Kaupassa usein tunne, että vartija tuijottaa ja epäilee minua? Muita?
Olen nelikymppinen, äärirehellinen, lainkuuliainen, korkeastikoulutettu naisihminen. Äitikin jo.
Silti usein kaupoissa mulle tulee ahdistava tunne, että vartijat seuraavat mua tai kuvittelevat mun varastavat jotakin! Ikään kuin katsoisivat mua jotenkin normaalia intensiivisemmin.
Ihan käsittämättömän vaivaannuttava tunne. Niinä hetkinä kun vartija tuijottaa suoraan silmiin, en tiedä mihin oman katseeni laittaisin.
Mistä tällainen kertoo? Jostakin alitajuisesta syyllisyydentunteesta?
En IKINÄ ole elämässäni varastanut mitään enkä aio varastaakaan. Silti koen usein, että vartija katsoo mua jotenkin epäilevästi. Monesti kassan läpi meneminenkin tuottaa ahdistusta, erityisesti jos en osta jotakin pientä. Olen kokenut tämän sekä Stockalla että perus-Prismoissa. Onkohan kaikki vain pääni sisällä vai herätänkö todella vartijoissa jotakin epäilyksen tunteita?
Kommentit (113)
Olen ollut vartija ja tunnistan ns. Säikähtäjän, tavallisen ihmisen yleensä naisen, joka alkaa vartijan nähdessään "kytätä" seuraako vartija. Vaikkei voisi vähempää edes kiinnostaa, niin yritä siinä sitten olla ettet huomaisikaan, kun yksi pelokas käyttäytyy omituisesti. "Säikähtäjät" ovat harmittomia mutta joskus ärsyttäviä.
Muistakaa että vartijalle ei tarvitse näyttää repun/laukun/kassin sisältöä vaikka pyytäisikin. Vartija saa toki pyytää tekemään niin, mutta vain poliisilla on oikeus sitä vaatia.
Tuttu tunne. Monesti lähden vaatekaupoilta pois ja jää ostokset tekemättä, koska vartijoiden huomio häiritsee niin paljon. Ostan sitten mieluummin netistä.
Minun kokemuksen mukaan taas ongelma on näillä ihmisillä pään sisällä. Normaali, rehellinen ihminen ei kuvittele, että vartija seuraa tai että on epäilyksen alainen muutenkaan. Sitten joillakin ihmisillä (omissakin tutuissani on näitä) vaan on joku alitajuinen tunne siitä, miten esimerkiksi näyttää "erilaiselta" (ja se syy voi olla omasta mielestään siis esim että käyttää tennareita ja on huono ryhti), ja että vartija ajattelee sitten varkaaksi. Ja kun on tämä ajatus, niin kyllähän niitä vartijoita/myyjiä sitten tosiaan näkyykin "joka kulman takana". Huoh.
Huonot vartijat tuijottavat, heidän tulee olla huomaamattomia, etenkin paremmissa kaupoissa. Minä tuijotan heitä takaisin, kunnes tajuavat laittaa katseensa maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Menee jotenkin ihan lukkoon. Tokmannilla on sellanen vartija, tuntuu että olisin silmätikku, vaikka en varmaan ole.. mutta ihan kun se nainen olisi aina siellä missä minäkin. Menee ihan mielekkyys kierrellä siellä, jos se siellä pyörii. Minä olen umpirehellinen, niin se tuntuu epämiellyttävältä kun joku haarat leveellään seisoo käytävän päässä vartijavaatteissa, mitä kohti olisi kulkemassa.
Onko kaikilla tokmanneilla tuollaista?
Olen itse lopettanut kokonaan käymisen jyväskylän tokmannilla juuri tällaisen takia. Jossain vaiheessa kaksi vartijaa alkoi kyylätä minua joka kerta kun menin sinne. Roikkuivat perässä, ja sitten jäivät kassalle tuijottamaan v-mäisen näköisenä.
En ole ikinä varastanut mitään, olen mielestäni ihan tavallisen näköinen, mutta kai ne sitten kuvitteli että kauhon lastenvaunut täyteen tavaraa... huoh.
Jotenkin hermostuneen oloisesti olen varmaan voinut käyttäytyä huomatessani että mua seurataan. (Kärsin muutenkin paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta)
Höh, mä en noteeraa niitä, enkä muitakaan ihmisiä kaupoissa. Teen ostokset ympärilleni vilkuilematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Menee jotenkin ihan lukkoon. Tokmannilla on sellanen vartija, tuntuu että olisin silmätikku, vaikka en varmaan ole.. mutta ihan kun se nainen olisi aina siellä missä minäkin. Menee ihan mielekkyys kierrellä siellä, jos se siellä pyörii. Minä olen umpirehellinen, niin se tuntuu epämiellyttävältä kun joku haarat leveellään seisoo käytävän päässä vartijavaatteissa, mitä kohti olisi kulkemassa.
Mikä paikkakunta?
Mitä ehdotat? Ootko Tokmannilla vartijana?
Ei vaan olen huomannut vastaavaa toimintaa Varsinais-Suomen alueella.
En ole kokenut tuota kaupoissa, mutta jostain syystä lentokentillä (etenkin USA:ssa) turvatarkastajat/vartijat/sun muut tulevat usein sanomaan minulle, että näytän hermostuneelta. En tiedä onko tuo jotain testaamista vai vain small talkia, mutta kyllähän tuollaisesta jää vähän sellainen olo, ettei tiedä miten päin olisi, vaikka alun perin ei hermostuttaisikaan. Vaikea tuohon on edes reagoida muuten kuin naurahtamalla ja sanomalla "ai näytän vai", mutta varmaan sekin kuulostaa epäilyttävältä.
Voi olla, että kuvittelet vain tai sitten et. :-)
Onko menneisyydessäsi tapahtunut jotain, miksi saattaisit tuntea noin, että sinua tuijotetaan / epäillään?
Oletko esim. lapsuudessasi kokenut jotain, mistä on jäänyt liioiteltu syytetyksi tulemisen pelko ja trauma?
Oma äitini jäi nuoruudessani kiinni työpaikaltaan varastamisesta ja tämä jätti minuun jäljet, jotka näkyvät jossain määrin yhä mm. juuri tällä tavalla. Jonkun verran olen kuitenkin alkanut päästä tästä yli, mutta musta kasvoi just sellainen yltiötunnollinen ja mietin hirveästi, mitä musta ajatellaan.
Jos kovasti pelkäät ja pälyilet vartijoita, niin saattaahan se olla, että käytöksesi muuttuu sen verran vaikka alitajuisestikin vain, että se kiinnittää heidän huomion ja he oikeasti saattaa alkaa tarkkailla sinua hieman enemmän. Eikä välttämättä tarvitse hirveästi pälyilläkään heitä, voi riittää "liian" pitkä vilkaisukin tms. Tai sitten se voi olla vain omaa pelkoasi ja "musta tuntuu" -tunnetta.
Oma pukeutumistyylikin saattaa tietty vaikuttaa tai just vaikka se, että aina asioi täysi reppu selässä. Mut mene ja tiedä, vaikea sanoa. Jos nyt kuitenkin kerta kaikkiaan tuntuu siltä, että samassa paikassa aina vartijat oikeasti kyylää ja seuraa häiritsevän tuntuisesti aiheetta, niin kannattaa laittaa palauttaa kyseiselle liikkeelle, jos viitsii.
t. Vartiontialalla myös, mutta en kaupassa
(Ja hauskintahan tässä kaikessa on, että joskus on ihan oman firman pojatkin lähteneet seuraamaan mua... :-D Joskus oon miettinyt, että täytyisi ehkä alkaa kulkea id taskussa vapaallakin...)
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemuksen mukaan taas ongelma on näillä ihmisillä pään sisällä. Normaali, rehellinen ihminen ei kuvittele, että vartija seuraa tai että on epäilyksen alainen muutenkaan. Sitten joillakin ihmisillä (omissakin tutuissani on näitä) vaan on joku alitajuinen tunne siitä, miten esimerkiksi näyttää "erilaiselta" (ja se syy voi olla omasta mielestään siis esim että käyttää tennareita ja on huono ryhti), ja että vartija ajattelee sitten varkaaksi. Ja kun on tämä ajatus, niin kyllähän niitä vartijoita/myyjiä sitten tosiaan näkyykin "joka kulman takana". Huoh.
No huonot vartijat kyttäävät väärin perustein, kaikilla ei ole silmää erottamaan persoonallisen näköiset epärehellisistä yksilöistä.
Rehellinen ihminenkin voi joutua vartijan silmatikuksi.
On siihen syy, miksi eivät aina ole kovin välkkyjä.
Itse ymmärrän kyllä, että miksi minua välillä kauppiaat ja vartiat seuraavat. Pukeudun liian isoihin vaatteisiin kokooni nähden (ei varaa pienempiin) ja usein olen meikitön ja muutenkaan en niinkään laittaudu. Ei minua enää haittaa, vaikka seuraavat koska ymmärrän, että he tekevät työtään. En ole varastanut enkä ole varastamassa, joten ei minua jännitä, vaikka kuinka seuraisivat. Ehkä minua enemmän säälittää se, että joutuvat seuraamaan koska sehän tarkooittaa vain, että kaupassa varastellaan niin usein, että joutuvat nyt seuraamaan asiakkaita.
