Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ruokia teette, kun on vähän rahaa?

Vierailija
28.02.2018 |

Näitä keskusteluja on paljon, mutta aina tulee esiin samat hernekeitot, olisiko jollain jotain uusia ideoita?

Kommentit (252)

Vierailija
221/252 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vakiona ostan lidlistä tofun, paistan sen ja lisään siihen jonkun valmiin korma/sweet and sour kastikkeen ja syön riisin kanssa. Hintaa tulee n. 1,25/annos. Jos taas jotain kasvispihvejä tai kasvispullia on punalappuisena lisään niihin tomaattikastikkeen ja syön pastan kanssa. Helppoa ja halpaa.

N30

Vierailija
222/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaalipata-reseptit kiinnostaa: missä lämpötilassa sitä haudutetaan uunissa? Ettei pala, vaan hautuu muhevakso?

Tuo resepti, missä mukaan tulee tomaattimurska oli kiinnostava, ja edullinen. Pitää kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vakiona ostan lidlistä tofun, paistan sen ja lisään siihen jonkun valmiin korma/sweet and sour kastikkeen ja syön riisin kanssa. Hintaa tulee n. 1,25/annos. Jos taas jotain kasvispihvejä tai kasvispullia on punalappuisena lisään niihin tomaattikastikkeen ja syön pastan kanssa. Helppoa ja halpaa.

N30

Kuinka monta kertaa tästä annoksesta syö? Yleensä syön kaksi kertaa yhdestä annoksesta, jos on iso rullakebab 1000g/annos, niin syön 3 kertaa. Pizza-annoksesta syön 2 kertaa.

Vierailija
224/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko, kaalilaatikko, sämpylät, karjalanpiirakat, vohvelit. Keittoja kuten jauhelihakeitto, nakkikeitto.

Vierailija
225/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiltä loputkin pois! Köyhän ei tule saada ravintoa!

Vierailija
226/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tässä on tullut vastauksia vaikka kuinka. Minulle vähän rahaa ei tarkoita huonoa ruokaa vaan halpakin voi olla hyvää. 

Kasvissosekeitto ei yleensä tule maksamaan paljonkaan. Kananmunat on kohtuullisen edullisia. Herkkuna voisin tehdä suklaa/vaniljakiisseliä. Ei se maitokaan niin kovin kallista ole. 

Lihan osalta katsoisin tarkkaan tarjouksia ja ostaisin mielellään tupla-alella ilta-aikaan. Voisin ostaa isommankin köntin ja jakaa sen pienempiin osiin pakkaseen. 

Kaloista silakat on kohtalaisen helppoja valmistaa pihveiksi ja edullisiakin. Broiskuista satsaisin paistilihaan, se on paljon edullisempaa ja maukkaampaa kuin file. 

Tykkään kovasti tomaattikeitosta. Vaikka ostaisi laadukasta tomaattimurskaa ja vaikka vuohenjuustoa sekaan, hintaa yhdelle kattilalliselle tulee silti n 5-7€. Täyttävämpää saa lisäämällä hiilariksi makaronia ja muokkaamalla keiton pastaksi. Voi myös käyttää eilisen keiton jämät joko tomaattikastikkeeseen esim pizzaan tai pastan pohjaksi.  

Vierailija
227/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerinkoipia riisipedillä (n 2€/3 annosta), makkarakeitto (3,60€/6 annosta), hernekeitto purkista, bolognese ja spaghetti (3,50€/4 annosta), lihapullat kermakastikkeessa ja perunat (4,80€/4 annosta), linssikeitto (1,50€/4 annosta)

En mä nyt sanoisi että on mitään huonoja ruokia, noita meillä syödään myös kun on enemmän rahaa. Lihapullien kermakastikkeesta saa luksusta kun hakee metsästä muutaman kanttarellin tai suppiksen sekaan tai maustaa riisipedin kesän sadosta haudutetulla tomaatti-kasviskastikkeella

Vierailija
228/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

helssinkissä haitta maahan muuttajat näyttävät enemmistönä kelan asiakkaista mallia kuinka  ruoka- ja asumismenot rahoitetaan suomalaisten veronmaksajien selkänahasta.

