Eka työharjoittelu takana ja haluan lopettaa opinnot. Ihan kamalaa:(
Aloitin kokkiopinnot syksyllä ja sain juuri ensimmäisen työharjoitteluni päätökseen. Oli ihan kauhea harkka, vaikka opinnot ovat olleet mukavia. Myöhään yöhön töissä, seuraavana päivänä aamuvuoro, ei juuri taukoja, työkaverit stressaantuneita ja osa ilkeitä. Hirveä kiire koko ajan ja mikään ei riitä, ei hetken hengähdystaukoa. Päivän päätteeksi selkä ja jalat kipeänä. Todella raskasta työtä ja kauheat työajat.
Suunnittelen vakavasti jättäväni kesken ja hakevani tradenomiopintoihin nyt yhteishaussa. Ei minusta päälle kolmekymppisenä ole enää olemaan yötä myöten töissä ja kaikki viikonloput.
Tällaistako tämä on?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Televisiossa pyörivät kokkiohjelmat antavat väärän kuvan kokin työstä. Se on oikeasti tota, pitkiä päiviä, kiire on kova ja ilta-yöpainotteista.
Telkkarin kokkiohjelmilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä muuten kuin että työpaikoilla huudetaan samalla tapaa kuin Gordon Ramsay huutaa telkkarissa.
Miksi pitää huutaa, kiroilla ja haukkua?
Tuleeko työntekijöistä tehokkaampia, ruoasta maittavampaa ja ilmapiiristä parempi?
Ei taatusti tule.
En ymmärrä tuollaista alistamista ja vallankäyttöä.
T: Ulkopuolinen
Gordon Ramsey toi alalle tiuskimisen ja vttuilun.
Kokki on alinta kastia. Kuka tahansa osaa keittää, hosua ja huutaa ärräpäitä.
Kokki on iivoojaakin alempana.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa koulussasi tuo, ehkä muillakin on vastaavia kokemuksia ja paikkaan ei enää anneta harjoittelijoita jatkossa.
Kukaan ei tommoseen kohta enää mene eikä harjoittelijoita anneta!
Kerro koulussa ilman muuta!
Sulla oli huono tuuri harjottelupaikan suhteen. On niitä kivojakin mestoja, joissa harjottelijaa kohdellaan reilusti. Kokille riittää aina töitä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin! Mikäli haluut takuuvarmasti hyvän harjoittelukokemuksen niin lähde ulkomaille Trainee Globalin kautta. Mä tein mun kokki-harjottelun Trainee Globalin kautta Itävallassa ja oli tosi makee kokemus! Mikäli kiinnostaa ni käy kattoo niitten kotisivut www.traineeglobal.com
Vanha posti. Mutta tuntuu jotenkin näin juuri aloittaneena Kokki opiskelijana että on todella luontevaa tämä sinkoilu. En tiedä onko ADHDlla jotakin osaa tähän. Huomaan että teen luonnostaan niitä 7 asiaa yhtä aikaa ja huikkailen ohjeita tai tilannetta muille. Tuntuu jotenkin että olen kotona kun häärään keittiössä. Omasta mielestä työpäivässä pitää olla tapahtumaa ja liikettä. Niitä kattolistoja voi katsella kotonakin.
Pari ideaa:
Kokeile vielä toista harjoittelu- tai työpaikkaa, koska vika ei välttämättä ole itse työssä.
Voit hakeutua töihin lounasravintolaan, laitoskeittiölle, hotelliin tekemään aamupalaa tai kaupan valmisruokatiskille.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alalla riittää ilmeisesti nyt töitä. Tradenomin työ on varmasti siistimpää ja mukavampaa, mutta työttömyysluvut ovat hurjat. Itse lukisin silti tradenomiksi, mikäli talous sen sallisi.
Mikä estää? Tradenomiksi voi opiskella työn ohessa ihan ilmaiseksi kokonaan verkko-opiskelijana. T. nimimerkki Niin minäkin tein.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hain näin vanhemmalla iällä kokkikouluun, mutta tasan tarkkaan pidän lakisääteiset tauot ja muut sanokoon harjoittelupaikka vaikka mitä. Niistä en tingi. Jos ei käy niin sinne en jää.
Harjoittelussa ehkä onnistuu. Eka työsuhde loppuu koeajalla.
Jep. Itsekin lähdin tarjoilijan työhön samalla periaatteella, mutta suunnitelmani tyssäsi siihen, kun olin ainut työntekijä salin puolella arkiaamuisin ja -iltaisin.
Kyllä, tätähän se on kun yksinään on töissä, niin se paska valuu vaan omaan niskaan jos menee pitämään taukoa kun salissa jatkuvalla virralla asiakkaita. Sama kokeilla, kun bongikone laulaa ei todellakaan pääse tauolle. Olin itse myös tarjoilijana sellaisessa hotellin ravintolassa, jossa oltiin arkisin sekä salissa että keittiössä yksin jos ei ollut isoja pöytävarauksia tai kokouksia. Kertoi hyvin kokin työn hektisyydestä, että listalla oli 20 carte-annoksen lisäksi myös pizzaa 😀 ihan mahtavia olivat ne tilaukset, jossa meni samaan pöytään useampi pizza ja useampi muu ruoka. Usein me jätettiin sali yksin ja mentiin auttamaan pizzan tekemisessä, sama myös jälkkäreiden kanssa. Ei ollut oikein vaihtoehtoja.
Tarjoilijana oli todella rankkaa, mutta täytyy kyllä sanoa, että kokeilla oli vieläkin rankempaa. Eli kokemuksesi kertoo alasta kaiken tarpeellisen, ja suosittelen lämpimästi jättämään opinnot kesken HETI.
Jokin koulutuksells voi hakea duuniin vaikka minne
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää huutaa, kiroilla ja haukkua?
Tuleeko työntekijöistä tehokkaampia, ruoasta maittavampaa ja ilmapiiristä parempi?
Ei taatusti tule.
En ymmärrä tuollaista alistamista ja vallankäyttöä.
T: Ulkopuolinen
Ei aina ole huutoa, mutta sen sijaan voi saada välinpitämätöntä ja leipiintynyttä huokailua ja napinaa. Kaikki vähänkään poikkeava tekeminen on kamalaa ja asiakastyytyväisyys kiinnostaa yhtä vähän kuin se paistinlastan kääntely. Mukavia, leppoisia ja innokkaitakin tyyppejä on joukossa, mutta he usein ovatkin niitä, jotka ovat joko vaihtamassa alaa, tai juuri tulleet alalle.
Terveisin parikymppisenä extra-tarjoilijana kymmenittäin kokkeja tavannut ja osaan tutustunutkin
Opiskelin ensin kokiksi ja sen jälkeen olen opiskellut Sotealalla. Kyllä tämä soteala on todella paljon mukavampaa ja palkka nousi 1500e kokin palkastani!!