Onko pöljempää kuin vastata musiikkimakuun "laidasta laitaan"
90 %:sesti ihmiset (eli pöljät) vastaavat musiikkimakuun "laidasta laitaan". Eli 3-kymppiset taukit kuuntelevat siis jokainen tangoja, euroviisuja, räppiä, abbaa, hard rockia, metallia, death gruntiä, iskelmää, pelimannimusiikkia, oopperaa, jazzia, soulia.
Kommentit (102)
Ei kukaan oikeasti voi tykätä aivan jokaisesta musiikkityylistä.
Musiikin makuuni vaikuttaa aina se, mitä värikkäitä jäätelöitä syön ennen kuuntelemista. Jos olen syönyt vadelma-kurkku-kermakaramelli-mansikka-mango-banaanijäätelöä, niin silloin rakastan kuunnella heviä, mutta vain jos kitaristilla on päällään violetit trikoot ja laulaja huutaa kuin siili, joka juuttui hattarakoneeseen. Jos taas herkuttelen makkara-suklaa-piparminttusalaatti-ananas-lakritsi-kurpitsajäätelöllä, niin musiikkimakuni muuttuu flamencoksi, mutta vain jos kitaristi soittaa pää alaspäin ja tanssija pitää päänsä paikallaan ja pyörii loputtomasti ympyrää samalla kun laulaja ääntelee pelkästään konsonantteja.
En minäkään ymmärrä tuota musiikkimausta kysymistä. Eikö parempi kysymys olisi vaikka "Mitä musiikki merkitsee sinulle?" tai "Minkälainen musiikinkuuntelija olet?".
En minäkään osaisi sanoa mitään tyylilajia ja kuuntelen kausittain mitä milloinkin. Konserteissa en ole ollut miesmuistiin, viimeisin konsertti taisi olla Retuperän WBK:n ja Polyteknikkojen kuoron yhteiskonsertti (mikä näin ikiteekkarille oli ihan mahtava elämys) ja sitä edeltävä oli Rammstein.
Taaskaan kukaan laidasta laitaan tyyppi ei maininnut mongolialaista kurkkulaulantaa, eikä atonaalisen musiikin ystäviäkään näyttänyt juuri olevan. Miksi siis sanotte kuuntelevanne laidasta laitaan, kun se ei pidä paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaskaan kukaan laidasta laitaan tyyppi ei maininnut mongolialaista kurkkulaulantaa, eikä atonaalisen musiikin ystäviäkään näyttänyt juuri olevan. Miksi siis sanotte kuuntelevanne laidasta laitaan, kun se ei pidä paikkaansa?
Menee kansanmusiikin alle. Mainitsisin mitä kuuntelen nyt ja myöhemmin tänään, mutta tajusin juuri, että kalastelet vain suosituksia. Miksi rajasit sen vain mongolialaiseen? Musiikin asiantuntijana tiedät varsin hyvin, että mongolialaiset eivät ole ole ainot, jotka kurkkulaulua käyttävät musiikissaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi tykätä minkä tahansa genren hyvistä kappaleista ja taitavasti ja tunteella esitetystä teoksesta
Olen 40v.
Lapsena kuuntelin humppaa, jamppa tuomista ja Veikko Lavia.
Nyt aikuisemmalla iällä menee myös MC koppakuoriainen, portion boys, Jaakko Teppo ja Tony Halme. Tosin Tonyn musiikista tykkäsin jo teininä.
Egyptissä käydessäni diggasin paikallisen bändin paikallisesta musiikista, yksi lauloi, yhdellä oli joku pörisevä puutorvi ja kolmannella suussa joku rauta mikä sanoi bjoing-bjoing-bjoing...
Vaikka pidän monista Metallican ja ZZ Topin biiseistä, minulle yksikään artisti ei ole sellainen jonka musiikki kaikki olisi hyvää. Näilläkin on valtavasti ihan paskoja kappaleita.
Fanitan enemmän yksittäisiä biisejä, kuin artisteja.
Nuorena kysymykseen vastaaminen oli helppoa.
Nyt musiikkimakuni on laajentunut niinnlaajaksi, että kysymykseen vastaaminen onkin erittäin vaikeaa.
En kuuntele "laidasta laitaan" sillä tavalla, että voisin kuunnelle jotain Radio Novaa taustamölynä.
Sikäli kuuntelen musiikkia laidasta laitaan, että voin kuunnella niin aarioita kuin death metalia, kansanmusiikkia, progea ja bluesiakin.
Radiota töissä kuunnelkessani yleensä janavana on YLE 1, kaupallisten kanavien lyhyet soittolistat ja juontajien paskapuhe ärsyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Häh.
Mä esim. kuuntelen musiikkia oikeastaan ainoastaan autossa radiosta. Mulle käy suomipoppi, klassinen, sanotaan nyt vaikka 50-luvun musa, räppi, iskelmä....
En mä erikseen kuuntele jotain musiikkia oikein kuunnellakseni, se on aika yhdentekevää taustamusaa ja hyvä biisi voi olla mitä vaan tyylilajia.
Jos multa nyt kysytään erikseen jotain musiikkimakua, niin vastaan varmaan just että laidasta laitaan tai tilanteen mukaan.
Sama, kuuntelen vain radiota enkä käy keikoilla tai festareilla ikinä. Musikki on vain taustamelua...
Vastaan laidasta laitaan kun musiikki ei itselleni merkitse mitään, se on vaan taustamelua. En ole koskaan fanittanut tai käy keikeilla joten ei ole asiaan mitään sanottavaa ja toivon, että tämä vastaus lopettaa asiasta keskustelemiseen. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh.
Mä esim. kuuntelen musiikkia oikeastaan ainoastaan autossa radiosta. Mulle käy suomipoppi, klassinen, sanotaan nyt vaikka 50-luvun musa, räppi, iskelmä....
En mä erikseen kuuntele jotain musiikkia oikein kuunnellakseni, se on aika yhdentekevää taustamusaa ja hyvä biisi voi olla mitä vaan tyylilajia.
Jos multa nyt kysytään erikseen jotain musiikkimakua, niin vastaan varmaan just että laidasta laitaan tai tilanteen mukaan.
Mielenkiintoista. Et siis varsinaisesti pidä musiikista? Käytkö koskaan konserteissa tai keikoilla?
Jos nyt koittaisit pitäytyä kuitenkin siinä mitä lainaamasi kommentti oikeasti sanoi etkä keksiä kokonaan uutta tulkintaa tilalle.
Makuasioista ei voi kiistellä. Kai itselläkin tulee helposti käsitys ettei oikein tiedä mistä tykkää erityisesti. Joskus ostin kaikkia tyylilajeja kokeeksi kun sain halvalla, havaitsin että jazz voi olla mukavaa.
Jos joku nyt aikuisiällä kysyy tuollaisen lapsuuden ystäväkirja-tyylisen kysymyksen, vastaan jotain välttelevää. Ei laidasta laitaan mutta vähän kaikenlaista tms. ja samalla yritän tietysti keksiä uuden puheenaiheen. Kuuntelen mielelläni musiikkia taustalla tai autossa, mutta en ole kiinnostunut musiikista. Käyn keikoilla ja festareilla fiiliksen vuoksi.
Kaverit kuuntelee omia tyylejään tai soittaa ammatikseen tai harrastepohjalta. Väkisin sieltä tipahtaa hyviä biisejä.
Joskus tuli vietettyä aikaa musiikkikirjastossa. Netistä ei löydy vieläkään kaikkee, vaik kui hakisin.
Kahvipöydässä ois hemmetin tylsää jos jutteis yhden kans norjalaisesta örinähevimetallista. Toisen kans olavi virrasta ja kolmannen kanssa spearsista. Koska he eivät voi kuunnella edes radiota muunlaisen musiikin altistumisen pelossa.
Ihanaa olla rehellisesti pöljä.
Parempi sekin kuin samaa levyä 25 vuotta ylistävä tylsä jumppa. Pöljillä on hauskempaa.
Itse pidän musiikista joka kuulostaa hyvältä.
Räppi on ehkä ainoa mikä nyt äkkiseltään tulee mieleen joka hyvin harvoin kuulostaa hyvältä.
Joo vastaus on aika tyhmä ja tylsä mutta usein aika paikkansapitävä. Suoratoistopalvelu arveli kuitenkin soitetuimpien kappaleiden perusteella että olen vuoden aikana kuunnellut 27 eri genren musiikkia, kaikkea renesanssiluutusta arabipunkiin ja jazzista oopperaan, lattareita ja sitten muutamia oman nuoruuteni aikaista progea ja suomirockia.
Olen sillä tavoin sivistymätön että en tunne uudempaa suomirockia enkä heviä (ainakaan Deep Purplen jälkeen tullutta) ja ne kuulostavat hirveän popahtavalta, siis kevyeltä. Olen kyllä melko varma että etenkinnkotimainen musiikkia on vain parantunut minun ajoistani.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, jos joku kuuntelee vain radiota, eikä itse laita koskaan mitään soimaan. Siis ei sekään ole väärin, mutta mielenkiintoinen tällaisen musiikkinälkäisen näkökulmasta.
Laidasta laitaan -vastaus tai kaikkiruokainen tarkoittaa näillä yleensä sitä, että kuuntelee 100% radiota. Tai nykyään ehkä playlistejä, tosin niissäkin pitää kyllä valita joku genre TAI se on lähinnä joku top-playlist eli popiksi luokiteltavaa.
On myös hämmästyttävän paljon ihmisiä, jotka eivät pidä (?) musiikista lainkaan. Tai eivät osaa nimetä vaikkapa yhtään biisiä nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässä kuussa selasin netissä mongolialaista kurkkulaulantaa. Hyvin voin aloittaa Dyyni-elokuvan kohtauksesta ja edetä siitä
Täällä joku, joka kuuntelee musiikkia laidasta laitaan.
Ensinnäkin, olen 40.
Haluaisiko alouttaja, että luwttelen kaikki? Käyhän se.
Poppi (00-luvun alun ja sitä aikaisempi länsimainen, j-pop, c-pop), iskelmä (lähinnä suomalainen ja saksalainen ja ruotsalainen), hip hop (lähinnä 80/90/00-luvut), country, jazz, blues, folk, klassinen, punk (pop-punkista hardcoreen), rock (lukuisine aligenreineen), metalli (lukuisine aligenreineen), elektroninen musiikki (lähinnä EDM lukuisine tyyleineen, IDM, EBM, industrial lukuisine tyyleineen ml. power electronics ja noise). Sitten on tietenkin kaikenlainen kansanmusiikki ympäri maailmaa.
Haluaisitko kuulla tuon mieluummin vai saako tuo oman musiikkimakusi vaikuttamaan ahdasmieliseltä?