Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupassa usein tunne, että vartija tuijottaa ja epäilee minua? Muita?

Vierailija
01.03.2018 |

Olen nelikymppinen, äärirehellinen, lainkuuliainen, korkeastikoulutettu naisihminen. Äitikin jo.
Silti usein kaupoissa mulle tulee ahdistava tunne, että vartijat seuraavat mua tai kuvittelevat mun varastavat jotakin! Ikään kuin katsoisivat mua jotenkin normaalia intensiivisemmin.

Ihan käsittämättömän vaivaannuttava tunne. Niinä hetkinä kun vartija tuijottaa suoraan silmiin, en tiedä mihin oman katseeni laittaisin.

Mistä tällainen kertoo? Jostakin alitajuisesta syyllisyydentunteesta?
En IKINÄ ole elämässäni varastanut mitään enkä aio varastaakaan. Silti koen usein, että vartija katsoo mua jotenkin epäilevästi. Monesti kassan läpi meneminenkin tuottaa ahdistusta, erityisesti jos en osta jotakin pientä. Olen kokenut tämän sekä Stockalla että perus-Prismoissa. Onkohan kaikki vain pääni sisällä vai herätänkö todella vartijoissa jotakin epäilyksen tunteita?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin aikoinaan vartijan kanssa. Komea, mutta pää tyhjää täynnä ja tyhmä kuin saapas. Patsasteli univormussaan ja mulkoili ihmisiä vihaisena, siviilissä tämä näkyi uhoamisena parin kaljan jälkeen.

Vierailija
82/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yläasteikäisinä kävimme koulumatkalla kaupassa ystäväni kanssa reput selässä. Aivan normaalisti siellä valikoimme karkkeja kun taaksemme tuli vartija joka tiuskaisi meille kovaan ääneen että reput on vietävä kaupan ulko-oven vieressä olevalle pöydälle ostosten ajaksi, jotta voitaisiin varmistua siitä ettemme varasta mitään :D

Veimme ne sitten kiltisti sinne muiden asiakkaiden tuijottaessa.

Kauppaan oli siis kuulemma tullut uusi käytäntö koululaisten kanssa että laukut tulee jättää jonnekin kassojen ulkopuolelle varastamisen ehkäisemiseksi.

Oli kyllä todella häpäisty olo. Aivan älytöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin meidän lähikaupan käytön kun sinne tuli sääntö, että koululaisten pitäisi jättää reput tuulikaappiin. Siis ihan järjetöntä! Lapsen pitäisi jättää omaisuutensa valvomatta tuulikaappiin, että saisi käydä ostamassa välipalan harrastuspäivinä. Nykyään tilaan ruuat kotiin toisesta kaupasta ja lapsi pakkaa eväät niistä.

Ihan törkeää miten lapset saa kaikki leimata varkaiksi jos joku muu hölmöilee.

Vierailija
84/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on matalapalkka-ala joten aines sen mukaista. Harvassa ovat ne, joilla on oikeasti jonkinlainen asiakaspalvelu hallussa tai edes käytöstavat. Appelsiinikainaloisia, korvia myöten tatuoituja pikkumiehiä isolla egolla.

Vierailija
85/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa Tokmannilla kun siellä vartija on heti kintereillä kun sinne menee. Pitää muistaa ennen myymälään menoa ottaa kauppalista käteen käsilaukusta, ettei vaan tarvitse alkaa kaupassa penkomaan taskuja tai kassia. Lapsillekin aina toitotan, että älkää kaivelko taskujanne kaupassa, etteivät luule meidän tunkevan taskuihimme jotain maksamatta. Ainoa kauppa tässä tuppukylässä, jossa on vartija ja vielä virkaintoinen sellainen.

Mun tyttö on joutunut kyseisessä kaupassa silmätikuksi, koska hän on sangen sanavalmis pakkaus ja kyllä sanoo mitä ajattelee. Ei enää halua mennäkään sinne kauppaan, kun aina joutuu vartijan kanssa napit vastakkain. Mitään ei ole koskaan sieltä tai muualtakaan varastanut, mutta on sellainen periaatteen nainen, että kokee epäreiluna sen, että kassin kanssa kauppaan tuleva nuori on heti potentiaalinen varas, mutta 50 vuotta vanhempi kassin kanssa kauppaan tuleva täti-ihminen ei ole. Nuoret komennetaan jättämään kassit kaupan tuulikaappiin, mutta muut saavat viedä väskynsä kauppaan.

Tokmannien puolustukseksi pitää sanoa että niillä on onneksi (yleensä) toimivat säilytyslokerot, joita hyödynnän, kun ei tee mieli raahata muualta ostettua tavaraa kaupassa mukana (painonkin takia), vaikka olisi kuittikin.

Vierailija
86/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vartijat ei todellakaan ole mitään ruudinkeksijöitä, päinvastoin. Kouluttamattomia, maksimissaan amistasoisia tolloja jotka itse ovat todennäköisempiä varkaita kuin suurin osa kaupassakäyvistä yhteensä.

Ei siis ihme, jos luulevat ja kuvittelevat asiakkaista ihan mitä tahansa ja profiloivatkin asiakkaat ihan väärin.

Aika paljon vaihtuvuutta alalla, on myös ammattitaitoisia jotka osaa kohdistaa mielenkiinnon "hyödyllisempiin".

Sitten on porukkaa jotka tuskin oppii edes eläkeikään mennessä ketä seurata.

Vierailija
87/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin meidän lähikaupan käytön kun sinne tuli sääntö, että koululaisten pitäisi jättää reput tuulikaappiin. Siis ihan järjetöntä! Lapsen pitäisi jättää omaisuutensa valvomatta tuulikaappiin, että saisi käydä ostamassa välipalan harrastuspäivinä. Nykyään tilaan ruuat kotiin toisesta kaupasta ja lapsi pakkaa eväät niistä.

Kaupan pitää hankkia säilytyslokerot nyt vähintäänkin.

Minkä ketjun kauppa muuten kyseessä?

Vierailija
88/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden vartijoiden tehtävä on tarkkailla ihmisiä, jotta löytävät varkaat. Tottakai ne tuijottaa, seuraa ja pyörii siinä useiden ihmisten ympärillä. Miten ne muuten sais myymälävarkaat kiinni? Ei niistä mitään haittaa ole, jos ette ole myymälävarkaita.

Vartijan tehtävänä on tehdä umpirehellisen ihmisen kaupassakäyntikokemuksesta kiusallinen?

Asutko Neuvostoliitossa vai Itä-Saksassa?

Vierailija
89/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Menee jotenkin ihan lukkoon. Tokmannilla on sellanen vartija, tuntuu että olisin silmätikku, vaikka en varmaan ole.. mutta ihan kun se nainen olisi aina siellä missä minäkin. Menee ihan mielekkyys kierrellä siellä, jos se siellä pyörii. Minä olen umpirehellinen, niin se tuntuu epämiellyttävältä kun joku haarat leveellään seisoo käytävän päässä vartijavaatteissa, mitä kohti olisi kulkemassa.

Mikä paikkakunta?

Mitä ehdotat? Ootko Tokmannilla vartijana? 

Ei vaan olen huomannut vastaavaa toimintaa Varsinais-Suomen alueella.

Tää tapaus on Satakunnasta.

Eli ilmeisesti kyseessä "pikku-venäjän"-myymälätoiminnan malli kaikkialla.

Vierailija
90/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mene kauppoihin joka kerta hakemaan vain jotakin tiettyä tuotetta ja poistu nopeasti paikalta. Mulle kaupat ovat nimenomaan paikkoja kiertelyyn ja ideoiden hakemiseen. Siksi meneekin tunnelma jos joku typerännäköinen haalarityyppi tuijottaa häpeilemättä ja lähtee vainoamaan seuraten kuin hai laivaa.

Joskus rohkeana päivänä (siis kun olen muistanut ottaa betasalpaajaa) kiertelen oikein tahallani monen mutkan kautta ja annan stevarin tehdä töitä palkkansa eteen. Harmi ettei näillä vartijoilla riitä intoa seurata kovinkaan pitkään, ilmeisesti tulee niitä oikeitakin rosvoja kytättäväksi.

Joskus olen aikonut kysyä vartijalta ihan suoraan, että anteeksi, olenko tehnyt jotakin vai mitä oikein tuijotat. Tekisi mieli myös kysyä vartijan nimeä ja tehdä valitus kaupan johdolle hänen toiminnastaan. Vielä en ole kehdannut, mutta kun ikää ja itsevarmuutta tulee lisää...

Vierailija
91/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannin vartijat ovat kyllä häiritseviä. Miksei muissa kaupoissa tarvita noin näkyvää valvontaa? Tympii joka kerta.

Vierailija
92/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannin vartijat ovat kyllä häiritseviä. Miksei muissa kaupoissa tarvita noin näkyvää valvontaa? Tympii joka kerta.

Riippuu myös vartijan persoonasta. Itse olen törmännyt samaan niin Tokmannilla kuin Stockmannillakin. Jotkut alalla olevat on vaan idiootteja. Pahinta kaikessa jos tällainen idiootti pääsee vielä esimiesasemaan ja jakaa oppejaan eteenpäin.... :(

Vierailija
93/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt kuulostaa kovin itsekkäältä. Että vartija tuijottaa juuri sinua. Otapas se huomioon, että vartija on töissä ja saa ohjeensa esimieheltältään ja kaupan päälliköiltä. Ja pakkoko sinun on häntä edes huomata tai huomioida?

Voit kävellä aivan rauhassa kassalle ostoksinesi. Ei vartijaa rehellisen ihmisen tarvitse huomata ja "pelätä". Kiinniotto tapahtuu vasta kassalta selviämisen jälkeen normaalisti. Silloin kun vartija ei ole paikalla, hän seuraa asiakkaita kameroiden kautta. Että olet kyllä jo valokeilassa ... Ja vartija tekee työtään, josta saa palkkansa.

Itsekkäältä kuulostaa?

Ei todellakaan.

