Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka työharjoittelu takana ja haluan lopettaa opinnot. Ihan kamalaa:(

Vierailija
24.02.2018 |

Aloitin kokkiopinnot syksyllä ja sain juuri ensimmäisen työharjoitteluni päätökseen. Oli ihan kauhea harkka, vaikka opinnot ovat olleet mukavia. Myöhään yöhön töissä, seuraavana päivänä aamuvuoro, ei juuri taukoja, työkaverit stressaantuneita ja osa ilkeitä. Hirveä kiire koko ajan ja mikään ei riitä, ei hetken hengähdystaukoa. Päivän päätteeksi selkä ja jalat kipeänä. Todella raskasta työtä ja kauheat työajat.

Suunnittelen vakavasti jättäväni kesken ja hakevani tradenomiopintoihin nyt yhteishaussa. Ei minusta päälle kolmekymppisenä ole enää olemaan yötä myöten töissä ja kaikki viikonloput.

Tällaistako tämä on?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala on työvoimavaltaista, eli suurimmat kulut tulee henkilöstön palkasta. Ja koska asiakas ei halua maksaa ruuastaan paljon mitään, siitä seuraa että henkilökuntaa on liian vähän ja se näkyy kiireenä ja kireänä ilmapiirinä. Heti jos ravintola nostaa lounaan hintaa vaikka 50 senttiä niin tulee kuittia facebookiin että hinnoittelitte itsenne ulos. Sitten jos lasketaan raaka-aineiden tasoa hintojen kurissapitämiseksi, niin valitetaan huonoista ruoka-aineista. Niin tai näin, ruoka ei saisi maksaa mitään.

Vierailija
62/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luottaa intuitioon ja vaihtaa ennemmin kuin myöhemmin alaa joka ei tunnu mieluisalta. Itse huomasin yhden kurssin opetettuani ettei opetustyö ole minua varten. En ole koskaan katunut että jätin opinnot kesken. Mielikuva alasta ja käytäntö voivat olla kaksi eri asiaa. Vaikkajossain toisessa paikassa olisi mahtava työporukka tms. mikä lisäisi motivaatiota, jos perusjutut alassa mättävät, homma ei jatkossa tule toimimaan ja sitten olet vielä mahdollisesti työttömänä loukussa itselle ikävän ammatin kanssa (kuten lastenhoitajaystäväni joka on halunnut vaihtaa alaa, töitä on aina tarjolla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa oli uutta ja outoa? Juuri tuollaista työ ravintolan keittiössä on.

Mille alalle ajattelit vaihtaa? Monella alalla ei ehkä tehdä noin myöhään töitä, mutta tekemistä riittää joka tapauksessa. Eipä niitä lepotaukoja juuri ole tarjolla millään alalla.

Vierailija
64/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on sellainen yleiskoulutus, mikä merkonomi oli ennen. Sillä aukeaa moneen paikkaan mahdollisuus. Sen voi opiskella myös aikuispuolella, minne pääsee melko helposti.

Vierailija
65/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iivo voitti kultaa ja tänään päättyy ölympialaiset.  Iivo pelasti poikien kunnian, muuten ei olisi mitalin mitallia. 

Vierailija
66/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älä heitä opintojasi menemään vaan tee ne loppuun ja yritä sitten etsiä mieluisampaa työtä sen ympäriltä. Ei kaikkialla ole noin huono ilmapiiri - olen itse ollut tarjoilijana ja työkavetit oli kivoja. Vuorotyö ja asiakkaiden sikamainen pompottelu tosin rassasi, mutta mulla ei ollut koulutusta, joten pystyin uhrauksitta vaihtamaan alaa. Sulla on - se on kuitenkin iso uhraus, jonka olet tehnyt! Mitä jos hakisit kokin papereilla vaikka sinne elintarvikealalle, missä paineet ei oo yhtä suorat kun ei oo niitä asiakkaita? Tai sitten opiskelet jotain muuta mikä työllistää. Älä vaihda työllistävältä alalta työttömäksi! Mieti ja selvitä. Googlaa ja kysele. Puhu koululla ja kysele opettajilta, olisko mitään muuta työllistymissaumaa kuin ravintolatyö. Se tuntuu nololta, mutta eivät he halua sun heittävän opintojasi menemään eivätkä voi arvostella, kun eivät itsekään tee iltatöitã! Tsemppiä mitä päätätkin!

Vierailija
67/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas esimerkki nykynuorten avuttomuudesta-kolmekymppisinä ei enää jakseta vuorotyötä?

Olen melkein 60 ja tehnyt yli 30 vuotta kokin hommia enkä koe alaa mitenkään raskaaksi vaikka ei ole useinkaan taukoja ja jalkeilla ollaan koko päivä.Ikinä en menisi konttoriin istumaan,mutta joo,jos jo kolmekymppisenä noin uuvuttaa niin kannattaa vaihtaa alaa,ehdottomasti.

Vierailija
68/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas esimerkki nykynuorten avuttomuudesta-kolmekymppisinä ei enää jakseta vuorotyötä?

Olen melkein 60 ja tehnyt yli 30 vuotta kokin hommia enkä koe alaa mitenkään raskaaksi vaikka ei ole useinkaan taukoja ja jalkeilla ollaan koko päivä.Ikinä en menisi konttoriin istumaan,mutta joo,jos jo kolmekymppisenä noin uuvuttaa niin kannattaa vaihtaa alaa,ehdottomasti.

Eihän tuossa se vuorotyö tainnut olla se ydin.

Luepa aloitus uudestaan ilman (aiheetonta) ylemmyydentunnetta niin -ehkä- ymmärrät.

T: ei alalla oleva eikä ole koskaan ollutkaan viiskymppinen

Vierailija
69/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoi, siirry lounaskokokiksi tai koulukeittiöön, tai mihin tahansa laitoskeittiöön, töitä on eikä tarvitse olla työssä yötä myöten.

Vierailija
70/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kyllä ole paljon huonoa sanottavaa alasta.

Tietenkin ikäviä ihmisiä löytyy joka nurkan takaa jos jaksaa antaa huomionsa mutta mielestäni kannattaa jokaiseen ihmiseen suhtautua niin, että on itse mukava alusta loppuun ja jättää omaan arvoonsa jos ei tule vastaan. Pitää fokusksen korkealla omiin juttuihin ja siihen, että tekee parhaansa töissä.

Alkuun ala on todella raskas ja on järkyttävän paljon oppimista eikä oikein meinaa pysyä mukana, itse jo pelkäsin onko minusta koko alalle koska halusin niin kovasti kokiksi, ihan miten raskasta vaan olisi.

Paljon on paiskittu töitä pahimmillaan aamu viidestä ja yöllä kotiin monta kuukautta.

Ei tunnu enää niin raskaalta ollenkaan, nautin töihin menosta ja haluan oppia koko ajan lisää.

Minulla on vieläkin järkyttävän paljon opeteltavaa mutta ajallaan kaikki.

Parissa vuodessa on päässyt näkemään tiskarin, kylmäkön, ravintolavastaavan ja kokin hommia ja vielä riittää paljon nähtävää.

Palkkakin on ok, aion toki pyytää korotusta ja sitä joka vuosi hieman saanutkin.

Ap

Vierailija
71/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä asennoitumisohje ihmisiin tuossa yllä mutta jos on kyse kiusaajasta ei auta vaikka itse olisi ystävällinen tai jättäisi omaan arvoonsa.

Kiusaajat ovat eri asia kuin ei-niin-mukavat-ihmiset.

Vierailija
72/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kyllä ole paljon huonoa sanottavaa alasta.

Tietenkin ikäviä ihmisiä löytyy joka nurkan takaa jos jaksaa antaa huomionsa mutta mielestäni kannattaa jokaiseen ihmiseen suhtautua niin, että on itse mukava alusta loppuun ja jättää omaan arvoonsa jos ei tule vastaan. Pitää fokusksen korkealla omiin juttuihin ja siihen, että tekee parhaansa töissä.

Alkuun ala on todella raskas ja on järkyttävän paljon oppimista eikä oikein meinaa pysyä mukana, itse jo pelkäsin onko minusta koko alalle koska halusin niin kovasti kokiksi, ihan miten raskasta vaan olisi.

Paljon on paiskittu töitä pahimmillaan aamu viidestä ja yöllä kotiin monta kuukautta.

Ei tunnu enää niin raskaalta ollenkaan, nautin töihin menosta ja haluan oppia koko ajan lisää.

Minulla on vieläkin järkyttävän paljon opeteltavaa mutta ajallaan kaikki.

Parissa vuodessa on päässyt näkemään tiskarin, kylmäkön, ravintolavastaavan ja kokin hommia ja vielä riittää paljon nähtävää.

Palkkakin on ok, aion toki pyytää korotusta ja sitä joka vuosi hieman saanutkin.

Ap

Oletko sinä muka ap?

Kuinka olet jo muutaman vuoden alalla ollut kun vasta syksyllä aloitit opiskelun ja juuri päättyi ensimmäinen työharjoittelu?

Vierailija
73/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä samassa oppilaitoksessa vois linjaa vaihtamalla opiskella vaikka hotellin vastaanottovirkailijaksi ???Joissakin paikoissa sama henkilökunta pyörittää respaa, keittiötä ja tarjoilua...

Vierailija
74/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avatkaa hieman tarkemmin näitä kokin ammatin nurjia puolia. Ulkopuolisesta tuntuu, että mikäs tuossa on ruokia tehdä, jos homman hallitsee. Saa vielä olla omassa boksissaan, tarjoilijat ottavat vastaan asiakaspalautteet.

Niin, ja miksi elinikä on kaksi kertaa lyhyempi? Mikä aiheuttaa? Käryn hengittäminenkö?

Vierailija
75/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan vielä nuori. Ehdit vaikka ja mitä vielä opiskelun ja töiden suhteen.

Vierailija
76/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt anna periksi! Itselläni oli tasan samanlaiset fiilikset ekassa työssäoppimisessa sosiaali- ja terveysalalla. Toisessa topissa tilanne olikin jo aivan toinen ja fiilikset paljon paremmat.

Tuntui, että ensimmäinen harjoittelu oli täys tyrmäys ja märkä rätti kasvoille, mutta jatkossa asiat ja tekeminen oli selkeämpää ja niiden ikävien duunikaverien aivotukset osasi ottaa rennommin.

Älä siis anna periksi, jos todella pidät siitä varsinaisesta työstä!

Tsemppiä!

Vierailija
77/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on samaa mieltä niin tulee kysymys:

-Kumpi oli ensin mulkku vai Kokki ?

En usko että ruuanlaitto muuttaa kusipääksi joten onko kaikki kokki kouluun hakevat sitten koulukiusaajia jotka sitten jatkaa kiusaamistaan työelämässä ???

Olenkin ihmetellyt mihin ne menee yläasteen jälkeen kun niitä ei näy missään....????

Vierailija
78/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiahan on se, että on ihan sama kuinka ystävällinen, toiset huomioonottava ja halukas oppimaan ja valmis tekemään kaikkea opiskelijana olet, jos vastassa on arvomaailmaltaan keskenkasvuisia työntekijöitäjotka muutamien keskustelujen ja pärstäkertoimen perusteella haluavat tehdä negatiivisen arvion opiskelijasta eikä ole mitään tahtotilaa muuttaa mielipiteitään. Näitä riittää kyllä työelämässä ja valitettavaa on, että pystyvät tuhoamaan monen nuoren ja vanhemmankin ihmisen muuten hyvin alkaneen opiskelun tai työuran.

Vierailija
79/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mullakin oli sotealalla aivan kauhea ensimmäinen harjoittelu. Se paikka oli niin kamala, että olin onnellinen, kun omat lapseni hoidin itse kotona.

Toisessa harkassa ja toisessa paikassa olin jo tukevasti sitä mieltä, että voisin jättää koko koulun kesken jäädäkseni töihin sinne. Saat pitää mielipiteesi kauheasta työstä ja väärästä alavalinnasta. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että ei se yksi ole kaikki. Jos alalla on hyvät työllisyysnäkymät, varmaan sitten on valinnanvaraakin.

Vierailija
80/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiahan on se, että on ihan sama kuinka ystävällinen, toiset huomioonottava ja halukas oppimaan ja valmis tekemään kaikkea opiskelijana olet, jos vastassa on arvomaailmaltaan keskenkasvuisia työntekijöitäjotka muutamien keskustelujen ja pärstäkertoimen perusteella haluavat tehdä negatiivisen arvion opiskelijasta eikä ole mitään tahtotilaa muuttaa mielipiteitään. Näitä riittää kyllä työelämässä ja valitettavaa on, että pystyvät tuhoamaan monen nuoren ja vanhemmankin ihmisen muuten hyvin alkaneen opiskelun tai työuran.

Pitäisi ehkä vähemmän luottaa heidän arvosteluihinsa. Varsinkaan yhden ihmisen näkemykselle en laittaisi kovinkaan suurta arvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi