Kirpputorin hinnoittelu
Kävin pitkästä aikaa kirppiksillä. Vanhoilla tutuilla, hyväksi todetuilla sekä uudella. Hieman hämmästyin, hinnat ovat nousseet pilviin, vaikka pöytävuokrat ovat laskeneet. Suurin osa pöydistä oli muuttuneet kiinan roina pöydiksi, koruja yms aliexpressistä tai wishiltä (kiinalaiset laput oli kii) ja nämä 1€ tuotteet oli 5-8€... Takeista katselin yhtä kasten OK kuntoista icepeakin välikausitakkia, hp 40€... Lisäksi oli kun olisi palannut takaisin 90 luvulle, tavara vanhaa ja kulahtanutta. Mitä o tapahtunut kirppistelylle??? Ennen ostin 75% tavaroista ja hyvää sai halvalla, nyt pääsen samalla tai jopa halvemmalla kun marssin kauppaan ostamaan ne uutena.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan tekee voittoa 870 € vaatteista, jollei ole sattunut löytämään niitä roskiksesta tai ojasta? Kait ne ostaessa jotain maksoi...
mulla tosiaan oli siinä paljon ulkoiluvaatetta molemmilta pojilta. Noista mainitsemistani POP:n takeista sain 25E/kpl ja niitä oli kolme eri koossa. Lisäksi toppavaatetta, lasketteluvaatetetta. Suurin osa oli ns. merkkivaatetta Timberland, Gant, Hillfiger ym. Teinin toppatakit esim oli Haltia ja Billabongia. Tuo Halti maksoi uutena pitkälti yli 300E, sain siitä 40e. Kyllä noista vaan kertyi kyseinen summa.
Myös itse olisin valmis maksamaan jopa sen 50E hyväkuntoisesta laadukkaasta ulkoiluvaatteesta kirpppiksellä.
Paras myyntini itsepalvelukirppiksellä oli 1300E kahdelta viikolta. Siinä oli kyllä Emmaljungan rattaat ja 12" polkypyörä, joista tuli paras myyntihinta.
Näitäkin vaatteita lajitellessani hyllyyn, eräs äiti osti suoraan minulta 80E edestä vaatetta, mitä en edes ollut ehtinyt pistään hyllyyn.
Olen havainnut saman kuin ap. Parin kolmen viime vuoden aikana hinnat ovat nousseet niin perinteisillä kirppareilla kuin nettikirppareillakin. Luulen, että yksi syy hintojen nousuun on myyjien muuttunut suhtautuminen myyntiin. Aikanaan tavara pantiin myyntiin, koska siitä haluttiin päästä irti, mutta arveltiin, että jollekin olisi sillä vielä käyttöä. Pääasia ei ollut voiton tavoittelu, vaan tavaran pano kiertoon. Nyt tuntuu, että tärkeämpää on saada suuret voitot. Heikkolaatuinen roina täyttää vähitellen kirpparit. Ne vähät kohtuuhintaiset menevät nopeasti kaupaksi. Jotkut jopa hankkivat halvemman hintatason kirppareilta tavaraa ja vievät ne toiselle kirpparille omalle pöydälleen, kalliimmalla hinnalla tietenkin. Onko reilua? Ei!
Käyn kirppareilla nykyään harvoin. Vaatteita en kirppareilta juurikaan ole ostanut, mutta muita kodin tekstiilejä kylläkin. Minulla pyöriskeli pitkään yksi verho / iso pöytäliina komerossa ja kaipasin sille paria. Ei meinannut millään löytyä. Sitten poikkesin lomapaikan naapurikaupungissa ja kas, sieltäpä löysin peräti kaksi kaveria yksinäiselle verholleni. Ja mikä parasta, olivat hyväkuntoisia ja erittäin edullisia. Samalta kirpparilta olen löytänyt mm. ison pellavaisen, käyttämättömän pöytäliinan, joulun alla punaisen kaitaliinan ja puuvillaisen joulun ja kotini väreihin sopivan ison pöytäliinan, josta tulikin sitten uusi joululiinani. Ja kaikki liinat taas vain muutama euro kappaleelta. Tekstiilien lisäksi täydentelen kermanekka-sokerikko -kokoelmaani samoin kuin värillisten lasiasettien kokoelmaa. Hinta-laatu -suhteen on oltava kohdallaan. Lisäksi kaikkien pitää olla paitsi kauniita, myös käyttökelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän OT, mutta tuli mieleen eräästä nettikirppiksestä. Siellä pyörii eräs myyjä jolla on tekaistu profiili (nimenä tyyliin "Rii Na" eikä kuvia, selvästi profiili vain tavaroiden kaupittelua varten). Hän myy jatkuvasti uusia laput kiinni olevia vaatteita. Hinta pyynnithän tietysti on hunajaisia, myy esim. 100 e maksanutta takkia 90 eurolla koska uusi. Minulle on väkisinkin tullut mieleen että myykö tuo myyjä varastettua tavaraa, kun kuukausi kaupalla myy jatkuvasti hirveitä määriä uusia vaatteita?
Alkaako L-kirjaimella nimi? Olen huomannut, että tämä sama pyörii monella eri kirppiksellä.
KYLLÄ! L** ** ... Mietin mitä tuollaisen tyypin kanssa pitäis tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, uusi "ammattiryhmä" on Jobbarit ! He kiertävät lähes päivittäin Kirpputoreja, ostavat sieltä sellaista minkä luulevat menevän kaupaksi, ja myyvät sitten itse kalliimmalla.
Samat Jobbari-tyypit tunnistaa jo ulkonäöstä ja heidän pöytäpaikkansa.
Kesäisin kun on Torikirppiksiä ja huoltoasema-kirppareita ym ulko-kirppareita, huvittaa miten Jobbarit ovat "asemissa " Kirppispaikan lähellä jo tunteja ennen kuin ihmiset tulevat myymään omiin pöytiinsä. Ja sitten rynnistävät ostamaan kerman päältä, ja ne "kermat" löytyvät sitten sisä-kirpputori pöydiltä kalliimmalla.
Näin on vuosia jo ollut täällä pikku-kaupungissa.
Sisä-Kirppareilla pitäisi kieltää Jobbarien pöytäpaikat, näin tehdäänkin esim. Kuopiossa. Ainakin vielä viime vuonna oli siellä näin.
Ihmettelen sitäkin kun on niitä JATKUVASTI pöytäpaikkaa pitäviä. Niissä pöydissä on tavaraa ja astioita
kaikilta vuosikymmeniltä. Ohitan ne aina.
Uusi ammattiryhmä???
Noi ei todellakaan uusi, itse olen trokannut n 30 vuotta, parhaat ajat oli sen suhteen vuodet 90-02, mut kyllä sillä nykyäänkin helposti tonni kuussa tulee pienellä vaivalla. Parhaimpina vuosina sai helposti 15000mk kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut saman kuin ap. Parin kolmen viime vuoden aikana hinnat ovat nousseet niin perinteisillä kirppareilla kuin nettikirppareillakin. Luulen, että yksi syy hintojen nousuun on myyjien muuttunut suhtautuminen myyntiin. Aikanaan tavara pantiin myyntiin, koska siitä haluttiin päästä irti, mutta arveltiin, että jollekin olisi sillä vielä käyttöä. Pääasia ei ollut voiton tavoittelu, vaan tavaran pano kiertoon. Nyt tuntuu, että tärkeämpää on saada suuret voitot. Heikkolaatuinen roina täyttää vähitellen kirpparit. Ne vähät kohtuuhintaiset menevät nopeasti kaupaksi. Jotkut jopa hankkivat halvemman hintatason kirppareilta tavaraa ja vievät ne toiselle kirpparille omalle pöydälleen, kalliimmalla hinnalla tietenkin. Onko reilua? Ei!
Käyn kirppareilla nykyään harvoin. Vaatteita en kirppareilta juurikaan ole ostanut, mutta muita kodin tekstiilejä kylläkin. Minulla pyöriskeli pitkään yksi verho / iso pöytäliina komerossa ja kaipasin sille paria. Ei meinannut millään löytyä. Sitten poikkesin lomapaikan naapurikaupungissa ja kas, sieltäpä löysin peräti kaksi kaveria yksinäiselle verholleni. Ja mikä parasta, olivat hyväkuntoisia ja erittäin edullisia. Samalta kirpparilta olen löytänyt mm. ison pellavaisen, käyttämättömän pöytäliinan, joulun alla punaisen kaitaliinan ja puuvillaisen joulun ja kotini väreihin sopivan ison pöytäliinan, josta tulikin sitten uusi joululiinani. Ja kaikki liinat taas vain muutama euro kappaleelta. Tekstiilien lisäksi täydentelen kermanekka-sokerikko -kokoelmaani samoin kuin värillisten lasiasettien kokoelmaa. Hinta-laatu -suhteen on oltava kohdallaan. Lisäksi kaikkien pitää olla paitsi kauniita, myös käyttökelpoisia.
Minusta on ihan luonnollista, että myyjät tavoittelevat voittoa. Miksi kukaan näkisi kauheasti vaivaa vain sen takia, että ostaja saa ostettua pilkkahintaan hyvää tavaraa, jos siitä ei itse hyödy rahallisesti tai jää jopa miinukselle. Pöytävuokrat kun ovat niin kalliita nykyisin. Jos löydän jotain todella mieleistä ja hyvälaatuista, maksan siitä mielelläni vähän enemmänkin. Huonolaatuisen tavaran ja silkan roskan myymistä ja ostamista en ole koskaan ymmärtänyt. Mutta joku tällaistakin ostaa jos hinnat ovat tarpeeksi alhaalla, joskus olen seurannut kirpputoreilla vierestä.
Olen itse ruvennut, ikävä kyllä pakon edessä, tilaamaan suoraan Kiinasta koska minulla ei ole mahdollisuutta rampata oman + lähialueiden kirppareilla viikottain etsimässä 5-vuotiaalle tytölle kivaa käyttövaatetta. Viimeksi tänään valikoima oman kunnan "keskuskirpparilla" oli lähes olematon, ja nekin vaatteet joita löysin, oli ylihinnoteltu ja suurin osa vaatteista silti paskaisia. Esim. 2€ kesämekosta, jossa on rinnuksissa isot tahrat, ei ole mielestäni enää realistista. Ja joo, saahan siitä käytetystä, tahraisesta Marimekon tunikasta pyytää kymppiä, mutta kuka sen maksaa..? H&M:n nukkaisia kuteita pöytä toisensa jälkeen väärällään, silti legginseistä pyydetään euroa tai ylikin kappaleelta. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan tekee voittoa 870 € vaatteista, jollei ole sattunut löytämään niitä roskiksesta tai ojasta? Kait ne ostaessa jotain maksoi...
Osti ne vaatteet ensin halvalla toiselta vähemmän ahneelta myyjältä. Trokari siis.
Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi ja tähän kaikki kaupankäynti perustuu.
Liiketoimminnasta pitäisi maksaa veroja. Trokarit harvoin niin tekevät.
Hyvä vaan ettei maksa,en itsekään haluaisi maksaa esim. tiettyjen sopeutumiseläkkeitä,pimeä työ on vain hyvästä
Just luin mainoksen jonkun kirpparin pöytähinnoittelusta. 40€ /viikko +50% myyntihinnasta. Eipä ihme että on myyjillä ryöstöhinnat jos edes omansa haluavat saada takaisin.
Kuka oikeesti ostaa 3-6e vauvan vaatteita jotka likaisia ja kuluneita. Itse ohitan sellaset pöydät
Joo kyllä itse vien tavarat sillä periaatteella että niistä pääsen eroon.Toki nyt Arabiaa eii ihan eurolla myydä...Mutta vaatteet noin 0.2-1e kpl,takki voi olla jopa kympin.Hyvin saa noin 300/kerta.Myytyjä kappaleitakin on melkein toista sataa...Saapahan kaapit tyhjäksi,ei tuolla tienaa.Kun vielä oppisi olemaan hankkimatta tuota roinaa.
Mä hinnoittelin tavarat niillä hinnoilla kuin olisin ne itse ostanut.
Lasten vaatteet 0,5-1€, kengät 1-3€, omat rytkyt 1-2€. Muut roinat 1-3€. Kallein oli vähänkäytetty BabyBjörn-kantoreppu, josta pyysin 5€. Viikossa tuli 130€ voittoa.
Ihan ärsyttää näin kirppisihmisenä ne ihanat notkuvat pöydät, joiden lähempi tarkastelu osoittaa niiden olevat aivan järkyttävän ylihinnoiteltuja tai pelkkää uutta tavaraa.
En tosiaankaan osta mitään hooäm-rättiä vitosella kun kaupasta saa lähes samaan hintaan uuden. Myös koko ajan kasvavien lasten vaatteista en maksa vitosta enempää, ja senkin vain kengistä tai ulkovaatteesta.
Kannatan kierrätystä, ja suurin osa sekä mun että lasten vaatteista on kirppareilta, mutta joku roti nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti ne vaatteet ensin halvalla toiselta vähemmän ahneelta myyjältä. Trokari siis.
Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi ja tähän kaikki kaupankäynti perustuu.
Liiketoimminnasta pitäisi maksaa veroja. Trokarit harvoin niin tekevät.
Sitähän sinä et tiedä.
En tykkää viedä itsepalvelukirppiksille mitään kun ne ovat niin sotkuisia. Hietsuun tai johonkin muuhun hyvälle kirppikselle voisi lähteä myynään itse. Olen pari kertaa ollut ja saanut hyvät rahat. Mulla ei ole roskaa myynnissä, kamat ovat uudenveroisia. Aikaisemmin harrastin shoppailua liikaakin ja oli tavaraa myytäväksi. Nykyään en osta enää niin paljon. Olen vienyt myös Fidaan jonkun verran vaatteita. ja olen itse löytänyt joskus jotain, esim löysin käyttämättömän neulepuseron, pakkaussaumatkin jäljellä, maksoi 3e ja olen pitänyt sitä paljon. Mun mielestä siellä on edulliset hinnat ja olen nähnyt siellä ihan ostettavaa kamaa. Rahat menevät hyväntekeväisyyteen ainakin toivon niin.
Harmittaa, että ihmiset on pilanneet itsepalvelukirpputorit tuomalla sinne roskaa ja ylihinnoittelulla. Itselläni provikkaloosi, josta tuotto menee kokonaan hyväntekeväisyyteen. Tavarat on kuitenkin omia ja sukulaisilta ja tutuilta saatuja. Olen hyvin tarkkaan valinnut mitä sinne vien ja miettinyt mitä itse voisin tuotteesta maksaa, minkä jälkeen sitten vielä puolittanut hinnat. Tavaraa menee kyllä ja tulee siitä jotain tuottoa, mutta kun ei siellä käy ihmisiä. Selvästi kirpputorien suosio on vähentynyt. Nuo tavarat olisivat noilla hinnoilla 15 vuotta sitten menneet niin että kolmasosa olisi jäljellä, nyt menee vain joku yksittäinen tuote. Esimerkkinä hyväkuntoisia farkkuja eurolla, erittäin hyvä iso matto 5 eurolla...mut kun joku pyytää samanlaisesta satasta! niin mun loosia, joka on loppupäässä, ei enää mennä katsomaan. Mutta ei viitsisi vaihtaa paikkaakaan enää. No se matto oli nyt mennyt, mut pitkään se oli.
No jos näen nettikirpparilla tai muulla kirpparilla vaikka H&M paidan jonka haluan ja joka on uudenveroisessa kunnossa hintaan 10€ niin miksi en ostaisi jos sama paita maksaa 30€ H&M:llä? Tai jos joku myy saappaita jotka haluan ja kunto edelleen vaikka uudenveroinen esim. 30€ ja uutena ne maksaa 60€ niin miksi en maksaisi? Jos löytää jotain mieluista ja hyväkuntoista niin kyllä siitä voi maksaakin jos tietää että se myyntihinta on enemmän, en sen sijaan H&M topista maksaisi 30€ :D Minusta on ihan ok että jokainen hinnoittelee omat tuotteensa siten kuin haluaa, jokaisella niin vapaus tehdä ja muilla vapaus päättää mitä ostaa tai jättää ostamatta.
Ei minusta kuitenkaan kaikkea pidä antaa ilmaiseksikaan, en minä ainakaan oleta tekeväni huippulöytöjä eurolla, yleensä ns. parhaat tuotteet jotain kuitenkin maksaakin ja haluaako kukaan sitten niitä euron rytkyjä joita ne yleensä ovat... Minusta on jännä huomata tuo ihmisten ajattelutapa että yksityiset eivät saisi "tienata" kirppareilla tai saada juuri mitään mistään myymästään tuotteesta, kumma etteivät cittarikauppiaat ärsytä ketään kun kauheilla katteilla myyvät hyödykkeitään :) Ilmeisesti ihmiset valittavat hinnoista vain kun ärsyttää etteivät saa tarpeeksi ilmaiseksi tavaroita? Ei minua ainakaan haittaa että joku yksityinen saa jotain (varmasti todella huimaa:D) tuottoa jos itse löydän sopivan hinta/laatusuhteen tuotteen itselleni.
Pöytävuokrat on nykyään sellaisia, että melkoinen määrä saa järkevän hintaista myytävää olla, että vuokran ja bensarahat saa takaisin. Niinpä yhä useammn lahjoitankin tavarat suoraan tarvitseville tai hyväntekeväisyyteen. Muutamat take-away -kahvit kun jättää ostamatta, on lopputulos sama.
Huuto.netistä en enää huuda mitään vaikka kuinka pitäisin tavaroista koska suomalaiset postikulut ovat järkyttävät.
Meiltä lähtee vaatteet kiertoon erittäin hyvässä, joskus jopa uudenveroisessa kunnossa. Ennen, kun huutonet vielä oli toimiva kauppapaikka, tällaiset menivät hyvin kaupaksi. Enää siellä ei tunnu mikään liikkuvan. Muilla kauppapaikoilla netissä tuntuu menevän kaupaksi vain loppuunkulutetut rytkyt muutamalla eurolla, mutta uudenveroiset ei sitten enää kierrä lainkaan. Annan mieluummin ilmaiseksi eteenpäin kuin alan näkemään kuvaamisen ym. vaivan kahden euron vuoksi. Loppuunkuluneet, joita ihmiset tuntuvat kilvan ostavan (kun hinta on kirppishinta), vien H&M:n vaatekeräykseen.
Sama ilmiö taitaa vaivata fyysisiä kirppareita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi :)
Olen valmis maksamaan, mutta en uuden hintaa käytetystä. Ja jos joskus olen jotain annetaan tuotteita käynyt hakemassa, vähintään kahvipaketin olen vienyt..
AP
Miksi ihmeessä maksaisin 2-5 euroa vaatteesta, joka on käytetty? Sillä hinnalla saa H&M, Lindex, KappAhl, Cubus, Gina Tricot liikkeistä alennuksesta täysin uusia, käyttämättömiä!