Jotkut vartijat tuijottavat oikeasti suoraan kohti, herkeämättä. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Tuijottaa herkeämättä takaisin? Siis suoraan silmiin katsetta laskematta? Katsoa kumpi luovuttaa ensiksi? Mitäköhän siitä seuraisi? Varmaan epäilisisivät vieläkin enemmän...

Käypä kysymässä ensi kerralla!

Ota sekin huomioon, että vartijat katsovat vähintään kursorisesti edellisen päivän nauhat ja jos sattuikin niin, että vahingossa pöllit tuolloin jotakin ... vartijoille on velvollisuus katsoa nauhat ja viestiä keskenään mahdollisista epäillyistä henkilöistä.

Rehellinen ihminen ei vartijoiden tuijotuksista häiriinny.

Vierailija
94/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yhdessäkään kaupassa ulkomaill tavannut näitä haalari päällä kyttääviä mulipäitä! Minkä takia? Luulisi varkaita olevan joka maassa. Ehkä siellä on vielä ihmisillä intimiteettisuojaa ja heitä ei saa seurata ja kytätä kaupassa. On ihanaa käydä Lidlissä ja muissa kaupoissa ulkomailla ihan rauhassa. Tietysti siellä voi olla siviilivaatteissa etsiviä mutta ei haittaa. 

Vierailija
95/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijat tahallaan seuraavat ja kiusaavat joitain ihmisiä, vaikka nämä eivät varastaisi koskaan. Pikkumulkuille on suuri asia päästä vartijaksi ja luulevat olevansa isojakin kihoja. Säälittäviä ääliöitä. 

Vierailija
96/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt kuulostaa kovin itsekkäältä. Että vartija tuijottaa juuri sinua. Otapas se huomioon, että vartija on töissä ja saa ohjeensa esimieheltältään ja kaupan päälliköiltä. Ja pakkoko sinun on häntä edes huomata tai huomioida?

Voit kävellä aivan rauhassa kassalle ostoksinesi. Ei vartijaa rehellisen ihmisen tarvitse huomata ja "pelätä". Kiinniotto tapahtuu vasta kassalta selviämisen jälkeen normaalisti. Silloin kun vartija ei ole paikalla, hän seuraa asiakkaita kameroiden kautta. Että olet kyllä jo valokeilassa ... Ja vartija tekee työtään, josta saa palkkansa.

Itsekkäältä kuulostaa?

Ei todellakaan.

Jotkut vartijat tuijottavat oikeasti suoraan kohti, herkeämättä. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Tuijottaa herkeämättä takaisin? Siis suoraan silmiin katsetta laskematta? Katsoa kumpi luovuttaa ensiksi? Mitäköhän siitä seuraisi? Varmaan epäilisisivät vieläkin enemmän...

Käypä kysymässä ensi kerralla!

Ota sekin huomioon, että vartijat katsovat vähintään kursorisesti edellisen päivän nauhat ja jos sattuikin niin, että vahingossa pöllit tuolloin jotakin ... vartijoille on velvollisuus katsoa nauhat ja viestiä keskenään mahdollisista epäillyistä henkilöistä.

Rehellinen ihminen ei vartijoiden tuijotuksista häiriinny.

No haha, ei todellakaan katella enää mitään edellisen päivän nauhoja :D Yhdessä kaupassa saattaa hyvinkin olla vaikka 100 kameraa, siinähän menis useampi työpäivä jo kattoo ne kaikki läpi... Eikä ole mikään velvollisuus katsoa mitään nauhoja, vartijoiden velvollisuudet on kirjattu ihan lakiin, voit tarkistaa Finlexistä.

Vierailija
97/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Tokmannilla olympialaisten aikaan. Katselin tuotteita yhdellä hyllyllä, joka oli kassojen lähellä kulmassa. Siellä kassojen luona oli myös vartija katsomassa hiihtokisoja. Kohta kuulin vartijan manaavan, että "voi vittu kun taas tuli asiakkaita kesken hiihtokisojen" tai jotain sinne päin. Suivaantui kuitenkin siitä, että asiakkaita tuli ja hän joutui jättämään tuikitärkeän hiihtojen katsomisen ja lähtemään sinne asiakkaita kyttäämään. Ei ollut varmaan huomannut kun tulin kauppaan.

Vierailija
98/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vaatekaupat mm. H&M joissa myyjät ahdistelevat seuraamalla perässä ja passiivis aggressiivisesti henkareita järjestäen, samalla takakireän oloisena vittumainen ilme naamalla, silmäkovana kyttäämällä, niin heille hymyilen vaan takaisin ja kävelen samantien pois ostamatta mitään... Kohta voi kaupan alalla työt vähentyä, kun ei asiakkaita näy. Totta hitossa tilaan tuotteet mieluummin netistä, kun saan rauhassa kotona katsella mitä ostaisin.

-En ole varas minäkään.

Vierailija
99/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äs ketjun kauppa..

Vierailija
100/113 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äs ketjun kauppa..

Niin joo, Saleissa ei ole yleensä lokeroita.

Silti kuulostaa niin huonolta toiminnalta myymäläpäälliköltä, että luulisi saavan sapiskaa ylhäältä, mikäli joku valittaa.