Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intialainen ruoka

Vierailija
26.02.2018 |

Vinkkejä parhaisiin intialaisiin ruokiin? Intialaisissa ja nepalilaisissa ravintoloissa on aina ihanaa erittäin pitkäjyväistä ja kuohkeaa basmatiriisiä, miten sellaista saisi tehtyä kotona? Mistä ostatte parhaat mausteet?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain paikallisesta intialaisesta lounasravintolasta sellaisen ripulin, etten ole enää uskaltanut mennä uudestaan. Kuuluuko asiaan?

Kai teit valituksen?

Saattaa olla hieman eri käsitys hygieniasta kuin Suomessa.

Vierailija
22/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikea Nepalilainen ole mitään kuidutonta eikä jalostettua. Purkkikama ehkä osin on, mutta en usko ravintoloiden sellaisia käyttävän, kun kerran tuoreitakin raaka-aineita löytyy. Hygienia tarkistetaan ja valvotaan Suomessa, joten ei ole merkitystä mikä on heidän kotimaansa käsitys, vaan kyse on maasta jossa toimitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en pelkistä kasvisruoista niin välitä, mutta intialaiset ovat todella hyviä. Aina ei tarvitse olla niin tulistakaan, mausteisuus riittää.

Vierailija
24/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet tilaan ulkomaisista etnisistä liikkeistä, koska Suomessa valikoima on niin surkea. Ostan tietty, jos jotain löytyy mikä on lopussa. Riisit saa Suomalaisistakin etnisistä. 

Sinkkumies

Vierailija
25/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain linkkiä johonkin herkulliseen naan-leipään jonka saisi kotioloissa ihanan mehukkaaksi ja herkulliseksi? Olen koettanut joitain nettiohjeita, mutta tulos ei koskaan ole toivotunlainen...

Tämä on oma suosikkini-

https://minimalistbaker.com/easy-vegan-naan/

Jos ei ole vegaani, niin tuohon voi laittaa tavallista jogurttia, superhelppo resepti ja tosi hyvä lopputulos mielestäni.

Hei kiitos! Kokeilen tätä seuraavaksi <3

Vierailija
26/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAHAA!! Tässä kuukauden vinkki laiskoille kokeille.

Keität sen ihan tavallisen basmati-pussiriisin normaalisti. Kaada vedet pois. Laita pussi TAKASIN kattilaan ja kansi päälle. Kattila tietenkin pois liedeltä. Anna olla vajaa 10 minuuttia ja vóila sulla on sitä itämaisten ravintoloiden kuohkeaa riisiä. Keksin tän vahingossa.

Ei riisiä keitetä. Se höyrytetään paviaani.

Sinkkumies

Vierailija
27/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain linkkiä johonkin herkulliseen naan-leipään jonka saisi kotioloissa ihanan mehukkaaksi ja herkulliseksi? Olen koettanut joitain nettiohjeita, mutta tulos ei koskaan ole toivotunlainen...

Kompromisseja voi yrittää, mutta aito naan ei suomalaisin kotikonstein onnistu. Se pitää paistaa tandoorissa, jossa lämpö nousee yli 400 asteeseen. Siksi en edes yritä, vaan syön naania vain ravintolassa.

Olet ihan oikeassa, tiedostan tämän kyllä. Joskus vaan rahat on niin tiukalla ja tekisi mieli naan-leipää ettei malttaisi odottaa sitä että pääsee raflaan. Siksi kyselin :)

Vierailija
28/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromisseja voi yrittää, mutta aito naan ei suomalaisin kotikonstein onnistu. Se pitää paistaa tandoorissa, jossa lämpö nousee yli 400 asteeseen. Siksi en edes yritä, vaan syön naania vain ravintolassa.

Riippunee ihan kodista.

Sinkkumies

Vierailija
29/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa, tiedostan tämän kyllä. Joskus vaan rahat on niin tiukalla ja tekisi mieli naan-leipää ettei malttaisi odottaa sitä että pääsee raflaan. Siksi kyselin :)

Mikä siinä on sitä haluttavaa? Se hajoaa kuin keksi joistain kohtaa murusiksi ja on osittain sitkeää lässähtänyttä pannukakkua. Huomattavasti parempiakin leipiä on! Miksi ihmeessä pitää oikein tähdätä tuollaiseen lopputulokseen. Syön kyllä ravintolan naanleipää, mutta minä leivon usein ja söisin huomattavasti mielummin itse leipomaani naanleipää.

Vierailija
30/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteet tilaan ulkomaisista etnisistä liikkeistä, koska Suomessa valikoima on niin surkea. Ostan tietty, jos jotain löytyy mikä on lopussa. Riisit saa Suomalaisistakin etnisistä. 

Sinkkumies

Olisiko sinkkumiehellä suositusta liikkeestä? Haussa esim. East End ja Rajah mausteita.

Vierailija
31/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin makuun naanleipä on ravintolassa parempaa. Hyvä sitko, pehmeä mutta pieni rapeus pinnassa. Täydellistä! Kotona olen nettiresepteillä saanut vain liian paksua ja sitkotonta, melkein murustuvaa vehnälättyä aikaiseksi.

Vierailija
32/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on sitä haluttavaa? Se hajoaa kuin keksi joistain kohtaa murusiksi ja on osittain sitkeää lässähtänyttä pannukakkua. Huomattavasti parempiakin leipiä on! Miksi ihmeessä pitää oikein tähdätä tuollaiseen lopputulokseen. Syön kyllä ravintolan naanleipää, mutta minä leivon usein ja söisin huomattavasti mielummin itse leipomaani naanleipää.

