Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
341/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOM Puulämmitys ei sinänsä ole ekoteko, sillä puuhan haihtuu konkreettisesti savuna eli päästöinä ilmaan. Puu on kyllä itsessään uusiutuva ja siksi ekologinen, mutta ne päästöt mitkä lämmityksestä syntyvät, eivät ole. Puulämmitys ei siis ole autuaaksi tekevä luonnon kannalta.

Vierailija
342/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään. Jaa, no lehdet vien paperinkeräykseen, jos se lasketaan.

En matkustelekaan, muttei johdu ympäristösyistä vaan matkaseuran puutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina elänyt köyhähköä niukkaa elämää. Lämpimistä suihkuista en luovu. Suomessa eläminen on ollut tavalliselle kansalaiselle melkein aina karua, vai pitäisi ajassa palata takaisin sodanjälkeiseen elämään heh..

Vierailija
344/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vaatteet kylmällä vedellä ja mahdollisimman harvoin, käyn (kylmässä) suihkussa kerran viikossa, en matkustele, en omista autoa, en tee lapsia, en omista lemmikkejä, en käytä mitään kosmetiikkaa, syön mahdollisimman vähän,huoneenlämpöä pidän 18 asteisena,vaatteet käytän todella loppuun asti.

Vierailija
345/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen jätteet. Meillä on taloyhtiössä todella hyvä lajittelusysteemi.

Olen vaihtanut kaikki puhditusaineet ekologisiin, samoin pytin aina etsimään ekologisia voiteita ja muita ihonhototuotteita sekä shampoota.

Ylipäätään teen valinnat mahdollisimman ekologisesti.

Rakastan luontoa enkä halua osallistua sen tuhoamiseen. Se tuhoutuuko ihminen on minulle yhdentekevää.

Vierailija
346/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Lopetin lihan ja kalan syönnin vuosia sitten. Maitotuotteista en ole täysin pystynyt luopumaan

-Ajan hybridillä

-Lajittelen enemmän

-Enemmän koti- tai pohjoismaiden matkailua, vähemmän lentämistä

-En osta turhuuksia ja vaatteita ostelen noin 15% entisestä. Laatuun en kuitenkaan ole sen enempää kiinnittänyt huomiota

-Vältän muovihärpäkkeiden ostamista esim. sisustuksessa

Matkustamisessa suurin ongelma on se, että täältä ei pääse millään muulla järkevässä ajassa lämpimään kuin lentäen. Itseäni ei tippaakaan kiinnosta kylmässä tutinamatkailu koti- eikä pohjoismaissa. 

Vierailija
347/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä aika vanha aihe. Siis meinaan, että 90-luvulta asti olen jo kierrättänyt kaiken, minkä voi. Oman pihan ensimmäinen hankinta oli komposti. Lentänyt olen viimeksi 2013, harkiten ennen sitäkin. Ja jatkossa vain pitkiä matkoja pidemmiksi ajoiksi. Perheessä on vain yksi auto, julkisilla ei pärjää täällä. Todellakaan autoja kuten muutakaan materiaa ei vaihdella vain siksi, että huvittaa. Oma vaatetyyli löytyi 15v. sitten, sen jälkeen en ole enää ”kyllästynyt ja laittanut kiertoon” mitään. Katson aina käytettyjä ensin, kun tarvitsen vaatteita, samoin lasten kohdalla. Heille nyt tulee uuttakin hankittua. Kasvispainotteisesti syödään koko perhe, minä olen ollut kasvissyöjä 90-luvulta, nyt fleksailen vähän sen mukaan, miten muullekin perheelle teen ruokaa, erillisiä ruokia ei tehdä turhaan. Autolla liikutaan pakolliset matkat. Kuluttajana yritän suosia suomalaisia tuotteita ja välttää pitkien matkojen päästä tulevia, jos mahdollista.

Viimeiset 10 vuotta olen painottanut puutarhanhoidossa elologisempaan ja luonnonmukaisempaan linjaan, viimeiset 5 vuotta ennen kaikkea pölyttäjien etu huomioiden. Nurmikkoa olen vähentänyt vuodesta toiseen, kasvatan myös lisää puita ja yritän lisätä niittymäisiä kohtia koko ajan. Tämä niittysysteemi ja siihen liittyen myös oman pihan ulkopuolelle ulottuva kukkivien kasvien siementen kylväminen on oikeastaan semmoinen viimeisin oma juttu ympäristön puolesta.

Toisaalta olen tehnyt lapsia ja tiedostin kyllä tehdessäni länsimaisen lapsen kuormituksen kierrätysvaatteista huolimatta. En edes jaksa kokea siitä syyllisyyttä. Lapset ei kyllä ole vielä matkustaneet Ruotsia pidemmälle eivätkä hetkeen matkusta.

Vierailija
348/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen polttanut puuta leivinuunissa, jotta maailma pelastuu ja syönyt punaista lihaa !!

Vierailija
349/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee lapsia. Olen vegaani.

Lapsien tekemättömyys ei ole Suomessa ekoteko, koska vihreät roudaavat lentokoneella lapsia muualta maailmasta, joten se, että sinä et synnytä lapsia on nollasummapeliä.

Juuri näin, eli on hölmöyttä ja pelkuruutta vedota ekologisuuteen jos ei hanki lapsia, tai kuvitella maailman pelastuvan jos ei itse lisäänny.

Vierailija
350/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen tarvitse käydä joka kuukausi suihkussa.

Vierailija
351/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Suurin ekoteko ikinä on olla ostamatta KIINASSA tehtyä tavaraa. Ihan mitä vaan. Nythän ne aikoo tehdä 200 uutta hiilivoimalaa. Karseeta.  Ihan pöyristyttävää.

Vierailija
352/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On etuoikeutettua leveillä sillä, miten elää minimalistisesti ja vegaanisti ja kulkee julkisilla. Siitä viestitään viimeisen päälle älyteknologialla johon käytetään raskasmetalleja, muovia, rahtilaivoja ym. Ja se minimalismi on designia. Jonkun vegaanilatte ei ratkaise mitään ongelmia.

Vierailija
353/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ihmisellä on kotonaan mm. mikroaaltouuni, pölynimuri ja TV.

Mihin tää maailma on oikein menossa?

Vierailija
354/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Tehkööt muutoksia he joilla siihen riittää aikaa ja energiaa.

Vierailija
355/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miehen kanssa päättänyt, että lapsia hankitaan vain yksi. Näin voimme puolittaa tulevaisuuden päästöt. Lisäksi emme hanki lemmikkejä. Myös joustava kasvissyönti ja kierrätys ovat osa elämäämme. Teen vapaaehtoistyötä ympäristöjärjestössä ja kun ylimääräistä rahaa on, lahjoitan sitä ympäristöjärjestöille. Lahjoitan myös kehitysmaiden naisten aseman vahvistamiseen ja koulutuksen lisäämiseen tähtääviin hankkeisiin. Globaalisti naisten koulutustason nousu vähentää lapsilukua, joten tämä kannattaa.

Mitä jos teille syntyy kaksoset?

Vierailija
356/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä rahaa kuin pakollisiin menoihin ja niissäkin pihistelen. Tarkoitus on säästää rahaa kulutustottumuksia kaventamalla radikaalisti, mutta siinäpä se säästyy ympäristö samalla, vaikka se onkin välillistä/sivutuote.

Vierailija
357/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tasan mitään. siinä ei maailma pelastu vaikka lakkasin olemasta. miksi siis kurjistaisin tätä ainoaa elämää

Vierailija
358/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen vaatteet kylmällä vedellä ja mahdollisimman harvoin, käyn (kylmässä) suihkussa kerran viikossa, en matkustele, en omista autoa, en tee lapsia, en omista lemmikkejä, en käytä mitään kosmetiikkaa, syön mahdollisimman vähän,huoneenlämpöä pidän 18 asteisena,vaatteet käytän todella loppuun asti.

Tämän heitin ihan vitsillä. En todellakaan elä näin kurjasti itseäni kiusaten. Olisi todella typerää elää kituuttaen kurjuudessa, koska se ei auttaisi yhtään mitään. Ainoastaan ko ihminen olisi turhaan jättänyt elämättä elämänsä.

Vierailija
359/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUOM Puulämmitys ei sinänsä ole ekoteko, sillä puuhan haihtuu konkreettisesti savuna eli päästöinä ilmaan. Puu on kyllä itsessään uusiutuva ja siksi ekologinen, mutta ne päästöt mitkä lämmityksestä syntyvät, eivät ole. Puulämmitys ei siis ole autuaaksi tekevä luonnon kannalta.

Luonto on tarkkoittanut asian niin että puu muuttuu savuksi joko luonto hoitaa sen itse metsäpalojen muodossa tai ihminen polttaa

Vierailija
360/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerätään sadevettä ämpäreihin ja talvella sulatetaan lunta niihin niin että saa wc-pöntöstä hulautettua paskat viemäriputkeen.

Ne harvat vieraat jotka joskus käy meillä kylässä tuntevat kyllä käytännön.

Otimme jo kauan sitten wc:n sähkölampun pois, siellä on aina kynttilä palamassa.