Psykiatri määritteli minut näköjään ajoissa olevaksi ja siistiksi
Olin kyllä ajoissa, mutta sormikkaissani oli reikä lähes joka sormessa ja takin taskut rikki. Tukkakin vähän hapsotti ja tunsin itseni rähjäiseksi. Tuli kuitenkin hyvä mieli tuosta määritelmästä. En meinannut uskaltaa edes katsoa omakantaan jos siellä olisi ulkonäkökin vielä haukuttu, mutta en kai sitten niin toivoton olekaan. :)
Mitäs muille lääkärit ovat kirjoittaneet olemuksesta?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli todettu ulkonäöstä, että naisellisesti värjätyt hiukset. En värjää hiuksiani ja olen mies.
Mitä ajattelit tuosta? :DDD
Lähinnä ihmettelin, että olin käynyt vastaanotolla viisi vuotta ja yhtäkkiä olin värjännyt hiukseni. Ne ovat leiskuvanpunaiset, mutta niin ne olivat ensimmäisellä käynnilläkin...
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa kannasta pääsette lukemaan näitä? Mulla vaikka kuinka monta psykologi käyntiä mutta ei mitään tekstiä. Käynnit kyllä näkyy.[/quote
Ne taitaa olla diagnooseissa.]
Minun tiedoissani monta kertaa toistuu että "(edelleen) puhuu kirjakielellä, käyttää paljon sivistyssanoja". Ensimmäisillä kerroilla kuin luin tuota niin vedin siitä herneen nenään koska oletin sen olevan merkitty erikseen koska se on jotenkin väärin tai vika minussa kun minä käytän selkeää suomenkieltä ja vielä monipuolisesti. Selitys muuten tuolle puhetavalle on se että minä luen ja kirjoitan harrastuksena ja teen kumpaakin enemmän kuin puhun.
Vierailija kirjoitti:
Minun tiedoissani monta kertaa toistuu että "(edelleen) puhuu kirjakielellä, käyttää paljon sivistyssanoja". Ensimmäisillä kerroilla kuin luin tuota niin vedin siitä herneen nenään koska oletin sen olevan merkitty erikseen koska se on jotenkin väärin tai vika minussa kun minä käytän selkeää suomenkieltä ja vielä monipuolisesti. Selitys muuten tuolle puhetavalle on se että minä luen ja kirjoitan harrastuksena ja teen kumpaakin enemmän kuin puhun.
Yllättävää, että käyt psykiatrilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys näillä on? Minulle kirjoitettiin aikoinaan "puhuu vuolaasti", jäin ihmettelemään...?
Diagnoosin teossa ainakin mt-puolella on tärkeä. Jos menet hakemaan apua masennukseen siistinä, puhtaana, puhtaissa vaatteissa ja meikattuna, todetaan että et näytä masentuneelta = et ole masentunut, mee pois ja koita piristyä.
Asiallinen sana lukee ajoittain noissa käyntihistorioissa. Viimeksi luki psykiatrilta 'Selvästi ylipainoinen, siistiin housuasuun pukeutunut ikäisensä oloinen nainen' ;)
Sitä en tiedä onko tuolla painolla sinäänsä merkitystä mt-puolen diagnoosien kanssa; ehkä jos olisi syömishäiriö, mutta sitä minulla ei ole diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että mahtaako noihin lausuntoihin sisältyä jotain lääkärien välistä "koodikieltä"? Kun kaikkien olemusta tunnutaan kuvailtavan melko positiivisilla adjektiiveilla, ulkonäköä varsinkin. Nämä lausunnot ovat kuitenkin aina myös potilaan itsensä nähtävissä, niin voisi ajatella, että jos esimerkiksi ulkonäöstä ei ole mitään mainintaa niin se tarkoittaa epäsiistiä. Kunhan kelasin..
Voi ei, nyt aloin miettiä että olen aina ollut vain "asiallinen"! Ovatkohan "siisti" ja "huoliteltu" jotenkin parempia määritelmiä?
Mulla on käytetty "asiallista" viitateen käytökseen, ei ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys näillä on? Minulle kirjoitettiin aikoinaan "puhuu vuolaasti", jäin ihmettelemään...?
Diagnoosin teossa ainakin mt-puolella on tärkeä. Jos menet hakemaan apua masennukseen siistinä, puhtaana, puhtaissa vaatteissa ja meikattuna, todetaan että et näytä masentuneelta = et ole masentunut, mee pois ja koita piristyä.
Enta, jos tuo siististi pukeutuva on lukenut tai kuullut jostakin psykiatrian oppikirjasta esimerkin epasiistista tapauksesta joka oli esimerkkina epamieluisasta diagnoosista ja diagnosoitavasta. Ehka tassa voisi olettaa psykiatrian jo etukateen vaikuttaneen tapahtumaan??
Voisiko siina olla hiven sellaista ilmiota???? Enta jos voi, voiko jossakin kayttaytymismallissa olla enemman kuin hiveven????
*pakana*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää, että käyt psykiatrilla.
Miten niin? Kaivoin tuon tiedon paperista jonka oli ihan tk-lääkäri kirjoittanut, mutta muistaakseni se toistuu muidenkin maininnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lukee esim. ”Katsoo silmiin”. Käynnin tarkoitus on synnytystapa-arvio synnytyskanavan päällä pötköttävän istukan takia ja lääkärinä gynekologi.
Miksi näitä kirjataan?
Jos kartoitetaan mt-ongelmia ja et pysty katsomaan silmiin, niin olisiko se lääkärille merkki mahdollisesta sosiaalisesta ahdistuksesta?
Voihan se puoskarille olla. Vrt. autismi.
Miksi puoskarille? Kai lääkäri sitten selvittää tarkemmin, mistä on kyse. Onko se sosiaalista ahdistusta vai jotain muuta.
Mulla mainittiin kirjauksessa, että hörppii vähän väliä termarista :D. En tiennytkään, että termarista juomista pidetään jotenkin huomionarvoisena. Sen sijaan huomaamatta ja diagnosoimatta jäi PTSD, vaikka se minulla ihan selkeästi oli (terapeuttienikin mielestä). Olisi helpottanut elämää huomattavasti, jos olisin saanut oikean diagnoosin.
qwerty-sjir kirjoitti:
Ehka tassa voisi olettaa psykiatrian jo etukateen vaikuttaneen tapahtumaan??
*pakana*
Haluaisin lukea lisää näitä analyyseja. Perusta blogi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla mainittiin kirjauksessa, että hörppii vähän väliä termarista :D. En tiennytkään, että termarista juomista pidetään jotenkin huomionarvoisena. Sen sijaan huomaamatta ja diagnosoimatta jäi PTSD, vaikka se minulla ihan selkeästi oli (terapeuttienikin mielestä). Olisi helpottanut elämää huomattavasti, jos olisin saanut oikean diagnoosin.
Ilmeisesti tuota sun vähän väliä hörppimistä pidettiin sen verran outona, että tulkittiin hermostuneisuudeksi, stressiksi, ahdistukseksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Niin, psykopaatit voivat tuijottaa katseen värähtänättä, sekin kirjoitetaan ylös. Katsekontakti on siis huomionarvoista, vältteleekö asiakas katsekontaktia, tuijottaako intensiivisesti vai onko katse mitä tässä meidän kulttuurissamme tavanomaisena pidetään.
Eli frenologiaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Katseella ei ole mitään merkitystä psykologista statusta määriteltäessä. Todiste: sokeakin voi olla masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä potilaat ei kai tuo vastaanotolle omia eväitä. Miksi sulla oli termari mukana?
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan erityisesti sen että sanoi "vaikuttaa ikäistään nuoremmalta".
Oijoi. Av:lla kyllä tiedetään, että kukaan ei koskaan ole ikäistään nuoremman näköinen. Jos joku niin sanoo, se johtuu vain tarpeesta imarrella. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä potilaat ei kai tuo vastaanotolle omia eväitä. Miksi sulla oli termari mukana?
Omia eväitä? Rinnastan termarin vesipulloon, onko vesipullokin oma eväs? En enää muista syytä, miksi termari oli mukana. Joku hyvä syy sille olevinaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainittu eri psykiatrien toimesta mm. ilmeikäs, siisti ja huoliteltu olemus, persoonallinen pukeutuminen ja perään ”kiistää huumeet” (apua, lol).
Eniten tässä omakantaa selatessa nauratti vuosien takainen merkintä, jossa kerrottiin potilaan eli minun nähneen ”unen, jossa tapetaan ja koira syö”.:DDDDDDDD
Itselläni ei mitään muistikuvaa.Olisin kyllä äimänä käkenä jos minulle kirjoitettaisiin tuollainen merkintä kun olen koko ikäni ollut raitis ja se on minulle tärkeä elämänarvo.
"Kiistää huumeet" -on ihan yleinen lääkäreiden käyttämä ilmaus siitä, että potilas on sanonut, että ei käytä huumeita. Ihan turha olla ihmeissään, koska se ei tarkoita mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuota sun vähän väliä hörppimistä pidettiin sen verran outona, että tulkittiin hermostuneisuudeksi, stressiksi, ahdistukseksi tms.
Eikun nyt muistan! Olin menossa paikkaan x aamulla ja termarissa oli aamukahvi mukana. En siis ehtinyt juomaan sitä kotona, joten otin mukaan. Olin edellisenä iltana ollut myöhään tavallaan edustustehtävissä. Itse en pidä termarista juomista mitenkään outona etenkään nykyään. Ihmisillä (etenkin minulla) on kiire useasti seuraavaan paikkaan, joten kahvi pitää nauttia matkalla.
Ulkonäöstä ei ole sanottu mitään. Tällaisia kommentteja yhdeltä lääkärikäynniltä: "Hiljaisesti puhuva ja sulkeutuneen vaikutelman antava", "juttelee kirjakielellä asiallisesti", "ei lääkitystä ja vaikuttaa tasapainoiselta".
Vatsavaivojen takia kävin lääkärillä.