Millaisia ruokia teette, kun on vähän rahaa?
Näitä keskusteluja on paljon, mutta aina tulee esiin samat hernekeitot, olisiko jollain jotain uusia ideoita?
Kommentit (252)
silloin otetaan pakasteesta poronlapa ja vuollaan kunnon käristys.
linssikeittoa
munakasta
tomaattichilikeittoa
kikhernecurrya
Täytettyjä uuniperunoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaliruokia kannattaa nyt talvella thdä. Valkokaali/keräkaali on halpaa ja ravitsevaa ja oikein valmistettuna myös hyvää.
Oma suosikkini kaalilaatikko 6hengelle:
Noin puolikas sellaista keskikokoista kaalia (noin1€)
2 sipulia (n. 0,50€)
Muutama porkkana (0,50€)
Reilu kourallinen (ehkä desi) punaisia linssejä (0,50€)
Tetra tomaattimurskaa (0,85€)
2 dl kermaa (1,25€)
Mustapippuria, suolaa, 2rkl siirappia
Sineet pilkotaan, ladotaan kukkuroilleen vuokaan ja haudutetaan uusinssa kolmisen tuntia.Halvempi versio on kaalipata, jossa yllämainitut lukuunottamatta kermaa ja tomaattia laitetaan pataan tai kattilaan ja haudutetaan liedellä pari tuntia. Ruokaisampaa saa kun lisää joukkoon desin ohrasuurimoita.
Yök. Söin juuri juhlissa moista lihatonta kaalilaatikkoa ja oli mautonta ja pahaa.
Se on siitä kiinni mihin itse on makuaistinsa totuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Makkara-paprika-sipuli-valkosipuli-pastapata
Nakki-kasvisrisotto
Uuniperunat tonnikala-(feta)-paprika-sipuli-ranskankermatäytteellä
Vaikka nakit ja pakastekasvikset ovatkin edullisia niin kyllä risottoon saa uppoamaan rahaa valkoviinin ja parmesaanin muodossa. Toki eri asia jos pitää päästä eroon avatusta viinistä ja kuivahtaneesta juustosta. Tekisin silti ennemmin sienirisottoa itse poimituista, ilmaisista sienistä.
Vinkkinä voisin sanoa, että monia varsin korkealaatuisia lihoja löytää s-ryhmän (ehkä joidenkin muiden myös) kaupoista 21 jälkeen 60% alennuksella. Eli viikonlopuksi voi löytyä vaikka paahtopaisti tai pihvilihat usealle henkilölle 6-7 eurolla. Eli joskus ei tarvi tinkiä laadustakaan.
Juurekset, hedelmät, vihannekset, kananmuna, tuore leipä, riisi, voi...
Ei ruoanlaitto ole rakettitiedettä. Edullisesti syöminen ei ole vaikeaa!
Suomessa elää harha, että pitäisi koko ajan tehdä jotain tosi erikoista ruokaa. Aina pitää muka päivittää makaronilaatikko tms uudelle tasolle. muissa maissa syövät samoja ruokia vuosikymmenistä toiseen pikku twisteillä!
Meillä nyt syödään aika edullisesti varmaan aina.
Mutta joo, kaalia ja juureksia käytetään myös meillä, ja perunaa. Leipää menee meillä todella vähän, leikkeleitä vähän. Tomaattimurskasta, pastasta, pavuista ja purkkitonnikalasta saa paljon aikaiseksi. Sienestämme itse, joten kuivattua sientä löytyy. Sipulit ja valkosipulit ovat edullisia. Marjoja on pakasteessa, mutta myös hedelmiä ostamme "hinta edellä" eli halvinta, jos on syytä säästellä. Puuroja, munia...
En jaksa itse syödä kovin montaa päivää samaa ruokaa, mutta onneksi kaalipata ja borssikeitto esimerkiksi ovat ruokia, joita voi pakastaa ja lämmittää mainiosti. Tämä tietysti edellyttää sitä että taloudessa on pakastin. Pienet pakastimet eivät maksa kovin paljon, joten lämpimästi suosittelen varsinkin niukoissa varoissa olevia sellaisen hankkimaan jos se vain mitenkään on mahdollista - syntynyt säästö voi olla todella merkittävä.
Teen aina niin että silloin kun on vielä rahaa (alku kuukaudesta) ostan kaapit täyteen kaikkea pitkään säilyvää terveellistä ruokaa kuten pähkinöitä, maapähkinävoita, oliiviöljyä, kaurahiutaleita, kikherneitä, linssejä, pakastemarjoja, pakastevihanneksia, pakastepinaattia jne..
Sitten kun on rahat tiukilla (yleensä loppu kuukaudesta) ei tarvitse ostaa muuta kuin jotain edullisia tuoreita kasviksia pari kertaa viikossa.
Olen todella pienituloinen (rahaa jää vuokran jälkeen vain 450€) ja teen näin joka kuukausi.
Perunoita, vihanneksia, lihaliemi ja kananmuna. Jauheliha riittää pienikin paketti kolmeen laatikkoon. 250 asteessa 1 h 20 min. Söin tätä monta viikkoa joskus, muutaman pv välein uusi satsi. En kyllästynyt.