Vierailija
229/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista halvin tekemäni ruoka, jota ei enää onneksi tarvitse tehdä, on keitetyn makaronin sekaan pätkityt pari nakkia ja vähän halvinta tomaattipuretta sekä mausteita. Nakin maku leviää yllättävän hyvin makaroniin, kun ruoka on vähän kosteaa. Tuo on hinnaltaan luokkaa euron kattila. (Makaronit noin 20 senttiä, tomaattipuree noin 20 senttiä ja nakit 60 senttiä puolikas paketti.) Kattilasta tulee 5 - 8 annosta. Reseptin inspiroi Kela tempuillaan.

Vierailija
230/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on aina vähän olla rahaa. Liha painotteista on ruuat olleet.

Vierailija
231/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisiä ja jotain kastikkeita/wokkeja, esimerkiksi kookosmaitoon tai kaurakermaan tehty kasviscurry. Pakastimessa on aina vihanneksia ja kaapissa papuja. Kookosmaitoa saa pari desiä 89snt. Curry maustetta löytyy kaapista aina. Aasiamarketista saa halvalla tofua, 2€ 500 grammaa ja se riittää moneksi päiväksi yhdelle henkilölle.

Pakastevihannekset ovat helppoja, nopeita ja halpoja. Alle eurolla saa 450 grammaa kukkakaalta tai parsakaalta. Wokkivihanneksia vähän päälle eurolla. Keittovihanneksia vielä halvemmalla, niitä tosin et itse osta..

Vihanneksissa ei ole energiaa joten millä mittarilla ovat halpoja? "Lisääntyyhän" keittokin kun kaataa vettä sekaan.

Vierailija
232/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu kyllä olevan ennemminkin "mitä elintarvikkeita OSTATTE, kun vähän rahaa"-ketju.

Itsellä tälläkin hetkellä vain vähän rahaa, mutta kuivakaapit (säilykkeet jne.) ja pakastin täynnä.

Haluan myös tuoretuotteita, ja siinä se ongelma tulee, kun rahat vähissä.

Tuoresalaattiainekset maksavat aika pitkän pennin, jos vatsa ei ole rautaa = kestä esim. kaalia tuoreena.

Itselle sopii lehtisalaatti, kurkku, kesäkurpitsa tuoreena, minkäänlaiset idut eivät ollenkaan. Hedelmistä päärynä.

Vierailija
233/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän ruoka:

Aamupala: kaurapuuro, vesilasi

Lounas: purkkihernekeitto, vesilasi

Päivällinen: ohrapuuro, vesilasi

Iltapala: ohrapuuro, vesilasi

Tämä yhdenpäivän ruoka.

Syön paljon puuroja jotka keitän veteen. Tonnikalaa, he-ma-pa, nuudeli, makaroni, riisi, perunaa parina päivänä viikossa. Kauden vihanneksia ja juureksia käytän kun halpoja. Puurojen lopuista teen sämpylöitä ja välillä pannukakkuun laitan.

Itsellä ravintola- alan koulutus 3v josta kyllä apua ruoan laittamiseen ja talouden hoitoon. Arviolta ruokaan kuluu kuukaudessa 200€ eli viikossa 50€. Välillä voi kulua vähän enemmän toisinaan vähemmän. Olen sinkku mies. Alkoholia ja tupakkaa en käytä joten niihinkään ei rahaa mene.

Vierailija
234/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän makaronia jonka keitinveteen laitan suolaa ja makaronin päälle laitan ketsuppia, jos sitä jääkaapissa on. Olen joskus joutunut syömään pelkkää makaronia sellaisenaan joka aterialla kun rahat ovat olleet vähissä. Tai siis sen keitinveteen olen lisännyt suolaa mutta mitään lisukkeita ei ole sen kanssa ollut. Olisihan sitä voinut vaikka sisaruksilta tai ystäviltä lainata vähän rahaa, että olisin saanut muutakin kuin sitä kaikkein halvinta makaronia mutta minun periaate on, että minä en kerjää toisilta rahaa tai ota velkaa. En siis pyydä rahaa keneltäkään mihinkään joutui sen sitten maksamaan takaisin tai vaikka saisin sen sillä periaatteella, että sitä ei tarvitse maksaa takaisin.

