Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
- Meillä ei ole autoa
-Emme juurikaan matkustele
- Syömme usein kasvisruokaa
- eletään melko pienessä asunnossa, 74 neliötä, jota on edullisempaa lämmittää
- ostan usein tavarat ja vaatteet kierrätettyinä
Ostan vain sen, mitä tarvitsen. Pidän lämpötilan 19 asteessa. Syön kasvisruokaa. Kuljen kaikki alle 5 km matkat pyörällä, myös talvisin. En koe joutuneeni luopumaan mistään tärkeästä. Rahaa säästyy ihan hitokseen, tällä menolla voin eläköityä ennen virallista eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
En tee tätä ainostaan ekologisuuden vuoksi, mutta se on osatekijä.
Pidän yltiömäistä länsimaista kulutuskulttuuria vääristyneenä. Olen itse elellyt nyt jo vuosia ns. minimalistista elämää tavaran suhteen. Itse pidän tätä luonnollisena. Omistan mitä tarvitsen, panostan laatuun ja huollan mahdollisuuksien mukaan uuden ostamisen sijaan.
Omistan esimerkiksi kahdet lakanat. Toisten ollessa käytössä, toiset menevät pesuun/kaappiin. Kun menevät liian hisuiksi, ostan uudet laadukkaat kotimaiset lakanat, jotka kestävät taas vuosia. Samaan tyyliin omistan muita käyttötavaroita. Lisäksi omistan esimerkiksi shampoota, hygieniatuotteita, ym. vain yhden putelin kerrallaan.
Ekologisuuden rinnalla teen tätä, jotta voin ohjata rahoistani tietyn osuuden aktiivisesti esimerkiksi diakoniatyöhön, hätäapuun, köyhille ihmisille, ym.
Miten se lisää ekologisuutta että omistaa vaan yhden shampooputelin tms. kahden sijaan? Saman verranhan sitä shampoota kuitenkin kuluu ja jos molemmat käyttää loppuun. Ei ne ehdi pilantuakaan.
Itse ainakin ostan useamman kerralla ettei tarvitse niin usein sen saippuapalan tai muun vuoksi ajaa keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yltiömäistä länsimaista kulutuskulttuuria vääristyneenä. Olen itse elellyt nyt jo vuosia ns. minimalistista elämää tavaran suhteen. Itse pidän tätä luonnollisena. Omistan mitä tarvitsen, panostan laatuun ja huollan mahdollisuuksien mukaan uuden ostamisen sijaan.
Omistan esimerkiksi kahdet lakanat. Toisten ollessa käytössä, toiset menevät pesuun/kaappiin. Kun menevät liian hisuiksi, ostan uudet laadukkaat kotimaiset lakanat, jotka kestävät taas vuosia. Samaan tyyliin omistan muita käyttötavaroita. Lisäksi omistan esimerkiksi shampoota, hygieniatuotteita, ym. vain yhden putelin kerrallaan.
Ekologisuuden rinnalla teen tätä, jotta voin ohjata rahoistani tietyn osuuden aktiivisesti esimerkiksi diakoniatyöhön, hätäapuun, köyhille ihmisille, ym.
Miten se lisää ekologisuutta että omistaa vaan yhden shampooputelin tms. kahden sijaan? Saman verranhan sitä shampoota kuitenkin kuluu ja jos molemmat käyttää loppuun. Ei ne ehdi pilantuakaan.
Itse ainakin ostan useamman kerralla ettei tarvitse niin usein sen saippuapalan tai muun vuoksi ajaa keskustaan.
Minä asun keskustassa enkä tarvitse autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vaikuttaa mihinkään? Jos omistaa kahdet lakanat, niin on helpompi ajoittaa lakanoiden pesu tuuliselle päivälle. 🙃
Toiset puhuu roskan kierrättämisestä, mutta toiset jättää turhan roskan hamstraamisen kokonaan pois.
Hyvin on mennyt aivopesu lampaille perille!
Olen aina elänyt mahdollisimman ekologisesti, en osta uusia vaatteita tai matkustele. Nyt kiinnitän huomiotavielä enemmän kuluttamisen vähentämiseen, veden ja sähkön käytön vähentämiseen. Elän vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on mennyt aivopesu lampaille perille!
Onneksi viiltävän terävä-älyinen ja keskivertolammasta syvällisempi analysoija, vielä todellisuudesta irtaantumaton, on nyt saapunut joukkoomme. Pyydän, sivistäthän meitä! Bää-bää!
Lajittelen jätteet ja käytän kestokasseja. En osta koskaan halpisketjujen vaatteita. Satsaan laatuun ja ajattomaan tyyliin.
Minut on kasvatettu säästäväiseksi, lisäksi en osta kotiin mitään tilpehööriä tai sisustusjuttuja enkä muutakaan yhtään enempää, kuin tarvitsee. En käytä myrkkypesuaineita tai kasvovoiteita, meikeissä en ole kauhean tarkka, koska hinta ja toimivuuskin ovat tärkeitä kriteereitä. Tuntuu, ettei moniakaan muutoksia ole tarvinnut erikseen tehdä, tietyt tavat toimia on tulleet lapsesta asti. Omat ostoskassit kauppaan, kestävien vaatteiden valinta, ei ruokahävikkiä, kierrätys, jopa leikkuulaudat on puuta tai bambua muovin sijaan.
Jätän sähköpyörän ostamatta ja käytän lihasvoimaa.
En yhtään mitään, turhaa hössötystä.
Lentäminen lopetettiin ja lihaa menee murto-osa aiemmasta. Muuten ollaan suht kestävästi eletty aiemminkin.
Ennen ajoin v8 autolla.
Nyt auto jossa vain 6 sylinteriä...
Pöljille tiedoksi, köyhän autossa on yleensä 4 sylinteriä, tosi köyhällä vain 3...
En vähennä matkustamista
Ollaan myyty tarpeettomat pois
Mm auto, mökki ja paljon irtaimistoa
Ostetaan hävikkiruokaa
Kierrätetään roskat
Käytetään julkista, kun ei ole autoa
Ostetaan palveluita
Kasvatetaan osa ruoasta itse, hankittiin aurinkopaneelit, vaihdettiin öljyä polttava auto sähköautoon, ruoasta iso osa on kasvisruokaa.
Kierrätän, ostan päiväyskamaa, mietin pitkään ja hartaasti uuden ostamista, onhan näitä.
Olen viimeisen 3 v aikana karsinut varmaan 10% irtaimistosta ja samaa tahtia aion jatkaa. Käytän mahdollisimman paljon, esim lakanoita on maltillinen määrä ja en osta, kun kotoa löytyy hyviä.
Se, mikä on yllättänyt, kuinka paljon löytöjä teen kotoa. Olin saanut palashampoon lahjaksi. Otin heti käyttöön. Käytän sitä ja tavallista vuoronperään.
Olin saanut lahjaksi tarjoiluastiat. Nyt löysin niille käyttöä.
Ns shoppailen kotona