Käytänn yleensä Hesburgerin kupongit kun rahat on vähissä
Munakas, puuro, makaronilaatikko, lihapullat, jauhelihakastike ja -mureke. Jauhelihaa saa usein alesta.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina niin että silloin kun on vielä rahaa (alku kuukaudesta) ostan kaapit täyteen kaikkea pitkään säilyvää terveellistä ruokaa kuten pähkinöitä, maapähkinävoita, oliiviöljyä, kaurahiutaleita, kikherneitä, linssejä, pakastemarjoja, pakastevihanneksia, pakastepinaattia jne..
Sitten kun on rahat tiukilla (yleensä loppu kuukaudesta) ei tarvitse ostaa muuta kuin jotain edullisia tuoreita kasviksia pari kertaa viikossa.Olen todella pienituloinen (rahaa jää vuokran jälkeen vain 450€) ja teen näin joka kuukausi.
Se että alkukuussa tuhlaat heti isot määrät rahaa ruokakauppaan, ei ole mitenkään sidoksissa siihen että rahaa ei ole loppukuusta?
Kaurapuuro tulee ensimmäisenä mieleen. Karvis- ja juuressosekeittoja. Yleensä kauppalasku pienenee huomattavasti, kun jättää lihat ja makkarat ostamatta. En ole kasvissyöjä, mutta ei minun elimistöni huuda joka päivä lihaa tai lihatuotteita. Silloin kun ostan lihaa, valitsen laadukkaan tuotteen, jota tarvitsee huomattavasti v'hemmän kuin huonolaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro tulee ensimmäisenä mieleen. Karvis- ja juuressosekeittoja. Yleensä kauppalasku pienenee huomattavasti, kun jättää lihat ja makkarat ostamatta. En ole kasvissyöjä, mutta ei minun elimistöni huuda joka päivä lihaa tai lihatuotteita. Silloin kun ostan lihaa, valitsen laadukkaan tuotteen, jota tarvitsee huomattavasti v'hemmän kuin huonolaatuista.
kyllä osa makkaroista on niin halpoja, alle euron uunilenkki ettei se vaikuta kauppalaskuun mitenkään. Perunasta on moneksi ja siitä keittoja ja uuniruokia. Itse teen kun rahat vähissä usein perunamuussia ja teen sen verran paljon että seuraavana päivänä joko makkaraa tai jauhelihaa sekaan ja perunasoselaatikkoa ja jos vielä jää yli muussia niin maitoa ja vähän voita sekaan ja perunavelliä ja siihen jos on niin puolukkaa survottuna.
En tiedä onko tämä varsinainen köyhäilyruoka, mutta tämä Anna-Leena Härkösen tonnikalapasta on mielestäni kuitenkin suhteellisen edullinen. Tämä on meidän perheen suosikkiruoka jo vuosien ajalta, tehdään useamman kerran kuukaudessa ja joka kerta yhtä hyvää. Valmistuu siinä ajassa kun pasta kiehuu ja ainekset löytyy lähes aina jääkaapista. Itse teen aina ohjeen kaksinkertaisena.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/3460/Tonnikalapasta/
Kunnon vanhan ajan perunalaatikko. Jauheliha ja sipulit ruskistetaan, ladotaan vuokaan perunaviipaleiden kanssa, munamaito ja päälle paketti pekonia. Paistetaan 1,5 -2 tuntia 175-200 astetta. Pojalta kysyttiin kerran lempiruokaa. Eilinen perunalaatikko pannulla lämmitettynä, oli vastaus.
cacio & pepe, helppo ja täyttävä.
Spagettia keitetään, laitetaan lävikön kautta lautaselle ja lisätään vain margariinia ja pippuria.
Siinä se, mitä syön kun on oikein tiukkaa. Spagettia ostan aina kilon paketin, riittää pitkään.
Edullista lenkkimakkaraa, perunoita, pakastettuja sekavihannespusseja (muutama kymmenen centtiä/kpl), sipulia, jotain rasvaa. Näistä tekee ison kattilallisen makkarakeittoa sekä pyttipannua.
Kaurahiutaleet ja mehukeittoa, maustamatonta Extra-rahkaa niissä ”isoissa”purkeissa, makaronia tai täysjyvä pastaa, riisiä, jauhelihaa/naudanjauhelihaa, tomaatteja,Pirkka vihannes pusseja.
Meillä on nyt säästöviikot. Viikon ruoiksi iso satsi kaalilaatikkoa, linssikeittoa, makaronilaatikkoa. Näitä syödään useampana päivänä iltaruoaksi. Lapset onneksi tykkäävät puurosta niin haudutuspadassa tai uunissa riisipuuroa, ohrapuuroa tai kattilallinen vispipuuroa mistä riittää parin päivän iltapalat ja välipalat. Kausiaineksia suosin ja halpoja juttuja muutenkin. Uunijuureksia ja kasvissosekeittoa aion tehdä kun nykyiset ruoat syöty loppuun. Eli samoista raaka-aineista aina vähän erilaista. Maltillisesti ostetaan sitten leivänpäällisiä ja jugurttia ym. Yritän pitää kuun kauppalaskun nyt jonkun aikaa alle 200€. Meillä 3 hlö perhe joista kaikki syövät myös kodin ulkopuolella arkisin osan ruoista.