Intialainen ruoka
Vinkkejä parhaisiin intialaisiin ruokiin? Intialaisissa ja nepalilaisissa ravintoloissa on aina ihanaa erittäin pitkäjyväistä ja kuohkeaa basmatiriisiä, miten sellaista saisi tehtyä kotona? Mistä ostatte parhaat mausteet?
Kommentit (55)
Ei tuosta "myrkkyä" mausteissa vuodatuksesta voi päätellä muuta kuin että tulli tarkasti kansainvälisesti tiedettyjä elintarvike huijauksia. Eräästä luomukurkuma erästä oli löytynyt kasvinsuojeluaineita, mutta todennäköisesti tuon linkin levittäjä ei koskaan luomua ostakkaan ja saa ihan virallisesti nämä jäämät kasvinsuojeluaineista omassa kurkumassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain paikallisesta intialaisesta lounasravintolasta sellaisen ripulin, etten ole enää uskaltanut mennä uudestaan. Kuuluuko asiaan?
Minäkin olen saanut. Luulen, että johtuu runsaasta chilistä. Osa ruuastahan ei enää maistu miltään, kun suu on tulessa.
Liha on varmaan brasilialaista häränraatoa, tai mistä nyt halvimmalla on saatu, mutta tuskin ripulimme siitä johtuu.
Lämpimistä maista saadaan laadukkaampaa lihaa, kuin täältä kylmistä. Pitkä laidunaika ynnä muita etuja, mutta luulot vain ovat toiset.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain linkkiä johonkin herkulliseen naan-leipään jonka saisi kotioloissa ihanan mehukkaaksi ja herkulliseksi? Olen koettanut joitain nettiohjeita, mutta tulos ei koskaan ole toivotunlainen...
Kompromisseja voi yrittää, mutta aito naan ei suomalaisin kotikonstein onnistu. Se pitää paistaa tandoorissa, jossa lämpö nousee yli 400 asteeseen. Siksi en edes yritä, vaan syön naania vain ravintolassa.
Olet ihan oikeassa, tiedostan tämän kyllä. Joskus vaan rahat on niin tiukalla ja tekisi mieli naan-leipää ettei malttaisi odottaa sitä että pääsee raflaan. Siksi kyselin :)
Mikä siinä on sitä haluttavaa? Se hajoaa kuin keksi joistain kohtaa murusiksi ja on osittain sitkeää lässähtänyttä pannukakkua. Huomattavasti parempiakin leipiä on! Miksi ihmeessä pitää oikein tähdätä tuollaiseen lopputulokseen. Syön kyllä ravintolan naanleipää, mutta minä leivon usein ja söisin huomattavasti mielummin itse leipomaani naanleipää.
Öö? Mielestäni kuvauksesi ei kyllä vastaa hyvää naan-leipää. Olet varmaan kuullut joskus sen sanonnan, makuasioista ei kannata kiistellä?
Minä rrakastan hyvää naania, joka on pinnasta hieman rapea, mutta rasvainen ja kuohkea, ehkä sitkeäkin. Mm-mm!
Niin ei makuasioista pidäkkään kiistellä, siksi ihmettelenkin tätä asiaa ja toivittavasti saan niin tehdä. Olen leiponut 20 vuotta ainakin omat naan leivät ja teen ihan autenttinsta Intialaista tai Nepalilaista, jos haluan. Olen erittäin pahoillani jos loukkasin teitä kyseenalaistamalla sitkeän ja kuivan leivän kopioimisen halun merkityksen.
Anteeksi vain minunkin puolestani jos loukkasin. En ihan ymmärrä minäkään että miksi sitkeä ja kova on mielestäsi naan-leipää ja silti teet autenttista intialaista ja sitä naania? Ymmärsin siis että sinusta naan on pahaa koska sitkeää ja kovaa, mutta eihän sen sellaista kuulu olla, vaikka siitä monesti kotioloissa kokemattomalla kokilla voi sellaista tulla.
Ymmärätkö miksi niin? En sanonut missään että naan on pahaa. En vain ymmärrä miksi ylistetään ravintolan b luokan naan leipää. Olen edelleen pahoillani, että nähtävästi mielipiteeni ei ole sallittu mielestäsi ja se loukkaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain linkkiä johonkin herkulliseen naan-leipään jonka saisi kotioloissa ihanan mehukkaaksi ja herkulliseksi? Olen koettanut joitain nettiohjeita, mutta tulos ei koskaan ole toivotunlainen...
Tämä on oma suosikkini-
https://minimalistbaker.com/easy-vegan-naan/
Jos ei ole vegaani, niin tuohon voi laittaa tavallista jogurttia, superhelppo resepti ja tosi hyvä lopputulos mielestäni.
2 ja puoli tuntia tekemiseen? Juueikiitos, mulla on elämä. Tuota leipää varmaan saa helpoiten, jos käy intialaisesta ravintolasta ostamassa.
Tuon verran menee aikaa jo oikeaoppisesti tehtyjen pastejen tekoon. Vielä ei ole edes ruuanlaitto alkanut.
Sinkkumies
Perusmarkettien riisi voi varmasti olla laadukasta, mutta mitään hyvää basmatiriisiä en ole niistä löytänyt. Esimerkiksi extra long grain, joka keittäessä pitenee entisestään juuri sellaiseksi "ravintolariisiksi".
Riisin valmistuksessa se kaikkein tärkein vaihe on sen liotus. Sillä pääsee jo aika pitkälle jos haluaa parantaa kotitekoisen riisin koostumusta ja makua. Riisit siis kylmään veteen 1/2-1h likoamaan ja sitten siivilän kautta valmistamaan halutulla tavalla.
Ripulipaskaa kaikki intialainen. Pöpöjä ja bakteereja täynnä. Alkeellinen, ala-arvoinen kulttuuri, ala-arvoista ruokaa.
Maharajan Chicken tikka masala ja garlic naan 😍 Kotona monta kertaa yrittänyt tehdä, mutta ei tietenkään ilman tandoori-uunia ja kaikkia mausteita tuu samanlaista. Palak Paneer on myös toinen suosikki ja sitä teen usein kotona. Mun mielestä taas nepalilaisessa ja intialaisessa ruoassa on tosi iso ero enkä ymmärrä miten joistakin maistuu samalta! Nepalilainen ruoka on ehkä vähän miedompaa ja makeampaa, ainakin Suomen ravintoloissa.
Nepalilaisessa keittiössä tehdään ylipäätään erilaisia ruokalajeja, suurin osa Suomen nepalilaisravintoista tosin tarjoilee samoja Tikka Masaloita mitä intialaisravintolat.
Kaikki kastikkeet onnistuvat kotona (mausteita on laajat valikoimat noissa etnisissä kaupoissa), mutta leipään ei ilman kunnon uunia tai kaasuliettä saa sitä samaa makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mausteet tilaan ulkomaisista etnisistä liikkeistä, koska Suomessa valikoima on niin surkea. Ostan tietty, jos jotain löytyy mikä on lopussa. Riisit saa Suomalaisistakin etnisistä.
Sinkkumies
Olisiko sinkkumiehellä suositusta liikkeestä? Haussa esim. East End ja Rajah mausteita.
Jos satut käymään Tallinnassa niin siinä Viking Linen terminaalin lähellä sijaitsevan Sadama Turg-kaupan ruokapuolella on jotain East Endin mausteita myynnissä, juuri pari viikkoa sitten ostin itsekin.
Eipä ole tullu mieleen katsoa myös Tallinnan valikoimaa, vaikka sieltä sikäläisiä tuotteita välillä ostankin. Hyvä vinkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompromisseja voi yrittää, mutta aito naan ei suomalaisin kotikonstein onnistu. Se pitää paistaa tandoorissa, jossa lämpö nousee yli 400 asteeseen. Siksi en edes yritä, vaan syön naania vain ravintolassa.
Olet ihan oikeassa, tiedostan tämän kyllä. Joskus vaan rahat on niin tiukalla ja tekisi mieli naan-leipää ettei malttaisi odottaa sitä että pääsee raflaan. Siksi kyselin :)
Mikä siinä on sitä haluttavaa? Se hajoaa kuin keksi joistain kohtaa murusiksi ja on osittain sitkeää lässähtänyttä pannukakkua. Huomattavasti parempiakin leipiä on! Miksi ihmeessä pitää oikein tähdätä tuollaiseen lopputulokseen. Syön kyllä ravintolan naanleipää, mutta minä leivon usein ja söisin huomattavasti mielummin itse leipomaani naanleipää.
Öö? Mielestäni kuvauksesi ei kyllä vastaa hyvää naan-leipää. Olet varmaan kuullut joskus sen sanonnan, makuasioista ei kannata kiistellä?
Minä rrakastan hyvää naania, joka on pinnasta hieman rapea, mutta rasvainen ja kuohkea, ehkä sitkeäkin. Mm-mm!
Niin ei makuasioista pidäkkään kiistellä, siksi ihmettelenkin tätä asiaa ja toivittavasti saan niin tehdä. Olen leiponut 20 vuotta ainakin omat naan leivät ja teen ihan autenttinsta Intialaista tai Nepalilaista, jos haluan. Olen erittäin pahoillani jos loukkasin teitä kyseenalaistamalla sitkeän ja kuivan leivän kopioimisen halun merkityksen.
Anteeksi vain minunkin puolestani jos loukkasin. En ihan ymmärrä minäkään että miksi sitkeä ja kova on mielestäsi naan-leipää ja silti teet autenttista intialaista ja sitä naania? Ymmärsin siis että sinusta naan on pahaa koska sitkeää ja kovaa, mutta eihän sen sellaista kuulu olla, vaikka siitä monesti kotioloissa kokemattomalla kokilla voi sellaista tulla.
Ymmärätkö miksi niin? En sanonut missään että naan on pahaa. En vain ymmärrä miksi ylistetään ravintolan b luokan naan leipää. Olen edelleen pahoillani, että nähtävästi mielipiteeni ei ole sallittu mielestäsi ja se loukkaa sinua.
En käy muutenkaan ravintoloissa, koska niistä ei mielestäni saa hyvää ruokaa. Tämäkin on varmasti kielletty mielipide vai? Alapeukkuja odotellessa ja mielipiteen korjaamista oikeaksi, että en ymmärrä kun ravintoloistahan juuri saa hyvää ruokaa eikä muita mielipiteitä ole.
Regulaari Nepali safka on kyl yleensä nimenomaan pelkästään Dal bhat Tarkarii höystettynä sopivissa määrin riisil.
Intias taas löytyy mainioo settii kautta linjan. Myös Sri Lanka on tutustumisen arvoinen kohde ruokakulttuuria silmälläpitäen!
Tykkään kovasti, mutta raskaitahan nuo kastikkeet tahtovat olla ainakin omalle ruoansulatukselle. Hirveä ähky ja voimattomuus ruokailun jälkeen. Thai, vietnamilainen ja kiinalainenkin ovat paljon kevyemmän tuntuista.