Vierailija
235/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän makaronia jonka keitinveteen laitan suolaa ja makaronin päälle laitan ketsuppia, jos sitä jääkaapissa on. Olen joskus joutunut syömään pelkkää makaronia sellaisenaan joka aterialla kun rahat ovat olleet vähissä. Tai siis sen keitinveteen olen lisännyt suolaa mutta mitään lisukkeita ei ole sen kanssa ollut. Olisihan sitä voinut vaikka sisaruksilta tai ystäviltä lainata vähän rahaa, että olisin saanut muutakin kuin sitä kaikkein halvinta makaronia mutta minun periaate on, että minä en kerjää toisilta rahaa tai ota velkaa. En siis pyydä rahaa keneltäkään mihinkään joutui sen sitten maksamaan takaisin tai vaikka saisin sen sillä periaatteella, että sitä ei tarvitse maksaa takaisin.

Jos rahat on noin tiukilla, niin itse menisin ampumaan peuran. Peurasta riittää lihaa moneen keittoon. Ei kannata potea huonoa omatuntoa muutamasta peurasta, vaikkei lupaa ole. Peuria on ihan liikaa, ja ne levittää punkkeja, ja autoihin törmää. Aseen voi lainata kaverilta. Myös kalaa kannattaa kalastaa.

Vierailija
236/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan samoja ruokia, kuin rahallisenakin. Kyse on siitä miten varaudut. Ostaa vain niin että kaapissa on aina jotain josta saa ruokaa.  

Yksi syy lisää pitää ja kierrättää kotivaraa.

www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/kotivara

Vierailija
237/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kuukauden ruuat kerralla, näin ei tule ylimääräistä ajoa ja heräte ostoksia niin paljoa.

Rahasumma on suht sama joka kk, minulla on perus kauppalista, johon lisään/poistan listalta jos esim alkaa jokin ruoka "tökkiä".

Mutta loppukuulla/ venytetyltä kauppavälillä kun ruokaa alkaa olla enää niukasti, jää vara ruuat käyttöön eli ranskaperunoita ja kalapuikkoja tai perunasipilisekoituksesta ja nakeista tehty laatikko nesteenä joko kermaa tai maitoa. Jotka ovat suht halpaa ja säilyvät hyvin pakastimessa.

Nytkin kauppareissu on venähtänyt olemme käyneet viimeksi ruokakaupassa elokuussa, onpa tullut tyhjennettyä pakastimia. Jolloin kaikki vanhimmmatkin ruuat tulee käytettyä pakastimen pohjalta. Ja kun enää tässä kuussa emme mene ruoka kauppaan on rahaa säästetty taas syys ja lokakuun jolloin kun menemme marraskuun alussa voin taas ostaa kahden kuukauden ruuat pakkaseen, ja taas kertyy pakkaseen ruokaa voi pidentää kaupassa käynti väliä.

Ennen koronaa käytiin joka toinen viikko ja silloin sanottiin että kannattaa käydä harvemmin kaupassa ettei saa/levittää koronaa niin helposti.

Ja nyt ollaan tuota mietitty että kuinkapaljon vielä tuota väliä vielä pystyisi pidentämään.

Emme kumpikaan viihdy kaupassa tai yleensäkään "ihmisten seassa"

N40

Vierailija
238/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerivettä ja purkkipapuja. 

Vierailija
239/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

237/238 Koska käyt harvoin kaupassa, on sinulla aikaa opetella välimerkkien käyttö. Tekstisi oli kamalaa sotkua.

Vierailija
240/252 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurapuuroa, perunoita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme