Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
301/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaikki ne korotetut maksut joidenka takia jouduin laskemaan elintasoa niin se saa luvan riittää.

Vierailija
302/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähentänyt kulutusta lähinnä, vaatteita ei tarvitse uusia edes joka vuosi. Lisännyt kasvisruokaa, kesällä kasvatan kurkut, tomaatit, kurpitsat ja sipulit itse, marjat tietenkin kerään itse. Auto on uusi ja hybridi, seuraava sitten sähkö vaikka ajetaan nykyään todella vähän. Työt etänä ja matkustelu nollissa vaikka nää kyllä tuli koronan kylkiäisinä. Vaatteissa en käytä muovia vaan kierrätettäviä kuituja. Suunnitelmiin kuuluu kasvimaan laajennus ja aurinkopaneelit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ei olla hankittu lapsia

-Kaupassa käytetään kestokasseja

Koen, että näillä kahdella asialla jo säästän luontoa ihan riittävästi

Vierailija
304/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- olen mahdollisimman paljon etätöissä, enkä siis käytä autoa työmatkaliikenteeseen

- viileämpi sisälämpötila

- pestään täysiä koneellisia

- matkustetaan vähemmän

- tavaroiden ostamisen vähentäminen, ei halpaa kiinakrääsää, ei pikamuotia, ei miutenkaan mitään turhaa ja ylimääräistä. Kaydään enemmän kirpputoreilla ja pyritään hankkimaan sieltä mitä tarvitaan

- vähemmän lihaa, enemmän kasvisruokaa

- ei lemmikkejä

- kierrätämme hyötyjätteet

- oma komposti ja kasvimaa

- suosimme kotimaista kaikessa mahdollisessa

- emme uusi elektroniikkaa jatkuvasti

Ollaan kaukana täydellisestä, mutta pyritään välttämään kaikkea turhaa elostelua ja shoppailua.

Alkaa olla ahdistavaa. 

Huom. Tämä on elämäntapa mistä pidämme, emme siis tee tätä ainoastaan ekologisista syistä, se tulee ikään kuin sivutuotteena. Energian tuhlaaminen, roskaaminen, shoppailu, jatkuva matkustelu, lemmikkien omistaminen ym. eivät meitä kiinnosta muutenkaan. Olemme kuitenkin viime aikoina hieman petranneet näissä asioissa, kulutamme, ostamme ja matkustamme vielä vähemmän ja kierrätämme enemmän, koska se tuntuu meistä hyvältä. Mistään emme ole luopuneet vastentahtoisesti.

Vierailija
305/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- olen mahdollisimman paljon etätöissä, enkä siis käytä autoa työmatkaliikenteeseen

- viileämpi sisälämpötila

- pestään täysiä koneellisia

- matkustetaan vähemmän

- tavaroiden ostamisen vähentäminen, ei halpaa kiinakrääsää, ei pikamuotia, ei miutenkaan mitään turhaa ja ylimääräistä. Kaydään enemmän kirpputoreilla ja pyritään hankkimaan sieltä mitä tarvitaan

- vähemmän lihaa, enemmän kasvisruokaa

- ei lemmikkejä

- kierrätämme hyötyjätteet

- oma komposti ja kasvimaa

- suosimme kotimaista kaikessa mahdollisessa

- emme uusi elektroniikkaa jatkuvasti

Ollaan kaukana täydellisestä, mutta pyritään välttämään kaikkea turhaa elostelua ja shoppailua.

Alkaa olla ahdistavaa. 

Huom. Tämä on elämäntapa mistä pidämme, emme siis tee tätä ainoastaan ekologisista syistä, se tulee ikään kuin sivutuotteena. Energian tuhlaaminen, roskaaminen, shoppailu, jatkuva matkustelu, lemmikkien omistaminen ym. eivät meitä kiinnosta muutenkaan. Olemme kuitenkin viime aikoina hieman petranneet näissä asioissa, kulutamme, ostamme ja matkustamme vielä vähemmän ja kierrätämme enemmän, koska se tuntuu meistä hyvältä. Mistään emme ole luopuneet vastentahtoisesti.

Ei kuulosta uskottavalta.

Vierailija
306/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut lentämisen. Se on suuri asia, jota en millään saisi millään muulla kompensoitua. Kierrätän kaiken mahdollisen ja pyrin syömään kasvisruokaa ja lähellä tuotettua. Pyrin siihen, ettei tule turhia ostoksia. Meillä on myös sähköauto, joskaan se ei ole varsinaisesti minun omani. 

Vierailija
307/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja enää autolla muualle, kuin töihin. En siksi, että olisi ekologisempaa, vaan siksi, ettei ole varaa. Kohta ei ole varaa ajaa edes töihin :D. Aika haastavaa näin maalla. Lähempää ei töitä löydy eikä lähempää työpaikkaa löydy asuntoa, kun kaikki lähellä olevat asunnot omistusasuntoja. No, hommasin mä kanoja, jotta jotenkin omavaraistalous toimii. Naapurista saan ilmaiseksi rehuja ja syövät mun ruokajätteet, joten ei niitä tarvii kompostoida tai heittää sekajätteisiin.

Vierailija
308/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologinen elämä on polttaa puita sen sijaan että käyttäisi sähköä. Syödä paikallisesti pyydettyä lihaa muualta tuodun kasvismössön sijaan. Ajaa dieselautolla.

Vierailija
309/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ei olla hankittu lapsia

oletko tosissasi?

Ihmisen sukupuutto siis ratkaisu ok. Tuo auttaa vain siihen että suomalaisuus katoaa 100v kuluttua. Muut vähemmän älykkäät tuholaiset lisääntyvät.

Teen etätyötä, kasvatan omat ruoat, aurinkoenergialla pärjätään ja piengeneraattorilla. En osta enkä kuluta mitään, käynyt viimeksi kaupassa 3v sitten. Käytössä on 30v sitten aloitettu ruokavarasto, jota täytetään joidenkin osalta tilaamalla isompi satsi kerralla. Roskia ei synny juurikaan.

N50

Vierailija
310/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei olla hankittu lapsia

oletko tosissasi?

Ihmisen sukupuutto siis ratkaisu ok. Tuo auttaa vain siihen että suomalaisuus katoaa 100v kuluttua. Muut vähemmän älykkäät tuholaiset lisääntyvät.

Teen etätyötä, kasvatan omat ruoat, aurinkoenergialla pärjätään ja piengeneraattorilla. En osta enkä kuluta mitään, käynyt viimeksi kaupassa 3v sitten. Käytössä on 30v sitten aloitettu ruokavarasto, jota täytetään joidenkin osalta tilaamalla isompi satsi kerralla ja säilömällä ruokaa. Roskia ei synny juurikaan.

N50

tähän lisäisin vielä että jääkausi ei kysy ihmisen lupaa. Ilmastonmuutos on maapallon normisykli. Ilmastonmuutokseen ihminen ei pysty vaikuttamaan mutta saastuttamiseen kyllä.

N50

Vierailija
311/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihaa enää kuin jouluna ja juhannuksena suunnilleen. Nollapäästöinen auto (sähkö). Aurinkopaneelit tuli tänä kesänä. Maalämpö ollut jo 7 vuotta. Mökillä vaihdettu ilmalämpöpumppuun sähköpattereista.

Peruselämisen päästöt taitaa olla oikeasti jo aika pienet. Tehdään enemmän kun keksitään taas mitä. Nämä on olleet aika helppoja muutoksia lopulta.

Vierailija
312/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin pois helsingistä kun siellä lämmitetään talot ja käyttövesi kivihiilella

Vierailija
313/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoteko on vaatia sitroilta & co selkeitä ekoelämänohjeita.

Näistä keinoista on epäselvyyttä.

Esim bensa-auto voi olla vähän ajaen ekologisin auto.

Suuri merkitys on sillä mihin ihmiset sijoittavat kymmeniä miljardeja säästyneitä

varojaan.

Kuitenkin muistakaa käyttää sitä tavallista muoviostoskassia , se on ekoin.

Motivan sivuilla lisää.

Itse löydän hylättyjä kasseja ihan riittävästi.

Vierailija
314/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala hurskasteluketju. Kertokaapas minulle, miten on mahdollista, että suomalaisissa ruokakaupoissa eniten myyty hedelmä on banaani, vaikka niin moni on vähentänyt tuontihedelmien syöntiä. Jopa kokonaan lopettanut. Missä niitä kotimaisia banaaneja kasvatetaan? Entä sitrushedelmiä? Jouluun perinteisesti kuuluvat mandariinit ja klementiinit - jätättekö ostamatta? Pähkinät?

Ei me kaikki tähän ketjuun vastanneet ole puhuneet hedelmistä mitään. Eiköhän ne jotka sanovat vähentäneensä niitä, ole niin tehneetkin. Mikä sun ongelma on?

Vierailija
315/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luopunut autosta eläkkeelle jäätyäni . Helsingissä on toimiva julkinen liikenne. Nykyisin jopa jouluaattona.

Taksi silloin kun on enemmän tai suurempia kantamuksia. Ei tule kalliiksi.

Helsingissä asuminen on luonnonvarojen tuhlausta jo sinänsä. Kivihiilivoimalat ja läpi yön rullaavat metrot, ratikat ja bussit. Lämmitettävät kadut ja valtavat energiasyöpöt julkiset tilat. Pahin ylenlyönti: lumensulattaja dieselpolttoaineella, pehemmat hiukkaspäästöt kuin keskisuuren kaupungin autoista.

Ei Helsingissä rullaa läpi yön metro, ei ratikat eikä bussit. Maalaisilla tosi vähän oikeata tietoa, mielikuvia kyllä.

Vierailija
316/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn joka viikonloppu mökillä saunassa 150 km päässä. Ajomatkan aikana olen laskenut auton sisäilman lämpöä 2 asteella 20 asteeseen talvella ja nostanut lämpötilaa 2 asteella kesällä 24 asteeseen. Lisäksi olen lopettanut punaviinin, jonka hiilijalanjälki on suurempi kuin esim. maidon, käytön.

Eipä punaviini itsessään mitenkään erityisen saastuttava ole, eihän se ole sinällään muuta kuin mehua joka on käytetty alkoholiksi. Ilmastopäästöt siis kutakuinkin samaa luokkaa kuin minkä tahansa marjamehun. Päästöjen suuruus taitaa tulla kaikesta oheisesta, kuten paketoinnista, säilömisestä, kuljetuksista jne. Jostain muistaakseni luin että laatikkoviinin päästöt noin 80% matalemmat mitä pullon. Eli osta 0,75l sijasta 3l niin olet ympäristötietoinen ;)

Et laske ollenkaan sen viljelyyn käytettyä maa-alaa, vettä, lannoitteita, energiaa, dieselkoneita? Viininjuoja bongattu.

Vierailija
317/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa, ei lapsia.

Vierailija
318/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekurilla ja mausteita käyttäen kykenen

elämään hyvin perunoita, kaalia ja soijaa syömällä. Herkkua ovat esimerkiksi hintavat silakat, pavut, pähkinät, puolukat.

Kaura ja rypsiöljy ovat aamiaisen parhaat ainekset.

Vierailija
319/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oikeasti jo ärsyttää tämä ilmastovouhotus synninpäästölistoineen.

Olen itse aatteiltani luontovihreä (en poliittisesti vihreä) ja aina arvostanut ekologista elämäntyyliä. Olen kuitenkin kyllästynyt ja pettynytkin siihen tekopyhyyteen ja yksittäisille ihmisille esitettyihin vaatimuksiin.

Samat tyypit jotka paheksuvat julkisuudessa lentomatkailua, lentävät itse yksityiskoneilla ja ovat jopa huolissaan siitä että koronapandemia on liikaa vähentänyt matkailua.

Kyllä nyt on niin saatanantärkeää että kaikki matkailevat mahdollisimman kauas. Mutta ei lentämällä. Lentomatkailua pitää kuitenkin muistaa tukea. Ajatuksena on vissiin, että ihmiset ostaa lentolippuja ja kävelee sinne matkakohteeseen.

Toinen paskantärkeä vedätys on sähköautot.

Ihmiset selittää tyytyväisenä, että etätyö on vähentänyt autoilua aivan valtavan paljon. Ja bensa-asemat ihmettelevät polttoaineen myynnin vähenemistä. Mutta päättäjät, ne ilmastohuolestujat jotka vaativat sähköautoja kaikille, selittävät että ei sillä etätyöllä ole mitään merkittävää vaikutusta ollut ilmastoon. No miksi meidän sitten pitää niitä sähköautoja ostaa jos polttomoottoriautoilun vähentämisellä ei ole mitään merkitystä.

Ttu mulla pää hajoaa tähän sekoiluun🤯 Kirkkain silmin julistetaan yhtenä päivänä yhtä ja toisena jotain aivan muuta. Eikä millään tällä ole mitään tekemistä luonnon eikä ilmaston kanssa. Kyse on vain ja ainoastaan rahasta ja siitä kenen taskuun saadaan kulutus ohjattua.

Just näin! Ja huudetaan kuin hyeenat, jos yksittäinen ihminen syö makaronilaatikossaan jauhelihaa, ja se pitäisi korvata tuontisoijalla, joka viljellään entisessä sademetsässä ja rahdataan toiselta puolen planeettaa. Lähijoulukinkku ja lanttulaatikko olisi paljon ekologisempaa, mutta maaseutu tapetaan kieltämällä kaikki autoilu siellä. Kulkekaa junalla, paitsi että valtio ei rakenna raiteita ja junalla on kalliimpi matkustaa naapurikaupunkiin, kuin lentokoneella Lontooseen. Pitäisi varmaan hommata työpaikka Lontoosta ja tehdä töitä etänä.

Vierailija
320/438 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä lähinnä vain pakolliset hankinnat ja välttelemällä erityisesti arkena kaikkea ylimääräistä menoa ja pidemmälle liikkumista. Eli mökkihöperöitymällä verkkareista kulkemaan ja vain omaa perhettä ja harvakseltaan lähellä asuvia nähden en kuluta ylimääräistä. Tosin kerran tai kaksi vuodessa repäisen lomilla lähinnä pidemmälle menemällä lähinnä automatkustamalla.

Lisäksi olen vähentänyt työmatka-ajoa, jonka osalta korona antoi mahdollisuuden etätöihin. Nyt kun saa paremmin valita paljonko on etänä ja paljonko työpaikalla, niin olen ollut etänä niin paljon kuin mahdollista.

Tulevaisuuden vihreä tekoni tulee olemaan että vanhan koirani kuoltua en enää hanki uutta, vaan aina koirallisena eläneenä aloitan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin koirattomana elämisen. Lapset on jo tehty aiemmin, enkä tuohon lukumäärään voi enää vaikuttaa. Onneksi silloin ei vielä puhuttu lapsettomuudesta ekotekona ja ei tarvinnut tuntea huonoa omaatuntoa siitä että halusi lapsia.