Ihanaa, että muilla on samoja ongelmia. :D Ahdistaa TODELLA paljon käydä kaupoissa. En uskalla mennä kauppaan yksin ollenkaan. Pelkään, että minut viedään takahuoneeseen. Varmasti alkaisin itkeä häpeästä. Olen juuri tuollainen rehellinen ja tunnollinen ihminen, joka ei ole koskaan varastanut. Tulee ahdistus ja paniikki jo siitä, kun edes näen vartijan. Alan pelätä, että hän tarkkailee minua. Tunnen itseni aivan vainoharhaiseksi. Näen siviilipukuisia vartioita kaikkialla. Ahdistaa myös myyjät, jotka kulkevat vieressä muka järjestelemässä tavaroita.
Pelkään mennä niiden hälytysporttien läpi, vaikka en ole vienyt mitään. Pelkään aiheetonta hälytystä ja ajatusta siitä, miten kaikki ihmiset kääntyvät katsomaan halveksuen tällaista kauheaa rikollista. Hävettäisi niin paljon, että itku ei olisi kaukana.
Kärsin paniikkihäiriöstä ja kaupassa käyminen on yhtä tuskaa. Tilaan paljon netistä tämän takia.
Miksette mene nykäiseen niitä hihasta ja tivaan, miks kyttäätte?
Etenkin tuo sovituskoppien kyttääminen kameroilla on törkeää!
Kyllä nyt kuulostaa kovin itsekkäältä. Että vartija tuijottaa juuri sinua. Otapas se huomioon, että vartija on töissä ja saa ohjeensa esimieheltältään ja kaupan päälliköiltä. Ja pakkoko sinun on häntä edes huomata tai huomioida?
Voit kävellä aivan rauhassa kassalle ostoksinesi. Ei vartijaa rehellisen ihmisen tarvitse huomata ja "pelätä". Kiinniotto tapahtuu vasta kassalta selviämisen jälkeen normaalisti. Silloin kun vartija ei ole paikalla, hän seuraa asiakkaita kameroiden kautta. Että olet kyllä jo valokeilassa ... Ja vartija tekee työtään, josta saa palkkansa.
TarjaSmurantti kirjoitti:
Onko sulla ruskeat silmät?
Ajattelitko brother christmasin harrastavan myös myymälävilunkia.
Mulla kävi Tokmannilla useamman kerran niin, että vartija kulki käytännössä samoissa hyllynväleissä kuin minä. Seurasi sisään menosta kassoille asti, vartija ei ollut sama edes joka kerta. Mulla meni tästä täysin päreet ja laitoin kaupalle viestiä asiasta. Mulle on ihan sama jos mua seurataan vaikka kameroista koko kauppareissu mutta tuo häiritsi todella paljon. Ja en ole koskaan varastanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huonot vartijat tuijottavat, heidän tulee olla huomaamattomia, etenkin paremmissa kaupoissa. Minä tuijotan heitä takaisin, kunnes tajuavat laittaa katseensa maahan.
Vartijat eivät ole myymäläetsiviä. Tuleeko koskaan mieleen, että vartija voi olla väsynyt ja katse voi jäädä johonkin ihmiseen. Eli eivät tuijota intensiivisesti ja tarkoituksella. Ne on duunissa. Niiden tehtävä on vartioida. Olisko parempi että ne seisoisi iskemässä juttua tai viittasivat kintaalla kaikelle, mitä kaupassa tapahtuu? Tulisi turvallinen olo? Vartijat suojaavat myös muita kaupassa kävijöitä varkailta.
Ehkä aloittaja käyttäytyy ahdistuneesti? Se kertoo vartijalle enemmän kuin hyvät vaatteet ja ryhti.
Sekin on otettava huomioon, että ulkoiset joskus varastavat ihan siksi, että tietävät ettei niille voi tehdä mitään.
Thaimaassa 7/11 kaupoissa kaikki saavat heti kaverikseen jonkun myymäläapulaisen, joka tulee "ilmoittamaan" että sinut on nyt nähty. Reppureissaajia tästä on kiittäminen. Reppuun on hyvä tunkea ahtaissa hyllyväleissä näkymättömänä kamaa ...
Minä en edes huomaa niitä vartijoita... että kai ne sitten ei minun ympärilläni pyöri.
Mitä ehdotat? Ootko Tokmannilla vartijana?