Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Kommentit (438)
Tein lopetin kierrätyksen kirpputorin,kompostoinnin tein sitä vuosia.Aloin ajaa autolla enemmän,päivässä 150-200km.Julkisia kulkuneuvoja ei ole,töihinkin pitää päästä.Lopetin kaiken liikunnan,sekin tähän päivään saakka oli.Myin toisen pyörän.Tuhlaan ostan,vaatteet menee ei ihmisille jakoon ainakaan.Tää on mun ilmastoteko tälle kirjalle maalle.Valmistaudun siihen että kaikki taantuu,työ lähtee,ruoka loppuu,,ehkä joku ruokataksi tuo kotiin..Pelasta maapallo syömällä...
Pidättäydyn työssäkäynnistä, jotta rahaa olisi vain välttämättömimpään.
Kierrätämme metallit, lasit, muovit ja suuren osan vaatteista ym.
Lentomatkustus nollissa.
Autoa en vaihtanut vaikka olin aikonut, ajetaan tällä v. 2017 mallilla joku vuosi vielä.
Ruokaa en heitä juuri pois, kohta syödään taas tähteitä. Jos jotain heitetään pois, ne kompostiin.
Pieniä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätämme metallit, lasit, muovit ja suuren osan vaatteista ym.
Lentomatkustus nollissa.
Autoa en vaihtanut vaikka olin aikonut, ajetaan tällä v. 2017 mallilla joku vuosi vielä.
Ruokaa en heitä juuri pois, kohta syödään taas tähteitä. Jos jotain heitetään pois, ne kompostiin.
Pieniä juttuja.
Ai niin. Lisäksi käyn kaupassa aina kangaskassien kanssa, sekin ihan pieni teko.
Ja kasvatin viime kesänä parissa laatikossa perheelle perunoita ja porkkanoita.
-olen kasvissyöjä
-olen lopettanut lentomatkustamisen
-en käy halpavaatekaupoissa
-pyrin ostamaan tarvitsemani asiat käytettynä ja laitan omat ehjät ja käyttökelpoiset tavarat ja vaatteet kiertoon tai myyntiin
-kerään säännöllisesti roskia luonnosta
-kierrätän kaikki roskat (toki tämä ei ole mikään ekoteko vaan kansalaisvelvollisuus)
Parhaillaan etsin töitä lähempää, ihanne olisi pystyä tekemään pelkästään etätyötä. Nyt työmatkani on kestämättömän pitkä, eikä sitä ole mahdollista kulkea julkisilla.
Olemme myös lähivuosina siirtymässä aurinkosähköön, kunhan saadaan kerättyä hieman pääomaa muutosta varten
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt lihansyöntiä ja ulkomaisten hedelmien käyttöä. Kierrätän jätteet ja yritän olla ostamatta mitään turhaa. Kauppakassit yritän aina muistaa ottaa kotoa mukaan.
Olen lisännyt lihan syöntiä ja vähentänyt rehujen puputusta. Jonkunhan se lihakin täytyy syödä kun aivopestyt tyytyvät heinän puputukseen ja muuten hyvät lihatuotteet menevät hukkaan. Heinäpaalini voitte lähettää kehitysmaihin nälkää näkeville. Voi olla, että hekin söisivät mieluummin lihaa, mutta opetelkoot pelastamaan maailman.
Vaihdoin lämmitysmuodon jäteöljyllä toimivaksi. Puolet polttoöljyä sekaan ja isompi suutin niin hyvin palaa. Savuaa, mutta ei se minua haittaa. Kattila pitää vähän usemmin puhdistaa, noet kippaan lähipöpelikköön. Köyhällä ei ole varaa kuin halvimpiin lämmitysmuotoihin. Ilmastouskonlahkolaiset tekevät elämän niin vaikeaksi.
Olen aina tehnyt asiat oikein.
Kotikasvatus. Nykyinen vouhotus ei liikuta
pätkääkään.
Olen lopettanut lentoliikenteen jo vuosia sitten. Siitä olen ylpeä.
Yhtään kaupasta ostettua huonekalua ei löydy kodistani.
Kierrätyskeskuksesta olen saanut avun siitä päivästä asti, kun ensimmäinen Suomeen tuli.
Tietenkin kierrätän ja lajittelen roskat.
Ruokahävikkiä minulla ei ole yhtään. Telkkaria en katso, sisällä on lähes pimeää. Vettä säästän erityisesti.
Kaikki matkat kävelen.
matkustan junilla Suomessa ja ulkomailla, mielestäni on täysin älytöntä lentää esim. kaupungista toiseen 1-3 tunnin matkoja. En myöskään kannata tai kannusta vaihtolentoihin, siinä on tuhlausta ja myös täyttä ajanhukkaa käyttää päivä kentällä oleiluun. Ostan sellaista ruokaa jota syön, ettei mene roskiin. En omista autoa ja en aio olla tai asua alueilla jotka on tehty vain autoilijoita varten, sellaisia on Suomessakin paljon joissa auto on pakollinen hankinta tai ei pääse edes ruokakauppaan.
En syö lihaa, en osta keinokuituisia eli muovista valmistettuja vaatteita, en osta kausimuotia. En käytä muovia sisältäviä meikkejä enkä e-pillereitä, jotka saastuttavat vesistöjä, en värjää hiuksia koska myös hiusvärit saastuttavat vesistöjä. En osta muovisia pesujauhepakkauksia, jos on vaihtoehto tarjolla.
Minusta on surullista, että esim. muovin kulutuksen on arvioitu lisääntyvän seuraavan 10 vuoden aikana. Asiakkaiden pitäisi äänestää jaloillaan ja kieltäytyä ostamasta muoviin pakattuja puhdistusaineita.
Yritän olla ostamatta mitään turhaa. Vaatteissa ja kengissä panostan laatuun.
Muutin pimeään maakellariin asumaan, syön puun kaarnaa ja kuivuneita risuja.
Ostin sähköpyörän enkä mene töihin autolla, paitsi talvisin. Syön paljon kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään enkä aio tehdäkään.
Itsekkyys on ikävä piirre ihmisessä.
Mitä sitten? Ei paljon paina.
Miksi olet tässä ketjussa negaamassa? Ap kysyy neuvoja, mitä voi tehdä ympäristön hyväksi, joten jos sinua ei kiinnosta tehdä, älä tule tänne kommentoimaan. AP:lle: Hienoa että kysyt täällä tätä! Oletkin jo saanut hyviä vinkkejä, toivottavasti saat lisääkin. Tsemppiä tiellesi, ympäristöstä kiinnostuneet kohtaavat paljon myös itseään pienempien ihmisten negatiivisuutta ja itsekkyyttä, se mitä voit tehdä, on näyttää omaa hyvää esimerkkiä. Osa oikeasti myös vähitellen muuttaa mielipiteitään ja tekojaan ekologisemmiksi, olen nähnyt tätä tapahtuvan monen entisen maailmantuhoajan kohdalla! Samalla myös positiivinen asenne kasvaa, kun tekee hyvää, saa myös hyvää takaisin.
Ei kysy vaan sitä mitä itse olet tehnyt ympäristön hyväksi. En mitään on aivan yhtä oikea vastaus kun se, että syön ruohoa ja en käytä puhelintani (jonka uusin kahden vuoden välein) tai tietokonettani (syö sähköä ja valmistuksessa tarvitaan mm. öljyä kuten puhelimenkin) tämän palstan lukemiseen saati kommentoimiseen.
En mitään.