Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden
Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.
Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.
Kommentit (108)
Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.
Kamalaa Suomessa on myös vanhusten välinpitämätön ja jopa julma kohtelu:
Kello kävi neljää aamuyöllä, kun verisuonikirurgisella vuodeosastolla ommeltiin potilaan leikattua reittä. Iäkäs ihminen huusi kivusta. Vasta työssä aloittanut nuori hoitaja oli kysynyt kirurgilta aiemmin, haetaanko puuduteainetta. Ei tarvitse, lääkäri oli vastannut.
Se olisi vienyt muutaman minuutin, että olisin hakenut puuduteaineen lääkevarastosta, nainen muistelee nyt 15 vuoden takaista yötä Meilahdessa.
Jähmeä arvojärjestys ja lääkäreiden tyly omanarvontunto ovat jäänteitä menneisyydestä, jotka eivät ole vielä kadonneet sairaalamaailmasta.
Justiinsa eilen vaimoni kertoi heidän osastollaan olevasta nuoresta lääkäristä, joka puhuu hoitajille niin rumasti että siellä naiset nieleskelee kyyneleitä.
Lähetin asiasta HUS:lle kirjallisen muistutuksen, jos ei asia sillä oikene, järjestön asian kuntoon omalla tavallani.
Sitä tapahtuu ihan muillakin työpaikoilla, että syystä tai toisesta saat kuulla kunniansa. Esim. Valtiolla, kunnissa jne
Miksi sinne lääkäreiden ruokapöytään pitää väkisin ängetä? Riskistä on omaa aikaa. Ihmiset valitsevat itse kenen kanssa syövät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne lääkäreiden ruokapöytään pitää väkisin ängetä? Riskistä on omaa aikaa. Ihmiset valitsevat itse kenen kanssa syövät.
Miksi lääkäreillä on erillinen ruokapöytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla? Minäkin tykkään syödä oman ammattiryhmän kesken. Voidaan juoruta rauhassa ja puhua vaikka työoloista. Jos siinä on eri porukkaa, niin ei voi puhua taaskaan rehellisesti mitä oikeasti ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He puhuvat siellä lääkärien asioita.
Kyllähän se tiedossa on että jostain syystä Suomessa on todella paljon työpaikkakiusaamista ja surkeaa johtamista (eli esim. siihen työpaikkakiusaamiseen ei puututa.) Olen jo pitkään sanonut että tämä on valtava haitta ihan taloudellekin.
Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.
Siis hoitaja ei ole lääkärin kollega, toinen lääkäri on. Ja hoitaja hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tapahtuu ihan muillakin työpaikoilla, että syystä tai toisesta saat kuulla kunniansa. Esim. Valtiolla, kunnissa jne
Jep, valtiolla määräaikainen hoitaa puheluita ja saa haukut, kun on tehnyt vähemmän kirjallisia töitä kuin vakituiset, jotka hoitavat vähemmän puheluita.
Nähty on potilaan näkökulmasta. Hoitaja kertoi minulle rehellisen näkemyksensä (hermokipu)lääkityksestä ja kun lääkäri tuli paikalle, pyörsikin kaikki puheensa koska selvästi pelkäsi lääkäriä eikä uskaltanut olla hänen kanssaan eri mieltä. Ei kauheasti luottamus kasvanut terveydenhuoltoon, se lääkäri on kuin joku jumala tuossa systeemissä.
Lääkärit käyttäytyvät usein kuin olisivat hoitajien esimiehiä. Eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.
Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin lähihoitajana ajattelen ja hyvä kokemus myös on. Eräässä paikassa sisätautien-ja keuhkosairauksien erikoislääkäri mainitsi, että ei tulisi toimeen ilman lähihoitajia, koska olemme jatkuvassa kontaktissa potilaaseen ja näin ollen mittari potilaan voinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Nähty on potilaan näkökulmasta. Hoitaja kertoi minulle rehellisen näkemyksensä (hermokipu)lääkityksestä ja kun lääkäri tuli paikalle, pyörsikin kaikki puheensa koska selvästi pelkäsi lääkäriä eikä uskaltanut olla hänen kanssaan eri mieltä. Ei kauheasti luottamus kasvanut terveydenhuoltoon, se lääkäri on kuin joku jumala tuossa systeemissä.
Minä taas en lääkitysasioissa uskoisi jotain random hoitajaa jolle tuottaa tuskaa jo lääkelaskutentistä läpipääsy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua
Joillain aloilla tätä sallitaan enemmän. Siitä saa todella tyytymättömiä akateemisia, kun alemmin koulutetut kulkevat länkyttämässä mielipiteitään. Se vaan on fakta, että prosessia johtavan akateemisen ei tarvitse selitellä tekemisiään millekään heikommin koulutetuille.
IS:
Kyse oli oikeasta hätätilanteesta, mutta tapahtui jotain hyvin tyrmistyttävää. Valitettavasti vastaava on kuitenkin niin yleistä Suomessa, että monet hoitajat ovat saaneet tarpeekseen.
Hoitaja soitti päivystävälle kirurgille.
Lääkäri ei kuitenkaan kuunnellut hoitajan asiaa, vaan tiuskaisi: vain lääkäri voi konsultoida lääkäriä!
Se oli hätätilanne, joten marssin päivystykseen ja hain sieltä päivystävän sisätautilääkärin avuksi. Hän onneksi tajusi laittaa potilaan voinnin hierarkian edelle.