Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatri määritteli minut näköjään ajoissa olevaksi ja siistiksi

Vierailija
25.02.2018 |

Olin kyllä ajoissa, mutta sormikkaissani oli reikä lähes joka sormessa ja takin taskut rikki. Tukkakin vähän hapsotti ja tunsin itseni rähjäiseksi. Tuli kuitenkin hyvä mieli tuosta määritelmästä. En meinannut uskaltaa edes katsoa omakantaan jos siellä olisi ulkonäkökin vielä haukuttu, mutta en kai sitten niin toivoton olekaan. :)

Mitäs muille lääkärit ovat kirjoittaneet olemuksesta?

Kommentit (264)

Vierailija
81/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pukeutuu mustiin, nytkytteli välillä vasenta polvea". En kyllä mielestäni nytkytellyt. (Ja onko sillä väliä kumpaa jalkaa nytkyttelee...?)

Miten tuo mustiin pukeutuminen liittyy mihinkään? Olettavat että on saatananpalvoja/ gootti/ leski/ ranskatar?

Vierailija
82/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa oli yhden psykiatrin lausunnossa: "ulkoisesti viehättävä".

Sisäiseen viehättävyyteeni ei ottanut kantaa ja se jotenkin jäi vähän vaivaamaan, kun kuitenkin olen ihan lämminsydäminen ja kiva ihminen :D

Olen siis nainen ja lausunnon antanut tohtori myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainittu eri psykiatrien toimesta mm. ilmeikäs, siisti ja huoliteltu olemus, persoonallinen pukeutuminen ja perään ”kiistää huumeet” (apua, lol).

Eniten tässä omakantaa selatessa nauratti vuosien takainen merkintä, jossa kerrottiin potilaan eli minun nähneen ”unen, jossa tapetaan ja koira syö”.:DDDDDDDD

Itselläni ei mitään muistikuvaa.

Olisin kyllä äimänä käkenä jos minulle kirjoitettaisiin tuollainen merkintä kun olen koko ikäni ollut raitis ja se on minulle tärkeä elämänarvo.

"Kiistää huumeet" -on ihan yleinen lääkäreiden käyttämä ilmaus siitä, että potilas on sanonut, että ei käytä huumeita. Ihan turha olla ihmeissään, koska se ei tarkoita mitään muuta.

Mulle tuntui psykiatrilla olevan ongelma se, että en käytä yhtään alkoholia. Hän jopa pyöritteli päätä sille kun sanoin, että ei vaan huvita enkä tykkää olla humalassa. Jaksoi vielä jankata sitä asiaa, niin että meinasin hermostua ja sai mut tuntemaan itseni jotenkin huonommaksi sen asian takia.

Vierailija
84/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lukee esim. ”Katsoo silmiin”. Käynnin tarkoitus on synnytystapa-arvio synnytyskanavan päällä pötköttävän istukan takia ja lääkärinä gynekologi.

Miksi näitä kirjataan?

Jos kartoitetaan mt-ongelmia ja et pysty katsomaan silmiin, niin olisiko se lääkärille merkki mahdollisesta sosiaalisesta ahdistuksesta?

Voihan se puoskarille olla. Vrt. autismi.

Miksi puoskarille? Kai lääkäri sitten selvittää tarkemmin, mistä on kyse. Onko se sosiaalista ahdistusta vai jotain muuta.

QuoteJos kartoitetaan mt-ongelmia ja et pysty katsomaan silmiin, niin olisiko se lääkärille merkki mahdollisesta sosiaalisesta ahdistuksesta?

Voihan se puoskarille olla. Vrt. autismi. Quote

Niin. Lopulta psykiatri on todelliseen laakariin verrattuna puoskari ja noitatohtori, silla han aivan varmasti jo ensi silmayksella tavatessaan ns. potilaan vaikuttaa hanen ajatuksiinsa, joita sitten istunnon aikana tutkii. Siksi han on myos aiheuttanut sita kaytosta jota tutkii. Muu ei ole mahdollista, silla tilanne on aina vuorovaikutteinen. Tassa psykiatria on taysin saman arvoinen uskonnollisen kanssakaymisen kanssa. Mutta silla erotuksella, etta psykiatrialla ei ole olemassa mitaan yksiselitteista moraalikoodia siita miten ihmista on kohdeltava suhteessa esimerkiksi psykiatriin itseensa.

Muu laaketiede toimii taysin toisin nimen omaan objektiivisuuden suhteen. Jos naytat luomea laakarille, onko siina melanooma, ei laakari ole diagnoosia tehdessaan aiheuttanut luomeen melanoomaa tai sen puutetta, tai naiden valimuotoa, ei pienemmassakaan maarin. Han antaa mielipiteen siita onko luomessa melanoomaa vai ei, mutta han ei vaikuta melanooman olemassaoloon tuossa millaan tavalla. Luomessa joko on sita tai ei ole tai siina esiintyy valimuoto. Mutta laakari ei ole melanoomaa aiheuttanut, eika aiheuta.

Psykiatri taas on hyvinkin voinut aiheuttaa kaytosta, ja onkin, jonka sitten diagnosoi sairaudeksi, koska han on joka tapauksessa vaikuttanut ns. potilaan kaytokseen. Siksi han on pahempi kuin puoskari. Hanella on naet vielapa valtaakin. Vaaranlaista valtaa kuin inkvisiitiolla aikanaan.

Tosi on.

*pakana*

Vierailija
85/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäiseen viehättävyyteeni ei ottanut kantaa ja se jotenkin jäi vähän vaivaamaan, kun kuitenkin olen ihan lämminsydäminen ja kiva ihminen :D

No oho. Tuollainenkin. Siisti on sitten vissiin vain joku harmaavarpunen ja sitä ylempänä on huoliteltu, erittäin huoliteltu ja sitten tuo viehättävä.

Vierailija
86/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oho. Tuollainenkin. Siisti on sitten vissiin vain joku harmaavarpunen ja sitä ylempänä on huoliteltu, erittäin huoliteltu ja sitten tuo viehättävä.

Pakko tarkentaa, että en itse kuvailisi itseäni huolitelluksi koskaan arkioloissa. Olen aika homssuinen ja kuljen lempivaatteissani vaikka ne olisivat jo hyvinkin kuluneet tai rispaantuneetkin. Eli tämä on varmaan joku eri asteikko? Tai sitä koodikieltä jota itse jäin miettimään, että tarkoittaako tuo sitä että olen sisältä psykiatrin mielestä ihan läpimätä? :D

Vierailija
87/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri kirjoittaa siisti, asiallinen, valittaa vatsa vaivaa, oletus, vaiva on vatsassa.

Seuraava lääkäri lukee edellisen, tutkitaan edelleen vatsaa ja kirjoitaa asiallinen, rauhallinen valittaa pitkään jatkunutta vatsavaivaa, tutkitaan vatsaa.

Jos lääkäri kirjoittaa epäsiisti, pälyilevä, puhuu maanisesti, ärtynyt, hermostunut, valittaa vatsaa, tutkitaan vatsaa, epäillen onko jotain muutakin.

Seuraava lääkäri lukee edellisen, onko tässä jotain muuta kuin vatsavaiva, miten kotona menee, töissä, tutkitaan päätä tai oikeasti annetaan pillerit pään hoitoon.

Eli kannattaa pukeutua siististi, kammata, jopa pestä hiukset, puhua rauhallisesti, katsella ajoittain lääkäriä silmiin päin, ei kuitenkaan tuijottaa kiihkeästi, tietää tarkkaan viiltääkö, polttaako, kuvottaako, onko kipu puristava, kiristävä, missä kohtaa vatsaa, milloin alkoi jne, jos siis haluaa apua vatsaansa.

Vierailija
88/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran ja mulla oli kauhea lista erilaisia adjektiiveja, mm. Ikäistään kypsempi, rohkea, hiljainen, huoliteltu, fyysisesti poikkeuksellisen hyväkuntoinen, katsoo ajoittain silmiin. En muista kaikkia, yhteensä näitä oli yli 20.

Olisi hauska tietää mistä nämä on tulivat... En ollut edes huoliteltu, olin ihan tavallisissa vaatteissa, musta neule ja farkut+nopea nuttura. Enkä todellakaan ole mikään atleetti, kuvailisin itseäni enemmänkin termillä "laihaläski" :D

(Olen vpk:ssa ja alle parikymppisenä olin ensimmäisessä kuolonkolarissa jonka jälkeen mut käskettiin ammattilaisen luo etten traumatisoidu.)

Jos nyt et vain ollut vaatimaton, ehkä tuo harrastus VPK:ssa alitajuisesti sai ihailemaan sinua ja näkemään sinut vahvana ihmisenä, henkisesti ja fyysisesti.

Toisaalta, itse ehkä vertasit itseäsi toisiin hyväkuntoisiin nuoriin, eli omaan viitekehykseesi. Mielenterveysammattilainen näkee taas myös ne syrjäytyneet ja moniongelmaiset, joihin verrattuna olit varmasti huomattavan hyvässä kunnossa.

Vierailija
89/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin "asiallinen potilas", joskin "kasvot ilmeettömät" vaikka katsekontaktia otinkin. Mulla onkin resting bitch face normaalistikin... ei mitään mainintoja pukeutumisesta, ulkonäöstä tms.

Vierailija
90/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri kirjoittaa siisti, asiallinen, valittaa vatsa vaivaa, oletus, vaiva on vatsassa.

Seuraava lääkäri lukee edellisen, tutkitaan edelleen vatsaa ja kirjoitaa asiallinen, rauhallinen valittaa pitkään jatkunutta vatsavaivaa, tutkitaan vatsaa.

Jos lääkäri kirjoittaa epäsiisti, pälyilevä, puhuu maanisesti, ärtynyt, hermostunut, valittaa vatsaa, tutkitaan vatsaa, epäillen onko jotain muutakin.

Seuraava lääkäri lukee edellisen, onko tässä jotain muuta kuin vatsavaiva, miten kotona menee, töissä, tutkitaan päätä tai oikeasti annetaan pillerit pään hoitoon.

Eli kannattaa pukeutua siististi, kammata, jopa pestä hiukset, puhua rauhallisesti, katsella ajoittain lääkäriä silmiin päin, ei kuitenkaan tuijottaa kiihkeästi, tietää tarkkaan viiltääkö, polttaako, kuvottaako, onko kipu puristava, kiristävä, missä kohtaa vatsaa, milloin alkoi jne, jos siis haluaa apua vatsaansa.

Pitää olla hyvät näyttelijän taidot, jotta osaa kertoa oikein missä vaiva on. Sitten vielä joku luulee meidän sairaanhoidon ja lääkäreiden osaamisen olevan korkealla tasolla (työntää sormea kurkkuun).

Vierailija
91/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Napakka tonus”

Vierailija
92/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaan habitusta kommentoidaan siksi, että tiettyihin sairauksiin voi liittyä poikkeavaa ulkonäköä (esim. skitsofreniassa saattaa potilaalla olla vaikka tukka tupaten täynnä pinnejä tai pakko-oireinen saattaa nyppiä tukkaansa tai masentunut haisee likaiselta eikä ole jaksanut pestä tukkaansa yms.).

Vierailija
93/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla hyvät näyttelijän taidot, jotta osaa kertoa oikein missä vaiva on. Sitten vielä joku luulee meidän sairaanhoidon ja lääkäreiden osaamisen olevan korkealla tasolla (työntää sormea kurkkuun).

Kun olin itse laakarilla: Vatsavaivasta. Laakari kuunteli vatsaa stetoskoopilla, ja sanoi etta kylla sielta melkoinen murina ja kurlutus kuuluu. Olen sita mielta, etta ei tuo murina ollut laakarin vika.  Vaiva parani niilla laakkeilla.

*pakana*

Vierailija
94/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä?

Vierailija
95/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Piilottelee otsatukkansa alla"

Vierailija
96/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pukeutuu mustiin, nytkytteli välillä vasenta polvea". En kyllä mielestäni nytkytellyt. (Ja onko sillä väliä kumpaa jalkaa nytkyttelee...?)

Miten tuo mustiin pukeutuminen liittyy mihinkään? Olettavat että on saatananpalvoja/ gootti/ leski/ ranskatar?

Kai se lääkärin mielestä kuvasti mun masennustani, vaikka olen viimeiset 30 vuotta suosinut enimmäkseen mustaa ja sinä aikana ollut kaksi vuotta masentunut. Se ärsyttää, että lääkäri ei kysynyt asiasta vaan oletti jotain.

Vierailija
97/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaan habitusta kommentoidaan siksi, että tiettyihin sairauksiin voi liittyä poikkeavaa ulkonäköä (esim. skitsofreniassa saattaa potilaalla olla vaikka tukka tupaten täynnä pinnejä tai pakko-oireinen saattaa nyppiä tukkaansa tai masentunut haisee likaiselta eikä ole jaksanut pestä tukkaansa yms.).

Mista se masennus johtuu, kuka sita aiheuttaa. Ja miksi. Se nyt vain ei ole neurologinen Vika vaikka sita itse yritat sellaiseksi vaantaa. (Viaksi jota ei voi korjata. Kuinka ilkeaa! Aarimmaisen ilkeaa ja vaarin!)Ei siksikaan, etta tiedan tasan varmasti, etta sellainen ihminen joka taalla on merkitty masentuneeksi, voisi olla muuaalla, toisessa ja paremmassa ymparistossa ja kulttuurissa ihailtu. Kuten jokaisen ihmisen pitaisi olla.

*pakana*

*pakana*

Vierailija
98/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Piilottelee otsatukkansa alla"

Ei toki. Kylla ajateltu ajatus on lopulta avoimessa astiassa. Sen voi siella pitaa, tai sielta havittaa. Hyva kannattaa sailyttaa ja paha tuhota.

Miten muuten totuus voisi menna? Pain vastoinko?? No jos pain vastoin, niin siita paaset tulevassa elamassa, viimeistaan siella tilille. Nain uskon ja ajattelen. Eika vaaryytta ja pahoja uskontoja, uskomuksia, jne vastaan voikaan asettua kuin suuremmalla oikeudella, uskonnolla ja totuudella.

*pakana*

Vierailija
99/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykomotorisesti vetäytynyt, lamaantuneen oloinen. Välttää katsekontaktia, ilmeikkyys vähäistä. Keskustelussa looginen, koostunut. Realiteeteissa. Sairaudentuntoinen, hoitomyönteinen.

Vierailija
100/264 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mainittiin kirjauksessa, että hörppii vähän väliä termarista :D. En tiennytkään, että termarista juomista pidetään jotenkin huomionarvoisena. Sen sijaan huomaamatta ja diagnosoimatta jäi PTSD, vaikka se minulla ihan selkeästi oli (terapeuttienikin mielestä). Olisi helpottanut elämää huomattavasti, jos olisin saanut oikean diagnoosin.

Ilmeisesti tuota sun vähän väliä hörppimistä pidettiin sen verran outona, että tulkittiin hermostuneisuudeksi, stressiksi, ahdistukseksi tms. 

Eikun nyt muistan! Olin menossa paikkaan x aamulla ja termarissa oli aamukahvi mukana. En siis ehtinyt juomaan sitä kotona, joten otin mukaan. Olin edellisenä iltana ollut myöhään tavallaan edustustehtävissä. Itse en pidä termarista juomista mitenkään outona etenkään nykyään. Ihmisillä (etenkin minulla) on kiire useasti seuraavaan paikkaan, joten kahvi pitää nauttia matkalla.

Kerron sinulle, jotain mistä et mitään vielä tiennyt. On todella huonoa käytöstä ja epäsopivaa juoda tai syödä omia eväitä paikoissa, jotka eivät ole sitä varten tehtyjä ja joissa toinen ihminen on sinua varten. Toisaalta...ehkäpä paikka oli sinulle juuri sopiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan