Miksi kampaajat aina kiellosta huolimatta leikkaavat liikaa pois ?!
Omista kokemuksista ja muilta kuulleena kampaajat aina leikkaavat liikaa pois. Kun sanoo 2 senttii ni kampaaja leikkaa 6 senttii. Vaikka ihan selvällä suomella sanoisi ja kaikkee ni silti ne aina leikkaa liikaa! Varsinkin kun haluaa kasvattaa hiuksia niin kampaaja sanoo ""pitää leikata joka kuukausi että kasvaa koska muuten latvat huononevat ja hiukset ei kasva""MUTTA totuushan on se että hiukset kasvavat juuresta eikä latvoista. Sain alaselkään asti olevat hiukset sillä etten moneen vuoteen käynyt leikkaamassa. Vai ovatko kampaajat niin kateellisia hienoista hiuksista vai miksi aina niin pakottava tarve kiellosta huolimatta leikata puolet pois :(
Kommentit (141)
Mä kans epäilen että sitä huonoo latvaa on niin paljon, niin että täytyy saksia enemmän. Plus koska hiukset kasvaa eri tahtiin ja latvat kuluu, niin se kaks senttiä otetaan sieltä lyhyimmästä latvasta, niin sillon se voi olla kuus senttiä pisimmästä liehusta.
Vierailija kirjoitti:
Etsin netistä hyvät leikkausohjeet ja niillä saa tosi hyvin tasoitettua tukkansa. Pitkän tukan kasvatus on helppoa, jos osaa unohtaa sen tukan. Pitää leteillä ja nutturoilla ja katsoo seuraavan kerran vuoden kuluttua. Hups, vähintään 5 senttiä tulee kaikille. Kun ei hulluna vaalenna ja käytä "rautoja" niin tukka pysyy hyvänä. Mielellään myös syö puhdasta terveellistä ruokaa ja tarpeeksi hyviä rasvoja.
Kampaaja varmaan haluaa leikata esim latvat pois jos ne ovat ohuemmat sieltä kuin ylempää. Mutta jos asiakas tykkää hapsuistaan niin ei niitä saa leikata. Eivät ne aina ole huonokuntoiset, joskus vaan ohuet.
http://4.bp.blogspot.com/-NjsuehABSUw/ViX5TJm5EPI/AAAAAAAAPkY/T3rTJUftc… Ei kai kukaan ajattele että tämmöiset hapsukkeet olisi hyvännköiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa näyttää omista hiuksista minkä verran on valmis leikkauttamaan. Lisäksi kannattaa huomioida ne lyhyemmät kohdat, eli hapsukkeet. Haluatko että hiuksesi ovat ”pitkät”, vai skarpin ja terveen näköiset?
Ja kyllä hiukset kasvavat tyvestä, ei latvoista. Mutta kuitenkin jos latvat ovat huonossa kunnossa, ne alkavat murentumaan ja katkeilemaan sitä mukaan kun tyvestä kasvaa uutta hiusta. Jos ei halua käydä kampaajalla tasaamassa latvoja säännöllisesti, näin käy. Olisi hyvä käydä edes kerran puolessa vuodessa, ja muistaa hoitaa hiuksia asianmukaisilla tuotteilla.
Kasvatin alaselkään peppuun asti hyväkuntoiset hiukset sillä etten moneen vuoteen leikannut. Että ei se tarkoita että on huonossa kunnossa jos ei leikkaa
Ap
Ei ole mahdollista että latvat monen vuoden leikkaamattomuuden jälkeen ovat tasapitkät ja hyvässä kunnossa. Latvat kuluvat kokoajan harjatessa, pestessä ja vaatteita vaihtaessa.
entä jos on tälläiset hiukset
https://www.google.fi/search?q=long+bleached+hair+back&tbm=isch&tbs=rim…:
Mä epäilen näiden kauhukampaajien olevan vaan urbaanilegendaa. Tai sitten ihmiset ei osaa olla realistisia sen kanssa, mitä 5cm pois omasta tukasta on. Tietystikään sitä kylän halvinta kampaajaa metsästävät voisivat myös miettiä, kannattaako se 5€ edullisempi kampaajareissu. Kannatan myöskin selkeää, havainnollistavaa keskustelua kampaajan kanssa leikkauksesta ennen tositoimia.
Itse käyn kampaajalla 2-4kk välein eikä ikinä ole leikattu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset eivät edes tajua miten huonossa kunnossa heidän hiukset ovat. Kadulla näkee vaikka minkälaista pörröpäätä. Muistakaa jos teillä on huonossa kunnossa hiukset, sitä ei paranna mikään! Hoitoaineet yms feikkaavat pinnan sileämmäksi, mutta sisältä hius on jo kuollut eikä ole yhtä vahva kuin terve hius.
Kaikki hius on kuollutta joten ei haittaa kiillottaa niitä hoitoaineilla. Kunhan vaan näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
olen onnekseni viimeinkin löytänyt kampaajan, joka ymmärtää pituusmittojen päälle, esim. 5 senttiä.
Kerran ulkomailla kävi hups, pieni kielimuuri tai muu, liekö parturi ajatellut ulkomaalaisen kohdalla evvk ja napsaisi kerralla polkkamittaisen.
No, uusi lookki oli ihan jees mutta viihdyn enemmän sellaisessa puolipitkässä, jonka saa ponnarilla kiinni.
Kun tuo polkkamittainen kasvoi jonnekin olkapäille ja ylikin halusin siistiä sitä reuhkaa hieman ja menin ihan vaan jollekin kampaajalle, jolle juuri sinä päivänä pääsi. Sanoin näin:
- siistitään tätä reuhkaa ja pitää saada kaikki hiukset ponnarille.
Pointti oli siis se, että tee ihan mitä vaan, kunhan kaikki hiukset menee ponnariin.
No neitihän siinä sitten höpötteli ja saksi ja lopputulos oli se, että hiukset olivat lyhyemmät kuin se alkuperäinen ulkomailla leikattu malli.
Ojensin kampaajalle ponnarin ja sanoin että laitappa ne nyt sitten ponnarille.
Ei ylettynyt ei. Päällimmäiset juuri ja juuri.
Latvoja kannattaa taas leikata säännöllisesti, koska hapero ja huonokuntoinen latva ikäänkuin syö sitä hyväkuntoista hiusta, mikä on ylempänä. Ei siis auta, jos haperoa on 20 senttiä ja siitä ottaa 5 pois.
Esitin joskus myös saman vaatimuksen, eli hiukset pitää ehdottomasti saada ponnarilla kiinni. Sanoin vielä lisäksi, että töiden takia näin pitää olla. Hiukseni olivat silloin liian pitkät, joten leikattavaa riitti. Ja hups vain, ei mennyt kiinni. Tai suurin osa meni, mutta eteen jäi hapsottavia hiuksia mitä ei saanut kiinni kuin pinneillä. Onneksi löysin sen pettymyksen jälkeen hyvän kampaajan, hänkin tosin on jo jäänyt eläkkeelle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa näyttää omista hiuksista minkä verran on valmis leikkauttamaan. Lisäksi kannattaa huomioida ne lyhyemmät kohdat, eli hapsukkeet. Haluatko että hiuksesi ovat ”pitkät”, vai skarpin ja terveen näköiset?
Ja kyllä hiukset kasvavat tyvestä, ei latvoista. Mutta kuitenkin jos latvat ovat huonossa kunnossa, ne alkavat murentumaan ja katkeilemaan sitä mukaan kun tyvestä kasvaa uutta hiusta. Jos ei halua käydä kampaajalla tasaamassa latvoja säännöllisesti, näin käy. Olisi hyvä käydä edes kerran puolessa vuodessa, ja muistaa hoitaa hiuksia asianmukaisilla tuotteilla.
Kasvatin alaselkään peppuun asti hyväkuntoiset hiukset sillä etten moneen vuoteen leikannut. Että ei se tarkoita että on huonossa kunnossa jos ei leikkaa
Ap
No se on melkoinen saavutus sitten! :) onko sinulla jotenkin keskivertoa suomalaista vahvempi hius sitten? Etkö värjää, käytä lämpölaitteita yms?
Joo on keskiverto suomalaisen hiusta vahvempi ja en värjää mutta välillä olen lämpöaineita käyttänyt
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset eivät edes tajua miten huonossa kunnossa heidän hiukset ovat. Kadulla näkee vaikka minkälaista pörröpäätä. Muistakaa jos teillä on huonossa kunnossa hiukset, sitä ei paranna mikään! Hoitoaineet yms feikkaavat pinnan sileämmäksi, mutta sisältä hius on jo kuollut eikä ole yhtä vahva kuin terve hius.
Kaikki hius on kuollutta joten ei haittaa kiillottaa niitä hoitoaineilla. Kunhan vaan näyttää hyvältä.
Jos hius on huono kuntoinen, niin silloin hiuksen suomut ovat auenneet eikä niitä enää saa kiinni. Tällöin hiukset hydroskooppisuus lisääntyy, kimmoisuus ja elastisuus on vahingoittunut, kiilto ei ole enää ennallaan yms... Joten ei riitä että hius vaan näyttää hyvältä. Paitsi ehkä niille joita ei kiinnosta heidän hiuksen venyminen purukumimaiseksi märkänä (eikä palaudu ennalleen), saako nättejä kampauksia ja toimiiko ylipäätänsä hius niinkuin terveen hiuksen kuuluu. Huomaa kyllä että täällä on tiedottomia ihmisiä pätemässä asioista joista ei oikeasti tiedä mitään. Ja monet hiuksensa huonoon kuntoon saattaneet, jotka luulevat että hiuksensa ovat huippu kunnossa koska ”kyllähän minä hoitotuotteita käytän”, teidät kyllä tunnistetaan tuolta kadulta.
Helppoa: jos haluaa kasvattaa tukkaa, ei anna kampaajan koskea hiuksiin saksilla ollenkaan vuoteen.
Jos haluaa säilyttää mitan, pyytää siistimään latvat 3-4 kk välein.
Näillä olen pärjännyt. On täyttä puppua, että tukka muka kasvaa nopeammin jos latvat käydään läpi kuukausittain tms. Tätä kyllä moni kampaaja on yrittänyt, en tiedä uskovatko itsekään vai onko se vain kauppiaan puhetta.
Mutta loppujen lopuksi sillä ei ole paljoa väliä, tukkahan on uusiutuva luonnonvara.
Hiuksista kannattaa oikeasti leikata pois sen verran, että kuivat ja hapsottavat latvat lähtevät ja jäljelle jää vain tervettä hiusta. Tosiasia toki on, että hius kasvaa juuresta, ei latvasta eikä hiustenleikkuu varsinaisesti nopeuta hiusten kasvua, MUTTA hius näyttää kasvavan nopeammin, kun latvat eivät koko ajan haperru ja murru. Ei sekään kovin hyvältä näytä, jos kampaaja jättää kolme senttiä huonoa hiusta asiakkaan kuontaloon, samanlaiselta hampulta se sitten näyttää äkkiä kuin ennen leikkaamistakin, ja asiakas ilmestyy tänne kätisemään, että huonosti leikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastasia kokemuksia vain. Jos menee kampaajalle ja sanoo, että puolet pois niin leikataankin vain kymmenen senttiä, ja sitten kerrotaan innoissaan ettei tarvinnut leikata paljoa ja vähempikin olisi riittänyt kun latvat oli niiin hyvässä kunnossa.
Ja sitten joutuu taas sanomaan, että otetaan nyt ainakin se toiset kymmenen senttiä pois.Onneksi vihdoin on löytynyt kampaaja joka tekee juuri niinkuin asiakas toivoo, sanoo kyllä mielipiteensä rehellisesti, mutta tekee kuitenkin niinkuin haluan.
Käyt hyvin harvoin kampaajalla?
Kun on aina varaa otattaa 20 senttiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä kampaaja. Totesin omalleni että leikkaa maks 2-3 senttiä että ne huonot latvat lähtee ja tämä totesi ettei tartte edes niin paljoa kun hiuksia ei olla leikattu tasaiseksi latvoista niin siitä pituukista voi leikata vain ne kärjet pois ja se riittää. Näppärästi poisti kaikki huonot ja hiuksista ei lähtenyt senttiäkään pituutta.
Minä olen vaihdellut kampaajaa jokaisella kerralla ja vieläkään en ole saanut haluamaani. Pahin oli Hairstoressa!
Minulla on pitkät hiukset, mutta haluaisin ne kunnolla kerroksittain leikattuna, siis niin, että ne kerrokset näkyvät selkeästi (vähän samaan tyyliin kuin Kaija Koolla näkyy), mutta kukaan ei leikkaa sellaisia! Viimeisin kampaaja sanoi, että ei hän sellaista leikkaa kun se näyttää joulukuuselta. Minäpä haluan näyttää joulukuuselta sitten.
Yksi ainut leikkasi hiukseni kunnolla 2011, mutta sekin kampaamo loppui aikaa sitten :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsin netistä hyvät leikkausohjeet ja niillä saa tosi hyvin tasoitettua tukkansa. Pitkän tukan kasvatus on helppoa, jos osaa unohtaa sen tukan. Pitää leteillä ja nutturoilla ja katsoo seuraavan kerran vuoden kuluttua. Hups, vähintään 5 senttiä tulee kaikille. Kun ei hulluna vaalenna ja käytä "rautoja" niin tukka pysyy hyvänä. Mielellään myös syö puhdasta terveellistä ruokaa ja tarpeeksi hyviä rasvoja.
Kampaaja varmaan haluaa leikata esim latvat pois jos ne ovat ohuemmat sieltä kuin ylempää. Mutta jos asiakas tykkää hapsuistaan niin ei niitä saa leikata. Eivät ne aina ole huonokuntoiset, joskus vaan ohuet.
http://4.bp.blogspot.com/-NjsuehABSUw/ViX5TJm5EPI/AAAAAAAAPkY/T3rTJUftc… Ei kai kukaan ajattele että tämmöiset hapsukkeet olisi hyvännköiset?
Tuossa on ns. fairy tail ends, malli jota moni ei-suomalainen oikein hakee. Eli halutaan "romanttisesti vanhanaikaiseen tyyliin" alaspäin menevä v-malli tai selvästi "latvat". Eikä missään nimessä viivottimella tasatut ja insinöörimäisen suorat.
Monissa vanhoissa kuvissa näkee tuollaisia naisilla joilla oli sen ajan huippupitkät hiukset.
"Kadulla näkee vaikka minkälaista pörröpäätä"
Minulla on hento, luonnonkihara tukka, joka menee helposti takkuun ja on sähköinen ja "räjähtäneen näköinen". Minä jopa pidän sitä leteillä ja nutturalla, jotta se olisi vielä enemmän pörröinen! Ihan varmasti moni katsoo, että onpas huonokuntoinen, mutta ei se ole. Väri on oma, ei ole haarahiuksia. Sellainen se luonnonkihara tukka vain tuppaa olemaan.
En voi sietää suoristettuja hiuksia enkä niitä prinsessa-korkkiruuveja mitä on vuosia ollut joka toisella tytöllä, niitä mitä ei harjata auki. Onneksi nyt on kähärät ja permikset tulossa muotiin. Olen taas vaihteeksi vähän aikaa muodikas. Sikäli kun se nyt minua kiinnostaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on ns. fairy tail ends, malli jota moni ei-suomalainen oikein hakee. Eli halutaan "romanttisesti vanhanaikaiseen tyyliin" alaspäin menevä v-malli tai selvästi "latvat". Eikä missään nimessä viivottimella tasatut ja insinöörimäisen suorat.
Monissa vanhoissa kuvissa näkee tuollaisia naisilla joilla oli sen ajan huippupitkät hiukset.
Kyllä minä tiedän kyseisestä hiusmallista, mutta tuon kuvan hiukset ovat vain osittain kuluneet. Tai leikkaus on muuten epäonnistunut... :D
-PaKa
Mulle kans kävi kerran siten, että ennen hiustenleikkuun aloittamista sovimme kampaajan kanssa peilin edessä, että leikataan tähän olkapäille asti ja molempien sormet kävivät sovitussa kohdassa. Lopputulos oli se, että hiusten latvat olivat useampi sentti olkapäiden yläpuolella eli polkan sain. Ja kyse ei ollut siitä, että mulla olisi ollut niin paljon huonoa haperolatvaa, joka piti leikata pois, vaan hiukseni olivat pitkät, paksut ja hyväkuntoiset (ihan kampaajankin sanoin) ja jo leikkaus tuohon olkapäille asti vei ainakin 15 cm pois. No onneksi hiukset ovat kasvava luonnonvara.
Vierailija kirjoitti:
Pörröinen hiuslaatu ei ole sama asia kuin huonokuntoinen hius. Itselläni on todella paksu ja laineikas tukka, joka on pörröinen. Hiukseni ovat kuin hevosen jouhet, paksut ja karkeat. Eivät kuitenkaan huonokuntoiset. Katsos kun hiuslaatuja on erilaisia. Se ei tarkoita sitä, että jos sinulla on ohut lasimainen tukka, niin kaikki muut hiuslaadut olisivat huonokuntoisia.
Kaikilla suomalaisilla kun ei ole sellaista ohutta hiirenhäntähiusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörröinen hiuslaatu ei ole sama asia kuin huonokuntoinen hius. Itselläni on todella paksu ja laineikas tukka, joka on pörröinen. Hiukseni ovat kuin hevosen jouhet, paksut ja karkeat. Eivät kuitenkaan huonokuntoiset. Katsos kun hiuslaatuja on erilaisia. Se ei tarkoita sitä, että jos sinulla on ohut lasimainen tukka, niin kaikki muut hiuslaadut olisivat huonokuntoisia.
Kaikilla suomalaisilla kun ei ole sellaista ohutta hiirenhäntähiusta.
Jep. Mulla on luonnonkihara ja siskollani suora. Olemme monta kertaa siskon kanssa ”riidelleet” kuinka kuulemma hoidan hiuksiani väärin, kun ne ovat niin pörröiset ja karheat. Että kuulemma hänen hiuksissa toimii tämä ja tämä, ei voi olla, että se ei minun hiuksissani toimikaan. Tässä yksi päivä sisko näytti järkyttyneenä minulle, kuinka on löytänyt päästään tällaisia yksittäisiä karheita ja laineikkaita hiuksia, joille ei voi mitään. Selkeästi siis luonnonkiharia, vaikka siskolla pääasiassa suorat hiukset onkin. Pääsinpä sitten näpäyttämään, että niin, minun pääni on täynnä noita karheita ja laineikkaita hiuksia, enkä myös minä edelleenkään voi niille mitään. Meni sisko vähän hiljaiseksi...