Kirpputorin hinnoittelu
Kävin pitkästä aikaa kirppiksillä. Vanhoilla tutuilla, hyväksi todetuilla sekä uudella. Hieman hämmästyin, hinnat ovat nousseet pilviin, vaikka pöytävuokrat ovat laskeneet. Suurin osa pöydistä oli muuttuneet kiinan roina pöydiksi, koruja yms aliexpressistä tai wishiltä (kiinalaiset laput oli kii) ja nämä 1€ tuotteet oli 5-8€... Takeista katselin yhtä kasten OK kuntoista icepeakin välikausitakkia, hp 40€... Lisäksi oli kun olisi palannut takaisin 90 luvulle, tavara vanhaa ja kulahtanutta. Mitä o tapahtunut kirppistelylle??? Ennen ostin 75% tavaroista ja hyvää sai halvalla, nyt pääsen samalla tai jopa halvemmalla kun marssin kauppaan ostamaan ne uutena.
Kommentit (388)
Itse ainakin haluan raahata mahdollisimman vähän tavaraa/vaatetta takaisin, kun myyntiaika on ohi. En tavoittele mitään hurjia tuottoja mutta toki haluan, että jotain voittoa tulee pöytävuokran jälkeen. Myytävää mulla on todella paljon ja hinnat alhaiset ( esim. lasten paidat max. 1 €) ja joka kerta olen saanut tuottoa noin 600 € kahden viikon myyntiajalla. Toi summa vaatii tosiaan ison määrän myytävää, eikä se kerry pelkillä euron paidoilla.
Itse olen huomannut, että siistit ja ehjät vaatteet menevät hetkessä, kun pitää hinnat alhaisina.
Miten kukaan tekee voittoa 870 € vaatteista, jollei ole sattunut löytämään niitä roskiksesta tai ojasta? Kait ne ostaessa jotain maksoi...
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan tekee voittoa 870 € vaatteista, jollei ole sattunut löytämään niitä roskiksesta tai ojasta? Kait ne ostaessa jotain maksoi...
Osti ne vaatteet ensin halvalla toiselta vähemmän ahneelta myyjältä. Trokari siis.
Tämä on ehkä vähän OT, mutta tuli mieleen eräästä nettikirppiksestä. Siellä pyörii eräs myyjä jolla on tekaistu profiili (nimenä tyyliin "Rii Na" eikä kuvia, selvästi profiili vain tavaroiden kaupittelua varten). Hän myy jatkuvasti uusia laput kiinni olevia vaatteita. Hinta pyynnithän tietysti on hunajaisia, myy esim. 100 e maksanutta takkia 90 eurolla koska uusi. Minulle on väkisinkin tullut mieleen että myykö tuo myyjä varastettua tavaraa, kun kuukausi kaupalla myy jatkuvasti hirveitä määriä uusia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti ne vaatteet ensin halvalla toiselta vähemmän ahneelta myyjältä. Trokari siis.
Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi ja tähän kaikki kaupankäynti perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän OT, mutta tuli mieleen eräästä nettikirppiksestä. Siellä pyörii eräs myyjä jolla on tekaistu profiili (nimenä tyyliin "Rii Na" eikä kuvia, selvästi profiili vain tavaroiden kaupittelua varten). Hän myy jatkuvasti uusia laput kiinni olevia vaatteita. Hinta pyynnithän tietysti on hunajaisia, myy esim. 100 e maksanutta takkia 90 eurolla koska uusi. Minulle on väkisinkin tullut mieleen että myykö tuo myyjä varastettua tavaraa, kun kuukausi kaupalla myy jatkuvasti hirveitä määriä uusia vaatteita?
Eiköhän se nyt ole täysin selvä asia, että jos joku myy jatkuvasti uutta tavaraa alle tavaran todellisen arvon on kyseessä varastettu tai olematon tavara :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen fiksu tyyppi siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Hän myy jatkuvasti uusia laput kiinni olevia vaatteita. Hinta pyynnithän tietysti on hunajaisia, myy esim. 100 e maksanutta takkia 90 eurolla koska uusi. Minulle on väkisinkin tullut mieleen että myykö tuo myyjä varastettua tavaraa, kun kuukausi kaupalla myy jatkuvasti hirveitä määriä uusia vaatteita?
Olen ostellut lapsille vaatteita muutaman teinibrändin (mm. Hollisterin) omasta eurooppalaisesta nettikaupasta jossa on lähes koko ajan päällä joku -60-70% alennusmyynti eikä minkäänlaisia ostorajoituksia.
Kun vaatteet saapuvat niissä on ihan alkuperäiset hintalaput tallella joten siitä vaan myymään vaikka peräkärryllinen tehtaan muovipusseissa olevia "100€" huppareita 90 eurolla koska itse noista maksoi 30-40€ kipale.
Toinen hyvä esimerkki oli Kikantti jonka yömyynnissä oli vuosi sitten 39€ kappalehintaan parttierä eksoottisen väristä laatukuuloketta jonka ovh on 99€. Tilastin samantien noita kolme omaan ja muksujen käyttöön koska omituinen väri ei nyt niin kotioloissa haittaa ja äänenlaatu oli hintaan nähden suorastaan loistava.
Ainakin yhdellä "yksityishenkilönä" esiintyvällä trokarilla riittää näköjään vieläkin myyntiin samaa kuuloketta avaamattomassa paketissa 69€ hintaan Torissa ( "sain lahjaksi mut mul oli jo skullcandyt joten myyn tän halvalla") joten se ilmeisesti osti niitä koko jäljellä olleen varaston.
Vierailija kirjoitti:
Meneeks dvd.t ja cd.t enää kaupaksi? Oma kokemus on että huonosti. Kaikilla on joku netflix tms., telkkareilla pääsee nettiin jne.
DVD:t saattaa olla vähän niin ja näin. Tai hinta maks 0,50€. Videovuokraamot myyvät vitosella kolme DVD-leffaa, joten tuo on ihan maksimi mitä niistä voisi edes ajatella maksavansa. Blu-ray-lyevystä ehkä 3€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi ja tähän kaikki kaupankäynti perustuu.
Liiketoimminnasta pitäisi maksaa veroja. Trokarit harvoin niin tekevät.
Hienoa, että ihmiset ovat "hurahtaneet" minimalismiin ja konmaritukseen! Sehän näkyy näin. Ei haluta ostaa turhaa huonolaatuista, eikä välttämättä parempaakaan ellei aitoa tarvetta ole. Kun ostetaan uutta, sitä mietitään pitkään ja hartaasti ja jopa kuukausia. Hyvä.
Itse olen ajatellut hintojen nousun johtuvan siitä, että kirppistelystä tuli jotenkin omituisella tavalla trendikästä, ilman ajatusta ekologisuudesta taustalla. Varsinkin nuoret tytöt ryntäsivät viitisen vuotta sitten kirppistelemään ja omien havaintojeni mukaan hinnat nousivat samassa rytäkässä. Olin tuona ajankohtana ollut jo ties kuinka pitkään ahkera kirppisten asiakas. Tietenkin on helpompi laittaa isompia hintoja, kun potentiaalisten ostajien määrä on kasvanut aika tavalla. Pitkään syletti tämä ilmiö, mutta nyt olen tavallaan luovuttanut ja kirppiskäyntien määrä on nykyisin pieni murto-osa vuosien takaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako L-kirjaimella nimi? Olen huomannut, että tämä sama pyörii monella eri kirppiksellä.
Mun mielestä on outoa, jos jollekin esim. 2€ lähes käyttämättömästä vaatteesta on liikaa, oli se sitten mitä merkkiä tahansa. Avainsana on mielestäni kunto. Jos vaate on erittäin hyvässä kunnossa ja tarvitsen juuri sellaisen vaatteen, niin kyllä siitä 2€ voi maksaa. Ehkä jopa 5€ riippuen vaatteesta.
Mua ärsyttää kirpputoreilla ne ns. ikuisuusmyyjät, joiden nukkaiset rytkyt ja kuluneet kamat makaavat myyntipaikoilla viikosta, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen. Nähtävästi ovat kirpparin omistajien omia kokoelmia, mutta jos tavara ei tee kauppaansa vuodessa, sitä tuskin kukaan haluaa myöhemminkään, vaikka kuinka halvalla möisi.
Olen onnekas, sillä minun kotikaupungissani on todella hyvät kirpputorit ja hintataso edullinen.
Olen kyllä sellaisen huomion tehnyt, että ns. "nuorisolla" on usein hämmentävät korkeat hinnat. Sanon "nuorisolla" koska en oikeasti tiedä käyttääkö niitä vaatteita 18-vuotias vai 38-vuotias, mutta tarkoitan siis myyntipaikkoja joissa on tietynlaista nuorisolle suunnattua halpismuotia...
Mutta yleensä olen kyllä vähän vastarannan kiiski tämän hinnoitteluasian suhteen. En ole kirpputorin polkuhintojen ystävä siitä yksinkertaisesta syystä, että toivoisin hyvää tavaraa olevan saatavilla kirppiksellä vastaisuudessakin. Jos vaate on oikeasti hyvä ja laadukas, en näe mitään syytä, miksen voisi siitä maksaa vaikka 5-10 euroa sen 2 euron sijaan. Ja olen maksanutkin.
Kohtuullinen hintataso olisi minusta hyvä. Sellainen että kauppa on sekä ostajalle että myyjälle kannattava. Jotenkin näissä "kirppiksellä kuuluisi hinnat olla korkeintaan euron, tarkoitushan on vain päästä tavaroista eroon" -jutuissa unohtuu se, että tavaroista pääsee helpomminkin eroon, ja kaupankäynnin täytyy olla jollain tavalla motivoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnekas, sillä minun kotikaupungissani on todella hyvät kirpputorit ja hintataso edullinen.
Olen kyllä sellaisen huomion tehnyt, että ns. "nuorisolla" on usein hämmentävät korkeat hinnat. Sanon "nuorisolla" koska en oikeasti tiedä käyttääkö niitä vaatteita 18-vuotias vai 38-vuotias, mutta tarkoitan siis myyntipaikkoja joissa on tietynlaista nuorisolle suunnattua halpismuotia...
Mutta yleensä olen kyllä vähän vastarannan kiiski tämän hinnoitteluasian suhteen. En ole kirpputorin polkuhintojen ystävä siitä yksinkertaisesta syystä, että toivoisin hyvää tavaraa olevan saatavilla kirppiksellä vastaisuudessakin. Jos vaate on oikeasti hyvä ja laadukas, en näe mitään syytä, miksen voisi siitä maksaa vaikka 5-10 euroa sen 2 euron sijaan. Ja olen maksanutkin.
Kohtuullinen hintataso olisi minusta hyvä. Sellainen että kauppa on sekä ostajalle että myyjälle kannattava. Jotenkin näissä "kirppiksellä kuuluisi hinnat olla korkeintaan euron, tarkoitushan on vain päästä tavaroista eroon" -jutuissa unohtuu se, että tavaroista pääsee helpomminkin eroon, ja kaupankäynnin täytyy olla jollain tavalla motivoivaa.
Pitää paikkansa tuokin, myyjä kuitenkin maksaa pöytävuoktan ja näkee vaivan hinnoittelussa, samoin vaatteet tulee pestä ja silittää, johon niin ikään kuluu aikaa ja vaivaa.
Itse myyn kirppiksellä saadakseni hoitovapaslla vähän ylimääräistä. Lapsen pieneksi jääneet vaatteet myyn hinnoilla 0,50€, mutta takeista, haalareista ja kengistä pyydän vähän enemmän, kuitenkin max 5€.
Ja tavarat tietty on hyväkuntoisia, kuluneita en vaivaudu viemään.
Tähän mennessä onkin tullut noin satasen voittoa kirppismyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä alueellisella fb-kirppiksellä oli myyjä (ihan omalla nimellään) ja kauppasi jatkuvasti perusvoiteita, inkontinessisuojia jne, ihan polkuhintaan. Stalkkasin profiilin, löysin työpaikaksi kunnan vanhuspalvelut; ilmoitin työnantajalle näistä kirpparitarjouksista. Ei oo enää ollut 500g:n perusvoiteita kolmella eurolla myynnissä.
Se on yksi, että varastaa potilailtaan, mutta vielä raskauttavampaa musta on, että tekee sitä lähes olemattomalla hyödyllä. Kiinni jäädessä siinä on kuitenkin sekä työpaikka että koko ura vaakalaudalla.
Joo, uusi "ammattiryhmä" on Jobbarit ! He kiertävät lähes päivittäin Kirpputoreja, ostavat sieltä sellaista minkä luulevat menevän kaupaksi, ja myyvät sitten itse kalliimmalla.
Samat Jobbari-tyypit tunnistaa jo ulkonäöstä ja heidän pöytäpaikkansa.
Kesäisin kun on Torikirppiksiä ja huoltoasema-kirppareita ym ulko-kirppareita, huvittaa miten Jobbarit ovat "asemissa " Kirppispaikan lähellä jo tunteja ennen kuin ihmiset tulevat myymään omiin pöytiinsä. Ja sitten rynnistävät ostamaan kerman päältä, ja ne "kermat" löytyvät sitten sisä-kirpputori pöydiltä kalliimmalla.
Näin on vuosia jo ollut täällä pikku-kaupungissa.
Sisä-Kirppareilla pitäisi kieltää Jobbarien pöytäpaikat, näin tehdäänkin esim. Kuopiossa. Ainakin vielä viime vuonna oli siellä näin.
Ihmettelen sitäkin kun on niitä JATKUVASTI pöytäpaikkaa pitäviä. Niissä pöydissä on tavaraa ja astioita
kaikilta vuosikymmeniltä. Ohitan ne aina.
Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi :)