Kirpputorin hinnoittelu
Kävin pitkästä aikaa kirppiksillä. Vanhoilla tutuilla, hyväksi todetuilla sekä uudella. Hieman hämmästyin, hinnat ovat nousseet pilviin, vaikka pöytävuokrat ovat laskeneet. Suurin osa pöydistä oli muuttuneet kiinan roina pöydiksi, koruja yms aliexpressistä tai wishiltä (kiinalaiset laput oli kii) ja nämä 1€ tuotteet oli 5-8€... Takeista katselin yhtä kasten OK kuntoista icepeakin välikausitakkia, hp 40€... Lisäksi oli kun olisi palannut takaisin 90 luvulle, tavara vanhaa ja kulahtanutta. Mitä o tapahtunut kirppistelylle??? Ennen ostin 75% tavaroista ja hyvää sai halvalla, nyt pääsen samalla tai jopa halvemmalla kun marssin kauppaan ostamaan ne uutena.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi :)
Olen valmis maksamaan, mutta en uuden hintaa käytetystä. Ja jos joskus olen jotain annetaan tuotteita käynyt hakemassa, vähintään kahvipaketin olen vienyt..
APMua taas on ruvennut ottamaan pattiin nämä ilmoitukset ”annetaan suklaalevyä / kahvipakettia / whatever vastaan. Miten niin annetaan? Vaihtokauppaa tuo on. Möis 3 eurolla ja ostais itse kahvipakettinsa. Ai niin, kukaan ei ostaisi sitä, jos se olis myytävänä-osastolla ja hinta 3 e. Siinä se.
Psykologinen juttu ;)
AP
Tilatkaa tekin Kiinasta. Maksoin kivasta, pitkähihaisesta Mikki Hiiri-paidasta 2,15€ noin esimerkiksi. Ei paljon tee mieli shoppailla kotimaisissa kaupoissa tai kirppareillakaan, kun silmät avautuvat sille, miten paljon halvemmalla saa ihan uusia vaatteita ulkomailta...Aliexpress myy erästä himoittua, sateenkaaren väreissä hehkuvaa lasten takkia kympillä. Suomessa hinta taitaa olla lähempänä satasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis maksamaan, mutta en uuden hintaa käytetystä. Ja jos joskus olen jotain annetaan tuotteita käynyt hakemassa, vähintään kahvipaketin olen vienyt..
AP
Mutta onhan kirppishinnoissa paljon muuta vaihtelua kuin max. 2 e vs. "uuden hinta käytetystä". Jos hyväkuntoinen takki maksaa kirpputorilla 20 e ja on uutena maksanut 100 e, se ei ole uuden hinta. Silti olen kuullut tuollaistakin hintaa kauhisteltavan.
Kirpputoreilla on myös paljon muuta kuin henkkamaukkaa, cubusta ja ginatricotia, ainakin täällä. Jos jokin haluamani laadukas tuote maksaa uutena 10 e ja kirpputorilla 5 e, ihan hyvin voisin tuollaisen ostaa ja olen ostanutkin.
Kai se on yksilöllistä, minkä kukin kokee hyvänä diilinä. Loppujen lopuksi ostaminen kannattaa vain, jos tavaralle on jo valmiiksi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APMutta onhan kirppishinnoissa paljon muuta vaihtelua kuin max. 2 e vs. "uuden hinta käytetystä". Jos hyväkuntoinen takki maksaa kirpputorilla 20 e ja on uutena maksanut 100 e, se ei ole uuden hinta. Silti olen kuullut tuollaistakin hintaa kauhisteltavan.
Kirpputoreilla on myös paljon muuta kuin henkkamaukkaa, cubusta ja ginatricotia, ainakin täällä. Jos jokin haluamani laadukas tuote maksaa uutena 10 e ja kirpputorilla 5 e, ihan hyvin voisin tuollaisen ostaa ja olen ostanutkin.
Kai se on yksilöllistä, minkä kukin kokee hyvänä diilinä. Loppujen lopuksi ostaminen kannattaa vain, jos tavaralle on jo valmiiksi käyttöä.
Kyllä minä voin takista maksaa 10€, jopa 20€, jos sen todella haluan, mutta en tod 40€ icepeakin OK kuntoisesta. Ei uudenveroinen vaan ok. Ostin sitten kaupasta (jossa on nyt viime kauden välikausivaatteet sekä talvivaatteet poistossa), sille jäi hintaa hieman alle 18€. Tarttui mukaan myös paitoja vitosella ja kenkiäkin oli tarjolla 5-15€, löytyi sandaaleita, lenkkareita/tennareita ja talvikenkiä. Kirppiksen ja kaupan ero pitäisi nähdä. Poistot on poistoja ja halvalla menee, mutta siltikin pitäs kirppikseltä saada edullisemmin.. se on kuitenkin jo käytetty.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tilatkaa tekin Kiinasta. Maksoin kivasta, pitkähihaisesta Mikki Hiiri-paidasta 2,15€ noin esimerkiksi. Ei paljon tee mieli shoppailla kotimaisissa kaupoissa tai kirppareillakaan, kun silmät avautuvat sille, miten paljon halvemmalla saa ihan uusia vaatteita ulkomailta...Aliexpress myy erästä himoittua, sateenkaaren väreissä hehkuvaa lasten takkia kympillä. Suomessa hinta taitaa olla lähempänä satasta.
Olen myös nähnyt tuon kympin sateenkaaritakin ja feikkihän se on. Samoin kun fjällrävenin reput. Kaikki kiinatavara on kyseenalaista. Miksi tilaisin feikkiä, kun voin ostaa samaan hintaan kirpparilta aidon?
Tuota kiinatavaraa on alkanut vyöryä kirppareille. Jotkut kopiot näyttävät aidoilta, joten epäilyttää nykyään ostaa kirpparilta merkkivaatteita, kun voivat olla kiinakopioita :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APMutta onhan kirppishinnoissa paljon muuta vaihtelua kuin max. 2 e vs. "uuden hinta käytetystä". Jos hyväkuntoinen takki maksaa kirpputorilla 20 e ja on uutena maksanut 100 e, se ei ole uuden hinta. Silti olen kuullut tuollaistakin hintaa kauhisteltavan.
Kyllä minä voin takista maksaa 10€, jopa 20€, jos sen todella haluan, mutta en tod 40€ icepeakin OK kuntoisesta. Ei uudenveroinen vaan ok. Ostin sitten kaupasta (jossa on nyt viime kauden välikausivaatteet sekä talvivaatteet poistossa), sille jäi hintaa hieman alle 18€. Tarttui mukaan myös paitoja vitosella ja kenkiäkin oli tarjolla 5-15€, löytyi sandaaleita, lenkkareita/tennareita ja talvikenkiä. Kirppiksen ja kaupan ero pitäisi nähdä. Poistot on poistoja ja halvalla menee, mutta siltikin pitäs kirppikseltä saada edullisemmin.. se on kuitenkin jo käytetty.
AP
No näinhän se on, mutta kuten sanottua, jokaisen tuotteen kohdalla tämä kysymys on aina yksilöllinen. Jostain tavarasta voi olla 15 euroa käypä hinta, toisesta 5 euroa ihan liikaa. 40 euroa maksoin joskus kirpputorilla jostain Tiger of Swedenin tuotteesta, ja oli minusta hyvä ostos, juuri sellainen mitä olin hakenut.
Näissä keskusteluissa vaan yleensä näkee sellaista, että vaatteiden hinnaksi (vaatteesta riippumatta) kuuluu laittaa max. 3 euroa, koska kirpputorien tarkoitus on päästä tavarasta eroon. Tästä en ole samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tilattua yhdessä vaiheessa paljonkin, kunnes laskin tulevan kalliimmaksi. Se euron kiinan rätti kestää 2-3 pesua ja on entinen. Vastaava maksaa suomessa sen 5-10€ ja kestää yleensä sen, mitä tarttee (lapsi kasvaa ulos). Joskus osuu susimallia käsiin myös suomesta, mutta niillä on ainakin palautus oikeus. Jos kengät hajoo kuukauden päästä ni saa kyllä uudet, vaikkei palautusoikeutta kuitilla enää olisikaan. Toinen syy siihen, miks lopetin tilaamisen oli, kun osui sellainen "murkkyversio" käteen. Luojan kiitos kyseessä oli itselleni ostettu, eikä lapsille. Hattu, iskin sen päähäni ja kutina alkoi n. 5 minuutin jälkeen ja otsaan kohosi puolikkaita golf pallon kokoisia pahkuroita. Että jatka vain tilaamista...
Niinpä. Kumpi on ahneempi, myyjä joka pyytää tavarasta liikaa vai ostaja joka haluaa tavaran melkein ilmaiseksi. Tätä voidaan miettiä.
Tuskin kukaan pelkästä ilosta vuokraa myyntipaikan, pesee ja silittää vaatteet vain huomatakseen että pöytävuokran ja bensakulujen jälkeen käteen ei jäänytkään mitään. Mielestäni myyjän tulee saada joku palkka työstään ja siksi hyvästä tavarasta olenkin valmis maksamaan enemmän kuin sen max 2€.
Olen maksanut Leviksen farkuistakin kympin, olivat juuri käyttämääni mallia (bootcut) ja minun kokoani. Tuskin oli paljon käytetty jos lainkaan. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa siitä enää tinkaamaan, päin vastoin, olin todella iloissani kyseisestä löydöstä. Kauniista ikonista maksoin kerran 25€, en tiedä höynäytettiinkö minua mutta koska siihen ihastuin ja olen jo kymmenen vuotta sitä katsellut kyllästymättä, ei hinta ollut missään tapauksessa liikaa.
Kyllä nuo kirppiskaupat kuten Lähetyskirppikset, UFFit, Kierrätyskeskukset ja Kontit ovat syynä kirpputorien hintojen nousuun Noita kirppiskauppoja pyöritetään vapaaehtoisvoimin ja työkkärin kuntouttavan työtoiminnan osallistujilla, saavat kaikki tuotteensa ilmaiseksi lahjoituksina ja hinnoittelevat käytetyt vaatteet ja rojut älyttömän koviin hintoihin.
Ihmiset sitten katsovat näillä kirppareilla käydessään, että ahaa, mähän voin itsekin lyödä rahoiksi kun myyn rytkyni ja rojuni hirmuhinnoilla kirppiksellä. Ja ei muuta kuin hintalappuja rustailemaan roskiskamoihin.
Olen myynyt viime vuosina vain täyden palvelun kirppiksillä ja niissäkin hinnoittelu muuttunut, ei jää tavaroiden viejälle kuin hyvä mieli, että pääsi eroon. Ei tässä kirppiskierrätystouhussa siis ole enää mitään järkeä. Parempi antaa ilmaiseksi, jos joku hakee, säästyy monelta vaivalta ja bensarahaa säästyy eikä tarvitse kaatismaksujaan niin kamalasti maksaa.
Ja itse en ymmärrä ollenkaan tuota vaihtotouhua (vaihtuu siihen ja siihen erikoistuotteeseen). En tarvitse kyllä mitään niin paljon, että viitsisin mennä ensin toiselle puolelle kaupunkia hakemaan ko. tuotteen kaupasta, jossa en muuten ikinä asioi ja sitten vien sen toiselle puolelle kaupunkia vaihtaakseni sen johonkin. Jos rahalla ei selviä niin pitäköön tunkkinsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uusi "ammattiryhmä" on Jobbarit ! He kiertävät lähes päivittäin Kirpputoreja, ostavat sieltä sellaista minkä luulevat menevän kaupaksi, ja myyvät sitten itse kalliimmalla.
Samat Jobbari-tyypit tunnistaa jo ulkonäöstä ja heidän pöytäpaikkansa.
Kesäisin kun on Torikirppiksiä ja huoltoasema-kirppareita ym ulko-kirppareita, huvittaa miten Jobbarit ovat "asemissa " Kirppispaikan lähellä jo tunteja ennen kuin ihmiset tulevat myymään omiin pöytiinsä. Ja sitten rynnistävät ostamaan kerman päältä, ja ne "kermat" löytyvät sitten sisä-kirpputori pöydiltä kalliimmalla.
Näin on vuosia jo ollut täällä pikku-kaupungissa.
Sisä-Kirppareilla pitäisi kieltää Jobbarien pöytäpaikat, näin tehdäänkin esim. Kuopiossa. Ainakin vielä viime vuonna oli siellä näin.
Ihmettelen sitäkin kun on niitä JATKUVASTI pöytäpaikkaa pitäviä. Niissä pöydissä on tavaraa ja astioita
kaikilta vuosikymmeniltä. Ohitan ne aina.
Uusi ammattiryhmä???
Noi ei todellakaan uusi, itse olen trokannut n 30 vuotta, parhaat ajat oli sen suhteen vuodet 90-02, mut kyllä sillä nykyäänkin helposti tonni kuussa tulee pienellä vaivalla. Parhaimpina vuosina sai helposti 15000mk kuussa.
No, on se sen verran "UUSI" ammattiryhmä tuo JOBBARIT, että ei niitä ollut täällä Itä-Suomessa vielä -80 luvulla, kun ei ollut silloin vielä EDES kirppareitakaan :) Joten....... ammattina siis ainakin uusimpia
yksityisyrittäjiä. Näiden Jobbarien sisä-kirppispöydät kyllä tunnistaa, ja Jobbari-myyjät. He nostavat niitä hintoja eniten.
Kyllä joissakin kirppareissa vielä osataan hinnoitella. Itse kävin vklp kirppistelemässä ja sain mm. Icepeakin uuden hupparin 4€, miehelle Ralp Laurenn kauluspaidan 3€ ja villa-kashmirtakin 3€.
Ostin vuosi-kaksi sitten sellaisen (vaahtomuovisen?) vihreän ammetyynyn, sydämen mallisen, joita HemTexillä oli ollut myynnissä. Ajattelin että se on ihan mukava kun meillä vielä on tuo amme. No eihän se kovin paljon maksanut, mutta kun kotona irrotin hintalapun niin eikös sen alta löytynytkin kolo. Olipa tympeä todeta että niin vaan minua huijattiin, kolon kohtaan oli laitettu tarrahintalappu. Oli sen verran matkaa takaisin etten viitsinut lähteä reklamoimaan mutta opinpahan sen että irrotan kaikki laput ja tsekkaan vielä kassan jälkeen että tuote on ok.
Skippaan kaikki pöydät joista vaatteista pyydetään yli 5 €. Ne vitosenkin vaatteet saa olla tosi laadukkaita, jos ostan.
Kanne kirjoitti:
Kyllä nuo kirppiskaupat kuten Lähetyskirppikset, UFFit, Kierrätyskeskukset ja Kontit ovat syynä kirpputorien hintojen nousuun Noita kirppiskauppoja pyöritetään vapaaehtoisvoimin ja työkkärin kuntouttavan työtoiminnan osallistujilla, saavat kaikki tuotteensa ilmaiseksi lahjoituksina ja hinnoittelevat käytetyt vaatteet ja rojut älyttömän koviin hintoihin.
Ihmiset sitten katsovat näillä kirppareilla käydessään, että ahaa, mähän voin itsekin lyödä rahoiksi kun myyn rytkyni ja rojuni hirmuhinnoilla kirppiksellä. Ja ei muuta kuin hintalappuja rustailemaan roskiskamoihin.
Toi on ihan totta! Just kaverin kanssa lajittelin lasten vaatteita viedäkseni itsepalvelukirpparille, kun hän sanoi, että tiedätkö kuinka paljon tostakin toppapuvusta voi saada kirpparilla, hän oli nähnyt samanlaisen Lähetyskirppiksellä kolmella kympillä. Sanoin ettei se maksanut uutenakaan kuin 49e, että en todellakaan vitosta enempää laita.
Ihmettelen että kuka ostaa käytettyjä meikkejä, shampoopulloja, avattuja rasvoja yms. Nehän voi olla kuinka vanhoja tahansa tai oleet ties missä säilytyksessä. Yöks. Mutta kai niitäkin joku ostaa kun niitä myyntipöydillä näkyy. Joskus olen ostanut palasaippuan joka oli vielä alkuperäispaketissaan ja siihen sitten vedänkin rajan.
Itselläni on nyt kirppispöytä ja kaikki lastenvaatteet on 1-2€, erittäin hyväkuntoinen toppahaalari 15€, muumimukeja 6€...ihan hyvin on pöytä tyhjentynyt. Talvihaalari meni melkein heti vaikka onkin jo kevät tulossa jne. Tarkoitus ei ole tienata vaan päästä eroon tavarasta ja saada vähän vaivanpalkkaa..
Jotain huonekalulöytöjä tekee vielä kehäkolmosen ulkopuolella olevilla kirppiksillä ja kierrätyskeskuksissa. Mäntyharjun kiertsistä löysin lähes täydellisessä kunnossa olevan 50-luvun peilipöydän (meikkipeili kolmiosainen) kolmellakympillä ja kainuulaiselta kirppikseltä kaksi Merivaaran 30-luvun teräsputkituolia (alkuperäiset verhoilut, ei pahemmin edes kulumaa!) 12 euroa/kpl.
Vaatteiden suhteen taas pääkaupunkiseutu on paljon parempi koska tarjontaa on niin paljon enemmän. Viimeisin löytöni oli Aventuran villa-mohairneule (kokoa XL - plussakokoisia ei-polyesteri/akryylineuleita harvemmin löytää) neljällä eurolla UFFin alepäiviltä.
Mutta sen olen huomannut, että vuokrapöytäkirppikset ovat huonontuneet parin-kolmenkymmenen vuoden aikana. Muistan 90-luvun ja sen, miten hyvää tavaraa löysi halvalla kirppiksiltä silloin.
Mua taas on ruvennut ottamaan pattiin nämä ilmoitukset ”annetaan suklaalevyä / kahvipakettia / whatever vastaan. Miten niin annetaan? Vaihtokauppaa tuo on. Möis 3 eurolla ja ostais itse kahvipakettinsa. Ai niin, kukaan ei ostaisi sitä, jos se olis myytävänä-osastolla ja hinta 3 e. Siinä se.