Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muutoksia olet tehnyt elääksesi ekologisemmin?

Vierailija
25.02.2018 |

Mitä teet elämässäsi ympäristön säästämisiseksi?
Haluaisin itse elää mahdollisimman ekologisesti ja toivon, että saisin täältä vinkkejä mitä voisin tehdä toisin.

Kommentit (438)

Vierailija
241/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista on se, että kukaan ei puhu energian säästämisestä nykyään mitään. Esim. scootit on minusta hyvä esimerkki akkumetallien tuhlaamisesta. Samaan aikaan kun nuoret ottaa scootin lyhyille matkoille, on käynnissä valtion rahoittama projekti, että nuoret saataisiin kävelemään lyhyitä matkoja. Ei voi kuin nauraa ettei itkisi. Sitten näitä scootteja löytyy Tammerkosken pohjasta. Tämä kuvastaa asennetta "meidän jälkeemme vedenpaisumus!"

Vierailija
242/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän näpertelynne vaikuta yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

matkustan junilla Suomessa ja ulkomailla, mielestäni on täysin älytöntä lentää esim. kaupungista toiseen 1-3 tunnin matkoja. En myöskään kannata tai kannusta vaihtolentoihin, siinä on tuhlausta ja myös täyttä ajanhukkaa käyttää päivä kentällä oleiluun. Ostan sellaista ruokaa jota syön, ettei mene roskiin. En omista autoa ja en aio olla tai asua alueilla jotka on tehty vain autoilijoita varten, sellaisia on Suomessakin paljon joissa auto on pakollinen hankinta tai ei pääse edes ruokakauppaan.

Ja koska asun maalla en lämmitä kivihiilellä kuten te Helsinkiläiset. Kierrätän myös kaiken, biojätteenkin mullaksi omaan maahan (kaipungissa biojätteet menee minne sattuu menemään ja asukkailta menee sekaan mitä sattuu menemään). Kasvatan kurkut, tomaatit, porkkanat, yritit omalla maalla. Munat haen omilta kanoilta ja maidon lähitilalta. Riistaliha syksyisin on ainoa liha mitä syön.

Yhtäkään kauppakeskusta ei häiritse ympärillä yllyttämässä ostamaan eikä vaatimaton elämä tunnu luonnon keskellä kuin rikkaalta.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Vierailija
244/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- En syö ollenkaan lihaa. Juustoa / maitotuotteita / kananmunia tmv. syön vain pieniä määriä.

- En omista autoa. Kuljen matkat pyörällä tai kävellen, joskus tarpeen mukaan julkisilla.

- En lennä.

- Oon valinnut ekologisimman mahdollisen sähkösopimuksen.

- Ostan lähestulkoon kaiken kirpparilta alusvaatteita ja joitain lemmikin tarvikkeita lukuun ottamatta.

- Annan aineettomia lahjoja.

Haasteet:

- Lemmikki syö lihaa.

- Ruokahävikkiä tulee jonkin verran.

- En hyödynnä sesonkituotteita niin hyvin kuin voisin.

Vierailija
245/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tarkat kauppalistat ja juuri mitään ei joudu heittämään roskiin. Ostan enimmäkseen kotimaista ruokaa. Käytän vaatteet ja laitteet loppuun, en ostele huvin vuoksi uusia.

Vierailija
246/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin sähkön puhtaaseen ydinvoimaan.

Vierailija
247/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan hybridillä.

Taitaa kyllä hybridi olla se pahin vaihtoehto ikäisissään autoissa.

Vierailija
248/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- En ole koskaan halunnut hankkia omaa autoa, olen pyöräillyt tai käyttänyt julkisia. Joissakin tilanteissa maksan sukulaiselle joka käyttää henkilöautolla, mutta näitä tilanteita on harvoin.

- En värjää hiuksia.

- En ole koskaan matkustellut ulkomailla, kotimaa riittää. En ikinä lennä, en kulje laivamatkoja.

- En syö punaista lihaa, maitotuotteita, tai soijaa.

- Kierrätän kaikki; muovit, kartongit, biojäte, lasi, metalli, sekajäte, yms.

- Ostan ja myyn käytettyä tavaraa. Olen tehnyt niin jo ennen kuin näistä asioista yleisesti puhuttiin.

- Lahjoitan myös ilmaiseksi pois sitä, mitä en tarvitse.

- Tilaan kk:n ruoat kotiin kerran kuussa, ei tarvitse bussilla rampata kaupassa monta kertaa kuussa.

- Sammuttelen tarpeettomia sähkövaloja niistä huoneista missä en ole sillä hetkellä.

- Pesen vain täysiä koneellisia pyykkejä tai astioita.

- Yritän tehdä ympäristöystävällisiä valintoja ostoksissa.

Vierailija
249/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäydyin sosiaalipummiksi, nyt ei ole rahaa ostaa mitään, ylimääräistä tai ei.

Vierailija
250/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ekologisessa hirsitalossa. Lämmitän lähimetsien jätepuulla. Julkisia ei täällä ole, joten kauppareissut 1-2 viikon välein kylläkin omalla autolla. Moottoriajoneuvon kyydisssä nykyisin 4500-5000km vuodessa. En matkustele. Huonekalut melkein kaikki kierrätyksestä. Käytän vaatteet loppuun, kirjaimellisesti. Harrastukset vähäpäästöisiä Kasvatan metsää. Siinä on mun kunutusvarat sidottuna, joten ei ole varaakaan paljon kuluttaa. En meikkaa, en lakkaa kynsiä enkä värjää hiuksia. Kesämökki on talvet kylmillään. Kolaan pihan ja pihatien itse enkä käytä konevoimaa. Viljelen osan ruuasta itse. Käytän paljon luonnonmarjoja, jotka poimin itse, kävelyetäisyydeltä kotoa. Kalastan ja sienestän. En ole koskaan hankkinut tavaroita vain näyttääkseni, että minulla on. En arvostele toisten pukeutumista.

Vierailija
251/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki kallistuu ja kallistuu minä köyhdyn ja köyhdyn on pakko vähentää ja vähentää kaikenlaista kulutusta. Harkinnassa on myös keino lopettaa kulutus kokonaan omalta osaltani ja palata luontoon mutta ei siitä sen enempää.

Vierailija
252/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammutan hanan (onks toi oikeesti suomen kieltä?) kun pesen hampaita, odotan hoitoaineen vaikutusta tai saippuoin itseäni.

Käytetään LED-valoja/polttimoita/younameit ja poltetaan valoja vain tarvittaessa.

Uudet vähäpäästöiset autot, optimoidaan ajot ja vältetään turhia ajoja.

Poltetaan takassa tulta vaan tarvittaessa, ei tunnelman vuoksi ja käytetään leivinuunia hyödyksi sekä lämmitykseen että ruuanlaittoon.

Pihasaunassa käytetään kantovettä niin sitä menee todella paljon vähemmän kun sisäsaunalla jossa vesi tulee ihan verkosta ja se ei lopu ihan heti.

Kun on remontoitu niin remontoidaan huolellisesti ja ajatellaan mm. energiatehokkuutta. Hommattiin maalämpö/-viileä ja meillä on vesikiertoinen lattialämmitys. Ennen tässä oli suora sähkölämmitys, mutta sopivasti oli lattiaremppa tiedossa ja kannatti repiä lattiat auki.

Ja metsästetään itse suurinosa lihasta mitä syödään, aika vähän tarvitsee kaupasta ostaa.

Vierailija
253/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se käytännössä tapahtuu, mistä tiedät millä tuotettua sähköä saat?

Vierailija
254/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minimoinut kaiken kulutuksen ja matkustuksen. Ostan kotimaista lähiruokaa jos mahdollista. Kävelen enemmän. Koitan käyttää vaatteet, kengät, elektroniikan, yms. loppuun.

Oleellisinta on kuitenkin lasten kasvatus, se on kyllä haastavaa. Huomaa että aika harva ihminen oikeasti on totaaliminimalisti (mitä pitäisi olla), saati kasvattaisi lapsiaan muuhun kuin kulutukseen. Ihan aivotonta jengiä n. 95% ihmisistä. Ajetaan hybridiautolla, mutta lennetään Dubaihin lomalle.

Vähän tietty vituttaa kun on miljonääri, ja ei oikeastaan voi rahaa käyttää mihinkään. Mut sellasta se on.

No maailma tuhoutuu, tai no - nollataan.

Vierailija
255/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksitahtisen perämoottorin vaihdoin jo parivuotta sitten nelitahtiseen perämoottoriin.

Viimeisin ekoteko on se että vaihdoin moottoripyörän ja mönkiän katalysaattorilla varustettuun malliin.

Vierailija
256/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin todella rasittavaa ja epäekologista perhe-elämää. Itselläni ja vaimollani oli hyvät tulot. Asuttiin isossa talossa veden äärellä, oli piharakennus ulkosaunoineen ja kahden auton talli - ja sekin niin täynnä tavaraa, ettei sinne autot mahtuneet! Töitä tein hirveästi ja lopulta kaikki sortui, paloin täydellisesti loppuun sängyn pohjalle asti. Tietenkin exä siinä vaiheessa otti eron. Itse en mistään aggressiivisen exän kanssa jaksanut tapella, pitäköön kaiken rojunsa! 

Polttomoottorikäyttöisiä laitteitakin oli pitkälti toista kymmentä - nyt ei yhtään - ja niiden huoltamiseen minulta kului hirveästi aikaa! Minun, vaimon ja kahden pojan autot, oma iso skootteri, pojan kevari, ison veneen perämoottori, soutuveneen perämoottori, puutarhatraktori, lumilinko, lehtipuhallin, trimmeri, kaksi moottorisahaa, puutarhajyrsin, ruohonleikkuri, vesipumppu...

Muutin yksiöön, sinne en enää mitään tavarakaaosta halunnut. Nyt on vain tarpeelliset tavarat, kodinkoneitakin vain pölynimuri, mikrouuni, sauvasekoitin ja vatkain, kaikki muu kokkaus hoituu huippulaatuisella kokkiveitsellä. Hankin vain hyvälaatuisia ja kestäviä tavaroita, en muotikrääsää. Kierrätän tavarat ja lajittelen jätteet. Kokkaan maukkaita ja terveellisiä sapuskoita, en syö pikaruokaloissa, liikun luonnossa ja urheilenkin, painoa on tippunut 30 kiloa. Eli nyt elän yksikertaista, stressaamatonta elämää, eikä koko ajan edessä ole sadan kohdan lista tekemättömistä töistä:)

Olipa piristävää kuulla miten olet löytänyt uuden helpomman elämän vaikeuksien kautta, vilpittömät onnittelut! :)

Vierailija
257/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhassa talossa jota on korjattu/remontoitu säästeliäästi ja ehjä on jätetty korjaamatta vain siksi että saisi uudesta seinästä instaan kivan kuvan. Talo lämpenee oman metsän puilla jotka pilkotaan  aika paljon lihasvoimalla. Sisälämpötila 17-19 astetta, ei koneellista ilmanvaihtoa. Kierrätetään, hankitaan käytettynä. Auto on hybridi.

Vierailija
258/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Ja paljon muitakin voisin listata, mutta tuo on mielestäni tärkein asia. Jos ihminen on vegaani, niin se on hyvä alku elämään ekologisesti.

Vierailija
259/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytännössä tapahtuu, mistä tiedät millä tuotettua sähköä saat?

Esim. Heleniltä saa raportin. Mulla 99% ydinvoimaa, loput vesivoimaa. Kyllä tuo vesivoimakin täydennyksenä kelpaa.

Vierailija
260/438 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti jo ärsyttää tämä ilmastovouhotus synninpäästölistoineen.

Olen itse aatteiltani luontovihreä (en poliittisesti vihreä) ja aina arvostanut ekologista elämäntyyliä. Olen kuitenkin kyllästynyt ja pettynytkin siihen tekopyhyyteen ja yksittäisille ihmisille esitettyihin vaatimuksiin.

Samat tyypit jotka paheksuvat julkisuudessa lentomatkailua, lentävät itse yksityiskoneilla ja ovat jopa huolissaan siitä että koronapandemia on liikaa vähentänyt matkailua.

Kyllä nyt on niin saatanantärkeää että kaikki matkailevat mahdollisimman kauas. Mutta ei lentämällä. Lentomatkailua pitää kuitenkin muistaa tukea. Ajatuksena on vissiin, että ihmiset ostaa lentolippuja ja kävelee sinne matkakohteeseen.

Toinen paskantärkeä vedätys on sähköautot.

Ihmiset selittää tyytyväisenä, että etätyö on vähentänyt autoilua aivan valtavan paljon. Ja bensa-asemat ihmettelevät polttoaineen myynnin vähenemistä. Mutta päättäjät, ne ilmastohuolestujat jotka vaativat sähköautoja kaikille, selittävät että ei sillä etätyöllä ole mitään merkittävää vaikutusta ollut ilmastoon. No miksi meidän sitten pitää niitä sähköautoja ostaa jos polttomoottoriautoilun vähentämisellä ei ole mitään merkitystä.

Ttu mulla pää hajoaa tähän sekoiluun🤯 Kirkkain silmin julistetaan yhtenä päivänä yhtä ja toisena jotain aivan muuta. Eikä millään tällä ole mitään tekemistä luonnon eikä ilmaston kanssa. Kyse on vain ja ainoastaan rahasta ja siitä kenen taskuun saadaan kulutus ohjattua.