Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
401/438 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut pienempään asuntoon joka sijaitsee bussiyhteyksien varrella, jotta pystyn kulkemaan työmatkani ja useimmat asiointimatkani bussilla (tai pyörällä/kävellen). 

Syön kasvispainotteisesti (+ muna, maitotuotteet ja kalat).

Minulla älä osta mitään- päivä on melkein joka päivä. En ostele koko ajan uutta, en vaatteita, käyttöesineitä, kosmetiikkaa, vaan pyrin käyttämään loppuun ne asiat joita olen ostanut. En mene mukaan joka touhotukseen: vrt. yksi "luonnonsuojelija" kaverini heitti roskiin kaikki muoviastiansa kolme vuotta sitten vain siksi, että sillä muka suojeli luontoa - ja osti uudet lasista ja metallista tehdyt. Ja useampi tuttavani on ostanut uuden sähköauton, uuden sähköpyörän ja uuden sähköpotkulaudan - niin kuin näiden tekeminen ja tuottaminen ei muka kuluttaisi maapallon uusiutumattomia luonnonvaroja ja saastuttaisi luontoa ja lämmittäisi ilmastoa).

Ja lajittelen tietysti roskat, ja päivittäistuotteissa pyrin valitsemaan aina ekologisimman vaihtoehdon. Mutta onhan mulla edelleen ilmastosyntejä tietysti, kuten että hengitän hiilidioksia ulos. Paras ilmastointiteko olisi varmaan kuolla syksyllä kompostiin.

Vierailija
402/438 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuukupin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/438 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen roskat

Vierailija
404/438 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän ja lajittelen. En osta turhia tavaroita.

Syön lihaa ja ajan autolla, myöskin aion hankkia useita lapsia. Typerää aivopesua jättää hankkimatta lapsia Suomessa, kun muuten pieni kansamme häviää toisten paisuessa ja korvatessa meidät.

Luontoa pitää kunnioittaa ja pitää paikat siistinä, mutta typerää, että yksilöä syyllistetään niin paljon kaikesta. Suuret yhtiöt tuottavat suurimmat päästöt ja toisissa valtioissa päästöjä ei rajoiteta tarpeeksi. Näihin suuriin saastuttajiin pitäisi vaikuttaa eikä syyttäö yksittäistä kansalaista, kun syö pihvin tai hankkii lapsia.

Ihmettelen tätä ilmastoahdistusta, josta osa kärsii. On muitakin välittömämpiä ja pahempia uhkia. Ihmiskunta ja maapallo kyllä selviävät, vaikka mullistuksia tulisikin, mutta kadonnutta kansaa ei saa enää takaisin, jos se korvataan toisilla tietoisin valinnoin.

Vierailija
405/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee tätä ainostaan ekologisuuden vuoksi, mutta se on osatekijä.

Pidän yltiömäistä länsimaista kulutuskulttuuria vääristyneenä. Olen itse elellyt nyt jo vuosia ns. minimalistista elämää tavaran suhteen. Itse pidän tätä luonnollisena. Omistan mitä tarvitsen, panostan laatuun ja huollan mahdollisuuksien mukaan uuden ostamisen sijaan.

Omistan esimerkiksi kahdet lakanat. Toisten ollessa käytössä, toiset menevät pesuun/kaappiin. Kun menevät liian hisuiksi, ostan uudet laadukkaat kotimaiset lakanat, jotka kestävät taas vuosia. Samaan tyyliin omistan muita käyttötavaroita. Lisäksi omistan esimerkiksi shampoota, hygieniatuotteita, ym. vain yhden putelin kerrallaan.

Ekologisuuden rinnalla teen tätä, jotta voin ohjata rahoistani tietyn osuuden aktiivisesti esimerkiksi diakoniatyöhön, hätäapuun, köyhille ihmisille, ym. 

Vierailija
406/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut726168 kirjoitti:

Kierrätän ja lajittelen. En osta turhia tavaroita.

Syön lihaa ja ajan autolla, myöskin aion hankkia useita lapsia. Typerää aivopesua jättää hankkimatta lapsia Suomessa, kun muuten pieni kansamme häviää toisten paisuessa ja korvatessa meidät.

Luontoa pitää kunnioittaa ja pitää paikat siistinä, mutta typerää, että yksilöä syyllistetään niin paljon kaikesta. Suuret yhtiöt tuottavat suurimmat päästöt ja toisissa valtioissa päästöjä ei rajoiteta tarpeeksi. Näihin suuriin saastuttajiin pitäisi vaikuttaa eikä syyttäö yksittäistä kansalaista, kun syö pihvin tai hankkii lapsia.

Ihmettelen tätä ilmastoahdistusta, josta osa kärsii. On muitakin välittömämpiä ja pahempia uhkia. Ihmiskunta ja maapallo kyllä selviävät, vaikka mullistuksia tulisikin, mutta kadonnutta kansaa ei saa enää takaisin, jos se korvataan toisilla tietoisin valinnoin.

Olen samaa mieltä kanssasi. Lisäksi Suomessa on liian matala syntyvyys jo nyt ikäväestöön nähden, eikä lasten tekemättä jättäminen ole mikään ekoteko, päinvastoin.

Vierailija
407/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosien varrella olen laajentanut kierrättämistä (alkanut kierrättää biojätteen ja muovit, ja muunkin huolellisemmin), lakannut asioimasta lähes kokonaan halpavaate/tavaraliikkeissä ja ostanut enemmän käytettynä ja ylipäätään ostanut vähemmän turhaa, vaihtanut sähkön uusiutuvilla (tuulivoima) tuotettuun, alkanut lahjoittaa luonnonsuojeluliitolle, siirtynyt vielä enemmän kasvispainotteiseen ruokavalioon. Siinä joitain mitä tuli mieleen.

Vierailija
408/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmenttää nämä "olen alkanut kierrättää jätteitä" -tyypit. Mulle kierrättäminen on ollut aina itsestään selvää. Jo kakarana 80-luvulla kerättiin ainakin paperit ja lasi eri astioihin, ja patterit kerättiin erilleen myös. 90-luvulla alkoi myös pahvin ja metallin lajittelu ja biojätekeräys. Pakkausmuovit nyt tuoreimpana. Olen toki koko ikäni asunut kaupunkialueilla isoissa tai isohkoissa taloyhtiöissä, joita on aina koskenut tiukimmat lajitteluohjeet, joten mulle tämä on ollut helppoa, kun keräilyastiat on omassa pihassa. Mutta silti hämmentää, kun näitä mahdollisuuksia on ollut jo kymmeniä vuosia, niin jotkut havahtuu siihen vasta nyt. No, onneksi edes nyt...

Vierailija
409/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahden hengen perheessä viisi autoa jolloin kolme autoa seisoo aina tallissa. Sehän on ekoteko.

Vierailija
410/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torppasin vaimon haluaman pintaremontin.

Vierailija
411/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeinen, ja sammutan valot.

Vierailija
412/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joululahjat secondhandina ilmoitusten avulla. Nytkin 3  vanhaa tonttua ja Arabiaa paketteihin. 

Vierailija
413/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetimme kaiken matkustelun. Laskimme kodin lämpötilaa. Vaimolle on vihreänä tärkeää että teemme toimia ilmaston eteen, vaikka muuta nyt sanookin. Ei jäädä hyvesingaloinnin tasolle.

Vierailija
414/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hämmenttää nämä "olen alkanut kierrättää jätteitä" -tyypit. Mulle kierrättäminen on ollut aina itsestään selvää. Jo kakarana 80-luvulla kerättiin ainakin paperit ja lasi eri astioihin, ja patterit kerättiin erilleen myös. 90-luvulla alkoi myös pahvin ja metallin lajittelu ja biojätekeräys. Pakkausmuovit nyt tuoreimpana. Olen toki koko ikäni asunut kaupunkialueilla isoissa tai isohkoissa taloyhtiöissä, joita on aina koskenut tiukimmat lajitteluohjeet, joten mulle tämä on ollut helppoa, kun keräilyastiat on omassa pihassa. Mutta silti hämmentää, kun näitä mahdollisuuksia on ollut jo kymmeniä vuosia, niin jotkut havahtuu siihen vasta nyt. No, onneksi edes nyt...

Sinä olet niin pätevä, että mä lopetan nyt kierrättämisen. Oon varma että sinä pystyt helposti lajottelemaan minunkin roskat, eli sitten olet vielä enemmän muiden yläpuolella. Win win.

Vierailija
415/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain luonnostani asioita, joiden myötä hiilijalanjälkeni on keskimääräistä suomalaista paljon pienempi. En siis ole muuttanut käytöstäni juuri ilmaston tai luonnon takia, mutta toisaalta en näiden tekijöiden takia halua myöskään elää vähemmän ekologisesti.

Yksi asia, minkä olen muuttanut on lentäminen. En ole ikinä lentänyt paljoa (edes vuosittain), mutta enää se ei kiinnosta lainkaan. Enkä koe jääneeni edes paitsi matkustelusta.

Muutoin elän keskimääräistä pienemmissä neliöissä, kulutan todennäköisesti keskimääräistä vähemmän sähköä pienemmän huonelämpötilan takia, käyn vähän suihkussa ja pesukoneita pyöritän täysinä, kierrätän kaikki jätelajikkeet, ostan jotain asioita käytettynä, mutta ylipäätänsä yritän käyttää asiat loppuun, enkä keräile vaikkapa samoja kosmetiikkatuotteita runsaasti, vaan ostan uuden, kun vanha on loppu, käytän luonnonkosmetiikkaa, pyrin välttämään muovista valmistettuja asioita (esim. tekstiilit), liikun vain kävellen, pyörällä sekä julkisilla, syön enimmäkseen vegaanisesti, teen osan vaatteistani itse (esim. neulominen ja näin voin valitan eettisempiä lankoja), suosin kotimaista ja ekologisia tuotteita

Vaikka mielestäni en erityisemmin shoppaile, niin voisin kyllä elää minimaalisemminkin, joten kehitettävää on. Olen myös pohtinut, että voisin kuluttaa tietotekniikkaa vähemmän. Striimaus ja vaikkapa puhelimen tai läppärin käyttö kuluttaa energiaa. Ehkä puhelimeni mentyä rikki, voisin ostaa jonkun muun puhelimen kuin älypuhelimen.

