Millaisia ruokia teette, kun on vähän rahaa?
Näitä keskusteluja on paljon, mutta aina tulee esiin samat hernekeitot, olisiko jollain jotain uusia ideoita?
Kommentit (252)
Yksin asuessa pärjäisin hyvin pienillä ruokamenoilla. Pidän hirveän paljon perunasta, herkkuani on perunamuusi ja valkosipuliset lohkoperunat uunissa. Laitan paistopussiin perunaa, porkkanaa ja sipulia isoina lohkoina ja haudutan uunissa, tuosta tulee valtavan hyvää. Pidän myös sosekeitoista, mieluisimmat ovat bataatti- ja tomaattikeitto. Omatekemä pitsa on hyvää, nyt suosikkitäytteinä on mozzarella ja tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Maukkaita ja ravitsevia ruokia! Minulle "vähän rahaa" on silloin, kun käyttötin saldo menee alle 5:den tonnin....
Onneksi sulla ei käyttiksen saldo pääse lähelle nollaa. Eihän sun itsekorostusta kaipaava itsetunto kestäisi sitä;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisiä ja jotain kastikkeita/wokkeja, esimerkiksi kookosmaitoon tai kaurakermaan tehty kasviscurry. Pakastimessa on aina vihanneksia ja kaapissa papuja. Kookosmaitoa saa pari desiä 89snt. Curry maustetta löytyy kaapista aina. Aasiamarketista saa halvalla tofua, 2€ 500 grammaa ja se riittää moneksi päiväksi yhdelle henkilölle.
Pakastevihannekset ovat helppoja, nopeita ja halpoja. Alle eurolla saa 450 grammaa kukkakaalta tai parsakaalta. Wokkivihanneksia vähän päälle eurolla. Keittovihanneksia vielä halvemmalla, niitä tosin et itse osta..Mainitsen vielä mitä laitan tähän kookoscurryyn yleensä, reseptiä saa tottakai muuttaa sen mukaan kun haluaa.
Pieni sipuli (vapaaehtoinen)
n. 300 grammaa parsakaalta (Huom! Jos ostaa tuoreena, niin parsakaalta kanta on ihan hyvää syötävää)
200 grammaa maissia (pakasteesta saa ostettua n. 45snt)
200 grammaa kikherneitä tai muita papuja
200 grammaa tofua (tofun for korvata millä haluaa. Lisää papuja, ja jos itse tykkää niin vaikka lihaa)
2 dl kookosmaitoa tai kaurakermaa
Mausteita sen mukaan kun itse tykkää. Yleensä lisään paljon currya, hiukan suolaa ja pippuria sekä vähän chiliä.Tämä resepti tulee itsellä halvaksi siis sen takia että kaapeissa on aina varalta paputölkkejä, kun säilyvät hyvin, sekä Pakastevihannekset ja mausteet aina löytyy. Ostettavana on siis tofu ja kookosmaito/kaurakerma
Eli just ne, mitkä tossa maksaa. Tofu on kallista ja kookos- tai kauramaito puolta hintavampaa kuin peruskerma.
Linssikeittoa tulee useimmiten tehtyä, jos rahat ovat vähissä.
Pari-kolme porkkanaa
Sipuli
Tomaattimurskaa 1 tlk
Punaisia linssejä 2dl
Vettä/kasvislientä/kanalientä
Mausteita
Porkkanat ja sipuli pilkotaan pieniksi paloiksi. Laitetaan kaikki aineet kattilaan ja keitellään, kunnes kaikki on kypsää. Maustetaan sillä, mitä kaapista löytyy.
Veden/liemen määrää en osaa sanoa, kun tulee laitettua aina aika mutulla.. Tästä satsista syön ainakin Pari-kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoja ruokia, kuin rahallisenakin. Kyse on siitä miten varaudut. Ostaa vain niin että kaapissa on aina jotain josta saa ruokaa.
Tämä on muuten totta. Ei mulla oo koskaan rahat loppu, vaikken mikään hyvätuloinen olekaan. Jos rahat loppuu, se kertoo siitä että tarkastelujakson alkupäässä on eletty yli varojen.
Soijamakaroonilaatikko. Paketillisesta soijarouhetta saa todella monta ateriaa, tulee paljon edullisemmaksi kuin liha.
Yleensä jauhelihasta jotain. Eilen tein italianpataa ison satsin.
Makaronilaatikko hyvä vaihtoehto.
Kaalilaatikko.
Porkkanasosekeitto, purjo-perunasosekeitto.
Nakkikastike + muusi.
Joo, ei ole terveellistä, mutta sitä ei tässä nyt kysytty.
Linssirisotto on muuten hyvää. Suosittelen. Päälle paistettua sipulia.
Halpoja (hekoheko)
Jatketaan pussikeittoja,tonnikalakastiketta,kaikki laatikot. Ei sinänsä muuteta ruokia,tehdään vaan isompia satseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisiä ja jotain kastikkeita/wokkeja, esimerkiksi kookosmaitoon tai kaurakermaan tehty kasviscurry. Pakastimessa on aina vihanneksia ja kaapissa papuja. Kookosmaitoa saa pari desiä 89snt. Curry maustetta löytyy kaapista aina. Aasiamarketista saa halvalla tofua, 2€ 500 grammaa ja se riittää moneksi päiväksi yhdelle henkilölle.
Pakastevihannekset ovat helppoja, nopeita ja halpoja. Alle eurolla saa 450 grammaa kukkakaalta tai parsakaalta. Wokkivihanneksia vähän päälle eurolla. Keittovihanneksia vielä halvemmalla, niitä tosin et itse osta..Mainitsen vielä mitä laitan tähän kookoscurryyn yleensä, reseptiä saa tottakai muuttaa sen mukaan kun haluaa.
n. 300 grammaa parsakaalta (Huom! Jos ostaa tuoreena, niin parsakaalta kanta on ihan hyvää syötävää)
200 grammaa tofua (tofun for korvata millä haluaa. Lisää papuja, ja jos itse tykkää niin vaikka lihaa)
Mausteita sen mukaan kun itse tykkää. Yleensä lisään paljon currya, hiukan suolaa ja pippuria sekä vähän chiliä.Tämä resepti tulee itsellä halvaksi siis sen takia että kaapeissa on aina varalta paputölkkejä, kun säilyvät hyvin, sekä Pakastevihannekset ja mausteet aina löytyy. Ostettavana on siis tofu ja kookosmaito/kaurakerma
Eli just ne, mitkä tossa maksaa. Tofu on kallista ja kookos- tai kauramaito puolta hintavampaa kuin peruskerma.
Riippuu mistä ostaa. Tofu paketin saa alle kahdella eurolla 200g, ja puoli kiloa tasan kahdella eurolla aasiamarketista. Kasvipohjainen kerma 2dl (Planti) maksaa 90snt. Kookoskerma 2dl 89snt. Aika samoissa hinnoissa mennään kuin normaalissa kermassa..
Linssikeittoa, uuniperunoita rahkalla, makaronilaatikkoa (vähemmän lihaa), sitä hernekeittoa (sori), ylipäänsä laatikkoruokia ja keittoja joihin tulee vain vähän aineksia.
Välipaloiksi kauden vihanneksia tai hedelmiä, kuten omenoita ja porkkanoita ja appelsiineja silloin kun ne on halpoja.
Aamiaiseksi kaurapuuroa. On hyvää kun muistaa laittaa suolaa.
Jotain halpaa vaaleaa leipää johon yksinkertaiset ja halvat päälliset. Ei esimerkiksi sekä kinkkua että juustoa kun pihistellään. Jos on kovin tiukkaa rahasta, pelkkä maustettu levite on ihan okei ainakin kun leivän on paahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut käydä kaupassa viimeisen vuoden aikana. Samalla hintatasolla löytää niin kasvikermoja kuin normaalia kermaa. Tai ehkä asut paikkakunnalla jossa ei ole kysyntää kasvipohjaisille tuotteille joten hinnatkin ovat korkeammalla. Lähikaupoissa tietysti hinnat on vähän kaikessa korkeampia, isommista marketeista saa selvästi halvemmalla tuotteita
Vierailija kirjoitti:
Pakastevihannekset ovat helppoja, nopeita ja halpoja. Alle eurolla saa 450 grammaa kukkakaalta tai parsakaalta. Wokkivihanneksia vähän päälle eurolla. Keittovihanneksia vielä halvemmalla, niitä tosin et itse osta..
Hyvä vinkki mutta pakko miinustaa, koska ihan hirveä taivutusvirhe. Mistä olet saanut päähäsi taivuttaa kukkakaalia ja parsakaalia noin? Ei ole minkään oikeinkirjoitussääntöjen mukaista ja antaa susta todella juntin kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan ja taivuttamaan sanat. Ei ole olemassa mitään parsakaalta, vaan parsakaali.
Eli korjattuna: 300 grammaa parsakaalia ja parsakaalin kanta.
Totta puhuen en jaksa tarkistaa kirjoittamiani juttuja, autocorrect korjaa ylimääräisiäkin. Mutta eipä minun kielitaito av-mammoille kuulu
Kaalilaatikko on halpaa ja herkullista. Muutamalla eurolla saa monta annosta.
- Pilko kaali hienoksi, ruskista erissä pannulla (voissa, jos on)
- Ruskista jauheliha rapeaksi (jauheliha tulee edulliseksi kilon pakkauksissa - jos kilo on teidän perheelle liikaa, ruskista silti kaikki ja pakasta puolet odottamaan jotakin toista ruokaa)
- Keitä hiukan riisiä
- Sekoita ainekset vuokaan, kaada päälle reilusti lihalientä ja pinnalle tummaa siirappia. Kypsennä pitkään.
Kotitekoinen pizza voi olla halpa ratkaisu, jos jääkaapissa on tähteitä. Hiiva maksaa Lidlissä 17 senttiä ja jauhot ovat lähes ilmaisia. Tomaattikastikkeen voi keittää halvimmasta tomaattimurskasta ja pizzan täytteeksi voi kasata melkein mitä vain sattuu kaapeissa olemaan. Tuoremozzarellapallo maksaa Lidlissä 80 senttiä ja sen lisäksi ei tarvita kuin pieni ripaus juustoraastetta, ja hyvässä lykyssä jääkaapista löytyy sopiva juustonkanta.
Omatekoiset pinaattiletut ovat tosi hyviä ja halpoja, mutta jos kotona ei ole lainkaan voita, sen ostaminen pienistä rahoista voi kirpaista. Joka tapauksessa:
- laita kulhoon tai tehosekoittimeen 2-3 pussia sulatettua pakastepinaattia (noin 40 senttiä/kpl)
- riko joukkoon pari munaa, maitoa (jos on), mausta suolalla ja ripauksella muskottia (jos löytyy) ja vähän vehnä- tai ohrajauhoja. Itse käytän täysjyvää mutta muukin kelpaa.
- paista voissa isoja tai pieniä lettuja
Kasvissosekeitot, jauheliha- ym. keitot ja siskonmakkarakeitto ovat superhalpoja.
Keiton kanssa itse tehty pataleipä on ehdoton! Googlaa pataleipä niin löydät superhelpot ohjeet halpaan ja hyvään leipään. Hintaa yhdelle isolle leivälle tulee reilusti alle euro ja se tuoreen leivän tuoksu on huumaava.
Itse tehty italianpata on myös halpa ja ihan OK ruoka. Tarvitaan vain rakettispagettia (täysjyvä), jauhelihaa, mausteita, tomaattia ja hiukan herne-maissi-paprikaa pakkasesta.
Edullisia tarvikkeita joista voit tehdä mitä vaan ruokia:
Linssit, pavut, tomaattimurska, riisi, liemikuutiot, rypsiöljy, kookosmaito, siemenet
Nämä säilyvät kaapissa pitkään.
Tuoreita ruokia: sipuli, valkosipuli, peruna, porkkana, paprika ja mitä milloinkin tekee mieli.
Pakaste täyteen alennus lihaa.
Mausteet: suola, pippuri, chili, curry, yrttisuola, sitruunapippuri ym.
Kannattaa suosia ruokia joissa on korkea ravintoarvo sillä vaikka esim makaroni on edullista, niin siitä tulee nopeammin nälkä ja rahaa menee tällöin enemmän hukkaan.
Näillä valmistat thaimaalaista, kiinalaista, intialaista, suomalaista tai vaikka turkkilaista ruokaa, niin ei pääse kyllästymään.
Hernekeitto, kasvissosekeitto, perunamunakas, sipuli-soijarouhe-makaronimössö on ne yleisimmät. Edullisia, ja oikeasti maukkaita!
Makaronia ketsupilla. Vähän suolaa päälle
makaaroni on yllättävän monipulinen. hernepaprikaa sekaa. voi paistaa pannulla. makaroolatikko ilman lihaa. makarooniseos hirmu paljoilla mausteilla. ja sitä paitsi makaroonihan on tosi hyvää. makaronin voi myös keittää,jäähdyttää, pilkkoa(ei ole pakko pilkkoa) paistinpannulla. makaroonisalaatti. mut jos ei oo varaa keittää makaroonia vedessä sähköllä toimivalla kattilalla niin varmaan paras on pelkät hedelmät
Pinaattilättyjä tai pinaattikeittoa, kaali- tai borshkeittoa (ilman lihaa), peruna-kananmunasalaattia, uunijuureksia turkkilaisen jogurtin kanssa.
Ylipäänsä paljon juureksia ja kauden kasviksia, mitkä ovat edullisia. Tomaattimurska on edullista ja toimii mahtavasti monenlaisten laatikoiden, keittojen ja paistosten pohjana. Näitä kun käyttää syö samalla hyvin terveellisesti.