Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka työharjoittelu takana ja haluan lopettaa opinnot. Ihan kamalaa:(

Vierailija
24.02.2018 |

Aloitin kokkiopinnot syksyllä ja sain juuri ensimmäisen työharjoitteluni päätökseen. Oli ihan kauhea harkka, vaikka opinnot ovat olleet mukavia. Myöhään yöhön töissä, seuraavana päivänä aamuvuoro, ei juuri taukoja, työkaverit stressaantuneita ja osa ilkeitä. Hirveä kiire koko ajan ja mikään ei riitä, ei hetken hengähdystaukoa. Päivän päätteeksi selkä ja jalat kipeänä. Todella raskasta työtä ja kauheat työajat.

Suunnittelen vakavasti jättäväni kesken ja hakevani tradenomiopintoihin nyt yhteishaussa. Ei minusta päälle kolmekymppisenä ole enää olemaan yötä myöten töissä ja kaikki viikonloput.

Tällaistako tämä on?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä koulu katki. Jos erehdyt valmistumaan sieltä, niin työkkäri pitää huolta ettet koskaan voi mitään muuta tehdäkään. Olet ilmeisesti käynyt lukion, kun pystyt hakemaan tradenomiksi. En suosittele silti niitäkään opintoja, töitä ei ole lainkaan ja vanhalla kokkitaustalla työkkäri laittaisi sut kuitenkin kokin hommiin. Nyt alat perehtyä kunnolla siihen mistä löytyy töitä ja laitat paperit sisään jo tässä yhteishaussa!

Vierailija
22/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt ammatinvaihtoa ja juuri kokiksi opiskelemista koska töitä tuntuu riittävän. Olen myös kuitenkin kuullut työn rankkuudesta varsinkin henkisesti joten mielenkiintoinen ketju!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso ei jaksa mitään, siitä vaan työttömäksi niin pääset helpolla.

Tv. Viikon päästä eläkkeelle kokin työstä jäävä.

Vierailija
24/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin työ raskasta ja töitä on.

Trade kevyttä mutta ei töitä, Alepan kassalle pääset nytkin

Vierailija
25/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kindiittoriopintoihinn

Vierailija
26/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että katsot vielä seuraavan työharjoittelujakson? Vika voi olla ihan harjoittelupaikassasikin. Minulla ainakin huono ilmapiiri vaikuttaa jaksamiseen eniten. Mutta tuollaistahan se kokin työ on: yötyötä, vuorotyötä ja jatkuva kiire.

Itse olen suurtalouskokki ja töissä suurtaloudessa. En vaihtaisi ikinä ravintolaan. Saako nykyaikana koulussa tehdä valintaa suurtalouspuolelle? Oletko harkinnut koskaan sitä? On täälläkin kiire ja olen jaksamisen äärirajoilla jatkuvasti, mutta ainakin työ on säännöllistä päivätyötä ja viikonloput vapaata.

Vierailija
27/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on ravintola-alalla. Vaihdoin terveysalalle ja heti ekassa harkassa ihmettelin, kuinka voikin olla niin että ravintolassa se on niin helvetin tärkeää että asiakas saa sen alkoholijuomansa tai ruokansa naaman eteen niin nopeasti että työntekijät painaa ilman taukoja vaikka koko vuoron. Terveyskeskuksessa tauot sai pitää ajallaan, itsehän olisin vanhasta tottumuksesta tehnyt töitä niin pitkään kun asiakkaita oli oven takana, mutta sillä tavallahan hommat ei pidemmän päälle toimi. Laadukas työ vaatii työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista, toivottavasti se tajutaan joskus ravintola-alallakin.

Ja ymmärrän kyllä ettei se ihan noin ruusuista ole hoitoalallakaan, esim päivystyksessä varmasti kiire on ihan eri luokkaa ja henkilökunta monessa paikassa ylikuormittunutta. Jotenkin se on vain vähän ymmärrettävämpää sairaalassa, kun ihmisillä voi olla hengenhätä. Sen sijaan ravintolassa kun saat huudot asiakkaalta kun hän on joutunut "odottamaan yli puoli tuntia"(=2minuuttia) kun pidät päivän ensimmäisen vessatauon, tulee jotenkin sellainen olo että ei ole se työ mitenkään sen kaiken vaivam arvoista.