Mutta oikeasti, millä on oikeasti iso vaikutus hiilijalanjälkeeni, on se, että muuttaisimme vielä pienempään asuntoon (nyt noin 52-53 neliötä kahdelle). Tai kun saamme lapsia, emmekä muuta isompaan, niin tilastollisesti asia korjaantuisi sillä, mikä on hassua, kun sitten olisi vain enemmän kuluttavia ihmisiä maailmassa. Muut puuhat ovat tähän nähden lillukanvarsia.

Vierailija
416/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee tätä ainostaan ekologisuuden vuoksi, mutta se on osatekijä.

Pidän yltiömäistä länsimaista kulutuskulttuuria vääristyneenä. Olen itse elellyt nyt jo vuosia ns. minimalistista elämää tavaran suhteen. Itse pidän tätä luonnollisena. Omistan mitä tarvitsen, panostan laatuun ja huollan mahdollisuuksien mukaan uuden ostamisen sijaan.

Omistan esimerkiksi kahdet lakanat. Toisten ollessa käytössä, toiset menevät pesuun/kaappiin. Kun menevät liian hisuiksi, ostan uudet laadukkaat kotimaiset lakanat, jotka kestävät taas vuosia. Samaan tyyliin omistan muita käyttötavaroita. Lisäksi omistan esimerkiksi shampoota, hygieniatuotteita, ym. vain yhden putelin kerrallaan.

Ekologisuuden rinnalla teen tätä, jotta voin ohjata rahoistani tietyn osuuden aktiivisesti esimerkiksi diakoniatyöhön, hätäapuun, köyhille ihmisille, ym. 

Miten tämä vaikuttaa mihinkään? Jos omistaa kahdet lakanat, niin on helpompi ajoittaa lakanoiden pesu tuuliselle päivälle. 🙃

Vierailija
417/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla talvet ja kevään niin en ole Suomessa tuottamassa päästöjä vihervasemmiston kiusaksi

Vierailija
418/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin kävelyä, pyöräilyä ja julkista liikennettä. Oman auton myin pois jo 5 vuotta sitten. Asun yksin ja vain tarpeellisissa neliöissä, en tarvitse omakotitaloa - en edes haluaisi. Pyrin ostamaan vain tarpeeseen, käytän kaiken ns. loppuun. Kierrätän tekstiilit, muovit, lasit jne. Oma pieni kasvimaa palsta josta saan juurekset, kasvikset, yrtit. Suosin lähituottajien tarjontaa lihoissa, kalassa, munissa, viljoissa. Lihansyöntiä olen vähentänyt. Kulutan sähköä ja vettä maltillisesti, en tuhlaa. Ei lemmikkejä eikä lapsia. Televisiota en omista, luen ja kuuntelen radiota mielummin.

Vierailija
419/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta, kun aina on ollut varsin vaatimaton elämäntapa. Aina voi parantaa, mutta esim autosta luopuminen tekisi elämästä turhan hankalaa.

Vierailija
420/438 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-syön yli 90% vegaanisesti, pyrin suosimaan kauden mukaisia kasviksia, välttämään riisiä ja turhaa hävikkiä (lapsen ansiosta sitä silti tulee)

-kuljen sähköpyörällä työ- ja päiväkotimatkat, yleensä reilu 100km viikossa ympäri vuoden, jonkin verran joukkoliikennettä

-matkustan harvoin ulkomaille, edellinen lentomatka oli 2017

-autolla on hyvin vähän käyttöä arjessa

-hankin korkeintaan kaksi lasta (ellei sitten tule yllätyksenä tuplat)

-asun kohtuullisessa neliömäärässä

-ekosähkö käytössä

-viileä huonelämpötila lämmityskaudella, viilennystä kesällä maltillisesti

-pyrin käyttämään loppuun tavarat ja vaatteet yms, korjaamaan tai korjauttamaan niitä, hidastamaan kulutussyklejä omalta osaltani

-en harrasta sisustusta, teknologiaa, shoppailua, muotia, välineurheilua (mitä nyt ympörivuotinen pyöräily vaatii kunnolliset ulkoiluvaatteet ja hyvän pyörän)

-harrastan pääasiassa kotona ja ulkona asioita, jotka ei vaadi hulppeita tiloja tai aiheuta suuria päästöjä

-työni ei lisää kulutusta, voi parhaimmillaan lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä siihen mitä heillä jo on

-kyllä mä myös lajittelen kaikki roskani, mutta se nyt on aika pieni asia

Millä varmistat, että käyttämäsi sähkö on ekoa?