Öö? Mielestäni kuvauksesi ei kyllä vastaa hyvää naan-leipää. Olet varmaan kuullut joskus sen sanonnan, makuasioista ei kannata kiistellä?

Minä rrakastan hyvää naania, joka on pinnasta hieman rapea, mutta rasvainen ja kuohkea, ehkä sitkeäkin. Mm-mm!  

Vierailija
33/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta itämaisesta kaupasta riisi ja mausteet. Tavallisesta marketista et saa vastaavia.

Niistä itämaisista kaupoista voi sitten mausteen mukana saada myrkkyä.

Suomi veti kurkumaa ja currya myynnistä. Kahdesta chili- ja kurkumamauste-erästä löytyi kiellettyä Sudan-elintarvikeväriä. Mauste-erän alkuperämaa oli Intia. Sudan-elintarvikevärinäytteet löytyivät pienestä aasialaisiin elintarvikkeisiin keskittyneestä myymälästä Helsingissä.

Sudan-värien käyttö on kielletty elintarvikkeissa, sillä ne voivat aiheuttaa syöpää.

https://yle.fi/uutiset/3-9582433

Vierailija
34/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan mausteet etnisistä kaupoista ja samoin riisin, tavallisissa kaupoissa myytävä riisi on ns. vanhaa, etnisissä myytävä on tuoretta, edellisen satokauden riisiä.

Hyvään intialaiseen ruokaan joutuu tekemään itse sen maustekastikkeen, siis se paksunnetaan sipulilla esim. mutta siitä saa ihan autenttista.

Tässä on esim. hyvä resepti-

http://www.spiceupthecurry.com/shahi-paneer-recipe-restaurant-style/

Olen kuullut, että hinta on kalliimpi kalpeanaamoille.

Enkä kyllä usko ollenkaan, että prisman tai lidlin hyllyssä oleva riisi on sen huonompaa kuin näissä etnisissä liikkeissä. Päinvastoin voi olla. Voi olla, että niistä löytyy kuitenkin erilaisia vaihtoehtoja kuin isojen ketjujen perusvalikoimista.

Vierailija
35/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naanleivän paistan paistinpannussa kotioloissa.

Vierailija
36/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö? Mielestäni kuvauksesi ei kyllä vastaa hyvää naan-leipää. Olet varmaan kuullut joskus sen sanonnan, makuasioista ei kannata kiistellä?

Minä rrakastan hyvää naania, joka on pinnasta hieman rapea, mutta rasvainen ja kuohkea, ehkä sitkeäkin. Mm-mm!  

Niin ei makuasioista pidäkkään kiistellä, siksi ihmettelenkin tätä asiaa ja toivittavasti saan niin tehdä. Olen leiponut 20 vuotta ainakin omat naan leivät ja teen ihan autenttinsta Intialaista tai Nepalilaista, jos haluan. Olen erittäin pahoillani jos loukkasin teitä kyseenalaistamalla sitkeän ja kuivan leivän kopioimisen halun merkityksen. 

Vierailija
37/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Olisiko sinkkumiehellä suositusta liikkeestä? Haussa esim. East End ja Rajah mausteita.

No googlaamallahan noita löytyy.

the asian cookshop englannissa esimerkiksi on hyvä valikoima, mutta rasvaiset 20( -25) punnan postikulut. Viimeksi tilasinkin sitten useiksi vuosiksi, yli 200 eurolla.

Sinkkumies

Vierailija
38/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain paikallisesta intialaisesta lounasravintolasta sellaisen ripulin, etten ole enää uskaltanut mennä uudestaan. Kuuluuko asiaan?

Minäkin olen saanut. Luulen, että johtuu runsaasta chilistä. Osa ruuastahan ei enää maistu miltään, kun suu on tulessa.

Liha on varmaan brasilialaista häränraatoa, tai mistä nyt halvimmalla on saatu, mutta tuskin ripulimme siitä johtuu.

Vierailija
39/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oma suosikkini-

https://minimalistbaker.com/easy-vegan-naan/

Jos ei ole vegaani, niin tuohon voi laittaa tavallista jogurttia, superhelppo resepti ja tosi hyvä lopputulos mielestäni.

2 ja puoli tuntia tekemiseen? Juueikiitos, mulla on elämä. Tuota leipää varmaan saa helpoiten, jos käy intialaisesta ravintolasta ostamassa.

Vierailija
40/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta itämaisesta kaupasta riisi ja mausteet. Tavallisesta marketista et saa vastaavia.

Niistä itämaisista kaupoista voi sitten mausteen mukana saada myrkkyä.

Suomi veti kurkumaa ja currya myynnistä. Kahdesta chili- ja kurkumamauste-erästä löytyi kiellettyä Sudan-elintarvikeväriä. Mauste-erän alkuperämaa oli Intia. Sudan-elintarvikevärinäytteet löytyivät pienestä aasialaisiin elintarvikkeisiin keskittyneestä myymälästä Helsingissä.

Sudan-värien käyttö on kielletty elintarvikkeissa, sillä ne voivat aiheuttaa syöpää.

https://yle.fi/uutiset/3-9582433

Voi kyllä päätellä jo myyjien ulkoisesta olemuksesta joissakin tapauksissa, että riisit ja muut hyvennykset kannattaa syödä kieli keskellä suuta ja suolistoa tarkkaillen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän