Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
261/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään enkä tee. Ei ole jälkeläisiä niin ei kiinnosta tippaakaan.

Vierailija
262/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätyössä. Aikaisemmin ajoin työmatkat joka päivä 150km suunta autolla. Päivittäinen vaikutus on aika suuri kun tuo ajaminen on jäänyt pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että kaikki asiakastapaamiset ovat nykyään Teamsillä. En suostu tapaamaan ketään kasvotusten. Muuten molemmat tai useampi ihminen ajaisivat autoilla johonkin tapaamaan ja saastuttaisivat turhaan kun saman asian voi tehdä Teamsin kautta.

Vierailija
264/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähän lihaa, lajittelen roskat ja ostan käytettyjä vaatteita.

Vierailija
265/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lentänyt 4 vuoteen eikä ole suunnitteillakaan lentää jatkossa.

Nyt kun tarkemmin ajattelen niin en ole käynyt millään kulkuvälineellä ulkomailla neljään vuoteen

Vierailija
266/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapas ankealta näiden ilmastofanaatikkojen elämä! En tahtoisi elää noin.

Sanopa muuta. "Jätän lapset hankkimatta".. taitaa olla siihenkin ihan muut syyt kuin ilmasto..

Vierailija
267/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt mitään, enkä aio tehdä. Koko ilmastovillitys on mennyt liian pitkälle. Kasviruoan tuotanto ei ole ympäristöystävällistä, kasvisruokaa syövät piereskelevät jatkuvasti joka on ympäristöhaitta monellakin tavalla. Merien saastumista ja muovinroskan sinne joutumista pitäisi kovalla kädellä suitsia, mutta syönkö lihaa vai kasviksia yms. vihreiden syöttämää paskaa en usko. Aion päinvastoin syödä enemmänkin lihaa kuin ennen, ajella autollani huvikseen jne. 

Vierailija
268/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lihat ja munat paikallisilta maatiloilta, ja painotan ruokavalioni muutenkin paikalliseksi. Perunoita ja jauhoja saa kotipitäjästä, mitään soijaa tms. en käytä. Ajan vanhalla autolla, enkä tue autoteollisuuden päästöjä. Lämmitän puulla aina kun olen kotona ja sähkölämmitys on vain varalla. Minulla ei ole edes lämminvesivaraajaa, vaan pesuvesi lämpenee padassa (puilla). Siinä noin aluksi.

Vierailija
269/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputimme asunnon sisälämpötilan 4 asteella. Nyt sisällä on tarjettava 18 asteessa. Jos tulee kylmä, niin sitten villasukkaa jalkaan ja pitkähihaista päälle. Meillä on siis sähkölämmitys.

Aloimme syödä kerran viikossa kasvisruokaa. Pyrimme mahdollisimman paljon käyttämään satokauden tuotteita. Kaikki ns. turha autoilu on jätetty myös pois. Kiloja on lähtenyt, kun kuljen paljon enemmän kävellen ja fillarilla kuin ennen. 

Emme osta enää kenellekään Aasiassa tuotettua halpis kamaa. Sitä turhaa krääsää on jo muutenkin ihan liikaa. 

Miehen kanssa sovimme, että hankimme enää sen yhtiön osakkeita, jotka ottavat päästövähennykset tosissaan ja tekevät myös käytännön toimia asian hyväksi. Niitä on pörssissä onneksi tarjolla, mutta vielä saisi olla enemmänkin.

Vierailija
270/438 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun puutalossa, piha on vettä läpäisevää

Tämän lisäksi työni tähtää joka päivä ilmastonmuutoksen hillintään. Teemme päivittäin toimia jotka tähtäävät vuoteen 2035.

Tarkoitatko vettä läpäisevällä sitä, että sade vesi valuu maaperään, eikä likaviemäreihin, kuten esim. Asfaltti pihalla valuu? Tätä en ole osannut ajatellakaan tältä kannalta, että on hyvä juttu.

Voitko kertoa, millaisia toimia teette vuoteen 2035 tähdäten.

Vierailija
271/438 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön enemmän lihaa. Vähemmän ulkomaista elintarviketta tulee ostettua. Banaanin sijasta syön itsepoimittuja marjoja ja kotimaista omenaa. Sieniä syön myös.

Vierailija
272/438 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio vaihtaa nykyistä polttomoottoriautoani sähköautoon. Eli käytän sen loppuun, jolloin maksimoin sen hyödyn verrattuna siihen käytettyihin valmistus- ja materiaalikustannusten aiheuttamiin ympäristö - ja päästörasituksiin.

Vierailija
273/438 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Tehkööt ensin Usassa,Kiinassa ja Intiassa.

Vierailija
274/438 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kierrätän jätteet, sekajätteeseen kyllä edelleen välillä menee paperit ja esim. hedelmien punnitustarrat, mutta muutoin kierrätän kaiken

-Vältän imulsiivisia ostoksia ja pyrin käyttämään vaatteet "loppuun". Ostan vaatteita joskus myös uusina, mutta koitan ensin jos kirppikseltä löytyisi, jos on jokin minkä tarvitsen

-Elektroniikkaa vain tarpeeseen, ja käytän puhelimet/läppärit kans mahdollisimman loppuun, en osta uutta vain koska on tullut uusi malli tms

-Lyhyet 5-10min suihkut

-Harkitsen, mitä kosmetiikkaa tarvitsen. Tässä suhteessa minun on helppo olla ekologinen, sillä en esim. koe tarvetta käsitellä hiuksiani, en värjätä niitä. Omistan vain parit perus meikkijutut, joita käytän juhlissa/tai jos muuten joskus huvittaa meikata

-Vältän ruoan roskiin menemistä, mutta tässä mun täytyy skarpata! Aina ehti joku mennä vanhaksi kun en muista käyttää tms. Tää on mun pahin ekologinen synti

-En omista autoa, kuljen pyörällä, kävellen ja julkisilla

Ylipäänsä yritän elää niin, että teen tietoisia päätöksiä. Saan siitä tyydytystä. En nyt listannut tuohon esim. sitä, etten lennä lentokoneella, koska helppohan mun on olla niin tekemättä, kun pelkään lentämistä, eikä ole rahaa matkustella :-D

Vierailija
275/438 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösiä kirjoitti:

-Kierrätän jätteet, sekajätteeseen kyllä edelleen välillä menee paperit ja esim. hedelmien punnitustarrat, mutta muutoin kierrätän kaiken

-Vältän imulsiivisia ostoksia ja pyrin käyttämään vaatteet "loppuun". Ostan vaatteita joskus myös uusina, mutta koitan ensin jos kirppikseltä löytyisi, jos on jokin minkä tarvitsen

-Elektroniikkaa vain tarpeeseen, ja käytän puhelimet/läppärit kans mahdollisimman loppuun, en osta uutta vain koska on tullut uusi malli tms

-Lyhyet 5-10min suihkut

-Harkitsen, mitä kosmetiikkaa tarvitsen. Tässä suhteessa minun on helppo olla ekologinen, sillä en esim. koe tarvetta käsitellä hiuksiani, en värjätä niitä. Omistan vain parit perus meikkijutut, joita käytän juhlissa/tai jos muuten joskus huvittaa meikata

-Vältän ruoan roskiin menemistä, mutta tässä mun täytyy skarpata! Aina ehti joku mennä vanhaksi kun en muista käyttää tms. Tää on mun pahin ekologinen synti

-En omista autoa, kuljen pyörällä, kävellen ja julkisilla

Ylipäänsä yritän elää niin, että teen tietoisia päätöksiä. Saan siitä tyydytystä. En nyt listannut tuohon esim. sitä, etten lennä lentokoneella, koska helppohan mun on olla niin tekemättä, kun pelkään lentämistä, eikä ole rahaa matkustella :-D

Unohtu se, että syön suurimmaksi osaksi kasvisruokaa. Vierailla ja juhlissa syön mitä tarjolla, ellei kysytä erikseen.

Vierailija
276/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään muutoksia, elän jo valmiiksi todella ekologisesti. Ainoa "syntini" minkä keksin on lihansyönti ja siitä en aio luopua. Ellei sitten jonain päivänä lihankorvikkeet vastaa oikeasti maultaan, koostumukseltaan ja hinnaltaan lihaa.

Vierailija
277/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ajanut pyörällä ympäri vuoden työmatkat jo 20 vuotta, olen autoton, vaikka olisi rahaa ostaa auto, asun kerrostalossa sopivan kokoisessa asunnossa, erittelen roskat ja kierrätän tavaroita…mulla on lapsi ja lemmikki, ne syö lihaa, itse olen vähentänyt…

Vierailija
278/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitan autoni pois, se tarkoittaa etten pääse enää kuin kävellen 1km päähän, tai pyörällä 2 km päähän (koska takaisintuleminen vie samat kilometrit tietenkin, niin siinä on kertakulkemisen maksimit sitten jo). TIETENKÄÄN ei ole varaa mihinkään muuhun kuin halvimpään mahdolliseen autoon hankintakustannuksiltaan, onneksi jos vikaa tulee niin tuttu korjaa osien hinnalla. Autolla ei tietenkään tule ajettua kuin ne ns. pakolliset, eli ei huviajelua.

Meitä on aika paljon jotka eivät pääse liikkumaan kuin autolla vähääkään pitemmät matkat, ja emme kuitenkaan saa mitään vammaistukea tms. 

Julkinen liikenne on vitsi, koska lähin pysäkki on kilsan päässä, joten sinne ja takaisin käveleminen on jo maksimi päivän kävely"annos", tai ainakin välissä pitää olla useampi tunti lepoa jalat ylhäällä, eli istuminen ei riitä levoksi, vaan pitää päästä maate. 

Ihmettelen näissä keskusteluissa aina sitä että juosten ja pyörällä pääsee, ei tarvitse autoa. Ei kaikki kuulkaa pääse. Meitä väliinputoajia on aika paljon. Nyt kun vielä autoilua kiristetään, niin kohta kuljen vain muutaman km säteellä kodistani, joka taas huonontaa mielentereyteni, johon tarvitsen sitten hoitoa, ja sitähän joko EI SAA, tai jos saa, niin hintalappu on aikasta paljon isompi kuin se mitä olisi siihen autoilun reiluun hinnoitteluun mennyt.

Vierailija
279/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tilaa luontoa saastuttavasta Kiinasta yhtään mitään.

Tätä mä aina mietin, onko se eri asia jos sit ostaa jonkun suomalaisen brändin tuotteen joka on tehty Kiinassa tms muussa Aasian maassa

Vierailija
280/438 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala hurskasteluketju. Kertokaapas minulle, miten on mahdollista, että suomalaisissa ruokakaupoissa eniten myyty hedelmä on banaani, vaikka niin moni on vähentänyt tuontihedelmien syöntiä. Jopa kokonaan lopettanut. Missä niitä kotimaisia banaaneja kasvatetaan? Entä sitrushedelmiä? Jouluun perinteisesti kuuluvat mandariinit ja klementiinit - jätättekö ostamatta? Pähkinät?