpiä muoviroskia mitä meristä ja merien rannoilta (globaalisti) löytyy. Yleisesti ottaen muovin käyttöä pakkausmateriaalina ja kertakäyttöisissä asioissa voisi vähentää, ja monissa laitteissa osia voitaisiin tehdä metallista muovin sijaan (toki hinta nousisi, mutta muoviosat yleensä hajoavat metallisia nopeammin eli kestävyys paranisi).

Vierailija
11/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäpä, jos lopettaisit tai edes vähentäisit?"

Varmaan tuo vähentäminen on muovin kulutuksen kohdalla realistisin tavoite tällä hetkellä.

Toivottavasti tulevaisuudessa kaikelle löytyy muoviton vaihtoehto.

Vierailija
12/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydellisestä muovittomuudesta en tiedä mutta kyllä sen radikaali vähentäminen onnistuu. Itse sen olen tehnyt muutama vuosi sitten. Vaatii tottakai aluksi panostamista aika paljonkin mutta tosi paljon muoville löytyy vaihtoehtoja jos niitä vaan jaksaa etsiä.

Itse pärjään nykyään todella pienellä määrällä muovia. Ihan kauhistuttaa ihmisten muovinkulutus ihan perus kauppareissulla; ostetaan muoviin käärittyjä tuotteita, kääritään kaikki mahdollinen muoviin (banaanit pärjää hei hyvin ilmankin eikä kaikille tarvitse olla omaa muovipussia, muoville on olemassa myös ekologisia vaihtoehtoja) ja lopuksi kassalla otetaan iso nippu muovikasseja ja kääritään vielä varmuudeksi pakasteet pieneen muoviin. Hyr.

Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, sillä olen itsekin vähentänyt muovin kulutusta :) Valitettavasti vaan joissain asioissa se on osottautunut todella vaikeaksi (esim. lääkkeet ja tietyt elintarvikkeet). Onneksi nykyään on myös kehitetty vaihtehtoisia materiaaleja ja uusia tapoja käyttää vanhoja (esim. bambua).

Vierailija
13/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitetaan tähän ketjuun käytännönläheisiä vaihtoehtoja, miten muovinkulutustaan voi vähentää.

Vierailija
14/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut toimivani oikein, kun laitan muovit sekajätteeseen. Nehän poltetaan jätelaitoksella? Eikö? Eivät siis joudu mereen.

Töissä meillä kerätään muovit ja kierrätetään.

Kauppakasseina mulla on mahtavat Ikean pieniksi taitettavat kangaskassit. Mutta nekin on polyesteriä. Mutta ovat siis kestäneet vuosia. Silti ostan kaupassa muovikassin silloin tällöin, että saan siitä sitten roskapussin. :(

Urheiluvaatteiden muoviin heräsin HS:n kirjoituksen myötä. Olen kyllä aina tykännyt villasta ja puuvillasta enemmän, koska esim. polyester-sporttileggingsit saavat mun alapään voimaan pahoin, hiivaa ja kutinaa pukkaa.

Ihailen ihmisiä, jotka ovat itse valmistaneet hedelmäpussinsa ja jaksavat joka kerta kantaa ne kauppaan mukaan. Siinä olisi ainakin petrattavaa.

Näkkäri muuten pakataan edelleen paperiin.

Vierailija
15/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaan aina hedelmät kaupassa biohajoavaan pussiin.

Vierailija
16/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä asiassa olen luonnonlahjakkuus!

Inhoan muovisia haarukoita, veitsiä ja lusikoita. Käytän aina metallisia. Jopa työpaikan ruokalassa valitsen metallisen, vaikka joutuisin etsimään sen ja muovisia olisi vierellä tarjolla.

Vierailija
17/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain biohajoavia koirankakkapusseja.

Vierailija
18/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan käsienpesuainetta ja vartalonpesuainetta suurissa pakkauksissa, joista kaadan pesuaineen jo vuosia käytössä olleeseen pumppupulloon. Pesen pumppupullon välillä. Jos ostaa aina uuden pumppupullon, muovia tulee huomattavasti enemmän, koska joka pullon mukana tulee uusi pumppu.

Vierailija
19/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamalla tuotteita irtomyynnistä voi vähentää pakkausmuovin määrää.

Vierailija
20/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. biohajoavat pussit EIVÄT ole parempi vaihtoehto, vaan huomattavasti huonompi. Ja se näkkärinkin pakkaus sisältää muovia. https://medium.com/@johannakohvakka/hyvä-paha-muovi-aaa414dd58b9 Täältä lisätietoa.

Ainoat suuret ongelmat, kuten yllä olevassa artikkelissa todetaan, ovat tosiaan muovin hidas hajoaminen ja huono kierrätysaste. Suomessa muovi ei onneksi päädy mereen tai luontoon, ellei sitä sinne varta vasten kaada, ja muovin kierrätyskin on pyörähtänyt hyvin käyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi