Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
Korjaan rikkinäisiä vaatteita ja tavaroita. Heitän roskiin vain ne mitä ei voi kierrättää tai viedä kierrätyskeskukseen.
Muovituotteiden sijasta suosin puuta tai metallia. En osta kerta-annosjugurtteja vaan kilopakkauksia jotka on tehty kartongista.
Perheelläni ei ole autoa, siihen vaikutti toki ilmaston lisäksi taloudelliset kulut.
Aloin syödä lehtipihviä entistä enemmän.
En lennä lentokoneella.
Vaihdoin asunnon perhekokoa vastaavaksi. Eli omakotitalosta pieneen kerrostaloasuntoon.
Olen köyhä.
En tuhlaa uusiin autoihin, vaan ajan vanhalla; toimivan auton vaihtaminen sähköhärpäkkeeseen ei ole ympäristöteko.
Syön lähiruokaa ja pyrin välttämään kaukomailta tuotuja kasviksia ja lihaa.
Olen lopettanut lentämisen kauan aikaa sitten.
Asun pienessä asunnossa.
Ostan monet kulutustavarani kierrätys keskuksesta. Lakanat, pöytäliinat, huonekalut, sukset, lamput, ruokailuvälineet, astiat. Kaiken joka on hygieenistä. Sohvaa tai joustinpatja sänkyä en ostaisi lutikoiden vuoksi.
Kierrätän 100% oikein.
Kävelen kaikki matkat arkena.
Tuunaan ja paikkaan vaatteeni. Parsin ohuetkin sukat.
En ostele koruja tai laukkuja. Ompelen itse pussukoita ja laukkuja vanhoista kankaista.
Vanhat lakanat revin pyyhkeiksi.
Koko suvun vanhat T-paidat leikkaan räteiksi, jos en keksi muuta ommeltavaa. Leikkaan kainaloiden kohdalta yläosan pois, valmista tuli.
Ruoka hävikkiä ei ole yhtään.
En oo ikinä ymmärtänyt ihmisten halua päästä ns. etelän lämpöön.. Eli reissaamiset minulla keskittyy lähinnä kotimaan matkailuun. Viro/Latvia/Liettua, siellä on myös kaunista.
En lähtenyt töihin 35 kilometrin päähän isompaan kaupunkiin, eli tampereelle.
Mieluummin tienaan sen 500€ bruttona vähemmän tässä pikkukaupungissa jossa työmatka on 200 metriä kuin että ajelisin joko omalla autolla reilun puoli tuntia tai julkisella tunnin suuntaansa... eli vähemmän saasteita minun osaltani siinäkin. Ja tuo aika mikä menisi matkusteluun jää omaksi vapaa-ajaksi.
En tingi elämänlaadusta.
Elämääni kuuluu mm.
Autoilu
Prätkä
Omakotitalo
Mökki
Matkustaminen
Tavaran kerääminen
Kaiken itse omistaminen
Lihan syönti usein
Näillä mennään, en tunne pätkääkään huonoa omatuntoa. Näin on eliitti aina elänyt halki vuosisatojen. Ja muut matkii eliittiä.
En ala köyhäilemään.
Olen itse oman elämäni Herra, en kenenkään Juoksupoika.
Roskaamisen saisi ihmiset lopettaa, muuten saavat minun puolestani kuluttaa rahansa siihen mihin haluavat mutta pliis.. ei roskia luontoon!!!
Minulla on oikeus elää hyvää normaalia ihmisen elämää. Se on Jumalan antama lupa. Hän ei olisi minua tänne maapallolle lähettänyt, jos tämä planeetta ei kestäisi ihmisen/minun elämää.
Ainut asia mitä meidän kuuluu täällä tavoitella on rakkaus. Rakkaus itseä ja toisia kohtaan.
Kastiketta ja pottua riittää yleensä atriakseni.
En tarvitse kalliiksi tulevia erikoisuuksia.
Asunnossa viileää talvella, joten laitan neuletta ylle.
Yhdyn "Keskiluokan kovaluuhun". En mitään. Matkustus väheni Koronan takia, mutta nyt kun rajat taas avautuu, mennään entiseen tapaan. USA:n trippi jo suunnitteilla taas. :)
-ostin uuden "pieniruokaisemman" bensa-auton, en mitään ladattavaa patteriautoa kuitenkaan 😉
-iät ja ajat olemme lajitelleet roskamme: muovit, paperit, pahvit, bio, paristot yms -toki pieni osa menee vieläkin poltettaviin sekajätteisiin 👍
-ruokahävikkiä ei synny käytännössä lainkaan, kaiken minkä ostamme niin myös syömme -meiningillä 🤗
-ulkomailla emme käy, emmekä ole edes käyneet -minkä ihmeen takia siellä pitäisi edes käydä? 😱
-ravintolassa syömässä olemme käyneet 2-3 kertaa 90-luvulla, elokuvissa käyty kerran tällä vuosituhannella (siellä kauhea musiikin pauhu, että ihan korviin ihan sattuu -ei kiitos!)
-tässäpä näin ensalkuun mitä mieleen tulee...
Syön lihaa jokapäivä, ajan8-litraisella vanhalla diisseli autolla ja polttelen saunan pesässä kivihiiltä. Kesäisin nuotilla vanhat auton renkaat.
En tilaa Kiinasta mitään ja vastustan henkeen ja vereen IT-töiden ulkoistamista Intiaan.
Olen kasvissyöjä. Maitotuotteita ja kananmunia syön vain vähän, soijaa en ollenkaan. Yritän syödä mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, en osta karkkia ym. turhaa.
Meille ei osteta muuta kertakäyttöistä kuin vessapaperia. Talo lämpenee maalämmöllä, mökillä on ilmalämpöpumppu ja talvisin se on kylmänä. Iso osa huonekaluista on perittyjä, uutta ostetaan vain harkiten ja tarpeeseen. Jätteet lajitellaan ja kierrätetään. Kompensoin kaiken kulutukseni ja lahjoitan kuukausittain WWF:n ilmastotyöhön.
Auto on pienikulutuksinen diesel, johon alan tankata Nesteen MY dieseliä heti, kun valmistaja hyväksyy sen. Auto on käytössä lähinnä mökkimatkoilla ja jos harrastusreissujen takia täytyy lähteä pidemmälle, muuten liikun pyörällä ja julkisilla. Töissä käyn vain satunnaisesti, muuten olen etätöissä.
Korjaan ja korjautan tavaroita ja pyrin ostamaan vain sellaista, minkä tiedän käyttäväni loppuun saakka. Hankalin asia minulle entisenä himoshoppaajana on vaatteiden ostelu. Ostan nykyään joko kierrätettyä tai kallista ja laadukasta (eli määrällisesti vähemmän), mutta ei ihan kaikki edelleenkään tule pelkästään tarpeeseen. Välillä on vaikea erottaa halut ja tarpeet toisistaan, varsinkin kun töihin täytyy toisinaan pukeutua edustavasti. Ostan myös viikoittain leikkokukkia, vaikka niiden kasvatus taitaa olla kaukana ekologisesta. Ja vaikka koronan takia en olekaan nyt lentänyt, en ole vielä valmis luopumaan matkustelusta kokonaan. Aika paljon on siis vielä parannettavaa…
Kuljen joukkoliikenne välineillä thai hierontaan panemaan. Tarkoitan selkääni hierotuttamaan. Auto on paha, thai hyvä.
Vastustan turhia taloyhtiöremontteja, joissa heitetään hukkaan käyttökelpoista tavaraa. Remonttireiskat kyllä myyvät mielellään palveluksiaan ja tietysti ylihintaan, mutta vanhallakin pärjää - itse asiassa usein pitempään kuin niillä, mitkä asennetaan peruskorjausten yhteydessä.
En mitään, ei kiinnosta.