Psykiatri määritteli minut näköjään ajoissa olevaksi ja siistiksi
Olin kyllä ajoissa, mutta sormikkaissani oli reikä lähes joka sormessa ja takin taskut rikki. Tukkakin vähän hapsotti ja tunsin itseni rähjäiseksi. Tuli kuitenkin hyvä mieli tuosta määritelmästä. En meinannut uskaltaa edes katsoa omakantaan jos siellä olisi ulkonäkökin vielä haukuttu, mutta en kai sitten niin toivoton olekaan. :)
Mitäs muille lääkärit ovat kirjoittaneet olemuksesta?
Kommentit (264)
Minulla lukee esim. ”Katsoo silmiin”. Käynnin tarkoitus on synnytystapa-arvio synnytyskanavan päällä pötköttävän istukan takia ja lääkärinä gynekologi.
Miksi näitä kirjataan?
Kirjoita gynelle takaisin: ” ei ylläpidä katselontaktia, katse pimpassa 😂”
Psykiatriahan on uusfrenologiaa ja siksi ulkonäön määrittely on erittäin tärkeää anamneesissa, myös lihavuudessa.
Kävin kerran ja mulla oli kauhea lista erilaisia adjektiiveja, mm. Ikäistään kypsempi, rohkea, hiljainen, huoliteltu, fyysisesti poikkeuksellisen hyväkuntoinen, katsoo ajoittain silmiin. En muista kaikkia, yhteensä näitä oli yli 20.
Olisi hauska tietää mistä nämä on tulivat... En ollut edes huoliteltu, olin ihan tavallisissa vaatteissa, musta neule ja farkut+nopea nuttura. Enkä todellakaan ole mikään atleetti, kuvailisin itseäni enemmänkin termillä "laihaläski" :D
(Olen vpk:ssa ja alle parikymppisenä olin ensimmäisessä kuolonkolarissa jonka jälkeen mut käskettiin ammattilaisen luo etten traumatisoidu.)
Mulla taas luki 18-v:nä, että "hän ei millään tavalla ole meikannut itseään eikä erityisesti ole kiinnittänyt omaan ulkoiseen olemukseensa huomiota". Piti oikein kaivaa lausunto esiin ja tarkistaa. Menin käynnille suoraan töistä ja pukeutumisena oli ihan normaalit farkut ja t-paita, koska oli kesäaika. Olin kuitenkin ihan siisti ulkoisesti, hiukset harjattu yms. En mitenkään erityisen huolehtimaton tai sottainen.
Tuli olo, että psykiatri piti jonain hissukkana, kun ei ollut pinkkiä keesiä, niittifarkkuja ja revittyä paitaa. Siellä hoidettiin kai aika paljon päihdenuoria ja itse olin vain arka, yksinäinen ja masentunut.
Minulla on vaikeaoireinen ahdistuneisuushäiriö, mutta pystyn puhumaan tuollaisessa tilanteessa oireistani "kylmänviileesti", siis täysin asiallisesti, analysoiden ja myös objektiivisesti. Kerran melkein loukkaannuin, kun psykiatri oli kirjoittanut "osoittaa hieman huoliajatuksia vastaanotolla". Oma oloni kun oli helvetinmoisen karmea, ei mikään "hieman huoliajatuksia". Seinillekö siellä olisi pitänyt kiipeillä? :D
Itsestäni psykiatrit ovat kirjanneet mm. näin: asiallinen, siisti, ei ota katsekontaktia, vastaa lyhytsanaisesti mutta selkeästi ja johdonmukaisesti.
Kiukkuinen ilme, liikehtii levottomasti, kurtistelee otsaa ja vastailee lyhyesti.
Jätti psykiatri kirjoittamasta, että saapui vastaanotolle tuplajuurihoidon jälkeen, juuri siinä vaiheessa kun kipulääkkeiden vaikutus lakkasi ja uusien vaikutus ei ollut vielä alkanut :D
Fysiatri: yleistila hyvä, ongelmitta liikkuva, vartaloltaan sopusuhtainen rauhallinen nainen.
Psykiatri b-lausuntoon, status: älykäs, asiallinen, vakavailmeinen, yt normaali, vuorovaikutuksessa tarkka, vaativuutta tulee esiin, myös ahdistusherkkyyttä, alakuloisuutta. BDI: lievän masennuksen tasoa luokkaa 13/63 pitkin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Fysiatri: yleistila hyvä, ongelmitta liikkuva, vartaloltaan sopusuhtainen rauhallinen nainen.
Psykiatri b-lausuntoon, status: älykäs, asiallinen, vakavailmeinen, yt normaali, vuorovaikutuksessa tarkka, vaativuutta tulee esiin, myös ahdistusherkkyyttä, alakuloisuutta. BDI: lievän masennuksen tasoa luokkaa 13/63 pitkin matkaa.
Tuo oli lausunto vuodelta 2002. Tein mielenkiinnosta masennustestin ja sain samat 13 pist. taidan olla kesto lievästimasentunut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lääkäri tuon älykkyyden huomasi? Oliko teillä useampia käyntejä ja jotain älykkyystestejä? Kiva lausunto :) minulle tuli vain siisti.
Arvelen, että miespotilaiden ulkonäköä ei kuvata kuten naispotilaiden.
Onko kenenkään ulkonäköä kuvailtu epäsiistiksi? Jos ihan oikeasti menee vastaanotolle sillan alta repaleisissa ja likaisissa vaatteissa ja hengitys löyhkää käsidesiltä, niin mitä sinne lausuntoon kirjoitetaan?
Heräsi uteliaisuus, piti ihan käydä kaivamassa omatkin lausunnot esiin.
Fysiatrian polin ylilääkäri: "Normaali habitus, ehkä hivenen obesiteettia" -> bmi tuolloin 30,87 eli merkittävä lihavuus :D
Sitten psykiatrian puolelta:
"Siististi pukeutunut, ikäistään vastaava, hyvässä vastavuoroisessa kontaktissa. Pääosin hyväntuulinen vaikutelma. Suhtautuu oireisiinsa huumorilla."
"Vastaanotolle tulee ajoissa, ulkoisesti huoliteltu. On kontaktissa hieman hätäinen, puhuu nopeasti mutta syrjähtelemättä. Vastavuoroinen."
Vuoden aikana pääsin siististä huoliteltuun. Jes. :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla lukee esim. ”Katsoo silmiin”. Käynnin tarkoitus on synnytystapa-arvio synnytyskanavan päällä pötköttävän istukan takia ja lääkärinä gynekologi.
Miksi näitä kirjataan?
Jos kartoitetaan mt-ongelmia ja et pysty katsomaan silmiin, niin olisiko se lääkärille merkki mahdollisesta sosiaalisesta ahdistuksesta?
Ei ota katsekontaktia, ei ilmeile, liikkeet varovaisia, hyvin huoliteltu ulkonäkö
Samat setit joka psykiatrilta tullu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo taitaa olla vakio, että tarkastellaan myös ulkoista habitusta, jos menee lääkärin pakeille mt-ongelmien takia. Siitähän näkee, pystyykö edes huolehtimaan hygieniastaan vai onko täysin petipotilas ja seiniin tuijottelija päivät pitkät. Toki monet tsemppaa sen verran lääkäri- tai muuta julkisen paikan käyntiä varten, vaikka muuten eivät jaksaisikaan suihkussa käydä tai vaatteita vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai arvioidaan. Sinusta ei kerro potilaan tilasta, jos hänellä on risuja parrassa ja pilkkihaalari kesällä? Sitä tarkoitetaan siistillä ja asiallisella pukeutumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä kirjataan?
Jos kartoitetaan mt-ongelmia ja et pysty katsomaan silmiin, niin olisiko se lääkärille merkki mahdollisesta sosiaalisesta ahdistuksesta?
Voihan se puoskarille olla. Vrt. autismi.
En tiedä. Kerro!