Vaarallisimmat läheltä piti -tilanteet tai pahimmat haverit, mitä lapsillenne on sattunut?
Oma taaperoni sai eilen sänkynsä vieressä olleesta patterista lämpömittarin irti ja mittarin rikki. Lämpömittarin nestettä ehti mennä sormen mukana suuhun, mutta onneksi neste haisi niin pahalle, että luovutti jo, ennen kuin ehdin sännätä väliin. Koska en tiennyt tarkalleen, mitä mittari sisältää, ei muuta kun ambulanssi hätiin... No, hätää ei ollut ja sisältö oli myrkytöntä, mutta kyllä säikäytti. Kerran jostain oli löytänyt yhden sentin kolikon, jota suussa pyöritteli, mutta tiukan kaivamisen jälkeen sain kolikon ulos, ennen kun kurkkuun/henkitorveen ehti...
Kyllä saisi olla silmät selässä ja mielellään kyljissäkin!
Millaisia on teidän pelottavat vaaratilanteet, lähellä piti -tilanteet, haverit tai muuten vaan tilanteet, joissa olette lapsen vuoksi säikähtäneet?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
14v ajoin ojaan mökkiautolla. Tuli leikittyä liikaa Tommi Mäkistä ja sierra karkasi mutkasta ojaan. Tytön mukaan 60 vauhtia. Onneksi ei tytölle sattunut pahemmin, auto meni muistaakseni romutukseen.
Kävikö sulle mitään? :/
Itse olen kanssa pöljäillyt nuorena moottoriajoneuvojen kanssa... En itse kuskina, mutta mm. ollut humalaisen ajajan mopon kyydissä, moottoripyörän kyydissä ilman kypärää (kuinka ihmeen hölmö voi ihminen olla?!?!) ja juurikin joidenkin vasta kortin saaneiden, päättömästi kaahaavien tommimäkisten kyydissä. Luojan kiitos mitään ei koskaan sattunut, vaikka mahdollisuudet olisi olleet vaikka mihin. Tästä viisastuneena otan AINA kännikuskeilta avaimet pois ja puutun vieraidenkin tilanteisiin, jos siltä näyttää, ja todellakin tulevaisuudessa valistan ja painotan omalle lapselle, että samanlaisiin pöllöilyihin ei lähdetä. Toivottavasti jälkikasvu on viisaampaa kuin minä...
ap
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v ajoin ojaan mökkiautolla. Tuli leikittyä liikaa Tommi Mäkistä ja sierra karkasi mutkasta ojaan. Tytön mukaan 60 vauhtia. Onneksi ei tytölle sattunut pahemmin, auto meni muistaakseni romutukseen.
Itse olen kanssa pöljäillyt nuorena moottoriajoneuvojen kanssa... En itse kuskina, mutta mm. ollut humalaisen ajajan mopon kyydissä, moottoripyörän kyydissä ilman kypärää (kuinka ihmeen hölmö voi ihminen olla?!?!) ja juurikin joidenkin vasta kortin saaneiden, päättömästi kaahaavien tommimäkisten kyydissä. Luojan kiitos mitään ei koskaan sattunut, vaikka mahdollisuudet olisi olleet vaikka mihin. Tästä viisastuneena otan AINA kännikuskeilta avaimet pois ja puutun vieraidenkin tilanteisiin, jos siltä näyttää, ja todellakin tulevaisuudessa valistan ja painotan omalle lapselle, että samanlaisiin pöllöilyihin ei lähdetä. Toivottavasti jälkikasvu on viisaampaa kuin minä...
ap
ap
Aa, kyseessä et siis ollut sinä. Kävikö lapselle jotain?
ap
Vähän reilun vuoden ikäisenä poika juoksi pallon perässä, mutta liukastui ja löi silmäkulmansa siihen uunin peltilokeron kahvan reunaan. Oli vanha uuni, joten oli kulmikkaan malliset nuo kahvat, silmä oli aivan musta ja turvoksissa.
Toinen oli, kun sai raivokohtauksen pöydässä ja alkoi hyppimään tuolillaan, jolloin pamautti leukansa pöytään ja ylähuuli tietysti halkesi.
Sitten oli vuoden ikäisenä syöttötuolissa, otti minua kädestä kiinni ja kiskaisi. En ehtinyt tehdä mitään, kun kaatui syöttötuolinsa kanssa lattialle, onneksi ei käynyt mitään. Siinä kohtaa meillä siirryttiin tuolille istumaan, kun ennen tuota oli jo monet raivarit käyty syöttötuoliin laittamisesta.
Sitten on tietysti nämä tuolilla keikkumiset, tuolilla noustu seisomaan, pään kopahdukset yms. Lapsi on vasta 2v, saa nähdä mitä vielä saa päähänsä, kun niin vilkas, ettei perässä pysy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Siis tyttö ajoi autolla, en ollut kyydissä. Mieheni harmitteli kun ei saanut tallennettua ilmettäni kun tyttö tuli naapurin kyydissä mökille ja kertoi mitä oli tapahtunut. Silloin ei naurattanut.
Nykyään sitä ehkä osaa arvostaa että antoi opetella ajamaan mökillä ja suht tyhjillä mökkiteillä. Ei tarvinnut 18-vuotiaana lähettää keltanokkana liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Mustelmilla ja jumittuneella niskalla selvisi.
Vauvana kaatui syöttötuolin kanssa,sohvalta syöksyi pää edellä pöydän kulmaan,oli tarhan kuvauksissa ja synttäri kuvissa puoli naamaa sinisenä,poskipäässä näkyy vieläkin joku jälki kun virnistää vaikka tapahtumasta on jo vuosia.
Sormet olivat välioven välissä saranapuolella ja meillä on vanhat painavat puiset ovet.
Muutenkin oli kausi milloin sormet olivat jatkuvasti jossain välissä.
Suusta kaivettu vaikka mitä ja kun opetteli syömään,tunki suun ihan täyteen ja alkoi kakomaan,säikäytti monta kertaa vaikka valvottiin syömistä kun tiedettiin asiasta.
Oltiin menossa kävellen tien yli,poika piti muijaa kädestä ja yht äkkiä repäisi itsensä irti juosten täysillä tielle,muija sai tukasta kiinni juuri ennen kuin jäisi auton alle,se oli niin lähellä ettei usko kukaan.
Päättömän ja kahelin lapsen ensimmäiset vuodet ovat vaaroja täynnä ja tarkkana pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Mustelmilla ja jumittuneella niskalla selvisi.
Aa nyt vasta valkeni :D Jotenkin sain ensimmäisen kerran luettuani päähänpinttymän, että autoa ajoi joku muu, jonka kyydissä on ollut tyttö. Hieman hitaalla tänään... Mutta onni onnettomuudessa, ettei pahemmin käynyt!
ap
M kirjoitti:
Vauvana kaatui syöttötuolin kanssa,sohvalta syöksyi pää edellä pöydän kulmaan,oli tarhan kuvauksissa ja synttäri kuvissa puoli naamaa sinisenä,poskipäässä näkyy vieläkin joku jälki kun virnistää vaikka tapahtumasta on jo vuosia.
Sormet olivat välioven välissä saranapuolella ja meillä on vanhat painavat puiset ovet.
Suusta kaivettu vaikka mitä ja kun opetteli syömään,tunki suun ihan täyteen ja alkoi kakomaan,säikäytti monta kertaa vaikka valvottiin syömistä kun tiedettiin asiasta.
Oltiin menossa kävellen tien yli,poika piti muijaa kädestä ja yht äkkiä repäisi itsensä irti juosten täysillä tielle,muija sai tukasta kiinni juuri ennen kuin jäisi auton alle,se oli niin lähellä ettei usko kukaan.
Päättömän ja kahelin lapsen ensimmäiset vuodet ovat vaaroja täynnä ja tarkkana pitää olla.
Huh, just tällaisia tilanteita päässä pyöri, kun aloituksen tein... Jotkut lapset taitaa enemmän mennä koohottaa, kyllä varmasti saa skarppina olla ja siltikin jatkuva pelko persiissä!
ap
M kirjoitti:
Ja on noloa käyttää ympäriinsä mustelmaista lasta päivystyksessä kun hoitaja pyörittelee ja tutkii lasta epäileväisen näköisenä.
Ihme ettei ole tehnyt lasua.
Vasta oli toinen nilkka ihan sininen,lapsi ei tiennyt mikä sattunut,ei ollut kipeä eikä tuntunut menoa haittaavan.
Niin ja kertokaa toki myös, millaisiin tilanteisiin olette itse lapsena joutuneet!
Ylläolevan päättömän moottoriajoneuvosekoilun lisäksi olen tipahdellut ties mistä (puista, laiturilta jne.), astunut uimataidottomana äkkisyvään (naapurin täti nosti tukasta ylös), laskenut liukurilla päin puuta, kipannut kiehuvat teevedet päälleni, kierinyt pää poukkoillen maatalon korkeat kivirappuset alas, melkein jäänyt auton alle ja mitä näitä nyt onkaan... Kumma kyllä, en ole koskaan murtanut ainuttakaan luuta, mustalla silmällä, mustelmilla, naarmuilla ja varmaan parilla aivotärähdyksellä on selvitty.
ap
Kuopus oli järvessä uimarenkaan kanssa, eikä siis osannut vielä uida. Jätin miehen valvomaan lasta ja itse menin käymään mökissä. Lapsi oli ajautunut renkaan kanssa syvälle ja yhtäkkiä hulahti siitä renkaan aukosta veden syvyyksiin. Mies tollo ei osannut vahtia lapsen etenemistä syvälle, mutta onneksi huomasi kun vajosi veden alle.
Mies hyppäsi laiturilta veteen ja sai lapsen ylös. Kamala tilanne.
Oli pitkä hiekkaranta jonka keskellä, rantavedessä sellainen korkeahko likumäki sinne veteen. Sellainen rautainen vanha.
Olisko lapsi ollut jotain vähän alle 2v kun osasi kövellä ja juostakin, kulki sitä rantaviivaa edestakaisin ja ilakoi kun vesi läpsyi varpaiden alla. Itse kuljin koko ajan vierellä.
Yhtäkkiä sen liukumäen kohdalla, se lapsi menikin enemmän sinne veteen, kompastui ja kaatui ja jotenkin ”liukui” naama edellä sinne liukumäen alle. Minä heti kärppänä perässä, mutta löin pääni liukumäen rautaiseen sellaiseen poikkilevyyn. Tipahdin pyllylleni ja näin vähän aikaa tähtiä, sitten hirvee paniikki se lapsi, liukumäen alla vesi oli pimeämpää kun se oli varjossa. Meni varmaan sekunti kun en nähnyt sitä lasta mutta aika tuntui ikuisuudelta. Lopulta sain sen sieltä veden alta pois.
Kauhee itku molemmilla ja lapsi yski järvivettä keuhkoistaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuopus oli järvessä uimarenkaan kanssa, eikä siis osannut vielä uida. Jätin miehen valvomaan lasta ja itse menin käymään mökissä. Lapsi oli ajautunut renkaan kanssa syvälle ja yhtäkkiä hulahti siitä renkaan aukosta veden syvyyksiin. Mies tollo ei osannut vahtia lapsen etenemistä syvälle, mutta onneksi huomasi kun vajosi veden alle.
Mies hyppäsi laiturilta veteen ja sai lapsen ylös. Kamala tilanne.
Voi kamala! Voin vaan kuvitella... Onneksi mies huomasi! Juuri ylempänä kirjoitin, itsekin lapsena putosin laiturilta (onneksi juuri siinä kohtaa ei ollut syvää mutta jalka osui kiveen, tuli ikävä ruhje) ja kerran astuin äkkisyvään uimarannalla, mutta naapurin täti kiskaisi pintaan. Kumpikaan ei ollut erityisen mukava kokemus, vaikka lapsena sitä ei tajunnutkaan, kuinka paljon huonommin olisi voinut käydä.
ap
Esikoinen oli 2v ja vielä ainoa lapsi, kun kävelimme kaupasta kotiin. Tytöllä oli tapana kävellä rattaiden vieressä ja tien ylityksessä antaa käsi, olin tuudittautunut väärään turvallisuuden tunteeseen sillä käveli aina niin nätisti siinä vierellä. Tuona päivänä sitten lähestyimme risteystä ja valmistauduin ottamaan kädestä kiinni, kun äkkiä tyttö sai hulluuskohtauksen ja lähti juoksemaan ajotielle! Jätin rattaat siihen ja juoksin perään, sivusilmällä näin etten ollut hätäpäissäni lukinnut rattaita kunnolla vaan ne liukuivat kohti ajotietä mutta mielummin sitä uhraa ostokset kuin lapsensa . Sain tytön kiinni tien reunassa ja joku humalainen mies otti rattaat kiinni "rouvaltha meinashi nämä karatha". Kiittelin miestä samalla, kun hoin tyttärelle että noin ei saa ikinä, ikinä tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli 2v ja vielä ainoa lapsi, kun kävelimme kaupasta kotiin. Tytöllä oli tapana kävellä rattaiden vieressä ja tien ylityksessä antaa käsi, olin tuudittautunut väärään turvallisuuden tunteeseen sillä käveli aina niin nätisti siinä vierellä. Tuona päivänä sitten lähestyimme risteystä ja valmistauduin ottamaan kädestä kiinni, kun äkkiä tyttö sai hulluuskohtauksen ja lähti juoksemaan ajotielle! Jätin rattaat siihen ja juoksin perään, sivusilmällä näin etten ollut hätäpäissäni lukinnut rattaita kunnolla vaan ne liukuivat kohti ajotietä mutta mielummin sitä uhraa ostokset kuin lapsensa . Sain tytön kiinni tien reunassa ja joku humalainen mies otti rattaat kiinni "rouvaltha meinashi nämä karatha". Kiittelin miestä samalla, kun hoin tyttärelle että noin ei saa ikinä, ikinä tehdä!
Arvaamaton on lapsen mieli joskus... Kauhulla odotan kun oma lähtee kävelemään/juoksemaan, kun nyt jo konttaa täysillä miten sattuu. Onneksi ehdit saada lapsen kiinni! Tuo humalaisen kommentti olisi varmaan toisessa tilanteessa ilman lasta ollut hauska mutta ei varmaankaan silloin huvittanut.
ap
ap
Miksi tuo ap tulee välillä kahteen kertaan? :D
ap
2v poikani oli kanssani hakemassa postia. Postilaatikkomme on tien toisella puolella, tie on aika vilkasliikenteinen, joten joskus pitää odottaa hieman kauemmin. Poika halusi itse kävellä laatikolle, joten pidin kädestä kiinni, kun odotettiin ettei enää tule autoja. Poika sitten päätti yhtäkkiä repäistä itsensä irti ja juosta autotielle, mutta osasin odottaa sitä joten olin valmiina nappaamaan kiinni. On vähän kärsimätön ja kauhean vilkas, joten osaan hiukan varautua tällaisiin tilanteisiin.
Itse olen joskus lapsena tippunut järveen, kun en osannut uida. Minua ei vahdittu, joten meni hetken aikaa ennenkuin huomattiin, että olen tippunut. Typerää jättää uimataidoton 4 vuotias järven viereen leikkimään...
Oma putosi konttausikäisenä asuntoauton sängystä. Olin tehnyt tyynyistä ja laukuista barrikadin sängyn reunalle ja ennen lapsen nukuttamista yöunille oli vieressä vessassa kuukautisasioita hoitamassa. En ehtinyt väliin kun lapsi kiipesi barrikadin yli ja rämähti päälleen pystyyn siihen vessan lattialle. Huuto oli kova ja kuhmua tuli, ei vakavampaa. Seuraavana yönä tein barrikadin keskelle sänkyä ja varmistin, että lapsi nukkuu.
Itse juoksin joskus 4-5-vuotiaana serkkua karkuun kun leikittiin. Kompastuin ja kaaduin lyöden pääni oven saranaan (!). Kyllä verta suihkusi päästä. TK:ssa pistivät pään kasaan :) Yllättävän pieni onnettomuus aiheutti ihan karmean verenvuodon, näytti varmaan tosi pahalta. Äiti kertoi, että lääkäri oli sen näköinen, että tekee lasun, kun noin ei voi käydä. Kyllä voi! Mitään muuta ei ole vielä sattunut, omia lapsia ei vielä ole.
*14v ajoi ojaan
Typo