Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?
Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.
Kommentit (438)
Punainen epäterveellinen liha kokonaa pois. Helppoa oli.
Vierailija kirjoitti:
Kamala hurskasteluketju. Kertokaapas minulle, miten on mahdollista, että suomalaisissa ruokakaupoissa eniten myyty hedelmä on banaani, vaikka niin moni on vähentänyt tuontihedelmien syöntiä. Jopa kokonaan lopettanut. Missä niitä kotimaisia banaaneja kasvatetaan? Entä sitrushedelmiä? Jouluun perinteisesti kuuluvat mandariinit ja klementiinit - jätättekö ostamatta? Pähkinät?
Syön muita hedelmiä kuin kotipuun omenoita ja päärynöitä ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Mustikoita ja mansikoita ja puolukoita ja vattuja noiden lisäksi. Pähkinät on ihan höpötuote myös. Niitä syön muutaman kerran vuodessa. En syö myöskään karkkia enkä suklaata enkä sipsiä enkä pullaa. Syön kasviksia. Eniten perunaa, porkkanaa, punajuurta, lanttua, keräkaalta ja satokausina suomalaisia tankoparsoja, parsaa, kukkakaalia, kiinankaalia, lehtikaalta, pinaattia jne. Säilön myös kellariin erilaisiin liemiin näitä talven varalle.
Käyn joka viikonloppu mökillä saunassa 150 km päässä. Ajomatkan aikana olen laskenut auton sisäilman lämpöä 2 asteella 20 asteeseen talvella ja nostanut lämpötilaa 2 asteella kesällä 24 asteeseen. Lisäksi olen lopettanut punaviinin, jonka hiilijalanjälki on suurempi kuin esim. maidon, käytön.
Itse en koe että pelkästään ilmaston vuoksi olisin mitään tehnyt. Teen asioita joita teen muutenkin mutta se ilmasto on vaan yksi asia vaakakupissa lisää. Tykkään muutenkin elää melko vaatimatonta ja säästeliästä elämää niin minullehan tämä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka viikonloppu mökillä saunassa 150 km päässä. Ajomatkan aikana olen laskenut auton sisäilman lämpöä 2 asteella 20 asteeseen talvella ja nostanut lämpötilaa 2 asteella kesällä 24 asteeseen. Lisäksi olen lopettanut punaviinin, jonka hiilijalanjälki on suurempi kuin esim. maidon, käytön.
Eipä punaviini itsessään mitenkään erityisen saastuttava ole, eihän se ole sinällään muuta kuin mehua joka on käytetty alkoholiksi. Ilmastopäästöt siis kutakuinkin samaa luokkaa kuin minkä tahansa marjamehun. Päästöjen suuruus taitaa tulla kaikesta oheisesta, kuten paketoinnista, säilömisestä, kuljetuksista jne. Jostain muistaakseni luin että laatikkoviinin päästöt noin 80% matalemmat mitä pullon. Eli osta 0,75l sijasta 3l niin olet ympäristötietoinen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tilaa luontoa saastuttavasta Kiinasta yhtään mitään.
Tätä mä aina mietin, onko se eri asia jos sit ostaa jonkun suomalaisen brändin tuotteen joka on tehty Kiinassa tms muussa Aasian maassa
Kun vaan löytyisi takuu varmasti sellaisia tuotteita, jotka ovat valmistettu Suomessa niin kyllä ostaisin tarpeeseen, en huvin vuoksi.
Alkanut enempi salakaato hommiin. Lihaa riittää, liikenne onnettomuudet vähenee, taimikko tuhot vähenee.
-En osta ulkomailla viljeltyjä kukkia
-Käytän tietotekniikkaa max 1 h/ pv
-Kierrätän tiski-ym veden wc:n huuhteluun
-Pesen pyykkiä mahdollisimman harvoin, vain täysiä koneellisia
-Suola ainoa ulkomailta tuotu mauste joka käytössä
-En tilaa/osta lehtiä
+suurinpiirtein kaikki muut mitä aiemmin jo muut kertoneet
Aika pienillä valinnoilla voi vaikuttaa merkittävästi.
- turha lentomatkustaminen pois tai minimiin
- aja polkupyörällä tai kävele aina kun mahdollista
- käytä joukkoliikennettä, kun mahdollista
-jos on oma auto niin valitse sähkö tai kaasumalli
- valitse vihreästi tuotettua sähköä
- lajittele kaikki, myös muovi
- älä laita ruokaa roskiin
- suosi aineettomia lahjoja, lapsille esimerkiksi uimahalli tai keilaliput, aikuisille esim leffaliput
- suosi kasvisruokaa
-vältä punaista lihaa ja maitotuotteita
- jos syöt kalaa, valitse kotimainen "ns roskakala" kuten särki
- suosi lähituotantoa, luomua ja kotimaista
- jos tarvitset jotain, niin hanki käytettynä aina kun mahdollista
- älä osta mitään turhaan, vaan todelliseen tarpeeseen
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, tässä itse käyttämiäni. Ja en koe luopuneen mistään, olen saanut paljon ajateltavaa
Vierailija kirjoitti:
Luopunut autosta eläkkeelle jäätyäni . Helsingissä on toimiva julkinen liikenne. Nykyisin jopa jouluaattona.
Taksi silloin kun on enemmän tai suurempia kantamuksia. Ei tule kalliiksi.
Helsingissä asuminen on luonnonvarojen tuhlausta jo sinänsä. Kivihiilivoimalat ja läpi yön rullaavat metrot, ratikat ja bussit. Lämmitettävät kadut ja valtavat energiasyöpöt julkiset tilat. Pahin ylenlyönti: lumensulattaja dieselpolttoaineella, pehemmat hiukkaspäästöt kuin keskisuuren kaupungin autoista.
- olen mahdollisimman paljon etätöissä, enkä siis käytä autoa työmatkaliikenteeseen
- viileämpi sisälämpötila
- pestään täysiä koneellisia
- matkustetaan vähemmän
- tavaroiden ostamisen vähentäminen, ei halpaa kiinakrääsää, ei pikamuotia, ei miutenkaan mitään turhaa ja ylimääräistä. Kaydään enemmän kirpputoreilla ja pyritään hankkimaan sieltä mitä tarvitaan
- vähemmän lihaa, enemmän kasvisruokaa
- ei lemmikkejä
- kierrätämme hyötyjätteet
- oma komposti ja kasvimaa
- suosimme kotimaista kaikessa mahdollisessa
- emme uusi elektroniikkaa jatkuvasti
Ollaan kaukana täydellisestä, mutta pyritään välttämään kaikkea turhaa elostelua ja shoppailua.
- siirtynyt kasvisruokaan
- käytän julkisia, pyöräilen tai kävelen
- vaihdoin bensa-auton hybridiin
- ostan vähemmän vaatteita ym tavaraa
- kierrätän
- en lennä, matkailen kotimaassa, en ulkomailla
Kun on köyhä niin on samalla myös ekologinen. Porvarit vaan lentelee luksusromua ostellen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa sarkasmia! Monelta taisi vain mennä ohi.
Ehkä 1-2 lomamatkaa vuodessa vähemmän. Samoin kauppareissuja tehdään vähemmän. Autolla pyrin ajamaan suorinta reittiä. Makkaraa ei grillata enää aivan yhtä usein. Lehdetkin viedään paperinkeräykseen.
Olen lentänyt lentokoneella vain kuusi kertaa elämäni aikana. Viimeisen 10 vuoden aikana yhden kerran. Oma panokseni ilmastomuutokseen on lentojen lopettaminen kokonaan.
Nukun pitempään. Pyrin välttämään ylimääräistä piereskelyä.
Vierailija kirjoitti:
- olen mahdollisimman paljon etätöissä, enkä siis käytä autoa työmatkaliikenteeseen
- viileämpi sisälämpötila
- pestään täysiä koneellisia
- matkustetaan vähemmän
- tavaroiden ostamisen vähentäminen, ei halpaa kiinakrääsää, ei pikamuotia, ei miutenkaan mitään turhaa ja ylimääräistä. Kaydään enemmän kirpputoreilla ja pyritään hankkimaan sieltä mitä tarvitaan
- vähemmän lihaa, enemmän kasvisruokaa
- ei lemmikkejä
- kierrätämme hyötyjätteet
- oma komposti ja kasvimaa
- suosimme kotimaista kaikessa mahdollisessa
- emme uusi elektroniikkaa jatkuvastiOllaan kaukana täydellisestä, mutta pyritään välttämään kaikkea turhaa elostelua ja shoppailua.
Alkaa olla ahdistavaa.
Luopunut autosta eläkkeelle jäätyäni . Helsingissä on toimiva julkinen liikenne. Nykyisin jopa jouluaattona.
Taksi silloin kun on enemmän tai suurempia kantamuksia. Ei tule kalliiksi.