Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
381/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerätään sadevettä ämpäreihin ja talvella sulatetaan lunta niihin niin että saa wc-pöntöstä hulautettua paskat viemäriputkeen.

Ne harvat vieraat jotka joskus käy meillä kylässä tuntevat kyllä käytännön.

Otimme jo kauan sitten wc:n sähkölampun pois, siellä on aina kynttilä palamassa.

Erittäin hyvä, mutta täytyy myös muistaa ettei metsille saa tehdä raiskuuta siksi että me ihmiset saisimme wc-paperia. Pudonneita lehtiä ja sammalta kannattaa kerätä riittävästi talteen talven wc-tarpeisiin.

Vierailija
382/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistanut yhteiskunnan arvomaailman, joka perustuu kulutukselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtikäs mitään.

Vierailija
384/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös vaihtanut kaikki mikromuovirakeita sisältävät kosmetiikkatuotteet mikromuovittomiin. Ihokin muuten voi paremmin :)

55

Voinko siis laskea luonnon hyväksi tehdyksi että en meikkaa.

No enkä pahemmin osta vaatteita, no uusia ainoastaan sukkia ja pikkuhousuja, muut kontista tai kirpparilta.

N40+

Vierailija
385/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pääosin energiatehokkaissa taloissa, sen valinnan olen tehnyt tietoisesti. Samaan aikaan olen kuunnellut jeesustelua toimiston naisilta kuinka en aina muista kaksipuoleista kopiointia. He kehuvat printtaavansa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa tapahtuvat thaikkulan matkalippunsakin sillä. Asuivat toki sähkölämmitteisissä palatseissa ja ajoivat paljon bensaa syövillä maastureilla, mutta ne oli taas niin turvallisia lapsille. Nykyään he toki ovat osin varmaan siirtyneet sähköautoihin, maailma pelastuu, jep jep.

Vierailija
386/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäpäästöinen auto, en osta joka vuosi uutta.

Ei koiraa tai kissaa.

Vierailija
387/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Minulla on tämä yksi elämä eikä mitään velvollisuuksia jälkipolvia kohtaan.

Vierailija
388/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUOM Puulämmitys ei sinänsä ole ekoteko, sillä puuhan haihtuu konkreettisesti savuna eli päästöinä ilmaan. Puu on kyllä itsessään uusiutuva ja siksi ekologinen, mutta ne päästöt mitkä lämmityksestä syntyvät, eivät ole. Puulämmitys ei siis ole autuaaksi tekevä luonnon kannalta.

Ne samat päästöt syntyy myös puun lahotessa.

Vierailija
389/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee lapsia. Olen vegaani.

Lapsien tekemättömyys ei ole Suomessa ekoteko, koska vihreät roudaavat lentokoneella lapsia muualta maailmasta, joten se, että sinä et synnytä lapsia on nollasummapeliä.

Juuri näin, eli on hölmöyttä ja pelkuruutta vedota ekologisuuteen jos ei hanki lapsia, tai kuvitella maailman pelastuvan jos ei itse lisäänny.

Kyllä! Kuitenkin maa on tehty asuttavaksi.

Suurin ekotekoni oli luopua vihervasemmiston kannatuksesta.

Hetken aikaa kuuntelin tuota aivopesua, ja tajusin, että täyttä puppua, millä koitetaan pönkittää virkamiesten rahantuhlailua.

Hyvä on pyrkiä kohtuullisuuteen.

Oon tavallaan ajatellut, et pysyn kohtuudessa, veneessä 20 hp, 4-tahti, autot pienikulutuksisia.

Kaikenkaikkiaan pyrin yhdistämään ajoja autolla. Eli samalla autoreissulla pyritään hoitamaan monta toiminnallisuutta.

Lisäksi olen siirtynyt lyhennettyyn työviikkoon. Vaikka on korkeakoulutus tms tutkintoja, pyrin vapaaehtoisesti pienentämään ansiotuloja. Progressiivinen verotus toimii alaspäin myös.

Ajan käytetyillä autoilla.

Mielummin vapaa-aikaa kuin suuri palkka.

Tällöin jää aikaa kytätä tarjouksia!

Vierailija
390/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta turhaa tavaraa jota en oikeasti tarvitse. Säästää ihan pirusti fyrkkaa kun ostaa esimerkiksi elektroniikan käytettynä ja silloinkin vain tarpeeseen kun edellinen hajoaa.

Vierailija
391/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt yhtään mitään. Koko ilmastonmuutosasia haisee, ihan pelkkää anekauppaa esim. nuo, että voisi "hyvittää" ilmastopäästönsä maksamalla lisää jostain tuotteesta tai palvelusta. mitä eroa tällä on muinaiseen anekauppaan verrattuna, maksamalla rahaa sai "syntinsä" anteeksi!

Koko ilmastovouhotus on pelkkä tekosyy nylkeä ihmisiltä entistäkin enemmän rahaa pois, mutta kenen taskuun, kuka hyötyy?! Minä vähän epäilen, että ilmakehä viisveisaa siitä, kerätäänkö sen nimissä rahaa vai ei...

Vierailija
392/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienitiuloinen elää ekologisesti ja esim hiilijalanjälkeen suurin pudotus tulee siitä että ei ole minkäänlaista omaa autoa vaan käyttää julkista liikennettä. Ei lentele ulkomaan lomille. Ostaa vaatteensa kirppikseltä. Kaikenlainen turha kulutus ja ostelu on jätetty pois.

Eli alat pienituloiseksi tai köyhäksi niin olet suomen ekologisimmin eläviä 😂

Vierailija
393/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mitä me suomessa tehdään tai ollaan tekemättä ei ole pienintäkään vaikutusta yhtään mihinkään. Toki roskaaminen ja jätteiden dumppaaminen luontoon on eri asia, ihan meillä suomessakin. Toisaalta yhtä aikaa vaikka Kiina koostuu noin 200 alueesta joiden kunkin vaikutusvalta on suurin piirtein sama kuin suomella kokonaisuudessaan. Jos noihin alueihin suomalainen voisi vaikuttaa niin sillä olisi massiivinen vaikutus. Sen tiedämme, että märisijät niin kuin ohisalo tai marin ovat yhtä tyhjän kanssa missään laajemmassa yhteydessä, sen sijaan jos voimme viedä teknisiä innovaatiota niin se on aivan eri asia.

Vierailija
394/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äänestänyt puoluetta, joka on aina ollut ydinvoiman rakentamisen kannalla, enkä vihreitä, jotka ydinvoimavastaisuudellaan ovat aiheuttaneet ilmastonmuutoksen.

Vierailija
395/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapautan vähemmän suolikaasuja kuin Joe Biden.

Vierailija
396/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

egoboost kirjoitti:

Ostin ecoboost moottorilla olevan auton

Vaihdoin bensa V8 jenkin Audi A4 3 litraseen neliveto dieseliin. En tiedä auttaaks toi mitään kun en tiedä paljoko jenkin ostanu sillä ajelee.

Vierailija
397/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-syön yli 90% vegaanisesti, pyrin suosimaan kauden mukaisia kasviksia, välttämään riisiä ja turhaa hävikkiä (lapsen ansiosta sitä silti tulee)

-kuljen sähköpyörällä työ- ja päiväkotimatkat, yleensä reilu 100km viikossa ympäri vuoden, jonkin verran joukkoliikennettä

-matkustan harvoin ulkomaille, edellinen lentomatka oli 2017

-autolla on hyvin vähän käyttöä arjessa

-hankin korkeintaan kaksi lasta (ellei sitten tule yllätyksenä tuplat)

-asun kohtuullisessa neliömäärässä

-ekosähkö käytössä

-viileä huonelämpötila lämmityskaudella, viilennystä kesällä maltillisesti

-pyrin käyttämään loppuun tavarat ja vaatteet yms, korjaamaan tai korjauttamaan niitä, hidastamaan kulutussyklejä omalta osaltani

-en harrasta sisustusta, teknologiaa, shoppailua, muotia, välineurheilua (mitä nyt ympörivuotinen pyöräily vaatii kunnolliset ulkoiluvaatteet ja hyvän pyörän)

-harrastan pääasiassa kotona ja ulkona asioita, jotka ei vaadi hulppeita tiloja tai aiheuta suuria päästöjä

-työni ei lisää kulutusta, voi parhaimmillaan lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä siihen mitä heillä jo on

-kyllä mä myös lajittelen kaikki roskani, mutta se nyt on aika pieni asia

Vierailija
398/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tehnyt mitään muutoksia, mutta noudattanut seuraavia raameja pysyvästi:

- ei koskaan päivittäistä yksityisautoilua (juu, ei onnistuisi kaikissa duuneissa)

- maks 30 neliömetriä asuinpinta-alaa per hlö

- ei lomalentoja

- lapsiluku pieni, ja jälkikasvu hankittu myöhään (toteutui yhtenä lapsena, jonka synnyttäessäni olin 37 v)

Ymmärrän ihan hyvin, että nämä ovat vain mun valintoja eivätkä sopisi monille muille. En oo niitä koskaan muilta edes implisiittisesti vaatinut, enkä keskustele aiheesta irl.

Vierailija
399/438 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Pelkän ekologisuuden takia en varmaan mitään kovin merkittävää. En nyt yritä mitenkään epäekologisestikaan elää, en esimerkiksi roskaa enkä mielelläni osta kiina-krääsää. 

Mutta erityisesti rahan säästämiseksi vaihdettiin maalämpöön muutama vuosi sitten, autoissa kulutus pitää olla pieni, hybridin tai sähköauton ostan sitten, kun sillä säästää rahaa. Kauppakäynnit yritän keskittää niin ettei ihan päivittäin tarvi käydä siellä, jne. Pahimpia syntejäni lienevät sähkösaunominen, syöminen ja ulkomaan lennot.

Varmaan hiilijalanjälkeni on keskimääräistä suurempi. Toisaalta erityisesti autoilun CO2-maksuilla (vuosivero + pa verot) kustannetaan tai voitaisiin kustantaan monta ekologista hanketta. Nettisivun https://www.openco2.net/fi/co2-muunnin mukaan yhdellä eurolla voidaan kompensoida 16,6 kg päästöjä. Kun bensalitra aiheuttaa 2,1 kg päästöjä ja kun bensassa on normaalin alvin lisäksi valmisteveroa 75,96 snt/l + alv = 94,2 snt/l, voidaan tuolla erillisverolla kompensoida 15,6 kilon CO2-päästöt! Näin ollen, mikäli Suomi käyttäisi bensan valmisteveron päästökompensaatioon vaikkapa 75 prosenttisesti (liikenteestä kerätään 8 miljardia, mistä 2 miljardia palautetaan teiden ylläpitoon), tulisi bensalitran ostosta ja käytöstä  9 kilon hiilidioksidipoisto!

Eli bensanpoltto tieliikenteessä on ekologinen ympäristöteko, jos niin vain päätetään. Nyt tuo bensaveroraha menee pitkälti päästöjen aiheuttamisen tukemiseen erilaisten kulujen ja tukien muodossa.

Vierailija
400/438 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lisääntynyt. Sen takia voin mielestäni elää niinkus lystään. Kun kuolen mun hiilijalanjälki on sen jälkeen tasan nolla, toisin kuin perheellisten.