Vierailija
28/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ne vuorot käytännössä on? Toki ymmärrän, että työ on usein iltapainotteista, kun ihmiset käyvät eniten ravintolassa iltaisin ja asiakkaita voi olla paljonkin.

Lounasravintolat tai suurtalouskeittiö on varmaan vähän erilaisia, pääsisitkö niihin harjoitteluun?

Varmaan sinulla oli joku syy hakeutua opiskelemaan niin ei kai yhden harjoittelupaikan takia kannata vielä lopettaa?

Vierailija
29/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin palveluvastaavan opinnot kesken (nykyisin kai tarjoilija nimikkeellä tuo koulutus). Olin tosin jo kolmannella vuodella, välillä olin pitänyt taukoa ja tehnyt töitä kun mietin haluanko jatkaa koulua. Sinne olin ajautunut vaan jotenkin, kun en silloin yhteishaussa päässyt siihen koulutukseen johon olisin halunnut. Menin töihin koulusta eroamisen jälkeen ravintolaan, olin n.8kk ja tajusi , että näitä töitä en tuöe koskaan enää tekemään. Työajat epäsäännölliset ja nollatuntisopimus. Vaihdoin sitten määräaikaiseen siivoojantyöhön ja kannatti. Nyt olen kahden lapsen yh ja noilla ravintola-alan työajoilla ja palkoilla vaan ei onnistuisi eläminen. Toki on vakkari paikkoja täydellä tuntimäärällä ja aamuvuoroa jossain, mutta tosi vähänhän niitä on. Kaduttaa vaan se opintotukikuukausien tuhlaus turhaan koulutukseen ja opintolainan ottaminen. Nyt en tiedä millä ihmeellä kustannan seuraavan koulutuksen, kun aika hankalaa on käydä koulun lisäksi töissä, kun lapsille ei ole hoitajaa. Joten mun neuvo sulle on, että lopeta ajoissa jos tuntuu, että niitä töitä et pysty tekemään. Säästyy opintotukikuukausia kun ajoissa lopetat! Mulla ei ollut mitään intohimoa ravintola-alalle, ei varmaan sullakaan kun et siitä mitään maininnut. Kun on tarpeeksi monat kertaa elämässä päähän potkittu, tajuaa, että ei kannata tehdä sitä mitä ei halua, muuten kuin pakon edessä (rahatilanne).

Vierailija
30/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko säikäytti prinsessan.

Vierailija
31/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omat tarjoilijaopinnot, kun olin 15-vuotias.

Ala vaikutti jatkuvasti huonommalta ja huonommalta, mitä pidemmälle ekaa syksyä mentiin. Mutta viimeistään kun puhuttiin alan palkoista, niin pisti miettimään. Opettaja nimittäin kehui, miten yksi heiltä valmistunut oli saanut jopa kymmenen euron tuntipalkan !

Todellisuus jysähti kerralla ja lopetin pian tuon jäljeen opinnot, vaihdoin toiselle linjalle ja sitä kautta korkeakouluun.

Vierailija
32/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyökin on parempaa kuin kokin työ!!

Vierailija
33/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso ei jaksa mitään, siitä vaan työttömäksi niin pääset helpolla.

Tv. Viikon päästä eläkkeelle kokin työstä jäävä.

Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja paineensietokykyjä. On monia varmasti ammatteja joihin sinä et pystyisi, mutta tekeekö se sinusta mielestäsi laiskan?

Tuota juuri ravintola-alalla ihmettelen. Ala on vedetty niin kurjaksi, että kärsitään työvoimapulasta ihmisten paetessa kurjia työoloja, mutta silti koetaan olevan varaa vielä ilkkua näitä alaa pakenevia.

Vierailija
34/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tuntia ne työvuorot on ja mitä harjoittelija niissä tekee? Onko jokainen päivä samanlainen? Ehtiikö pitää taukoja?

Vierailija
35/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaista se on. Ehkä vieläkin rankempaa kuin kuvailu. Mieheni on keittiömestarina ja palkka ei ole kummoinen työmäärään nähden. Hän tosin aikoo tehdä näitä töitä max kymmenen vuotta ja suuntaa sitten opettajakoulutukseen. Kokkiopettajakoulutukseen vaatii vaan työkokemusta, että sen takia töitä täytyy paiskia. 

Hän on myös miettinyt lounasravintolassa työskentelyä, jossa on selkeät työajat. Nyt hän sai vain sai ylennykse keittiömestariksi, niin ei näytä hyvältä cv:ssa, että ylennyksen jälkeen heti vaihtaa työpaikkaa.  Se kertoo, että ei olisi ollut sopiva keittiömestariksi. Suosittelen siis, jos mahdollista, niin suuntautua lounasravintolaan. 

Vierailija
36/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokki, mun mieskin on kokki (ei tavattu töissä :D) eikä kumpikaan ole vaihtamassa alaa. Molemmat tienaa kyllä ihan reilusti yli 10 euroa(!) tunnilta eikä iltatyötkään haittaa. Hyvin jaksetaan, vaikka melkeen 40v on ikää.

Vierailija
37/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on ravintola-alalla. Vaihdoin terveysalalle ja heti ekassa harkassa ihmettelin, kuinka voikin olla niin että ravintolassa se on niin helvetin tärkeää että asiakas saa sen alkoholijuomansa tai ruokansa naaman eteen niin nopeasti että työntekijät painaa ilman taukoja vaikka koko vuoron. Terveyskeskuksessa tauot sai pitää ajallaan, itsehän olisin vanhasta tottumuksesta tehnyt töitä niin pitkään kun asiakkaita oli oven takana, mutta sillä tavallahan hommat ei pidemmän päälle toimi. Laadukas työ vaatii työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista, toivottavasti se tajutaan joskus ravintola-alallakin.

Ja ymmärrän kyllä ettei se ihan noin ruusuista ole hoitoalallakaan, esim päivystyksessä varmasti kiire on ihan eri luokkaa ja henkilökunta monessa paikassa ylikuormittunutta. Jotenkin se on vain vähän ymmärrettävämpää sairaalassa, kun ihmisillä voi olla hengenhätä. Sen sijaan ravintolassa kun saat huudot asiakkaalta kun hän on joutunut "odottamaan yli puoli tuntia"(=2minuuttia) kun pidät päivän ensimmäisen vessatauon, tulee jotenkin sellainen olo että ei ole se työ mitenkään sen kaiken vaivam arvoista.

Ja kaupan päälle, joka öykkäri keksii vielä mennä Iltalehteen itkemään, kun lehtipihvi oli 3 sekuntia myöhässä ja hän joutui turvautumaan terapiaan.

Vierailija
38/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kaupan alalla. Kassalla ei ole olevinaan aikaa pitää edes vessataukoa, ettei asiakas vaan joudu jonottamaan. Ja kyllä, jopa asiakkailta tuli ilkkumista jos kassa juoksi tyyliin kuset jo puoliksi housussa käymään äkkiä vessassa. Vaipat kuulema pitäisi olla, jottei kassalta tarvitse poistua, tätä mieltä oli eräs asiakas.

Hyi yrjö, ei enää ikinä.

Vierailija
39/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työskennellyt tarjoilijana kahdessa eri ravintolassa. Toinen erittäin fiini paikka, toinen rennompi. Molemmissa paikoissa työvuorot venähtivät viikoittain monta tuntia, ja taukoja oli, jos tuli hiljainen hetki.

Kokkien työ fiinissä paikassa oli vaativaa, mutta he pääsivät ajoissa kotiin, koska heidän ei tarvinnut huolehtia kaikesta siivoamisesta (siivoojat erikseen moppaamassa lattiat jne). Rennommassa paikassa kokit siivosivat kaiken pintoja ja lattioita myöten, ja heillä oli myös usein väh. 10 h vuoroja, myös arkisin. Paskaa satoi niskaan jos ruoka ei ollut hyvää, mutta pomohan siellä raaka-aineet ja työntekijöiden määrän päättää, emme me.

Kuukaudessa oli vain yksi vapaa vklp. Työssä voi olla kivaa jos on mukavat työkaverit, mutta helkkarin kiireistä tuo työ kyllä on. Töitä riittää melko varmasti.

Vierailija
40/112 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön töistä hyvin vähän on loppupeleissä itse ruuan laittoa. Loppu on siivousta, tiskaamista, viemäreiden pesua, kylmiöiden pesua, kuorman purkua, pöytien pyyhkimistä ja vielä vähän tiskaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä